Det jag vände mig dock mot i artikeln var uttalanden som detta av SVT:
SVT "public service": Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret
Vad menar de/du med att elbilar inte har "kyltålighet"?
Jag tror den allmänna uppfattningen är att batterier kan bli en svag punkt när det är kallt. Vi har väl alla upplevt trilskande batterier som drar ur. Journalisterna på SVT har kanske samma erfarenhet? Då är det kanske lätt att det blir en sån rubrik utan att man är hardcore elbilsmotståndare.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.
Ja, man extrapolerar sina egna erfarenheter av batterier när det är kallt.
Det är väl en utbildningsfråga? När man köper en elbil behöver man veta att man aldrig bör köra den helt tom. Som fossilbilist är ju insatsen lägre. Jag har själv i vuxen ålder fått bensinstopp två gånger. Ena gången blev det lift till macken och taxi tillbaka med dunk. Andra gången var det så nära hem att farsan kunde komma med gräsklippardunken. Hade jag redan då kört elbil hade det väl blivit bärgning bägge gångerna.
Det är ju det man ska med sig från det här. Kör inte för lågt på laddning vid osäkra förhållanden.
Menar inte att det är "elbilsmotståndare" (som du alluderar till), men att de är okunniga om de saker de skriver om.
Ja, man extrapolerar sina egna erfarenheter av batterier när det är kallt.
Det är väl en utbildningsfråga? När man köper en elbil behöver man veta att man aldrig bör köra den helt tom. Som fossilbilist är ju insatsen lägre. Jag har själv i vuxen ålder fått bensinstopp två gånger. Ena gången blev det lift till macken och taxi tillbaka med dunk. Andra gången var det så nära hem att farsan kunde komma med gräsklippardunken. Hade jag redan då kört elbil hade det väl blivit bärgning bägge gångerna.
Det är ju det man ska med sig från det här. Kör inte för lågt på laddning vid osäkra förhållanden.
Håller med. Men det är okunnigt och ohederligt av journalister att anta att elbilar inte är "kyltåliga" bara för att folk kört tomt på "tanken".
Hade bilarna stannat pga. att de inte tålde kylan så hade det varit befogat med en sådan kommentar.
Men nu blir det som att säga att fossilbilar inte är "värmetåliga" för att en bil som stått i flera timmar på AC med lite bränsle i tanken fått soppatorsk.
Har de inga som helst krav på journalister och "public service" gällande nyhetsrapportering?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
.../ Har de inga som helst krav på journalister och "public service" gällande nyhetsrapportering?
Tycker det är ganska tydligt att kunskapsnivån generellt hos journalister på SVT/SR när det gäller teknik/naturkunskap är relativt skitdålig. Och då har jag själv bara gymnasiekompetens på det här området...
Och då väntar vi på motsvarande från kommersiell media, apropå hackandet på public service
Ok. Point taken...
Kunskapsnivån generellt hos journalister på kommersiell media när det gäller teknik/naturkunskap är antagligen precis lika dålig som hos public service -- om inte ännu sämre.
Dock kvarstår det mest obefogade och märkliga påståendet "Problemen med elbilarnas kyltålighet märktes tydligt i snöovädret"
Tibor; kan inte du kontakta SVT och fråga vad som avses?
En ICE-bil som har slut på soppa i tanken är inte trasig. Likaså med en elbil som har slut på laddning i batterierna.
Finns flera exempel på folk med elbilar som fungerar utmärkt i -30 grader i norra Sverige, Norge och Kanada.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kunskapsnivån generellt hos journalister på kommersiell media när det gäller teknik/naturkunskap är antagligen precis lika dålig som hos public service -- om inte ännu sämre.
Håller med att nivån generellt är dålig hos de flesta journalister i snitt (finns bra föregångare, men det är tyvärr mer av undantag).
Däremot så har SVT och SR generellt, och man behöver inte själva hålla med om riktigheten i det, rent statistiskt högre förtroende hos allmänheten än andra media. När de skriver sådana här uppenbara felaktigheter om elbilar så etablerar det tyvärr många "sanningar" pga. av det förtroendet som allmänheten (rätt eller fel) har för de. Det gör det tyvärr extra illa med denna typen av missinformation om elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
* Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
* Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
Skrämmande stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Salo på Trafikverket, och Räddningstjänsten som där faktiskt gjorde själva jobben och insatserna på plats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
* Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
* Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
Skrämmande stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Salo på Trafikverket, och Räddningstjänsten som där faktiskt gjorde själva jobben och insatserna på plats.
Fast kan inte båda ha rätt?
Det KAN väl varit så att FLERA ”ägare till elbilar” lämnade bilen och gick till närmsta sidoväg för att ta tex en taxi?
Då KAN det ju samtidigt varit så att två personer satt kvar för att bli hjälpta ur EN elbil?
Stämmer inte det så blir man ju lite nyfiken på skillnaden i verklighetsbeskrivning…
Det verkligt intressanta var ju att bärgaren sade att av de närmare 50 fordon som bärgats var 1-2 elbilar. Det antyder att någonstans kring 95 % av bilarna som behövde bärgas var ICE-bilar. Då blir det väldigt märkligt att fokusera på elbilar.
Det verkligt intressanta var ju att bärgaren sade att av de närmare 50 fordon som bärgats var 1-2 elbilar. Det antyder att någonstans kring 95 % av bilarna som behövde bärgas var ICE-bilar. Då blir det väldigt märkligt att fokusera på elbilar.
Nej, det är ju märkligt och kanske inget att rapportera även om 5% elbilar ju är en överrepresentation jämfört med antal elbilar i trafik. Om det nu är viktigt måste man ju veta andelen elbilar där på sträckan.
Uselt av bärgarna att inte ha en liten bensingenerator/ ett batteri att ladda elbilarna med, antar att det är standard i Norge. Hoppas de lär sig. Själv har jag alltid med en bensingenerator i bmw i3 Rex.
Det verkliga problemet var långtradare med dåliga däck. Fundera på vad ni ska göra åt det på Trafikverket, eller sätter konkurrensen inom EU stopp för specifika svenska krav?
Det stora problemet verkar vara att folk övergav sina bilar. (kön stod stilla i flera timmar, en chauffför övernattade i bilen 11 timmar). Och då spelar det ingen roll vilken sorts bil det är. räcker med att 1-2 bilar övergavs för att det skall bli totalstopp. och till slut ledsnar flera och bidrar till poppen.
Men det skall bli intressant om det blir någon uppföljning vad de menade. Vissa konspirerar att Salo är medlem i bensinupproret, men det tror jag inte helt på.(möjligen vissa fördomar)
Uselt av bärgarna att inte ha en liten bensingenerator/ ett batteri att ladda elbilarna med, antar att det är standard i Norge. Hoppas de lär sig. Själv har jag alltid med en bensingenerator i bmw i3 Rex.
Det verkliga problemet var långtradare med dåliga däck. Fundera på vad ni ska göra åt det på Trafikverket, eller sätter konkurrensen inom EU stopp för specifika svenska krav?
Vad är det i den svenska kravsättningen du saknar?
Det är ju kontrollen att svenska regler uppfylls som är bristfällig. Lite förstärkt fordonskontroll nu när det blivit odiskutabelt vinterväglag skulle ju vara på sin plats.
Nej, det är ju märkligt och kanske inget att rapportera även om 5% elbilar ju är en överrepresentation jämfört med antal elbilar i trafik. Om det nu är viktigt måste man ju veta andelen elbilar där på sträckan.
Andelen elbilar är nog mindre än 5 %, men i och med att de är nyare än medelbilen och billigare att "tanka" står de nog för en större andel av transportarbetet än vad deras andel av bilbeståndet indikerar. Men det är ju orimligt att göra statistiska kalkyler från detta fall, där antalet elbilar är en eller två.
Nej, det är ju märkligt och kanske inget att rapportera även om 5% elbilar ju är en överrepresentation jämfört med antal elbilar i trafik. Om det nu är viktigt måste man ju veta andelen elbilar där på sträckan.
Andelen elbilar är nog mindre än 5 %, men i och med att de är nyare än medelbilen och billigare att "tanka" står de nog för en större andel av transportarbetet än vad deras andel av bilbeståndet indikerar. Men det är ju orimligt att göra statistiska kalkyler från detta fall, där antalet elbilar är en eller två.
Att basunera ut att det är ett enormt problem med stillastående elbilar i snöstorm, baserat på at en (1) elbil fick slut på laddning, är ju en högst orimlig extrapolering av ett underlag som inte är statistiskt signifikant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det stora problemet verkar vara att folk övergav sina bilar. (kön stod stilla i flera timmar, en chauffför övernattade i bilen 11 timmar). Och då spelar det ingen roll vilken sorts bil det är. räcker med att 1-2 bilar övergavs för att det skall bli totalstopp. och till slut ledsnar flera och bidrar till poppen.
Men det skall bli intressant om det blir någon uppföljning vad de menade. Vissa konspirerar att Salo är medlem i bensinupproret, men det tror jag inte helt på.(möjligen vissa fördomar)
Salo har gått med i en elbilsgrupp på FB för att förklara vad han sa och vad sen journalisten valde att citera ur sitt sammanhang och göra rubrik av.
Det ska inte falla någon skugga alls över honom. Han har nog fått stå ut med mycket skit senaste dygnet p.g.a vad media och "drevet" gjort.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nej, det är ju märkligt och kanske inget att rapportera även om 5% elbilar ju är en överrepresentation jämfört med antal elbilar i trafik. Om det nu är viktigt måste man ju veta andelen elbilar där på sträckan.
Andelen elbilar är nog mindre än 5 %, men i och med att de är nyare än medelbilen och billigare att "tanka" står de nog för en större andel av transportarbetet än vad deras andel av bilbeståndet indikerar. Men det är ju orimligt att göra statistiska kalkyler från detta fall, där antalet elbilar är en eller två.
Att basunera ut att det är ett enormt problem med stillastående elbilar i snöstorm, baserat på at en (1) elbil fick slut på laddning, är ju en högst orimlig extrapolering av ett underlag som inte är statistiskt signifikant.
* Enligt vägtrafikledaren Mikael Salo på Trafikverket var urladdade elbilar ett stort problem efter att snön orsakade totalstopp på E6 söder om Göteborg mellan onsdag och torsdag.
* Enligt räddningstjänsten hjälpte de bara två personer från en urladdad elbil.
Skrämmande stor skillnad på verklighetsbeskrivning mellan Salo på Trafikverket, och Räddningstjänsten som där faktiskt gjorde själva jobben och insatserna på plats.
Fast kan inte båda ha rätt?
Det KAN väl varit så att FLERA ”ägare till elbilar” lämnade bilen och gick till närmsta sidoväg för att ta tex en taxi?
Då KAN det ju samtidigt varit så att två personer satt kvar för att bli hjälpta ur EN elbil?
Stämmer inte det så blir man ju lite nyfiken på skillnaden i verklighetsbeskrivning…
Fast om man lämnar en bil för att man tröttnar på att vänta (full förståelse för det), kan man ju inte lasta bilen eller dess drivlina för det?
Det är något som är skumt i denna rapporteringen. Mikael Salo och Trafikverket har ju klart förstorat upp och vinklat en marginell händelse till att bli ett generiskt problem.
Även om han/de haft en agenda, så är det ju dåligt av SVT att utan förbehåll svälja allt de säger och rapportera det som sanning.
Något är ruttet här...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik