Sida 1 av 1
ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 13:32
av chpaulin
Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?
http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 13:40
av HelectriC
chpaulin skrev:Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?
http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
nu är jag ingen elektriker, men skulle man inte behöva en sjukt tjock kabel om man ska ladda bilar på samma sätt som idag med den effekten?
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 13:45
av Franz
Lånade en bild från den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=1713
Man når ungefär maxeffekt (120 kW) till batteriet är ungefär 25% fullt. Om vi använder kurvans vinkel vid 25% (100km) hamnar vi väl i bästa fall kring 160 kW. Den effekten skulle dock alltså minska hela tiden allt eftersom batteriet blev laddat. Vid 12,5% skulle man ha ungefär 140 kW.
Om man hade 3 stycken av Teslas batteripack i bussen hade det ju då inte varit några problem att komma upp i 450 kW. Förutom att ha fler celler att sprida ut laddningen på kan det ju vara en annan batterikemi och kanske en kraftigare kylning vilket kanske skulle kunna innebära att man kunde ladda snabbare.
Angående framtida batterier till Teslan så tror jag att snabbare supercharging säkerligen är något man forskar på. Att ladda t.ex. 20 mil på 10 minuter är trots allt ett mer slagkraftigt argument för ett Tesla-köp än att göra det på 20 minuter...
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 13:56
av danni
Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 14:05
av Martinen
För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 15:00
av chpaulin
Martinen skrev:För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Jo precis, har själv tänkt att visst så behöver vi inga 120kWh-batterier då det är max 20 mil till nästa supercharger men om vi kan ladda med 125kW till 25% av 120kWh = ~30kWh. Samma % för ett 85kWh ger 21kWh som så betyder det automatiskt kortare laddtider med större batteri för samma sträcka.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 15:03
av chpaulin
Kanske lansera en Model S100D men i själva verket sitter det ett 120kWh-batteri i men vi nyttjar "bara" 100 dels för livslängd men också för laddhastighet. De övriga 20 (-8% antibricking) kan man använda i range-mode eller liknande som måste aktiveras vid laddning.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 15:48
av drakbane
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 16:52
av chpaulin
drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Smaart

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 17:21
av danni
drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 17:40
av apkungen
danni skrev:Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
+1
Du har så vettiga åsikter danni!
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 19:57
av drakbane
danni skrev:drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhålet

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 04 nov 2015 20:51
av danni
drakbane skrev:danni skrev:drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhålet

Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 08:10
av chpaulin
danni skrev:Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.
Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen. Två SuC känns onödigt, vätskekyld dubbelkabel istället

Alternativet är såklart att fixa så att ett batteri kan ta dubbla laddeffekten men detta känns som det kan realiseras idag om man ville.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 08:55
av bylund
Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 16:59
av chpaulin
bylund skrev:Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Precis det som vi sagt

Kanske vart otydliga

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 17:14
av Martinen
chpaulin skrev:bylund skrev:Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Precis det som vi sagt

Kanske vart otydliga

Men cellerna modifieras också för att klara av att laddas snabbare.
Det forskas säkert en hel del på detta på.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 17:18
av bylund
chpaulin skrev:Precis det som vi sagt

Kanske vart otydliga

chpaulin skrev:Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Postat: 05 nov 2015 17:56
av chpaulin
bylund skrev:chpaulin skrev:Precis det som vi sagt

Kanske vart otydliga

chpaulin skrev:Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?
Både ja och nej. Vi är väl överens om att två Model s som laddar på SuC i 10 minuter får tillsammans dubbelt så många kWh än vad en ensam bil får på samma tid

Så om en bil hade dubbla mindre batterier och SuC kunde leverera dubbla laddeffenten och således ladda båda de mindre systemen med 135kW samtidigt får man ju dubbelt så mycke laddning per tid. Nu får det ju inte plats dubbla 60kWh-batterier i en bil men det hela var bara ett tankeexperiment. Det hela baseras på att det inte går att få fram ett 120kWh-batteri som kan ta 270kW-laddeffekt men det bör ju gå om antalet celler är det samma?