Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Lacho »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
Kikar på resa Rostock - norra Italien. Med Ionity abonnemang säger ABRP att det skulle kosta ca 750kr. Men jag kör inte 170km/h och har inte bråttom på en så lång resa. Den säger 4-5 stopp. Vilket jag hade gjort även med dinobil. Om du nu sparar 1-2h med dinobil, varför är det så viktigt när det handlar om så långa sträckor som ändå tar 10+ h?
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Snittpriser kommer inSE4 landa på 3,5kr/kWh i vinter enligt experterna kan även bli betydligt högre kanske inte är så dumt att binda ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/expert ... -i-vinter/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
2,47 kWh med en M3P är extremt. Det är ungefär detsamma som min e-tron snittade på Autobahn med farthållaren på 150-160 där det gick (men son vanligt på Autobahn med låg snittfart totalt ändå).

Som tidigare sagt, du laddar inte nästa dag, du laddar på natten. Noll problem med destinationsladdning i Tyskland.

Priset för laddning var enligt abprp ca $100, inte €126. Vilken diesel med 500 hästar kör du 88 mil för 1000 spänn i hög hastighet?

Det du vill visa i teorin vet vi som provat i verkligheten att det visst är väldigt smidigt... Jag körde som sagt precis 341 mil genom hela Europa med en bil som drar mycket mer än Model 3 och med mindre tillgång till laddare. Gick hur smidigt som helst och tog inte ens längre tid än med en fossil. Då är det dessutom mycket sämre med tillgång till laddning i Spanien än i Tyskland.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Snittpriser kommer inSE4 landa på 3,5kr/kWh i vinter enligt experterna kan även bli betydligt högre kanske inte är så dumt att binda ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/expert ... -i-vinter/
Det fina med rörligt är ju just att snittpriset är helt irrelevant. Man laddar när det är som billigast och det som verkligen skett senaste tiden är att variationerna i priset är extremt.

Även när priset varit 4:- på em/kväll har man kunnat ladda för under kronan nattetid.

Sen är elpris-terminerna imo mycket intressantare än "experter". Marknaden tror på högt pris i höst/vinter men avsevärt lägre priser 2023/2024.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Snittpriser kommer inSE4 landa på 3,5kr/kWh i vinter enligt experterna kan även bli betydligt högre kanske inte är så dumt att binda ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/expert ... -i-vinter/
Det fina med rörligt är ju just att snittpriset är helt irrelevant. Man laddar när det är som billigast och det som verkligen skett senaste tiden är att variationerna i priset är extremt.

Även när priset varit 4:- på em/kväll har man kunnat ladda för under kronan nattetid.
Nja.. Vi hade under nästan en vecka nu i juni tror jag de var 2 kr hela natten.. Och ännu högre på dagen.. Detta var mitt sommaren (dock var kärnkraften på underhåll) så jag tror att i se4 kommer vi säkert ha liknande på nätterna under långa perioder speciellt om vi kommer under nollan eller nära i hela landet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Läs mitt andra stycke. Man kan starta en uppsjö av destinationsladdare via appen. Något som fortfarande inte går med Teslas app. Man slipper alltså skaffa en uppsjö appar och brickor och ändå ofta bli stående utan att få igång laddning, särskilt när man är utomlands.
Ok, då förstår jag, men det är alltså inte appar/taggar/abb som är problemet, utan själva stolparna som är trasiga, eller ICE-bilarna som blockerar dom, eller hotellen som monterat ned dom för ett par år sedan utan att uppdatera sina Booking-uppgifter, eller laddkedjan som gått i konkurs och köpts upp av en annan aktör som inte alls har något roaming-avtal med dom generella apparna som dom påstår etc etc (alla scenarios som jag har råkat ut för).

Med Elli så tror jag dessutom att man får samma funktionalitet som för dom märkesspecifika apparna om jag har förstått det rätt, jag har ännu inte testat just den appen eftersom jag är van med Chargepoint et al., men återigen, det spelar ju ingen roll vilken app man har om stolpen är trasig eller helt enkelt inte existerar.

Det är förstås inte nattsvart överallt, vissa resor har det fungerat bra i stort sett hela tiden, men andra resor, som i år, bedrövligt dåligt, vilket gör att iaf jag inte vågar chansa.

/fth
OK. Tycker jag avsevärt oftare stött på märkliga appar än trasiga laddare på mina resor faktiskt.

Ett "standardproblem" är att man inte ens kan registrera konto/betalning som svensk. Dessutom en stor tidstjuv att behöva registrera en massa konton, appar mm.

Mkt möjligt att det finns andra appar med liknande funktionalitet, det är ju iaf en dellösning men en stor del är att bara slippa en massa nya appar hela tiden imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Mickep »

Även om elpriset har nått rekordnivåer så har inflation och drivmedelspriser gjort detsamma.
Men även om gränsen har nåtts eller tom passerats så måste föraren få energi och när den väl stå där utan att komma vidare så är det att svälja förtreten och betala. (självklart är det tillåtet att lätta på trycket på div forum och uttrycka sitt missnöje).
Men var ligger gränsen för resp bränsle. dvs när är det ok och när är det för dyrt?
jag tror att 5 kr/kWh är början och 8 kr/KWh är starten för när det är för dyrt. (det är då man börjar se sig omkring för alternativ)
15 kr/liter för bensin är början och 20 kr/litern är när många tycker det är för dyrt. (men trota det pungar man ut för det behövs).
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Elix747 »

Legato skrev:
Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
2,47 kWh med en M3P är extremt. Det är ungefär detsamma som min e-tron snittade på Autobahn med farthållaren på 150-160 där det gick (men son vanligt på Autobahn med låg snittfart totalt ändå).

Som tidigare sagt, du laddar inte nästa dag, du laddar på natten. Noll problem med destinationsladdning i Tyskland.

Priset för laddning var enligt abprp ca $100, inte €126. Vilken diesel med 500 hästar kör du 88 mil för 1000 spänn i hög hastighet?

Det du vill visa i teorin vet vi som provat i verkligheten att det visst är väldigt smidigt... Jag körde som sagt precis 341 mil genom hela Europa med en bil som drar mycket mer än Model 3 och med mindre tillgång till laddare. Gick hur smidigt som helst och tog inte ens längre tid än med en fossil. Då är det dessutom mycket sämre med tillgång till laddning i Spanien än i Tyskland.
2,47 är högt. Har nyligen kört autobahn, alper och autostrada, ca 195 mil. Ligger på 165 Wh/km i snitt med M3LR 19”. Har kört ofta 130-140 km/h där det är tillåtet, ibland upp mot 160 km/h.
Skall man ligga på mot 200km/h och bromsa ner så fort man kommer ifatt nästa bli så blir det säker 2,47 eller mer.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Legato skrev:
Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
2,47 kWh med en M3P är extremt. Det är ungefär detsamma som min e-tron snittade på Autobahn med farthållaren på 150-160 där det gick (men son vanligt på Autobahn med låg snittfart totalt ändå).

Som tidigare sagt, du laddar inte nästa dag, du laddar på natten. Noll problem med destinationsladdning i Tyskland.

Priset för laddning var enligt abprp ca $100, inte €126. Vilken diesel med 500 hästar kör du 88 mil för 1000 spänn i hög hastighet?

Det du vill visa i teorin vet vi som provat i verkligheten att det visst är väldigt smidigt... Jag körde som sagt precis 341 mil genom hela Europa med en bil som drar mycket mer än Model 3 och med mindre tillgång till laddare. Gick hur smidigt som helst och tog inte ens längre tid än med en fossil. Då är det dessutom mycket sämre med tillgång till laddning i Spanien än i Tyskland.
Det är ABRP som visar 2,47kWh/mil det kan ju vara något fel i den beräkningen.
Inte säkert att man kan ladda på natten vid eller bredvid hotellet pga stolparna upptagna då måste man jaga laddstolpe också för natten runt i staden.
Därav laddning innan nådd destination för att slippa ladda nästa morgon det första man gör.
Obs ABRP räknar inte med priset på den laddningen man redan har i bilen vid rutten utan endast påfyllningar.
Så det blir nog 126Euro för +500hk elbil vs 132Euro för Dino 250hk.
Om nu man kan lita på ABRP.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Lacho skrev:
Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
Kikar på resa Rostock - norra Italien. Med Ionity abonnemang säger ABRP att det skulle kosta ca 750kr. Men jag kör inte 170km/h och har inte bråttom på en så lång resa. Den säger 4-5 stopp. Vilket jag hade gjort även med dinobil. Om du nu sparar 1-2h med dinobil, varför är det så viktigt när det handlar om så långa sträckor som ändå tar 10+ h?
Skillnaden är minst att man måste sitta i bilen minst 9 tim mot 7 tim och leta efter destinationsladdare runt hotellet det tar lite tid också.
Körd sträcka blir också lite längre eftersom man måste köra ifrån motorvägen till SUC och sen tillbaka igen efter varje laddning.
Under den tiden lufsar dinobilen på sakta vidare på motorvägen.
Men visst det är roligare att köra +500hk elbil absolut.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av [JM] »

170km/h på autobahn. Jo tjena.
Välkommen till verkligheten.
Bild från A7 2022-06-22

Ett av barnen roade sig vid ett annat tillfällle med att räkna lastbilar och det visade sig att det var ca 3 sekunder i snitt tid/avstånd mellan lastbilarna vi mötte.
Då räknades inte mindre skåpbilar eller husvagnar osv in. Bara stora lastbilar
20220622_100625.jpg
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

[JM] skrev:
170km/h på autobahn. Jo tjena.
Välkommen till verkligheten.
Bild från A7 2022-06-22

Ett av barnen roade sig vid ett annat tillfällle med att räkna lastbilar och det visade sig att det var ca 3sekunder i snittavstånd mellan lastbilarna vi mötte.
Ser ut som du kör fel riktning för det.
Du skulle ha haft resan på andra hållet. :lol:
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av [JM] »

Dexter skrev:
[JM] skrev:
170km/h på autobahn. Jo tjena.
Välkommen till verkligheten.
Bild från A7 2022-06-22

Ett av barnen roade sig vid ett annat tillfällle med att räkna lastbilar och det visade sig att det var ca 3sekunder i snittavstånd mellan lastbilarna vi mötte.
Ser ut som du kör fel riktning för det.
Du skulle ha haft resan på andra hållet. :lol:
:D

Körde till kroatien och tillbaka i vår MX.
Snitthastigheterna ligger på ca 100+-5km/h på Autobahn.
På helgerna så är det lasbilsfritt så då går det fortare.
Så här kan det se ut på en lördag utan lastbilar.
Satte farthållaren på 150 men fick bara snitt på ca 115km/h.
Screenshot_20220726-111920_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av fth »

Jag har åkt på bilsemester i princip varje sommar dom senaste 15-20 åren, och min erfarenhet är att autobahn alltid är dom långsammaste sträckorna.

Betalvägarna i Italien, Frankrike etc är väsentligt snabbare, där kan man hålla konsekvent 130km/h lagligt tiotals mil i stöten, vilket är helt omöjligt på autobahn vid dom tider vi kör (dagtid).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Jeppe_E »

Bara som ett inspel här angående när det är dags att byta till diesel.

I år har jag kört 1430 mil och laddat för 3500 kr.

Om jag skulle kört min dieselbil: 14 kr/mil * 1430 = 20000 kr.

Men jodå, så är det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
2,47 kWh med en M3P är extremt. Det är ungefär detsamma som min e-tron snittade på Autobahn med farthållaren på 150-160 där det gick (men son vanligt på Autobahn med låg snittfart totalt ändå).

Som tidigare sagt, du laddar inte nästa dag, du laddar på natten. Noll problem med destinationsladdning i Tyskland.

Priset för laddning var enligt abprp ca $100, inte €126. Vilken diesel med 500 hästar kör du 88 mil för 1000 spänn i hög hastighet?

Det du vill visa i teorin vet vi som provat i verkligheten att det visst är väldigt smidigt... Jag körde som sagt precis 341 mil genom hela Europa med en bil som drar mycket mer än Model 3 och med mindre tillgång till laddare. Gick hur smidigt som helst och tog inte ens längre tid än med en fossil. Då är det dessutom mycket sämre med tillgång till laddning i Spanien än i Tyskland.
Det är ABRP som visar 2,47kWh/mil det kan ju vara något fel i den beräkningen.
Inte säkert att man kan ladda på natten vid eller bredvid hotellet pga stolparna upptagna då måste man jaga laddstolpe också för natten runt i staden.
Därav laddning innan nådd destination för att slippa ladda nästa morgon det första man gör.
Obs ABRP räknar inte med priset på den laddningen man redan har i bilen vid rutten utan endast påfyllningar.
Så det blir nog 126Euro för +500hk elbil vs 132Euro för Dino 250hk.
Om nu man kan lita på ABRP.
Det är dina inställningar i abprp som är fel.

Det är inga problem att ladda på natten i Tyskland. Ofta kan man även boka laddning om man nu är nervös. Attt anlända med 80% är oavsett rena dumheter, mycket smartare att anlända med tex 20% och i värsta fall ladda dagen efter.

Du "glömde" visst att du började med mindre laddning än du har när du kommer fram. Så ja, den kostnad abprp anger är högre än den verkliga.

Dino 250 hästar?? Varför jämför du då med en 3P??

Men tack för ditt exempel. Du har verkligen synliggjort vad mycket tramsiga antaganden man måste göra för att ens komma i närheten av de påstådda två timmarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Snittpriser kommer inSE4 landa på 3,5kr/kWh i vinter enligt experterna kan även bli betydligt högre kanske inte är så dumt att binda ändå.

https://www.expressen.se/nyheter/expert ... -i-vinter/
Det fina med rörligt är ju just att snittpriset är helt irrelevant. Man laddar när det är som billigast och det som verkligen skett senaste tiden är att variationerna i priset är extremt.

Även när priset varit 4:- på em/kväll har man kunnat ladda för under kronan nattetid.

Sen är elpris-terminerna imo mycket intressantare än "experter". Marknaden tror på högt pris i höst/vinter men avsevärt lägre priser 2023/2024.
Ja snittpriset landar på 3,50kr/kWh alltså kan rörligt dagtid mycket väl sticka upp emot 7-8kr

Och med de priserna kommer alla tvingas styra sin elförbrukning vilket troligtvis kommer släta ut svängningarna något.

Har en bekant som har ett litet sågverk med 3 anställda där pratar de om att gå över och jobba natt istället pga elpriset
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Nilp »

Nyss hemkommen från Italien resa med vår Etron 55.
370 mil t/r, laddat 720kwh uteslutande på Ionity. Orkade inte krångla med destinationsladdning. Tyckte inte det var värt besväret.

Kan bara hålla med övriga här som beskriver situationen på autobahn, sträckorna med fri fart är få och när det väl är fri fart så är det trafik som hindrar eller ett vägarbete. Blir bara ryckigt att gasa på kort sträcka för att sen panikbromsa. Satte farthållaren på 125km/h och snitthastighet ligger då på ca 85-100km/h på dagssträckor om ca 70 mil.

Sista laddstoppet blev i Greve i Danmark, Ionity
med 12 stolpar. Största Ionity stationen?
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Jag har åkt på bilsemester i princip varje sommar dom senaste 15-20 åren, och min erfarenhet är att autobahn alltid är dom långsammaste sträckorna.

Betalvägarna i Italien, Frankrike etc är väsentligt snabbare, där kan man hålla konsekvent 130km/h lagligt tiotals mil i stöten, vilket är helt omöjligt på autobahn vid dom tider vi kör (dagtid).

/fth
Ett tips är att åka på helgerna när det under sommarmånaderna är lastbilsförbud på autobahn. Det är stor skillnad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Jag har åkt på bilsemester i princip varje sommar dom senaste 15-20 åren, och min erfarenhet är att autobahn alltid är dom långsammaste sträckorna.

Betalvägarna i Italien, Frankrike etc är väsentligt snabbare, där kan man hålla konsekvent 130km/h lagligt tiotals mil i stöten, vilket är helt omöjligt på autobahn vid dom tider vi kör (dagtid).

/fth
Ett tips är att åka på helgerna när det under sommarmånaderna är lastbilsförbud på autobahn. Det är stor skillnad.
Under veckodagarna är autobahn inga snabbspår direkt. Då är svenska motorvägar faktiskt snabbare tycker jag. Men jämfört med alternativet, alltså tyska landsvägar, är autobahn ändå snabbaste sättet att ta sig från A till B. Men det blir inga jättehöga snitthastigheter, även om man kanske stundvis kan trycka på lite mer. Det känns snabbt, med det blir väldigt ryckigt.
På helgerna kan det se annorlunda ut. Då är alla lastbilar borta och då går det betydligt fortare. Lastbilsfria motorvägar på söndag gäller förresten inte bara under sommarmånaderna, utan det gäller alltid. Söndagar kl 00-22 är det generellt lastbilsförbud. För lördagar gäller lite andra regler, bland annat under semestertiden, som Fredrik skriver.
Och kom ihåg att även om det är "fri" hastighet så är det egentligen 130. Det är rikthastigheten som man bör hålla sig till. Det är inte förbjudet att köra fortare, dvs man får inga böter eller så, men det sker liksom på egen risk. Skulle man bli involverad i en olycka och det visar sig att man körde fortare än 130 så kan man t.ex. bli av med sitt försäkringsskydd eller så får man en delskuld i olyckan, även om det var någon annan som har orsakat den. Bara som en liten notis. Det är inte Hockenheimring liksom, även om väldigt många (även tyskar) tror det.
Jag brukar hålla mig till max 130 och jag tror inte att det går väsentligt långsammare än om man hela tiden kör så fort som möjligt. Det jämnar ändå ut sig på en längre sträcka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Legato skrev:
Dexter skrev:

Det är dina inställningar i abprp som är fel.

Det är inga problem att ladda på natten i Tyskland. Ofta kan man även boka laddning om man nu är nervös. Attt anlända med 80% är oavsett rena dumheter, mycket smartare att anlända med tex 20% och i värsta fall ladda dagen efter.

Du "glömde" visst att du började med mindre laddning än du har när du kommer fram. Så ja, den kostnad abprp anger är högre än den verkliga.

Dino 250 hästar?? Varför jämför du då med en 3P??

Men tack för ditt exempel. Du har verkligen synliggjort vad mycket tramsiga antaganden man måste göra för att ens komma i närheten av de påstådda två timmarna.
Tycker det inte är trams alls.
Det är möjligt att mina inställningar i ABRP inte är helt perfekta.
Ska man kompis köra med en bekant som har dinobil och jag har elbil så blir det krångligt med väntetider.
Varje gång jag ska ladda så får han vänta på mig eller köra vidare till slutdestinationen och vänta och äta på någon trevlig restaurang tills jag kommer fram.
Det är så det är det går inte förneka.
Som sagt det är ett exempel och jag verkar ha trampat på någons ömma tå tydligen. ;)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2413
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Jag har åkt på bilsemester i princip varje sommar dom senaste 15-20 åren, och min erfarenhet är att autobahn alltid är dom långsammaste sträckorna.

Betalvägarna i Italien, Frankrike etc är väsentligt snabbare, där kan man hålla konsekvent 130km/h lagligt tiotals mil i stöten, vilket är helt omöjligt på autobahn vid dom tider vi kör (dagtid).

/fth
Ett tips är att åka på helgerna när det under sommarmånaderna är lastbilsförbud på autobahn. Det är stor skillnad.
Under veckodagarna är autobahn inga snabbspår direkt. Då är svenska motorvägar faktiskt snabbare tycker jag. Men jämfört med alternativet, alltså tyska landsvägar, är autobahn ändå snabbaste sättet att ta sig från A till B. Men det blir inga jättehöga snitthastigheter, även om man kanske stundvis kan trycka på lite mer. Det känns snabbt, med det blir väldigt ryckigt.
På helgerna kan det se annorlunda ut. Då är alla lastbilar borta och då går det betydligt fortare. Lastbilsfria motorvägar på söndag gäller förresten inte bara under sommarmånaderna, utan det gäller alltid. Söndagar kl 00-22 är det generellt lastbilsförbud. För lördagar gäller lite andra regler, bland annat under semestertiden, som Fredrik skriver.
Och kom ihåg att även om det är "fri" hastighet så är det egentligen 130. Det är rikthastigheten som man bör hålla sig till. Det är inte förbjudet att köra fortare, dvs man får inga böter eller så, men det sker liksom på egen risk. Skulle man bli involverad i en olycka och det visar sig att man körde fortare än 130 så kan man t.ex. bli av med sitt försäkringsskydd eller så får man en delskuld i olyckan, även om det var någon annan som har orsakat den. Bara som en liten notis. Det är inte Hockenheimring liksom, även om väldigt många (även tyskar) tror det.
Jag brukar hålla mig till max 130 och jag tror inte att det går väsentligt långsammare än om man hela tiden kör så fort som möjligt. Det jämnar ändå ut sig på en längre sträcka.
Just i Tyskland är Teslas premiumabbonemang (där det går i realtid att se köer) guld värd. 8-) Är det köer ser man det innan och tar en trevlig liten avstickare där du får se trevlig landsbygd några mil sedan ut på Autobahn igen efter stoppet (gillar inte att sitta i bilen på en motorväg där det är tvärtstopp eller snudd på i många kilometer).

MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:

Det är dina inställningar i abprp som är fel.

Det är inga problem att ladda på natten i Tyskland. Ofta kan man även boka laddning om man nu är nervös. Attt anlända med 80% är oavsett rena dumheter, mycket smartare att anlända med tex 20% och i värsta fall ladda dagen efter.

Du "glömde" visst att du började med mindre laddning än du har när du kommer fram. Så ja, den kostnad abprp anger är högre än den verkliga.

Dino 250 hästar?? Varför jämför du då med en 3P??

Men tack för ditt exempel. Du har verkligen synliggjort vad mycket tramsiga antaganden man måste göra för att ens komma i närheten av de påstådda två timmarna.
Tycker det inte är trams alls.
Det är möjligt att mina inställningar i ABRP inte är helt perfekta.
Ska man kompis köra med en bekant som har dinobil och jag har elbil så blir det krångligt med väntetider.
Varje gång jag ska ladda så får han vänta på mig eller köra vidare till slutdestinationen och vänta och äta på någon trevlig restaurang tills jag kommer fram.
Det är så det är det går inte förneka.
Som sagt det är ett exempel och jag verkar ha trampat på någons ömma tå tydligen. ;)
En annan tycker bar det ör kul med lite diskussion. Men att det skulle vara ett problem med väntetid vd kompiskörning, då letar du problem. Tror inte det är svårt att säga att man tar ett stopp efter 40-50 mil i 35-40 min och därefter efter 30-40 mil och man gör det där man kan snabbladda. Man vill väl umgås lite när man kompiskör men visst att bara trycka en burgare i farten funkar ju inte.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
...gillar inte att sitta i bilen på en motorväg där det är tvärtstopp eller snudd på i många kilometer
Nej, vem gör det? Tyvärr är alternativsträckorna också oftast helt igenkorkade när det är kö på motorvägen. Jag bodde utmed en sådan väg. När det var stau på A2, och det hände typ jämt, så bildades en kilometerlång kö genom vår lilla by. Det fanns en korsning där med trafikljus, som inte alls var anpassad för tusentals bilar per timme. Det var hemskt, framförallt när man kanske själv skulle åka iväg med bilen. Det var stört omöjligt att ta sig därifrån. Under vanliga omständigheter tog det "bara" 30-45 minuter att åka in till stan (10km att köra!), men i kö-fallet kunde det ta flera timmar. Man hade kunnat ta cykeln kanske, men vem vill cykla utmed en väg där alla bilar och lastbilar står stilla med motorn igång?
Usch fy fan. Jag mår illa bara jag tänker på det. Bättre här i Sverige. Här får jag panik när jag möter mer än en bil på väg in till samhället, vilket roligt nog är exakt lika långt att köra. 10km, men max 10 minuter. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Jag har åkt på bilsemester i princip varje sommar dom senaste 15-20 åren, och min erfarenhet är att autobahn alltid är dom långsammaste sträckorna.

Betalvägarna i Italien, Frankrike etc är väsentligt snabbare, där kan man hålla konsekvent 130km/h lagligt tiotals mil i stöten, vilket är helt omöjligt på autobahn vid dom tider vi kör (dagtid).

/fth
Håller med. Skrev i annan tråd om att vi återigen fick lägst hastighet på Autobahn och sedan högre ju längre söderut vi kom.

98 km/h på Autobahn.
102 km/h på Peage.
108 km/h på Peaje.

Då var farthållaren "inverterad", dvs lägst fart på Peaje (130-140) och högst på Autobahn (150-160).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar