Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Aida »

LarsL skrev:
Aida skrev:
tor-ake skrev:
En modern dieselbil kan inte stå på tomgång i flera veckor. Det går åt energi att driva alla system samt göra värme till kupén. Några få dygn kanske, om tanken är helt full. Och tanken är inte full varje dag.

Sedan behöver man inte ha någon avancerad lösning för räddning, V2L och EVSE i en kvart så får man liv i en brickad bil, och sedan kan man bogsera den med bogserlina till närmsta vägguttag eller laddstolpe.

Det man behöver är en kompis, det har de flesta, och V2L borde alla elbilar ha.
Nä har du nog rätt i. Får tolkas som en hyperbol från min sida. Jag kommer ihåg min E220 cdi som indikerade 0,5 l/h och hade 80 liters tank. Men som sagt var överdrivet.

Dessutom var mina ord lite hårda men alldeles oavsett så var det ju uppenbarligen ett stort problem på E6. Så stort att Trafikverket blev tagna på sängen av omfattningen samt att röjningen av vägen försvårades och försenades pga detta. Jag tycker att presschefen var ödmjuk i sina uttalanden. Jag ser också problemet med elbilar i dessa förhållanden… Alla har inte heller Tesla M3 LR. Folk kör ju faktiskt Leaf, E-Golf, Honda E och Opel Mokka också… Är ju dålig räckvidd från början på dem…
Dags att pudla?


Det handlar alltså om en elbil möjligen två. Okänt hur många fossiler men förmodligen många, många fler?
Det sitter en Fuddster på Trafikverket och nu har äntligen sverigesradio fått upp ögonen för det.
Menar du att jag ska pudla? Eller Trafikverket?

Om du menar Trafikverket och det visar sig inte stämma de som de sagt så ska de naturligtvis pudla och är mycket skrämmande!

Om du menar att jag ska pudla har jag väl till viss del redan gjort det. Men jag står fast vid att många kommentarer i denna tråd var lite för mkt slå sig själv på bröstet. Folk är inte så planerande som elbilsentusiaster på ett elbilsforum är. Jag tycker att min liknelse var slående. Om det stämmer som Trafikverket säger så uttryckte de sig bra. Om det inte stämmer så är det skandal. Jag anser att det finns brister i att åka elbil i dagsläget i såna här förhållanden. I synnerhet de modeller som jag nämnde. Är lite som Martinot skrev som att köra ICE för hundra år sen. Men lär ju bli bättre.

För övrigt när jag har sig på tråden Lars L - sjukt ball text om det varit tvärt om och man som elbilist skulle byta till ICE i annan tråd. Jag skrattade högt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

I genomsnitt skulle jag säga att det du alltså är i ett sämre läge när du sitter i en fossilbil än om du sitter i en elbil. De flesta laddar ju sin elbil till 80% hemma och då sitter man med kanske 60kWh i batteriet, det räcker länge. Ja, några kanske är slarviga eller ovan och inte har laddat eller man har fått andra problem (även jag har åkt hemifrån med 40% i batteriet). Men i så fall finns det ju mångdubbelt av dessa som kör fossilbil och där kör man ju verkligen inte med några 80% i tanken varje dag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
För övrigt när jag har sig på tråden Lars L - sjukt ball text om det varit tvärt om och man som elbilist skulle byta till ICE i annan tråd. Jag skrattade högt.
Vänd alltid på resonemanget när du ser en artikel om elbilar så märker du att de nästan alltid blir komiska. Anledningen till att de finns och skrivs är att det finns Fiuddsters på myndigheter och företag som vill försena och motarbeta elbilar.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av tor-ake »

Jag åker en sträcka på 3 mil till jobbet, tillsammans med 20.000(!) andra, nu en gång I veckan men förut, tidvis varje veckodag. När snön och kylan kommer är det nästan varje dag en eller två bilar som blivit stående längs vägen i många timmar, men det är inte elbilar (än), utan 15-20 år gamla Volvo, Saab, VW eller liknande.
Finns många pinaler som kan gå sönder på en gammal bil, och då hjälper inte reservdunk. En gång i forntiden uppe i Gällivare, en vecka med -30, gick bränslepumpen sönder på både min gamla, och min fars "nya" Volvo 240.
Det var bara att dra upp dragkedjan på jackan och börja promenera.
Slut anekdot.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av FredrikR »

LarsL skrev:
Smutskastningskampanjen ”avslöjad” det var möjligen barnen elbil som stod still.

https://sverigesradio.se/artikel/mystik ... it-en-enda
Ganska lustigt att SR publicerar den här nyheten. Samtidigt på ekot nu för 50 minuter sedan så var den stora nyheten intervjun med Trafikverkets presschef. Inte ett ord om att det kan vara så att det endast var någon/några bilar. Utan det var tydligt att det var ett stort problem som biltillverkarna måste lösa nu!
Men är väl så att det är Ekots nyhetsdesk och lokalstationerna inte alltid är helt i fas. Men vore ju trevligt om de tog upp den nyheten i nästa ekosänding.

Dvs jag är inte det minsta konspiratorisk, konstaterar bara att det är synd då den här nyheten kommer sätta sig jäkligt hårt hos alla som är det minsta kritiska mot elbilar.

Edit: Nu vid 10-ekot var de ingen nyhet alls om elbilarna och trafikverkets syn.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Mr_SunBear
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 okt 2015 21:13

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Mr_SunBear »

Återigen inte bilarnas/drivmedeltyps fel. Mer ägar relaterat. Man bör kanske tänka lite annorlunda när det är vinter oväder/snöfall att tanka/ladda lite oftare det kan ju bli en överlevnads fråga i slutändan. Att ha mer kräm i batteriet mer bränsle i tanken just utifall man blir stående. (Visst är det fulltankat fulladdat kan du ändå bli utan till slut men risken minskar).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av mati »

Peter Andersson skrev:
Vissa bilar har ju V2V.

En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
Kanske en affärsidé för Ioniq5-ägare? 3,6kW V2L är inte hela världen, men i nödfall är det bättre än inget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Peter Andersson skrev:
Vissa bilar har ju V2V.

En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
Kanske en affärsidé för Ioniq5-ägare? 3,6kW V2L är inte hela världen, men i nödfall är det bättre än inget.
Fast sitter jag i en snö så är det ju bättre att bli bärgad till en snabbladdare och sedan vara klar. Att stå och ladda med 1-3kW utmed vägen är ju rätt meningslöst.
V2House däremot skulle jag vilja ha. Det hade varit perfekt om jag kunde driva huset några timmar med bilbatteriet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det man bör tänka på när man kör elbil i snöstorm är att inte köra ner batterierna till enstaka procent innan man stannar för att snabbladda utan göra det redan när man fortfarande har 10-15 mils räckvidd kvar. Så att man har reserv för oförutsedda händelser.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Choke »

När det gäller Trafikverkets presschef så ger jag inte mycket för honom. Hörde honom på radion för några veckor sedan, när utropen på tågstationerna skulle tas bort. Hans svar till synskadade som klagade var att det fans stora tydliga informationstavlor och monitorer - behövs inga utrop.
Så hans uttalande om att det drällde av strandade el-bilar efter snökaos - tar jag med en nypa salt.

Som vanligt är det nog så att när naturen visar vilken makt den har så måste vi lära oss att anpassa till situationen - gäller oavsett vilken typ av fordon man kör.

Är än så länge inte ägare av någon el-bil - men har i alla fall betalt 1000 kr för att förhoppningsvis kunna ladda en MY i februari. Efter åratal av velande och ångest över att det inte går att köra på vintern - har jag äntligen vågat ta steget.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av LarsL »

Choke skrev:
Är än så länge inte ägare av någon el-bil - men har i alla fall betalt 1000 kr för att förhoppningsvis kunna ladda en MY i februari. Efter åratal av velande och ångest över att det inte går att köra på vintern - har jag äntligen vågat ta steget.
Med en Tesla Model Y LR lär du knappast ens märka att räckvidden blir mindre på vintern. Man har ju ändå alltid räckvidd så att det blir över i den här typen av bilar. Värre då med Leaf eller elmoppar där händer det så mycket att det blir stökigt.

Men det är mot just dig detta FUD är riktat. De ska få dig att börja tvivla på elbilar och deras duglighet när det egentligen är fossilerna som är opålitliga, det bärgades ett 50-tal bilar och 1 eller 2 var elbilar… det är en under representation av elbilar.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Men det är mot just dig detta FUD är riktat. De ska få dig att börja tvivla på elbilar och deras duglighet när det egentligen är fossilerna som är opålitliga, det bärgades ett 50-tal bilar och 1 eller 2 var elbilar… det är en under representation av elbilar.
Eftersom ca 2% av svenska bilar i trafik är elbilar skulle väl 2 st av 50 i så fall vara en överrepresentation?;)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Men det är mot just dig detta FUD är riktat. De ska få dig att börja tvivla på elbilar och deras duglighet när det egentligen är fossilerna som är opålitliga, det bärgades ett 50-tal bilar och 1 eller 2 var elbilar… det är en under representation av elbilar.
Eftersom ca 2% av svenska bilar i trafik är elbilar skulle väl 2 st av 50 i så fall vara en överrepresentation?;)
Hm. Varför behövde fossilbilarna alls bärgas då? Eller var det så att 48 var antalet som inte gick att få igång med "några liter ur en reservdunk"? Och vetande det man vet om folk och "elbilar" så kan det lika gärna ha varit 1-2 hybrider eller pluginhybrider som fått slut på bensin.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Men det är mot just dig detta FUD är riktat. De ska få dig att börja tvivla på elbilar och deras duglighet när det egentligen är fossilerna som är opålitliga, det bärgades ett 50-tal bilar och 1 eller 2 var elbilar… det är en under representation av elbilar.
Eftersom ca 2% av svenska bilar i trafik är elbilar skulle väl 2 st av 50 i så fall vara en överrepresentation?;)
Hm. Varför behövde fossilbilarna alls bärgas då? Eller var det så att 48 var antalet som inte gick att få igång med "några liter ur en reservdunk"? Och vetande det man vet om folk och "elbilar" så kan det lika gärna ha varit 1-2 hybrider eller pluginhybrider som fått slut på bensin.
Förmodligen behövde väl bilarna bärgas för att ägarna inte var kvar på platsen när vägen öppnades igen.
Eller så hade man lämnat bilen med varningsblinkers på.
Det är ju egentligen inte så konstigt att såna här historier får fäste. När fossilbilägare får problem på vintern är det ju inte sällan just batteriet som kroknar.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:

Hm. Varför behövde fossilbilarna alls bärgas då? Eller var det så att 48 var antalet som inte gick att få igång med "några liter ur en reservdunk"? Och vetande det man vet om folk och "elbilar" så kan det lika gärna ha varit 1-2 hybrider eller pluginhybrider som fått slut på bensin.
Förmodligen behövde väl bilarna bärgas för att ägarna inte var kvar på platsen när vägen öppnades igen.
Eller så hade man lämnat bilen med varningsblinkers på.
Det är ju egentligen inte så konstigt att såna här historier får fäste. När fossilbilägare får problem på vintern är det ju inte sällan just batteriet som kroknar.
Aha! Kanske det inte alls är drivmedlet som är problemet utan att ägaren inte har tid eller lust att sitta och vänta 12 timmar i bilen? Just i det fallet torde ju elbilar och fossilbilar vara exakt likvärdiga. Eller? ;)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag tycker att det var en vettig artikel och bra uttalanden från de intervjuade personerna i videoklippet. Uppenbarligen var det ett problem i snökaoset på E6.

Så tramsigt att sitta på ett forum och säga att man är mörkrädd och jag har minsann aldrig kört slut på soppa… Så kan man ju säga om allting. Åh vad tramsigt att varna för levande ljus vi juletid - jag har haft levande ljus i 40 års tid och det har inte börjat brinna en enda gång…
Naturligtvis finns inga garantier, och man kan ju åka runt med en hel verktygsbod och rerservdelslager i bilen för att hantera alla eventualiteter. Men är det värt det?

Till skillnad från ett hus som brinner upp så är det kanske inte riktigt samma katastrof om du får stopp på en bil.

Så jag tycker din jämförelse med "brinnande hus" är fel och närmast tramsig.

Hur många som ni känner idag åker ens runt med reservtankar i bilarna? Eller ens reservhjul?

Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:

SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret

Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

Mr_SunBear skrev:
Återigen inte bilarnas/drivmedeltyps fel. Mer ägar relaterat. Man bör kanske tänka lite annorlunda när det är vinter oväder/snöfall att tanka/ladda lite oftare det kan ju bli en överlevnads fråga i slutändan. Att ha mer kräm i batteriet mer bränsle i tanken just utifall man blir stående. (Visst är det fulltankat fulladdat kan du ändå bli utan till slut men risken minskar).
Exakt.

Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt?

Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Speciellt om man ger sig iväg i svårt vinterväder.

Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del. Som nu tydligen bara var en (eller möjligen två) elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev:
Det man bör tänka på när man kör elbil i snöstorm är att inte köra ner batterierna till enstaka procent innan man stannar för att snabbladda utan göra det redan när man fortfarande har 10-15 mils räckvidd kvar. Så att man har reserv för oförutsedda händelser.
Exakt.

För övrigt ett bra tips även till ICE-bilar att inte vänta med att tanka tills att det är nästan tomt i tanken. Man skall alltid ha marginal för sådan här, så blir det extremt sällan några problem i praktiken.

Man kommer oftast mycket längre i praktiken med lite sunt förnuft än att släpa på en massa reservdunkar, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Mickep »

Att kyla och snö ökar rullmotståndet är sant. Och att sitta fast i köer med värme på (folk skall väl inte frysa ihjäl) drar effekt samtidigt som batteriet inte mår bra av kyla och ännu mer effekt behövs.
Men det var tydligen ett högt antal elbilar som behövdes bärgas.
Tycker en artikel behövs som kikar lite närmare på detta (inte för att det fors med osanning eftersom
Det faktiskt hände) utan mer vilka bilar som drabbades.(om man kan se något mönster). Märke, ålder typ av bil mm.
Kanske en intervju med bärgare/ ägare om hur de upplevde det.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av dragkrok »

Det man brukar råka ut för nu på vintern med bensin-/dieselbilar är ju faktiskt att batteriet tar slut.
Så vore väl inte så konstigt om det är just det som hänt. Tror det är väldigt ovanligt med tom tank.
Har aldrig råkat ut för vatten/alger/tom tank men däremot har startbatterier tömts ett antal gånger, inget för statistiken dock.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Mickep »

Har pratat med en bärgare och det vanligaste de far ut på är tomt 12 volts batteri. (Starthjälp går snabbt) och sådant sitter i en del elbilar också..,måhända att det kan underhållsladdas från det stora batteriet. Men jag har påpekat att de borde dra laddning från motorvärmaren då tomt batteri är så vanligt)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Men det var tydligen ett högt antal elbilar som behövdes bärgas.
Fast… det var ju tydligen inte det, enligt senare inslag var det en elbil med två passagerare det handlade om.

Jag håller med om att det borde följas upp med mer fakta, men det kommer sannolikt inte hända, fakta får man inga klick av, och nu är det ännu mer än tidigare en etablerad ”sanning” i fikarummen att elbilar inte fungerar på vintern. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:

Hm. Varför behövde fossilbilarna alls bärgas då? Eller var det så att 48 var antalet som inte gick att få igång med "några liter ur en reservdunk"? Och vetande det man vet om folk och "elbilar" så kan det lika gärna ha varit 1-2 hybrider eller pluginhybrider som fått slut på bensin.
Förmodligen behövde väl bilarna bärgas för att ägarna inte var kvar på platsen när vägen öppnades igen.
Eller så hade man lämnat bilen med varningsblinkers på.
Det är ju egentligen inte så konstigt att såna här historier får fäste. När fossilbilägare får problem på vintern är det ju inte sällan just batteriet som kroknar.
Aha! Kanske det inte alls är drivmedlet som är problemet utan att ägaren inte har tid eller lust att sitta och vänta 12 timmar i bilen? Just i det fallet torde ju elbilar och fossilbilar vara exakt likvärdiga. Eller? ;)
Ja, så är det nog. Det som hände söder om Göteborg i veckan var ju lite speciellt. Det är ju inte vildmark det handlar om. Läste att många ju bara hade en kortare promenad från där bilen hämnade för att komma hem. Jag hade inte heller suttit där i 12 timmar. Men när man väl kommit blir det ju knepigt att räkna ut när vägen är farbar igen och bilen måste hämtas.
Jag hade nog försökt få den åt sidan med varningstriangel och lämnat den med både bränsle och batteri kvar till när jag skulle hämtat den.
Men alla har ju inte samma förutsättningar. Sitter man där med flera små barn blir det ju krångligare.
Generellt tror jag det här är en orkan i ett vattenglas. Bränsle i käftandet mellan elbilsentusiaster och elbilshatare. Den stora massan kommer gå över på el ändå när utbudet på bilar tar fart om ett par år.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:

SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret

Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:

SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret

Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.

De underlåter även som journalister att göra sitt jobb att inte faktagranska uppgifter. Pinsamt svagt av "public service" att inte göra ett bättre jobb.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar