Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
I detta avsnitt:
I veckans avsnitt snackar vi nya Kia EV6 som Alfred provkört. Och hur går det egentligen för BMWs omställning till elbilar? Vi har som vanligt fått massor av lyssnarbrev. Och så har det höga elpriset gjort att det är dyrare att köra elbil än bensinbil, eller hur var det nu med det?
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7635
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag hoppas jag aldrig blir så snål eller fattig att jag köper en dieselbil (igen).
För övrigt står min bil på laddning just nu. Priset är samma som för ett år sedan.
För övrigt står min bil på laddning just nu. Priset är samma som för ett år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Bor man inte i SE3-4 är det ganska lugnt
Men bensin/etanolaren får rulla lite mer nu.
Men bensin/etanolaren får rulla lite mer nu.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Har inte lyssnat på podden men jag antar att det är en retorisk fråga för den här "debatten" om el vs bensin är bara trams.Thed75 skrev:Bor man inte i SE3-4 är det ganska lugnt
Men bensin/etanolaren får rulla lite mer nu.
Här i SE3 kan jag bind priset på ~70 öre. Inklusive skatter, moms, avgifter osv så blir det ~140 öre/kWh. Kommer inte i närheten av vad en bensinbil kostar att driva.
I SE4 såg det värre ut. Där kostade det 138 öre/kWh att binda nu. Blir väl över 2 spänn/kWh allt som allt då? Men när bensinen kostar nästan 20 spänn litern så är det ändå billigt som bilbränsle betraktat.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Även om elbil skulle kosta dubbelt att ladda vs diesel så skulle jag välja el pga dess många fördelar, bland annat
- inga cancerogena avgaser
- prestanda, gasrespons, acceleration fr.a.Tesla
- skämmigt med bil med avgasrör, som att röka
- miljövänlig
- i princip ingen service
- varm bil snabbt på vintern, på jobbet har dieselloken för låg spänning i 12v batteriet för att avgasvärmaren(orenad) ska kunna starta.
- känslan av att köra framtiden
- bättre andrahandsvärde
- med mera
- inga cancerogena avgaser
- prestanda, gasrespons, acceleration fr.a.Tesla
- skämmigt med bil med avgasrör, som att röka
- miljövänlig
- i princip ingen service
- varm bil snabbt på vintern, på jobbet har dieselloken för låg spänning i 12v batteriet för att avgasvärmaren(orenad) ska kunna starta.
- känslan av att köra framtiden
- bättre andrahandsvärde
- med mera
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Ingen som har svarat på TS frågor.
Inte jag heller, men här kommer ett försök. Låt säga att jag skulle behöva ladda min elbil nu natten som var (dyraste dygnet i mannaminne?).
Om batteriet var helt tomt skulle det behövas kanske 7 timmar med min 11 kW laddare. Rörligt elpris enligt Nordpool från kl 00:00 inatt till kl 07:00 i morse varierade mellan 129,9 öre och 271,7 öre per kWh. Snittet för dessa sju timmar var 160,4 öre per kWh.
Men det är ju Nordpools priser. Hur mycket ska man lägga på för skatt, moms, överföringsavgifter mm?
Edit: Siffrorna gäller för elområde SE3.
Inte jag heller, men här kommer ett försök. Låt säga att jag skulle behöva ladda min elbil nu natten som var (dyraste dygnet i mannaminne?).
Om batteriet var helt tomt skulle det behövas kanske 7 timmar med min 11 kW laddare. Rörligt elpris enligt Nordpool från kl 00:00 inatt till kl 07:00 i morse varierade mellan 129,9 öre och 271,7 öre per kWh. Snittet för dessa sju timmar var 160,4 öre per kWh.
Men det är ju Nordpools priser. Hur mycket ska man lägga på för skatt, moms, överföringsavgifter mm?
Edit: Siffrorna gäller för elområde SE3.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Beror så klart på vilket elnätsmonopol man tillhör, men på 160 öre, lägg på 80 öre till för skatter och 20 öre överföringsavgift, så 2:60 - 40 öre billigare än på billigaste laddstolparna i området.slugger75 skrev:Ingen som har svarat på TS frågor.
Inte jag heller, men här kommer ett försök. Låt säga att jag skulle behöva ladda min elbil nu natten som var (dyraste dygnet i mannaminne?).
Om batteriet var helt tomt skulle det behövas kanske 7 timmar med min 11 kW laddare. Rörligt elpris enligt Nordpool från kl 00:00 inatt till kl 07:00 i morse varierade mellan 129,9 öre och 271,7 öre per kWh. Snittet för dessa sju timmar var 160,4 öre per kWh.
Men det är ju Nordpools priser. Hur mycket ska man lägga på för skatt, moms, överföringsavgifter mm?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Ok tack. Så om vi då räknar med att om man laddar hemma (på natten) när det är riktigt historiskt dyrt så kostar det ca 2,60 kr per kWh, vilket då blir ungefär 5,20 kr per mil. En diesel- eller bensinbil kostar väl rätt mycket mer än så per mil va?tor-ake skrev:Beror så klart på vilket elnätsmonopol man tillhör, men på 160 öre, lägg på 80 öre till för skatter och 20 öre överföringsavgift, så 2:60 - 40 öre billigare än på billigaste laddstolparna i området.slugger75 skrev:Ingen som har svarat på TS frågor.
Inte jag heller, men här kommer ett försök. Låt säga att jag skulle behöva ladda min elbil nu natten som var (dyraste dygnet i mannaminne?).
Om batteriet var helt tomt skulle det behövas kanske 7 timmar med min 11 kW laddare. Rörligt elpris enligt Nordpool från kl 00:00 inatt till kl 07:00 i morse varierade mellan 129,9 öre och 271,7 öre per kWh. Snittet för dessa sju timmar var 160,4 öre per kWh.
Men det är ju Nordpools priser. Hur mycket ska man lägga på för skatt, moms, överföringsavgifter mm?
För egen del så jag jag tur att ha en laddplats med 10 st 11 kW laddare en kilometer hemifrån. Priset där är 0,15 kr/minut, vilket blir 9 kr för 11 kWh, dvs ungefär 82 öre per kWh. Så om priset är högre än så här hemma så laddar jag upp bilen där istället, de få gånger jag laddar den.
Senast redigerad av slugger75, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh. I min senaste räkning för November så var snittpriset jag betalade per kWh från SkeKraft 1.04kr plus moms, så runt 2.5kr/kWh betalar jag. Förbrukar runt 12 000 kWh/år och brukade betala runt 18 000kr om året för det, nu blir det nog närmare 25 000kr iår...
Edit, i transport av el låg en massa skatt också.
Edit, i transport av el låg en massa skatt också.
P85D svart/svart med gratis SuC
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7635
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag som inte kan ladda hemma betalar nästan alltid minst 3 kr/kWh.Remuz skrev:Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh. I min senaste räkning för November så var snittpriset jag betalade per kWh från SkeKraft 1.04kr plus moms, så runt 2.5kr/kWh betalar jag. Förbrukar runt 12 000 kWh/år och brukade betala runt 18 000kr om året för det, nu blir det nog närmare 25 000kr iår...
Edit, i transport av el låg en massa skatt också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3333
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:Fattar inte hur ni kan ha så billig el ni som postar i alla olika trådar. Jag bor i Stockholm, och bara transporten av elen kostar drygt en krona per kWh. I min senaste räkning för November så var snittpriset jag betalade per kWh från SkeKraft 1.04kr plus moms, så runt 2.5kr/kWh betalar jag. Förbrukar runt 12 000 kWh/år och brukade betala runt 18 000kr om året för det, nu blir det nog närmare 25 000kr iår...
Edit, i transport av el låg en massa skatt också.
Så här ser det ut för mig. 68 öre för överföring och skatt inkl moms. Spännande att det är moms på skatt förresten...
Vad gäller själva elen så har jag också Skellefteåkraft och betalar exakt samma som dig. Så totalt för mig blir det alltså ca 2:-/kWh om jag räknat rätt. Tycker de kunde skippa det där med "gratis el till din Tesla". Ett avdrag på 154:- räcker inte långt.
Poolvärmaren (drar väl >2 kW under huvuddelen av dygnet) har gjort att förbrukningen ökat på sommaren. Vi har dock ingen "riktig" pool utan bara en ovanmarkspool på 18 kbm.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Niklas Z skrev:Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Jag är för bekväm. Skulle kunna ladda Teslan gratis i Fullerö men jag tycker inte det är värt pengarna ens nu.
Har dragit 5 100 kWh hemma med Teslan (av 7355 kWh totalt) och 2081 kWh med i3:an under de senaste 12 månaderna. Har kört ganska lite pga pandemin. Under 2019 laddades Teslan med totalt 13 373 kWh, varav 4874 kWh hemma. Resten var gratis. Har aldrig betalat en krona för laddning förutom den hemma. Lite lustigt att jag jag laddat mer hemma nu än förut trots att totala laddningen nästan halverats. Det har dock att göra med ett gratis trefasuttag som jag inte längre har tillgång till som under 2019 stod för nästan 6000 kWh.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Fast jag betalar ju den fasta avgiften för att få el. Det enda som är intressant för mig är vad jag betalar för elen inkl allt, men efter den misslyckade avregleringen är ju elräkningen något slags suduko från helvetet, så det är inte direkt enkelt att förstå vad man faktiskt betalar...MWall skrev:Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Remuz skrev:Fast jag betalar ju den fasta avgiften för att få el. Det enda som är intressant för mig är vad jag betalar för elen inkl allt, men efter den misslyckade avregleringen är ju elräkningen något slags suduko från helvetet, så det är inte direkt enkelt att förstå vad man faktiskt betalar...MWall skrev:Remuz skrev:2657kr så drygt 1kr/kWh för överföring och skatt.
Helt galet att elnätet i staden ägs privat, inte direkt konkurrens.
Enda skillnaden är väl att du har 39,60 öre och jag har 18,50 öre? Dvs drygt 26 öre inkl moms i skillnad.
(Vet inte om du gjort det men fasta avgifter är fasta och bör inte, tycker iaf jag, slås ut på kWh.)
Nja, om du laddar bilen ikväll eller inte ändrar inte den avgiften och därför är det fel att belasta kvällens eventuella laddning med del av den kostnaden. Av samma anledning tycker jag det är fel att räkna bilkostnad i kronor per mil. Man blandar ju fasta och rörliga kostnader hej vilt. Bättre att räkna på månadskostnad.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Månadskostnad duger för mig. Jag betalade förut 1000kr/mån i El, nu är det 2000kr/mån. Jag kan inte välja när jag laddar heller, det får göras när jag inte är ivägen dvs kvällar mellan typ 17 och 21.
Såg att ett elverk gör cirka 2kWh/liter bensin, så det är ett tag kvar tills det blir lönsamt
Såg att ett elverk gör cirka 2kWh/liter bensin, så det är ett tag kvar tills det blir lönsamt
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3333
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Jag skulle också ladda hemma om jag hade den möjligheten. Det är dock ganska enkelt för mig att ladda på publika gratisladdare. Det finns ett dussin inom tio minuters gångväg från bostaden. Det finns också laddare vid tennishallen där jag spelar, med gratis el.MWall skrev:Niklas Z skrev:Jag laddar på kommunens publika laddstolpar där elen är gratis och har inte betalat en krona för min laddning på länge. Till och med i lördags, när jag var i Norrtälje, laddade jag gratis, eftersom det märkligt nog var gratis på Incharge.
Jag är för bekväm. Skulle kunna ladda Teslan gratis i Fullerö men jag tycker inte det är värt pengarna ens nu.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Fredrik j skrev:Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.
På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.
Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster...
Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.MWall skrev:Fredrik j skrev:Skulle man inte kunna jämföra Zoen med en dieseldriven Clio då? Att bara reducera dina bilar till "elbilen" och "fossilbilen" blir ju trubbigt. Hur ser kalkylen ut om du jämför en dieseldriven Clio med en elbil motsvarande Lexus RX? E-tron? Elbilen blir kanske billigare ändå men det blir nog inte lika självklart.DrDR skrev:Gjorde en jämförelse mellan min Zoe och Lexus RX besinhybrid. Jag och frun har turats om att köra dem under samma förhållanden och sträckor senaste dagarna. Mest förortstrafik och motorväg i Stockholmområdet, -5 till -15 grader ca.
Lexusen låg på ganska exakt 1 liter/mil bensin + lite användning av motorvärmare, kanske några kWh el. Ca 17 kr/liter bensin. Så säg 17 kr/mil, jag bjuder på elen för motorvärmaren.
Zoen låg på 3,3 kWh per mil, inkluderat förvärmning av batteri och kupé innan avfärd. Har mest laddat på natten, har timpris så Nordpool spot har legat mellan ca 30-140 öre/kWh. Nån gång laddat mitt på dagen för att den behövde laddas, uppvärmning och förvärming sker också när elen är dyrare. Lägg till moms, energiskatt och elöverföringsavgift. Låt säga i snitt 1 kr + moms = 1.25 + elöverföringsavgift 60 öre. Det ger 1.85 öre/kWh.
3.3 * 1.85 = 6,10 kr /mil. Låt säga 6 kr.
Dvs 11 kr billigare per mil i drivmedelskostnad för oss att köra Zoen än Lexusen. Sen är Lexusen större, har bättre strålkastare etc. Men i de flesta situationer räcker Zoen. Så det är väl ingen överraskning att den har rullat typ 200 mil senaste månaden och Lexusen < 20 mil...
Brytpunkten blir lätt att räkna ut: 17/3.3= 5,15 kr. Så om elen kostar mer än 5,15 kr inkl allt så är Lexusen billigare att köra när det gäller drivmedelskostnaden. Men det har ju bara skett under några få timmar hittills i vinter. Kan tillägga att om elen skulle vara konstant så dyr så skulle jag ställa bilen att ladda på en publik laddare i närheten för 2,5 kr/kWh istället. Så för oss blir det aldrig dyrare att köra elbilen än fossilbilen.
Beror på körmönstret också. Kör man många korta sträckor så drar förbrukningen på elbilen iväg rejält om man mäter "från pumpen". Och såklart beror det även på vad man har för abonnemang. Tror man kan binda elen för ca 2:-/kWh inkl allt i SE3. Drar den 3 kWh inkl uppvärmning och laddförluster så kostar elbilen 6:-/mil. En snål diesel drar nog säkert 0,6 l/mil om det är korta körningar i stadstrafik. Dieseln kostar 19:-/litern så det blir 11,40 kr/milen.
På längre körning kanske dieseln sjunker till 0,4 liter/mil men då sjunker Zoen till 2 kWh/mil inkl laddförluster också. Då är det alltså ca 4:-/mil för elbilen och ca 7,60 kr/mil för Clion.
Ska man så långt att Zoen måste snabbladdas blir den dyrare efter de 30-35 mil den klarar på hushållsström. Säg att man ska köra 70 mil. Då kommer 35 mil kosta 4:-/mil och 35 mil kommer kosta 1,8 kWh/mil * 5:-/kWh = 9:-/kWh. Varför 1,8 och inte 2? Inga laddförluster...
Över 70 mil kommer då Zoen kosta 6,50 kr/mil och Clion kommer kosta 7,60 kr/mil. Break even ligger alltså på ca 78 mil. Kör man längre än så, om man startar hemifrån med fullt batteri, så är det dyrare med elbil.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"Fredrik j skrev:Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.
Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?
Precis. Det blir ju lika haltande som att jämföra en Zoe och en Lexus RX....MWall skrev:Vad får du ut av en sån jämförelse? "Haha min lilla skit-Clio på 75 hästar är billigare än din E-Tron 55 med 400 hästar?"Fredrik j skrev:Nu jämför du ju äpplen med äpplen vilket ju DrDR inte gjorde.
Det var ju diesel Clio mot en elbil i Lexus RX storlek som var intressant som jämförelse för att se om elbilen fortfarande blir billigast.