Hoppas tråden inte blir så aktiv.
Men det är väl bara att inse att nu har man gett sig in i en annan bilvärld med buggar i mjukvara osv. Varit förskonad från det i min gamla bil.
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Letade också utan att hitta. Det är inte något simpelt som mobilens batterinivå? Eller om du har en telefon liggandes på plattan för trådlös laddning...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Jag tänker att det kan ha med förvärmning/klimatisering av bilens batterier att göra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har läst igenom manualen från början till slutet och tillbaka men inte hittat ett svar på vad den ikonen längst till höger står för?
Ikonen finns då och då även med i kart/navigationsdelen, så förmodar att det har med det att göra. Men vad nu den där batteri symbolen med rörelse betyder? Någon som har mer kläm på det?
Gissar på trådlös laddning av mobilen.
Har för mig att Kona har samma ikon.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
Finns det någon I5 ägare som har haft batterivård igång? För min del står det bara sträck.
Vilken version har ni i systemet? Min verkar trots allt inte uppdaterat står 210603 så förmodar att det betyder att uppdateringar inte är installerade.
ingen batterivård nej. Jag trodde att den ville gå upp i % när det var kallt ute, men hade 0 också då. Vet inte helt vad den ska representera?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gissar på att "Batterivård" just handlar om den effekt hos systemet som läggs på att värma (nu på vintern) eller kyla (vid behov vid andra årstider) batteripacken till optimal laddtemperatur inför snabbladdning.
fast bilen vet ju inte när man ska snabbladda
Den vet väl när du som bilist väljer att navigera till en snabbladdningsstation?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nej. Det löser ju inte Ioniq 5 har vi konstaterat.. Navigering till laddare innebär inte att bilen förvärmer för laddning.
Batterivård är nog delvis under snabb laddning. Flera filmer på YT visar rätt kraftig kylning när batteriet laddas snabbt. Det är väl även en del som har resonerat att de kraftiga tappen i laddhastighet beror på just Batterivård... Iaf vad jag läst.
Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?
Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I Hyundai Kona och Kia e-Niro aktiveras batterivärmningen först när följande villkor är uppfyllda (och Winter mode är påslaget): 1. SoC är lägre än 33%, 2. Batteritemperaturen är -5 grader eller kallare.
Jag har hoppats att de uppdaterat detta i Ioniq 5 och EV6, men mycket tyder tyvärr på att så inte är fallet. Batterivärmningen slås däremot på när man laddar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Man kan ju även tänka sig att det kanske finns en manuell knapp/inställning i Iq5, om sådan funktionalitet inte finns kopplat till navigeringen i bilen (konstigt att de inte lagt i det)?
Att kunna förvärma batterier nu på vintern i vårt nordiska klimat är ju extremt viktigt för att inte "cold-gate:a" som Björn brukar kalla det.
finns ingen sådan knapp
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14