Man kan ju hoppas. Mailade till nordicsupercharging@tesla.com flera gånger om detta under förra året utan ett enda svar. Väger väl mer när amerikaner stöter på problem än oss nordbor.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Man kan ju hoppas. Mailade till nordicsupercharging@tesla.com flera gånger om detta under förra året utan ett enda svar. Väger väl mer när amerikaner stöter på problem än oss nordbor.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Intressant att det är Tesla som ska lösa problemet. Det betyder ju sannolikt att det är där felet (buggen?) ligger och inte hos Hyundai.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så, nu är den trasiga delen i instrumentbrädan bytt och allt är som det ska. Det landade på 1960 kronor + moms. Under självrisken. Det gick snabbt, jag väntade under tiden bilen var inne på verkstaden.
Det verkar som att Hyundai visste om att bilen egentligen är lite för kort. Men istället för att göra den 30 cm längre så valde de att göra instrumentbrädan modulär med billiga reservdelar. Bara ifall nån dumskalle kommer på idén att stoppa in alldeles för långa 2"4-regler i kupén.
Det verkar som att Hyundai visste om att bilen egentligen är lite för kort. Men istället för att göra den 30 cm längre så valde de att göra instrumentbrädan modulär med billiga reservdelar. Bara ifall nån dumskalle kommer på idén att stoppa in alldeles för långa 2"4-regler i kupén.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad menar du med det, jag förstår inte det du skriver och hur du tänker?
Ibland går det bättre om man läser igen, nu fattar jag
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 2 gång.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hehe, ja så måste det vara . Härligt att det är fixat.mati skrev: ↑29 mar 2023 12:30Så, nu är den trasiga delen i instrumentbrädan bytt och allt är som det ska. Det landade på 1960 kronor + moms. Under självrisken. Det gick snabbt, jag väntade under tiden bilen var inne på verkstaden.
Det verkar som att Hyundai visste om att bilen egentligen är lite för kort. Men istället för att göra den 30 cm längre så valde de att göra instrumentbrädan modulär med billiga reservdelar. Bara ifall nån dumskalle kommer på idén att stoppa in alldeles för långa 2"4-regler i kupén.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det var ett skämt såklart. Om nu bilen inte är tillräckligt lång för att ta med sig länga brädor i kupén, så som jag gjorde, så är den åtminstone byggd så att det är lätt att byta ut delar som går sönder på grund av det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag får faktiskt passa på och berömma biltjänst i Lidköping. Jag har ju varit ganska kritisk mot dem tidigare, men det här skötte de snyggt.
Först ringde de och meddelade att de hade rett ut saken och att de tänkte beställa reservdelen. Dagen därpå (!) kom ett sms med meddelandet att delen hade kommit och stt det gick bra att boka tid. Jag ringde upp dem, men ingen svarade på telefon. Dåligt, tänkte jag.
Ett par timmar senare ringde de upp mig och sa att delen hade kommit och att vi kunde boka tid.
- Vi har dåligt med folk och svarar jnte alltid i telefon, så jag tänkte ringa upp dig istället, sa han.
Först ringde de och meddelade att de hade rett ut saken och att de tänkte beställa reservdelen. Dagen därpå (!) kom ett sms med meddelandet att delen hade kommit och stt det gick bra att boka tid. Jag ringde upp dem, men ingen svarade på telefon. Dåligt, tänkte jag.
Ett par timmar senare ringde de upp mig och sa att delen hade kommit och att vi kunde boka tid.
- Vi har dåligt med folk och svarar jnte alltid i telefon, så jag tänkte ringa upp dig istället, sa han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag får faktiskt passa på och berömma biltjänst i Lidköping. Jag har ju varit ganska kritisk mot dem tidigare, men det här skötte de snyggt.
Först ringde de och meddelade att de hade rett ut saken och att de tänkte beställa reservdelen. Dagen därpå (!) kom ett sms med meddelandet att delen hade kommit och att det gick bra att boka tid. Jag ringde upp dem, men ingen svarade på telefon. Dåligt, tänkte jag.
Ett par timmar senare ringde de upp mig och sa att delen hade kommit och att vi kunde boka tid.
- Vi har dåligt med folk och svarar inte alltid i telefon, så jag tänkte ringa upp dig istället, sa han.
Wow. Det var bra gjort. Och så gick det som sagt väldigt snabbt att byta ut den trasiga delen.
Jag tycker det är viktigt att påpeka när nånting blir bra också. Annars är det lätt att man klagar när man är missnöjd, men att man håller käft när det går över förväntan.
Först ringde de och meddelade att de hade rett ut saken och att de tänkte beställa reservdelen. Dagen därpå (!) kom ett sms med meddelandet att delen hade kommit och att det gick bra att boka tid. Jag ringde upp dem, men ingen svarade på telefon. Dåligt, tänkte jag.
Ett par timmar senare ringde de upp mig och sa att delen hade kommit och att vi kunde boka tid.
- Vi har dåligt med folk och svarar inte alltid i telefon, så jag tänkte ringa upp dig istället, sa han.
Wow. Det var bra gjort. Och så gick det som sagt väldigt snabbt att byta ut den trasiga delen.
Jag tycker det är viktigt att påpeka när nånting blir bra också. Annars är det lätt att man klagar när man är missnöjd, men att man håller käft när det går över förväntan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu finns ny uppdatering ute med t.ex nya ruttplaneraren. NE_E.EUR.S5W_L.001.001.230601
https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... iew/Y2roNr
https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... iew/Y2roNr
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inte hunnit uppdatera ännu, men är ruttplaneraren verkligen med? Såg någon som sa att Bluelink-support sa att den skulle komma i juli? Nyheterna på sidan har ju ofta inte stämt.MrRun skrev: ↑14 jun 2023 13:22Nu finns ny uppdatering ute med t.ex nya ruttplaneraren. NE_E.EUR.S5W_L.001.001.230601
https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... iew/Y2roNr
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har inte heller uppdaterat. Jag gick på att det står det på länken.DanneLKPG skrev: ↑14 jun 2023 13:31Inte hunnit uppdatera ännu, men är ruttplaneraren verkligen med? Såg någon som sa att Bluelink-support sa att den skulle komma i juli? Nyheterna på sidan har ju ofta inte stämt.MrRun skrev: ↑14 jun 2023 13:22Nu finns ny uppdatering ute med t.ex nya ruttplaneraren. NE_E.EUR.S5W_L.001.001.230601
https://update.hyundai.com/EU/E1/update ... iew/Y2roNr
Samt att det känns rätt förväntat då dom fått det i US för ett tag sen.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som många andra har jag en Easee Home laddbox. Den sitter kopplad till en mindre elcentral med jordfelsbrytare. Nu har jordfelsbrytaren börjat lösa ut efter avslutad laddning (tidsstyrd) av min Ioniq 5.
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har också Easee home box som styrs av Tibber app med lastbalansering. Easee ansluten till egen propp (ingen jordfelsbrytare). Ingen problem som jag har upptäckt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Japp händer mig också lite då och då. Samma setup. Har bara återställt och inte brytt mig så mycket hittills.DrDR skrev: ↑10 sep 2023 08:28Som många andra har jag en Easee Home laddbox. Den sitter kopplad till en mindre elcentral med jordfelsbrytare. Nu har jordfelsbrytaren börjat lösa ut efter avslutad laddning (tidsstyrd) av min Ioniq 5.
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ok, då är jag inte ensam. Undrar om det är problem med fler laddboxar eller om det är kombinationen Ioniq 5 + Easee som ställer till det. Lite irriterande nu att boxen inte sitter på en separat JFB, nu går löser hela centralen ut. Tycker ändå att det är märkligt att detta bara sker efter avslutad laddning.MrRun skrev: ↑10 sep 2023 21:52Japp händer mig också lite då och då. Samma setup. Har bara återställt och inte brytt mig så mycket hittills.DrDR skrev: ↑10 sep 2023 08:28Som många andra har jag en Easee Home laddbox. Den sitter kopplad till en mindre elcentral med jordfelsbrytare. Nu har jordfelsbrytaren börjat lösa ut efter avslutad laddning (tidsstyrd) av min Ioniq 5.
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan det ha att göra med den kritiken som Easee har fått och varför den inte far säljas längre i Sverige? Det var något med den elektroniska jordfelsbrytare. Jag har som sagt ingen separat JFB och proppen är av den långsamma gamla keramiska typen, så inget sådant för mig. Men kanske om man har rätt JFB och propp att det löser ut något. Är det precis efter avslutat laddning eller några sekunder senare?DrDR skrev: ↑11 sep 2023 10:27Ok, då är jag inte ensam. Undrar om det är problem med fler laddboxar eller om det är kombinationen Ioniq 5 + Easee som ställer till det. Lite irriterande nu att boxen inte sitter på en separat JFB, nu går löser hela centralen ut. Tycker ändå att det är märkligt att detta bara sker efter avslutad laddning.MrRun skrev: ↑10 sep 2023 21:52Japp händer mig också lite då och då. Samma setup. Har bara återställt och inte brytt mig så mycket hittills.DrDR skrev: ↑10 sep 2023 08:28Som många andra har jag en Easee Home laddbox. Den sitter kopplad till en mindre elcentral med jordfelsbrytare. Nu har jordfelsbrytaren börjat lösa ut efter avslutad laddning (tidsstyrd) av min Ioniq 5.
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja då förstår jag att det är lite mer irriterande. Jag har en egen typ A jfb till min Easee.DrDR skrev: ↑11 sep 2023 10:27Ok, då är jag inte ensam. Undrar om det är problem med fler laddboxar eller om det är kombinationen Ioniq 5 + Easee som ställer till det. Lite irriterande nu att boxen inte sitter på en separat JFB, nu går löser hela centralen ut. Tycker ändå att det är märkligt att detta bara sker efter avslutad laddning.MrRun skrev: ↑10 sep 2023 21:52Japp händer mig också lite då och då. Samma setup. Har bara återställt och inte brytt mig så mycket hittills.DrDR skrev: ↑10 sep 2023 08:28Som många andra har jag en Easee Home laddbox. Den sitter kopplad till en mindre elcentral med jordfelsbrytare. Nu har jordfelsbrytaren börjat lösa ut efter avslutad laddning (tidsstyrd) av min Ioniq 5.
Ska testa att ladda Zoen, byta kabel, etc för att kunna komma fram till om det boxen, kabeln, bilen eller något annat.
Är det någon annan som haft samma problem med Ioniq 5?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har för mig att jag läste om att Ioniq5 löste ut jordfelsbrytare även med andra laddare. Men det är drygt ett år sen jag läste det.
Har snart laddat utan problem i två år på Garo hemma och ett 20 tal gånger på Easee.
Har snart laddat utan problem i två år på Garo hemma och ett 20 tal gånger på Easee.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min IONIQ 5 har jag laddat 1 år med Ctek Chargestorm Connected 2 och 6 månader med Zaptec Go utan bekymmer.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 mar 2022 21:01
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nån mer som tycker isoleringen längst ner i dörrarna är värdelös
Har konstant grus där (lika mycket i bakdörrarna som knappt används)
Har konstant grus där (lika mycket i bakdörrarna som knappt används)
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så är det. Tyvärr inget tyskt tänk där med att slippa skita ner byxorna när man ska i/ur...Silly Bear skrev: ↑12 sep 2023 09:43Nån mer som tycker isoleringen längst ner i dörrarna är värdelös
Har konstant grus där (lika mycket i bakdörrarna som knappt används)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Laddade min Zoe inatt utan problem. Samma laddbox och laddsladd. Ringt och bokat in tid hos ÅF:s verkstad för kontroll.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
När vi ändå har återupplivat tråden:
Finns det fler som har fått färg släpp på svarta list vid dörrar?
Har en suddig bild men syns tydlig. Har ni i så fall fått reperationer på garanti?
Jag tycker att det inte borde hända på detta viset och det kan inte vara att dörren med just den delen har stött på något.
: färgsläpp precis ovanför blixt speglingen
Finns det fler som har fått färg släpp på svarta list vid dörrar?
Har en suddig bild men syns tydlig. Har ni i så fall fått reperationer på garanti?
Jag tycker att det inte borde hända på detta viset och det kan inte vara att dörren med just den delen har stött på något.
: färgsläpp precis ovanför blixt speglingen
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hur funkar den schemalagda laddningen för er? Min har inte startat de två senaste nätterna.
Har i Bluelink ställt in avresetid kl 07:00 varje dag och att den endast ska ladda kl 02-06 då det brukar vara billigast. Funkade förut, men inte nu.
Har i Bluelink ställt in avresetid kl 07:00 varje dag och att den endast ska ladda kl 02-06 då det brukar vara billigast. Funkade förut, men inte nu.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har inte märkt några problem.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp