Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Marsa skrev:
Extremt konstigt att många verkar uppleva så olika beteende/buggar hos bilen.
Ja, det är verkligen konstigt. Det kan bero på en massa saker. Dels så kan det faktiskt vara olika mjukvaru- och/eller hårdvaruversioner i olika komponenter. För även om man tror att man har två exakt likadana bilar framför sig så skiljer det inte sällan en hel del. Dessutom kommer alla komponenter från olika underleverantörer. Ju fler kockar desto fler problemkällor. I värsta fall levereras komponenter med olika mjukvaruversioner utan att Hyundai ens vet om det.
Sen kan det också vara så att mjukvaran är så himla dåligt skriven att felen bara uppstår ibland. Ett exempel: Säg att man har en data array, och man man läser och skriver mer data än vad arrayen egentligen kan hålla. Det funkar utmärkt så länge minnescellerna i fråga är lediga, men det går åt helvete när de används av andra delar i programmet. Sådana fel ser ut att inträffa helt slumpmässigt. Ett klassiskt nybörjarfel som kan vara helvetiskt svårt att hitta. Jag får lite dåliga vibbar när man känner att bilen fungerar bara när man utför vissa saker i en viss ordning eller när den helt random glömmer inställningar osv. Jag skulle tro att detta är den mest sannolika orsaken till alla konstiga fel. Dålig programmering helt enkelt. Troligen ett lapptäcke av ny och gammal mjukvara som har hackats ihop av oerfarna programmerare och inte testats ordentligt.
Det kan teoretiskt också vara hårdvarufel, t.ex. dåliga minnesceller där programmvaran ligger. En komplett ominstallation kanske hjälper i det fallet. Det kan också vara så att hårdvaran är känslig för vissa typer av EMC-störningar. Det är kanske osannolikt, men inte omöjligt. En av mina kunder har en hårdvara som har det problemet. Den fungerar klockrent hos i princip alla slutkunder, men hos vissa kan den bara sluta fungera. Då får man installera om mjukvaran i mikroprocessorn, och anledningen är troligtvis att elnätet hos dessa kunder är så svajigt att hårdvaran på något vis tappar ettor och nollor. Det är såklart en brist i hårdvarudesignen. Men svårt att hitta när det inte går att provocera fram. Det är kanske inte helt omöjligt att sådana saker kan inträffa i en elbil som ju måste hantera rätt höga fältstyrkor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av icreate »

Inget nytt om laddning av Ioniq 5 på Tesla Supercharger 250 kW?
SnickSnack
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 jun 2022 09:26

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av SnickSnack »

Stämma Hyundai-återförsäljare för att få skadestånd?

Se länk nedan där jurist bedömer fallet Ioniq5 MY22-MY23 och ger köparen rätt.

Konstigt agerande av Hyundai, dom borde ha förstått att det kommer leda till besvikna köpare. Märkliga ”ursäkter” man radar upp också, då det isf borde drabbat leveranser till alla länder, inte bara Sverige. Kommer drabba varumärket i Sverige, speciellt om någon stämmer en återförsäljare för skadestånd. (Inte för att man tycker att ÅF egentligen är skyldig, utan för att det är enda sättet att komma åt Hyundai.)

Vem vågar beställa en Ioniq6 nu?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... kopeavtal/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

SnickSnack skrev:
Stämma Hyundai-återförsäljare för att få skadestånd?

Se länk nedan där jurist bedömer fallet Ioniq5 MY22-MY23 och ger köparen rätt.

Konstigt agerande av Hyundai, dom borde ha förstått att det kommer leda till besvikna köpare. Märkliga ”ursäkter” man radar upp också, då det isf borde drabbat leveranser till alla länder, inte bara Sverige. Kommer drabba varumärket i Sverige, speciellt om någon stämmer en återförsäljare för skadestånd. (Inte för att man tycker att ÅF egentligen är skyldig, utan för att det är enda sättet att komma åt Hyundai.)

Vem vågar beställa en Ioniq6 nu?

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... kopeavtal/
Det är redan postat i den allmänna IONIQ 5-tråden.

Och annulleringen drabbade alla länder i Europa. Alla som inte hade planerat byggdatum innan omställning till MY23 blev borttagna. Det kändes bara värre här för att vi låg så långt efter i leveranser. Det är vi inte ensamma om dock.

Och frågeställaren har fel som skriver ”Alla MY22 som beställts”, gäller som sagt bilarna som ej hann byggas. Han har även fel angående priset på bilen. Det är 35k rabatt (som alla får) + 30k ytterligare rabatt för att man blev drabbad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Grattis! Fredag kväll kl 17:50. Ska åka på semester utomlands dagen efter - Allt är bokat: färja hotell, inträden. Jag öppnar bakluckan för att packa bilen. Är klar efter max 10 minuter och ska stänga den men den bara piper. Kan ej låsa upp bilen med nyckeln (men speglarna fälls ut). Öppnar bilen med nyckelbladet. Skärmen tänds och visar öppen dörr. Taklampan tänds. Går ej att starta. Vid tredje försöket står ”Håll nyckeln intill Powerknappen) vilket jag gör. Då börjar det vina fr högtalarna och skärmarna samt belysningen för AC knapparna att flimra rytmiskt och bilen startar inte…

Hyundai Assistans har ingen aning vad det är och kan end skicka bärgare men fixar ingen hyrbil och ingen tittar på bilen förrän måndag säger han.

Jag luckas få tag på världens bästa bilförsäljare (Magnus på Bilmånsson i Lund) som är helt säker på att det är 12 voltsbatteriet som laddat ur.

Jag sätter den på laddning och efter tre timmar startar bilen direkt och laddar upp batteriet på några sekunder (CTEK laddaren var fortfarande på läge 3 när jag inte kunde hålla mig utan gav ett försök - den ska ta 12 h att ladda upp fr 0 - men direkt efter gick den till läge 5).

Ingen aning varför den dragit ur batteriet. Ingen kupebelysning el dyl varit på. Kört mkt de två dagarna. Varit inne för en vecka sedan och fått ny programvara…

Jävla bil! Den enda dagen på året… Ingen hyrbil fr Hyundai mer än 3 dgr och ingår ej hyrbil i halvförsäkring. Så även om garantin gäller på bilen så lämnas man åt sitt öde!

Nu är start booster Noco GB40 inköpt och försäkringen ändrad till Stor Bilextra.

Jag som trodde att problemet med urladdningen var löst.

Konspiratorikern i mig tänker att bilen aldrig gjort så tidigare förrän nya peogramvaran laddades in i den på verkstan…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Att det såklart händer när man är tidspressad är så klassiskt. Trist med usel support från Hyundai Assistans! Har min 12V-boostar redo i frunken utifall sen dag 1... Inte behövt använda än. Hur svårt ska det vara att lösa problemet med 12V egentligen? Vi har ett gigantiskt batteri som den kan snylta på och ändå händer det...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag fick idag en påminnelsefaktura för felsökning av AC. Detta trots att verkstan hade lovat mig att jag inte behövde betala förra fakturan förrän de åtminstone har tittat på bilen en gång till. Det ska ske 16 augusti. Arggggg!!!
Skitförbannat åkte jag till verkstan, säker på att jag skulle ha ihjäl nån, minst.
Idag satt det dock en annan kille bakom servicedisken. Han fick höra mina klagomål och det var inte så svårt att förstå att jag var förbannad.
- Vad är det för bil, en Ioniq 5? Men då har du ju för fan garanti på bilen, sa han. Det är ju uppenbart att det är nåt fel på den. Sådär ska det inte vara.
Nej precis. 5 minuter senare gick jag därifrån med en kreditfaktura i händerna. Då är detta ur världen i alla fall. Hoppas nu bara att de kan lösa AC-problemet också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Jag fick idag en påminnelsefaktura för felsökning av AC. Detta trots att verkstan hade lovat mig att jag inte behövde betala förra fakturan förrän de åtminstone har tittat på bilen en gång till. Det ska ske 16 augusti. Arggggg!!!
Skitförbannat åkte jag till verkstan, säker på att jag skulle ha ihjäl nån, minst.
Idag satt det dock en annan kille bakom servicedisken. Han fick höra mina klagomål och det var inte så svårt att förstå att jag var förbannad.
- Vad är det för bil, en Ioniq 5? Men då har du ju för fan garanti på bilen, sa han. Det är ju uppenbart att det är nåt fel på den. Sådär ska det inte vara.
Nej precis. 5 minuter senare gick jag därifrån med en kreditfaktura i händerna. Då är detta ur världen i alla fall. Hoppas nu bara att de kan lösa AC-problemet också.
Det finns hopp hos den hopplösa ÅF alltså. Hoppas det är någon vettig som kollar på din bil den 16/8!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag fick idag en påminnelsefaktura för felsökning av AC. Detta trots att verkstan hade lovat mig att jag inte behövde betala förra fakturan förrän de åtminstone har tittat på bilen en gång till. Det ska ske 16 augusti. Arggggg!!!
Skitförbannat åkte jag till verkstan, säker på att jag skulle ha ihjäl nån, minst.
Idag satt det dock en annan kille bakom servicedisken. Han fick höra mina klagomål och det var inte så svårt att förstå att jag var förbannad.
- Vad är det för bil, en Ioniq 5? Men då har du ju för fan garanti på bilen, sa han. Det är ju uppenbart att det är nåt fel på den. Sådär ska det inte vara.
Nej precis. 5 minuter senare gick jag därifrån med en kreditfaktura i händerna. Då är detta ur världen i alla fall. Hoppas nu bara att de kan lösa AC-problemet också.
Hoppas du tog hans uppgifter till framtida ärenden, typ mobilnummer/personnummer/födelsedag/adress/facebook/
twitter/linkedin/ICQ/postbox/mail/ICE/mm/mm ;) :lol: :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Funderar på att installera en dashcam i Ioniqen. I andra länder går det tydligen att använda den inbyggda kameran, men det kan ju inte vi i Sverige.
Är det nån som har ett bra förslag på en bra kamera? Det finns uppenbarligen en power adapter så man kan koppla in den i strömförsörjningen till backspegeln. Hoppas det funkar på våra bilar också. Och kameran måste då rimligen ha USB-strömförsörjning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Funderar på att installera en dashcam i Ioniqen. I andra länder går det tydligen att använda den inbyggda kameran, men det kan ju inte vi i Sverige.
Är det nån som har ett bra förslag på en bra kamera? Det finns uppenbarligen en power adapter så man kan koppla in den i strömförsörjningen till backspegeln. Hoppas det funkar på våra bilar också. Och kameran måste då rimligen ha USB-strömförsörjning.
Här är lite trådar om det:

https://www.ioniqforum.com/threads/easy ... ror.39964/

https://www.ioniqforum.com/threads/dash ... ion.42534/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Funderar på att installera en dashcam i Ioniqen. I andra länder går det tydligen att använda den inbyggda kameran, men det kan ju inte vi i Sverige.
Är det nån som har ett bra förslag på en bra kamera? Det finns uppenbarligen en power adapter så man kan koppla in den i strömförsörjningen till backspegeln. Hoppas det funkar på våra bilar också. Och kameran måste då rimligen ha USB-strömförsörjning.
Hade vi inte en här på forumet som sålde såna, eller minns jag helt fel (igen)? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag får kolla på en Garmin Mini 2 tror jag. Den ser hyfsat liten ut och dessutom finns en sådan hos min kungliga hovleverantör Kjell&Co till ett ok pris. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av pp3 »

Har en blackvue 960s (fram och backkamera) liggandes från förra bilen om det är av intresse. Finns även ett externt batteri (b-112) som komplement till kamerorna. Skicka dm om det finns intresse.

Sry för OT.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

Blackview har iaf fått bra betyg av typ alla :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Funderar på att installera en dashcam i Ioniqen. I andra länder går det tydligen att använda den inbyggda kameran, men det kan ju inte vi i Sverige.
Är det nån som har ett bra förslag på en bra kamera? Det finns uppenbarligen en power adapter så man kan koppla in den i strömförsörjningen till backspegeln. Hoppas det funkar på våra bilar också. Och kameran måste då rimligen ha USB-strömförsörjning.
Hade vi inte en här på forumet som sålde såna, eller minns jag helt fel (igen)? :)
Dani. Men han finns på fb numera.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Nu får jag se och testa om AC fungerar som den ska. Det var ett litet läckage vid expansionsventilen där nu packningar är bytta.
Sedan togs med återkallningskampanj för den parkeringsgrejen.
Den gick bra med 1,4 kWh när det var så varmt och även att sätta på och att den stängs av efter ett tag verkar fungera men behöver testa lite mer och längre för det har fungerat tidigare då och då.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
Nu får jag se och testa om AC fungerar som den ska. Det var ett litet läckage vid expansionsventilen där nu packningar är bytta.
Sedan togs med återkallningskampanj för den parkeringsgrejen.
Den kollade bra med 1,4 kWh när det var så varmt och även att sätta på och att den stängs av efter ett tag verkar fungera men behöver testa lite mer och längre för det har fungerat tidigare då och då.
Håller tummarna att det fungerar nu framöver!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Nu får jag se och testa om AC fungerar som den ska. Det var ett litet läckage vid expansionsventilen där nu packningar är bytta.
Sedan togs med återkallningskampanj för den parkeringsgrejen.
Den gick bra med 1,4 kWh när det var så varmt och även att sätta på och att den stängs av efter ett tag verkar fungera men behöver testa lite mer och längre för det har fungerat tidigare då och då.
Spännande. Min låg på stabila 600W när det var 36 grader ute. Men den kylde faktiskt ändå rätt okej. Jag har hittat en inställning som fungerar för mig. Temperaturen inställd på 18 grader, fläkten i manuellt läge, smart ventilation av. Fläkthastigheten får man hela tiden justera upp och ner mellan de manuella lägena 1 och 3. Sätter man på auto-läge får den totalfnatt. Men det är ganska enkelt att reglera ACn själv så länge det är riktigt varmt ute. Det är avsevärt svårare att hitta en bra inställning när utetemperaturen är som idag, dvs strax över 20 grader. Då blir det antingen för kallt eller för varmt. Jo-jo hela tiden. Och skulle utetemperaturen ligga under den inställda så kyler den inte alls, även om det är tokvarmt i bilen.
Jag är alltmer övertygad om att den går uteslutande efter omgivningstemperaturen och att den inte bryr sig det minsta om den verkliga temperaturen i kupén. Det är precis så den beter sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Marsa »

mati skrev:
Jag är alltmer övertygad om att den går uteslutande efter omgivningstemperaturen och att den inte bryr sig det minsta om den verkliga temperaturen i kupén. Det är precis så den beter sig.
Trasig innetemperaturgivare?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

Marsa skrev:
mati skrev:
Jag är alltmer övertygad om att den går uteslutande efter omgivningstemperaturen och att den inte bryr sig det minsta om den verkliga temperaturen i kupén. Det är precis så den beter sig.
Trasig innetemperaturgivare?
Jag märkte också detta för första gången för ett par dagar sen. Kupén var uppvärmd av solen men utetemperaturen på morgonen var fortfarande runt 15. Då blåste den varm luft ett tag.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Marsa skrev:
mati skrev:
Jag är alltmer övertygad om att den går uteslutande efter omgivningstemperaturen och att den inte bryr sig det minsta om den verkliga temperaturen i kupén. Det är precis så den beter sig.
Trasig innetemperaturgivare?
Jag märkte också detta för första gången för er par dagar sen. Kupén var uppvärmd av solen men utetemperaturen på morgonen var fortfarande runt 15. Då blåste den varm luft ett tag.
Exakt så. Ska det verkligen vara så? Utetemperaturen är runt 15-16 grader. I kupén är det varmt eftersom bilen har stått i solen. ACn står som alltid på 19. Då drar ACn flera kilowatt och blåser varmluft. Det blir alltså ännu varmare i kupén. I det läget är det bara att stänga av ACn helt och hållet. Så får jag göra hela tiden.
Det är högst troligen också anledningen till att jag i början tyckte att ACn var svag. Det var på våren och yttertemperaturerna var fortfarande ganska låga, medan solen ändå värmde så att det blev rejält varmt i kupén. I det läget tycker ACn inte att det behövs någon kyla utan den vill snarare tillföra mer värme. Detta är helt knäppt. Har bilen kanske inga temperaturgivare i kupén? Har de snålat in på det? Det skulle kunna förklara en hel del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
Marsa skrev:
mati skrev:
Jag är alltmer övertygad om att den går uteslutande efter omgivningstemperaturen och att den inte bryr sig det minsta om den verkliga temperaturen i kupén. Det är precis så den beter sig.
Trasig innetemperaturgivare?
Jag märkte också detta för första gången för er par dagar sen. Kupén var uppvärmd av solen men utetemperaturen på morgonen var fortfarande runt 15. Då blåste den varm luft ett tag.
Exakt så. Ska det verkligen vara så? Utetemperaturen är runt 15-16 grader. I kupén är det varmt eftersom bilen har stått i solen. ACn står som alltid på 19. Då drar ACn flera kilowatt och blåser varmluft. Det blir alltså ännu varmare i kupén. I det läget är det bara att stänga av ACn helt och hållet. Så får jag göra hela tiden.
Det är högst troligen också anledningen till att jag i början tyckte att ACn var svag. Det var på våren och yttertemperaturerna var fortfarande ganska låga, medan solen ändå värmde så att det blev rejält varmt i kupén. I det läget tycker ACn inte att det behövs någon kyla utan den vill snarare tillföra mer värme. Detta är helt knäppt. Har bilen kanske inga temperaturgivare i kupén? Har de snålat in på det? Det skulle kunna förklara en hel del.
Jorå, den har innegivare iaf. Det har jag sett i CarScanner.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Jorå, den har innegivare iaf. Det har jag sett i CarScanner.
Okej, då är det kanske så att de av någon anledning inte används eller så är de trasiga i min bil.

Jag har en helt annan teori också, kanske lite långsökt men kanske ändå inte. Min bil glömmer ju hela tiden en massa inställningar. Laddschemat försvinner nästan dagligen. Igår hade den plötsligt glömt auto-hold. Det har också hänt att klockan gick helt fel, och det gick inte ens att ställa den manuellt längre än till nästa start. Då gick den fel igen. Det försvinner inställningar hela tiden.
Hur vet man att inte andra inställningar också försvinner? Alltså sådana man inte ser och som har satts i fabrik. De kan man ju inte återställa genom att pilla i menyn. Jag tänker exempelvis på reglerparametrarna för ACn. Jag antar att det är någon form av PID. Tappar den sina inställningar också så är det föga förvånande att den ballar ur fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
MrRun skrev:
Jorå, den har innegivare iaf. Det har jag sett i CarScanner.
Okej, då är det kanske så att de av någon anledning inte används eller så är de trasiga i min bil.

Jag har en helt annan teori också, kanske lite långsökt men kanske ändå inte. Min bil glömmer ju hela tiden en massa inställningar. Laddschemat försvinner nästan dagligen. Igår hade den plötsligt glömt auto-hold. Det har också hänt att klockan gick helt fel, och det gick inte ens att ställa den manuellt längre än till nästa start. Då gick den fel igen. Det försvinner inställningar hela tiden.
Hur vet man att inte andra inställningar också försvinner? Alltså sådana man inte ser och som har satts i fabrik. De kan man ju inte återställa genom att pilla i menyn. Jag tänker exempelvis på reglerparametrarna för ACn. Jag antar att det är någon form av PID. Tappar den sina inställningar också så är det föga förvånande att den ballar ur fullständigt.
Interesting take!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar