Mercedes-Benz VISION EQXX
Moderator: Redaktion
Mercedes-Benz VISION EQXX
Today, Markus Schäfer, Mercedes-Benz COO, announced the VISION EQXX will be unveiled on January 3:
“As you may know, we have been working on translating our strategic ambition to “Lead in Electric Drive” into a car for some time: Now, the VISION EQXX is set to become the most efficient electric vehicle we have ever built – with a real-world range of more than 1,000 km. And I’m extremely happy that it will be unveiled to the public very soon – on January 3, 2022.”
https://electrek.co/2021/11/25/mercedes ... iles-range
“As you may know, we have been working on translating our strategic ambition to “Lead in Electric Drive” into a car for some time: Now, the VISION EQXX is set to become the most efficient electric vehicle we have ever built – with a real-world range of more than 1,000 km. And I’m extremely happy that it will be unveiled to the public very soon – on January 3, 2022.”
https://electrek.co/2021/11/25/mercedes ... iles-range
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Ser lite ut som TMS, fast lite mindre, typ. Med en liten mix av porche/jaguare-stil för den sportigare stilen.Peter Andersson skrev:Vad tror ni om EQXX?
"Hacket" vid framdörren/frampanelen för att det ser ut som dörren redan är krockad.
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Det är en ren conceptbil, så det är väl mer vad man tycker om framstegen Mecra gjort och vad vi kommer kunna se i deras bilar om 3+ år. Allt utom designen är det väl ett rätt stort ha-begär på, ser magiskt trevlig ut att sitta i.
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
De påstår <=1kW/mil.
Solpanelerna är bara en gimmik, sådan liten yta ger inget att tala om i laddning såvidare de inte uppfunnit ett nytt sätt att fånga solen mer effektivt än dagens solpaneler.
När den inte längre är en koncept-bil så kommer den se lika tråkig ut som vilken bil som helst, koncept-bilarna brukar se bra ut, men sedan produceras diarre istället-
Solpanelerna är bara en gimmik, sådan liten yta ger inget att tala om i laddning såvidare de inte uppfunnit ett nytt sätt att fånga solen mer effektivt än dagens solpaneler.
När den inte längre är en koncept-bil så kommer den se lika tråkig ut som vilken bil som helst, koncept-bilarna brukar se bra ut, men sedan produceras diarre istället-
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Bakdelen behöver jag nog vänja mig vid ett tag.
Intressant att utvecklingen mot energisnåla BEV kommer med stora kliv. Den tekniken borde kunna användas i Mercedes standarbilar i framtiden.
Lustig kommentar från designern att den har sexig design, men Tyskarna kanske tycker det är hett med elbilar.....
Intressant att utvecklingen mot energisnåla BEV kommer med stora kliv. Den tekniken borde kunna användas i Mercedes standarbilar i framtiden.
Lustig kommentar från designern att den har sexig design, men Tyskarna kanske tycker det är hett med elbilar.....
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Ställ bilen en vecka på Arlanda. Är betydligt trevligare om SOC sakta stiger än om den sakta sjunker. Även i vardagen gör det ju skillnad över tid.Gargamel skrev:De påstår <=1kW/mil.
Solpanelerna är bara en gimmik, sådan liten yta ger inget att tala om i laddning såvidare de inte uppfunnit ett nytt sätt att fånga solen mer effektivt än dagens solpaneler.
När den inte längre är en koncept-bil så kommer den se lika tråkig ut som vilken bil som helst, koncept-bilarna brukar se bra ut, men sedan produceras diarre istället-
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Att man tänker på en låt av Jarre varenda gångPeter Andersson skrev:Vad tror ni om EQXX?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Med hyundais soltak (tror det var den) för 20000kr, så var det någon som räknade ut att det skulle ta decennier att betala den summan. Kommer inte ihåg exakta detaljer, men har för mig att uträkningen baserades på vad man/han kunde ladda för hemmaMWall skrev:Ställ bilen en vecka på Arlanda. Är betydligt trevligare om SOC sakta stiger än om den sakta sjunker. Även i vardagen gör det ju skillnad över tid.Gargamel skrev:De påstår <=1kW/mil.
Solpanelerna är bara en gimmik, sådan liten yta ger inget att tala om i laddning såvidare de inte uppfunnit ett nytt sätt att fånga solen mer effektivt än dagens solpaneler.
När den inte längre är en koncept-bil så kommer den se lika tråkig ut som vilken bil som helst, koncept-bilarna brukar se bra ut, men sedan produceras diarre istället-
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Är det en bra funktion så är den väl värd pengarna och håller värdet bra?Gargamel skrev:Med hyundais soltak (tror det var den) för 20000kr, så var det någon som räknade ut att det skulle ta decennier att betala den summan. Kommer inte ihåg exakta detaljer, men har för mig att uträkningen baserades på vad man/han kunde ladda för hemmaMWall skrev:Ställ bilen en vecka på Arlanda. Är betydligt trevligare om SOC sakta stiger än om den sakta sjunker. Även i vardagen gör det ju skillnad över tid.Gargamel skrev:De påstår <=1kW/mil.
Solpanelerna är bara en gimmik, sådan liten yta ger inget att tala om i laddning såvidare de inte uppfunnit ett nytt sätt att fånga solen mer effektivt än dagens solpaneler.
När den inte längre är en koncept-bil så kommer den se lika tråkig ut som vilken bil som helst, koncept-bilarna brukar se bra ut, men sedan produceras diarre istället-
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Tycker att artikeln I recharge var bra. Delar min syn, infrastrukturen är inte där än gällande laddning så då är det bra med en rejäl räckvidd.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -laddning/
BMW i4 M50 -22
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Gillar proportionerna. Gillar också att det verkar väldigt svårt att bygga en eldriven, klassisk SUV....
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
I vissa vinklar är det väldigt mycket Blixten McQueen. Aerodynamiken bak skriker Shelby.
Var är AMG-versionen med 1000hk?!
Var är AMG-versionen med 1000hk?!
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
F1-världsmästaren Nico Rosberg (vann i en Merca...) kör en sväng...
EDIT: Han var visst inte behörig för att köra (Research/Development), så han fick nöja sig med att åka med istället...
EDIT: Han var visst inte behörig för att köra (Research/Development), så han fick nöja sig med att åka med istället...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
https://arstechnica.com/cars/2022/07/we ... le-charge/
We test an electric Mercedes that can can go 747 miles on a single charge
Mercedes-Benz built the Vision EQXX for ultimate efficiency, but still in comfort.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Tycker detta är intressantaste konceptbilen på länge och visar på nya möjligheter med förbrukning som är hälften av en Model 3 LR och en tredjedel av många crossovers.
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Tror tyvärr att någon måste förklara för många. Det verkar som det finns en hel del som inte förstår vad sopigt luftmotstånd och hög vikt innebär för energiförbrukning.SkipperO skrev:.../ Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet. /...
Bara ett exempel:
https://www.expressen.se/nyheter/felici ... ns-basta-/
Fast skulle i och för sig inte förvåna mig om hon/hennes significant other hade fått den bilen av en förälder...
Skulle vara kul om Tesla kunde gå före här. Men det kommer väl inte hända förrän de har produktion av Model 3 (eller ngn annan liknande modell) i Europa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Håller med! Energieffektivitet är grejen som nästan ingen fattat känns det som (därför det säljs så många gräsligt stora och inneffektiva SUVar):SkipperO skrev:Tycker detta är intressantaste konceptbilen på länge och visar på nya möjligheter med förbrukning som är hälften av en Model 3 LR och en tredjedel av många crossovers.
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
Aptera är ju då den kanske mest intressanta bilen men är den för extrem i sin effektiva design?
MVH
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Tyvärr har man ju inte så mycket alt än SUV idag. Tillverkas ju inget annat (om man behöver lite utrymme för packning dvs)...NiklasTesla skrev:Håller med! Energieffektivitet är grejen som nästan ingen fattat känns det som (därför det säljs så många gräsligt stora och inneffektiva SUVar):SkipperO skrev:Tycker detta är intressantaste konceptbilen på länge och visar på nya möjligheter med förbrukning som är hälften av en Model 3 LR och en tredjedel av många crossovers.
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
Aptera är ju då den kanske mest intressanta bilen men är den för extrem i sin effektiva design?
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
säg att man ex är +6st i familjen då kan jag förstå SUV.Lacho skrev:Tyvärr har man ju inte så mycket alt än SUV idag. Tillverkas ju inget annat (om man behöver lite utrymme för packning dvs)...NiklasTesla skrev:Håller med! Energieffektivitet är grejen som nästan ingen fattat känns det som (därför det säljs så många gräsligt stora och inneffektiva SUVar):SkipperO skrev:Tycker detta är intressantaste konceptbilen på länge och visar på nya möjligheter med förbrukning som är hälften av en Model 3 LR och en tredjedel av många crossovers.
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
Aptera är ju då den kanske mest intressanta bilen men är den för extrem i sin effektiva design?
MVH
Men för oss så har vi klarat oss fint med Model 3 i tre år nu (skulle lätt klara oss med mindre bil). Kört 4pax genom Europa flera ggr. Gäller bara att köra mjukväskor och vara ok på Tetris (finns skidboxar/backbox också men aldrig behövt).
Aptera för två skulle dock inte gå för oss heller (bil med 4 platser är vårt minimum krav).
MVH
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Jo visst. Men är man fyra och har intressen som kräver packning som inte funkar i mjukväskor så går det helt enkelt inte med en sedan. Backbox/cykelställ kanske går men blir ganska mycket mäck för ofta. Längtar efter kombi så slipper man SUVen.NiklasTesla skrev:säg att man ex är +6st i familjen då kan jag förstå SUV.Lacho skrev:Tyvärr har man ju inte så mycket alt än SUV idag. Tillverkas ju inget annat (om man behöver lite utrymme för packning dvs)...NiklasTesla skrev:Håller med! Energieffektivitet är grejen som nästan ingen fattat känns det som (därför det säljs så många gräsligt stora och inneffektiva SUVar):SkipperO skrev:Tycker detta är intressantaste konceptbilen på länge och visar på nya möjligheter med förbrukning som är hälften av en Model 3 LR och en tredjedel av många crossovers.
Tänker t ex en budget/mellanklass-bil i samma stil med 33kWh med prisparitet med fossilbilar och överlägsen totalkostnad och med räckvidd som populära E-Niro m fl. Med 300kg mindre batteri än EQXX finns nog rum för både färre dyra material/lösningar och/eller högre effektivitet.
Eller en bil i Model 3/BMW i4- klass med med 40kWh och pris nära liknande fossilbilar.
Sådan effektivitet ändrar hela spelplanen, OM världen kan tänka sig låga/långa bilar istället för suv-formatet.
Spännande tider…
Aptera är ju då den kanske mest intressanta bilen men är den för extrem i sin effektiva design?
MVH
Men för oss så har vi klarat oss fint med Model 3 i tre år nu (skulle lätt klara oss med mindre bil). Kört 4pax genom Europa flera ggr. Gäller bara att köra mjukväskor och vara ok på Tetris (finns skidboxar/backbox också men aldrig behövt).
Aptera för två skulle dock inte gå för oss heller (bil med 4 platser är vårt minimum krav).
MVH
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Nytt test av EQXX, nu i Mellanöstern, och ny rekordförbrukning på 7,4kWh/100km med en snittfart på 79.4km/h.
Relativt Model 3: 257mm längre, 90mm lägre och liknande vikt och bredd, så ungefär samma invändig volym kan man tänka, men ungefär halva förbrukningen.
Så det finns fortfarande mycket att göra på effektiviteten i elbilar.
https://group.mercedes-benz.com/innovat ... dubai.html
Relativt Model 3: 257mm längre, 90mm lägre och liknande vikt och bredd, så ungefär samma invändig volym kan man tänka, men ungefär halva förbrukningen.
Så det finns fortfarande mycket att göra på effektiviteten i elbilar.
https://group.mercedes-benz.com/innovat ... dubai.html
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Visst går det att göra mer, men det skall ju vara praktiskt och ekonomiskt också.SkipperO skrev: ↑16 mar 2024 10:19Nytt test av EQXX, nu i Mellanöstern, och ny rekordförbrukning på 7,4kWh/100km med en snittfart på 79.4km/h.
Relativt Model 3: 257mm längre, 90mm lägre och liknande vikt och bredd, så ungefär samma invändig volym kan man tänka, men ungefär halva förbrukningen.
Så det finns fortfarande mycket att göra på effektiviteten i elbilar.
https://group.mercedes-benz.com/innovat ... dubai.html
EQXX är just betydligt längre, lägre och har smalare kupé. Antagligen har den också specialdäck som rullar väldigt lätt med högt tryck. Man har nog tätat den extremt väl under också.
Det blir bökigare att parkera en så lång bil, dyrare/mer komplex att tillverka, besvärligare insteg, mindre bekväm och sämre prestanda med sådana däck, trängre i kupén etc etc.
Är det värt det? För de flesta är svaret nej.
Med det sagt skulle det vara intressant att se vad EQXX förbrukar i snöoväder och -30... min gissning är att den får samma problem som alla andra.
Det som behövs IMO är mkt större batterier som kan kompensera för det. Runt 150kwh för normal familjebil och 200+ för större SUVs/minibussar/pickuper. Tror det är nånstans där vi kommer landa om något decennium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mercedes-Benz VISION EQXX
Tror nog det är viktigare att de får till en riktigt snyggt utseende på bilen...SkipperO skrev: ↑16 mar 2024 10:19Nytt test av EQXX, nu i Mellanöstern, och ny rekordförbrukning på 7,4kWh/100km med en snittfart på 79.4km/h.
Relativt Model 3: 257mm längre, 90mm lägre och liknande vikt och bredd, så ungefär samma invändig volym kan man tänka, men ungefär halva förbrukningen.
Så det finns fortfarande mycket att göra på effektiviteten i elbilar. [...
Tycker väl EQE ser rätt bra ut, och EQS design har väl växt med tiden. Nu ser väl EQS också helt ok ut. Men åtm. när det gäller fronten på den här VISION EQXX så tycker jag det finns mer att göra innan det är en snygg bil. Gillar inte den undre linjen på strålkastarna.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting