Sida 5 av 6

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 17:51
av SwedishAdvocate
martinot skrev:
.../ De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.

Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte. /...
I just det här fallet som ju avser SR/SVT så tror jag att okunskap är en rätt tungt vägande faktor. Finns det en agenda så lutar jag mot att det i så fall är den agendan som vill minimera allt bilägande – dvs. även elbilsägandet.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 18:00
av LarsL
Robertrimmevik skrev:
Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans. :?

Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 18:03
av Robertrimmevik
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan någon enkelt förklara för mig varför man inte ska bogsera en elbil. Varför är det värre att rulla med hjälp av en bil en utför en backe?
Man får väll inte slut på 12voltsbatteriet när man får batteritorsk. Så då funkar väll alla system så den kan regenerera. Antar att jag tänker fel någonstans. :?

Skulle ju vara så mycket enklare att ringa en polare för assistans istället. Och så skulle det vara skönt att testa vilka marginaler man har när man kör till tomt.
Jag kan inte se att det är någon större skillnad mellan att rulla ner för en backe och att bli bogserad. Bilen ska så klart vara igång och ligga i Drive. Om man är försiktig med hur man fäster tampen såklart.
Varför skulle i så fall inte garantin gälla?
Jag tror jag startar en egen tråd kring detta.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 18:48
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.

De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.

Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.

Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?

Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:04
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.

De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.

Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.

Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?

Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
Dom hörs ju över sitt relativa antal.
Man har ju i praktiken överklagat en artikel.
Tror generellt det blir lite liv i fikarummen när elbilister blir provocerade.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:07
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Som vanligt ser journalister en poäng i att provocera. Ur provokation födds debatt och sen får man något att skriva om. Elbilsentusiaster är en tacksam grupp att provocera. Det kommer mera tror jag.
Tvärt om. Jag tror vi är en alldeles för liten nischad grupp för att vara generellt intressanta. Du överdriver vår betydelse.

De vill rikta sig mot den stora massan av befolkningen, och de är alla dagens fossilbilister som inte kan så mycket om elbilar. Det är där det finns enormt många fler elbilsskeptiker än oss elbilslägare, men även mest vanliga nyfikna "Svenssons". Dvs. de som kanske inte i sig har någon åsikt åt något håll, men är nyfikna på att läsa om nya saker som de inte känner till (det som är självklart för oss är ofta helt okänt och nytt för de flesta). Detta för att helt enkelt optimera för så många click-throughs som det går. Det är enkel matte.

Det är troligen ingen agenda alls hos journalisterna, utan bara en kall optimering för att få fram så mycket klick och lästa nyheter som möjligt. Det är så man mäter nyheter idag, och avgör om de är bra eller inte.

Även om jag tror att du har totalt helt fel i din målgruppsanalys, så tror jag däremot att du har helt rätt i att det garanterat kommer mera.
Jag tror du har fel där. Det finns en grupp högljudda elbilsmotståndare och en grupp högljudda elbilsentusiaster. Den stora majoriteten vet att deras nästa bil blir en elbil. Vi vet bara inte vilken och när.
Vill du påstå att det som journalist inte lönar sig att provocera elbilsentusiaster om man kan? Det blir ju ett jävla liv.
Livet är ju här på TCS. Vad tjänar media och SVT på det?

Du överskattar antalet elbilsentusiaster grovt.
Dom hörs ju över sitt relativa antal.
Man har ju i praktiken överklagat en artikel.
Tror generellt det blir lite liv i fikarummen när elbilister blir provocerade.
Vanliga svensson läser knappast på en Tesla-klubbs nyhetssidor (även om det kanske hade varit trevligt).

Däremot är det massor som läser på svt.se och sr.se.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:12
av Fredrik j
Det finns väl vid varje tidpunkt minst en elbilsentusiast i varje fikarum på varje arbetsplats?

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:20
av Dafro
Vanliga svensson läser knappast på en Tesla-klubbs nyhetssidor (även om det kanske hade varit trevligt).

Däremot är det massor som läser på svt.se och sr.se.[/quote]

Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv. :roll:

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:24
av martinot
Dafro skrev:

Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv. :roll:
Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.

Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta! :)

Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:38
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:

Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv. :roll:
Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.

Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta! :)

Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.
Jag tillhör den ironiska generationen, trivs också här.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 05 dec 2021 19:39
av martinot
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:

Vi som hänger här då, ska vi se oss som ovanliga eller särskilda, eller bara sorgsna själar utan liv. :roll:
Menar inget negativt om det. Du behöver inte känna dig misslyckad eller underlägsen som människa.

Tvärt om. Jag hänger själv här. Tycker det enbart är fint med nischade entusiastsidor och forum som detta! :)

Vad jag menar att trafikvolymen till svt.se är inte i närheten av trafikvolymen hit. Troligen är den en eller två tiopotenser större hos SVT, eller ännu mer.
Jag tillhör den ironiska generation, trivs också här.
Hint; Hade ju själv en viss sarkasm i svaret (om det inte var uppenbart). ;)

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 06 dec 2021 08:41
av fth
Även DN dras med i den här trenden av bristande faktagranskning och clickbait, en i övrigt ganska balanserad artikel inleds med följande dravel:
Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut.

För detta finns det väl inga belägg öht? Inte ens för den enda elbilen som faktiskt övergavs på E6 vet vi väl om batteriet verkligen tog slut, eller om passagerarna helt enkelt bara tröttnade på att sitta fast i kö och tog sig därifrån på annat sätt?

https://etidning.dn.se/shared/article/s ... r/yXWQjOeR

/fth

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 06 dec 2021 08:49
av 12man
Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 06 dec 2021 08:52
av fth
12man skrev:
Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?

/fth

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 06 dec 2021 09:20
av mikebike
fth skrev:
12man skrev:
Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?

/fth
Förstör inte en bra story med fakta.

Gammal journalistisk regel.....

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 06 dec 2021 11:26
av martinot
mikebike skrev:
fth skrev:
12man skrev:
Verkar vara en TT notis rakt av, utan vidare tankeverksamhet
Jo, så är det förstås, kravet på faktagranskning kvarstår väl dock trots att man inte skrivit artikeln?

/fth
Förstör inte en bra story med fakta.

Gammal journalistisk regel.....
*LOL*

Jo, det är nog en sanning som gäller i ännu högre grad idag med snabba nyheter på nätet, och framgångar som mäts i antalet clicks/minut. :D

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 10:44
av Lars Json
Programledarna i dagens MORGONSTUDION fortsätter hävda att det var horder av strandade elbilar i det aktuella snökaoset.

Inslaget börjar vid 2 timmar och 37 minuter in på tidslinjen i nedanstående länk.

https://www.svtplay.se/video/33157582/m ... id=j4VgoM2

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 10:52
av dd88

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 10:57
av tor-ake
En så kallad nyhetsanka.
nyhetsanka.jpg
Tycker lite synd om Mikael Salo, nu hamnade han i skottgluggen lite oförtjänt, hoppas det blåser över snabbt,

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 11:07
av Bruno
Så bra :)

Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?

Eller är det jag som inte förstår?

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 11:11
av Bruno

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 07 dec 2021 14:35
av Xeik
Här:
Screenshot 2021-12-07 14.34.01.png
Screenshot 2021-12-07 14.34.37.png

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 08 dec 2021 07:53
av Bruno
Tack Xeik :)

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 08 dec 2021 10:43
av TiborBlomhall
Jag skickade följande mejl till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon:
Hej!

Med djup bestörtning såg vi agerandet av er presschef Bengt Olsson på SVT i fredags. När en utav er anställda felciteras i media förväntar man sig dementier eller rättelser från presschefen, inte att spä på desinformationen.

Media gick ut med påståenden om massor av elbilar som fått batteristopp i snöstormen på E6 efter en lösryckt citat från er vägtrafikledare Mikael Salo. När det i själva verket var en enda elbil - och femtio bilar med förbränningsmotorer. Och huvudbudskapet, att problemet framför allt var långtradare med blankslitna däck försvann totalt.

Det blev så illa att falska nyheten om massor med strandade elbilar åkte flera varv i medierna - medan er vägtrafikledare fick själv försöka dementera uppgifterna via Facebook helt utan hjälp från er organisation. Er presschef bidrog till drevet mot er egen medarbetare!

"Sitter man stilla i en lång kö, då är kyla och batterier inte så kompatibla" påstod presschefen i intervjun. Han behöver nog läsa på om elbilar. Det skulle även varit önskvärt att han kunde ha påpekat det egentliga problemet med lastbilarna istället för att börja spekulera om framtida uppfinningar av "bärbara laddväskor". Vi undrar hur mycket kontakt han hade med vägtrafikledaren innan han så tvärsäkert uttalade sig om elbilars påstådda problem med vinterväder i statlig television?

Vi hoppas på förbättring av era interna rutiner.

Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden

Fick dagen därpå följande svar:
Hej Tibor,

Jag har av generaldirektören blivit ombedd att svara i hennes ställe. Först och främst, tack för att du hör av dig till oss på Trafikverket med dina synpunkter. Sen till din frågeställning angående den allvarliga trafiksituation som uppstod på E6 och på flera andra ställen runt om i Sverige. Den situationen har givetvis inget med elbilar att göra, utan precis som du skriver handlade det om fordon och då främst tunga fordon med oerhörda svårigheter i det rådande väderläget. Det viktiga i vår kommunikation handlar om människors säkerhet, inte vilket typ av fordon som är stillastående. Vår avsikt var aldrig att sprida felaktig eller missvisande information. Utan att tydligt, i samråd med polisen och räddningstjänst, ge råd som gör att människor undviker att utsätta sig för fara. En uppmaning att stanna hemma, helt enkelt.

Jag delar din uppfattning att denna nyhetsrapportering gav en felaktig bild om att elbilar orsakade kaos, att elbilar har brister och att förare av just dessa fordon saknar kunskap. Vårt budskap handlade om att alltid vara väl förberedd när man ger sig ut i trafiken, i synnerhet i hårt väder. Trafikverket har ett uppdrag att svara på frågor som kommer till oss kring gällande situation som har stor påverkan och i detta fall handlade frågorna inte om människors säkerhet utan om att en viss typ av fordon skulle ha sämre förutsättningar att klara situationen. Vilket också gjorde att de svar som hade det viktiga huvudbudskapet om säkerheten och vikten av att inte ge sig ut i trafiken i det rådande väderläget i denna specifika nyhetsrapportering, blev helt bortplockat. Mycket beklagligt.

Med vänlig hälsning
/Anna Lihr
Kommunikationsdirektör
Trafikverket
För att parafrasera Greta: "bla bla bla" - men de är i alla fall medvetna om problemet nu.

Re: Trafikverkets presschef: Elbilister behöver reservdunk!

Postat: 08 dec 2021 13:39
av joel80
Bruno skrev:
Så bra :)

Men vad menas med "att det i intervjun inte framkommer att han sa att det bara rörde sig om rapporter om ett stort antal övergivna elbilar"?

Eller är det jag som inte förstår?
Tror han menade att han precis hade fått in nån rapport om att det skulle stå elbilar övergivna. Som alltså visade sig vara enstaka.
Vet inte heller om det var trafikrapporter från hans kollegor/bärgare eller om det kanske var sånna trafikrapporter allmänheten kan ringa in.