Sida 1 av 1
Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 20:14
av Magnus71
Är det fler som märkt av kraftigt minskad förbrukning i vintertemperatur efter uppdatering till 2021.40?
Har en TM3 LR awd från 2019. Är nu inne på tredje vintern. Senaste dagarna har vi haft ca -10. Jag pendlar dagligen 4 + 4 mil Tor arbete. Kollar alltid förbrukning + tid för att komma till arbetet. Efter senaste uppdateringen hade jag 187wh/km på vinterväg vid -10. Förvärmning som vanligt ca 10min. Verklig snitthastighet 80km/h. 100/90/70 väg.
Tidigare vintrar kom jag inte under 200wh/km vid 0 grader. -10 gav ca 220wh/km på pendlingen.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 20:35
av Tellus
Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 21:14
av Magnus71
Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.
Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 22:06
av martinot
Magnus71 skrev:Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Kör i princip alltid med 21+ och auto på klimatanläggningen.
Om något tycker jag samtidigt att det blivit varmare i bilen.
Kanske är det bara hur Tesla väljer att värma batteriet efter avfärd om det fortfarande är kallt.
Med bättre data och kunnande idag så kan de säkert fortsatt att göra vissa optimeringar.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 22:14
av Jjonas
Tellus skrev:Vad har du för inställning på klimatanläggningen?
Dom kanske har åtgärdat bastun vid fötterna?
Bastun är inte åtgärdad. I alla fall inte i min 2019.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 28 nov 2021 23:39
av Bruno
Aldrig haft bastu i min 19-03...
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 29 nov 2021 08:47
av ducce916m
Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 29 nov 2021 09:49
av Dexter86
ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 29 nov 2021 14:16
av ducce916m
Dexter86 skrev:ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 29 nov 2021 17:41
av Dexter86
ducce916m skrev:Dexter86 skrev:ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 29 nov 2021 18:13
av ducce916m
Dexter86 skrev:ducce916m skrev:Dexter86 skrev:ducce916m skrev:Malmö - Stockholm t o r i helgen med SR+ -21. Motorväg, fart 110-130 km/tim, temp -7 - +3, snittförbrukning 170 wh/km.
Snygg förbrukning!
Hur lång kom du från första laddningen tex, antar du körde med 100% hemifrån ish?
100% hemifrån, laddade i Markaryd (minns inte förbrukningen mellan de olika laddpunkterna), Ödeshög och Sillekrog (det sistnämnda för att laddningen skulle räcka tillbaka dit, smitvägen användes). Samma laddpunkter på hemresan.
Hör väl också till saken att huvuddelen av resan gick i 110-115 km/tim, sista 20 milen hem i ca 130.....
13.5 mil till Markaryd, måste kommit dit med ganska hög SoC?
Malmö Ödeshög 35.5 mil, klarar man inte det på en laddning i 110km/h? Hmm nej d gör man nog fasiken inte, kanske med nya batteriet?
Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?
Re: Kraftigt minskad förbrukning 2021.40 vintertemperatur
Postat: 30 nov 2021 11:34
av fth
ducce916m skrev:Ja, nu bor jag i Kämpinge ca 3 mil söder om Malmö och måste ha laddning i Markaryd för att ta mig till Ödeshög, blir kanske bättre när Jönköping kommer till (316 km, till Ödeshög har jag 379 km)? Kanske blir det lättare att klara när det blir sommar igen?
Jönköping blir the shit, då kan man ju skippa både Markaryd och Ödeshög och endast ladda v3 på den resan!
/fth