Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Ska man till nordvästra Tyskland finns ju få alternativ till trafikläget. Åkte tidigare till Italien via Kiel/puttgarden, Hamburg, Kassel och vidare ner förbi München. Men senaste åren har vi åkt Rostock och ner förbi Berlin istället. Mycket färre vägarbeten och jämnare trafik.
Skulle nog välja den vägen också om jag skulle till sydvästra Tyskland.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Lacho »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Ska man till nordvästra Tyskland finns ju få alternativ till trafikläget. Åkte tidigare till Italien via Kiel/puttgarden, Hamburg, Kassel och vidare ner förbi München. Men senaste åren har vi åkt Rostock och ner förbi Berlin istället. Mycket färre vägarbeten och jämnare trafik.
Skulle nog välja den vägen också om jag skulle till sydvästra Tyskland.
Sitter precis och kollar den resan (Rostock - Italien). Räcker det med Powerpass (Skoda/Elli) eller behöver man andra appar?
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

Lacho skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Ska man till nordvästra Tyskland finns ju få alternativ till trafikläget. Åkte tidigare till Italien via Kiel/puttgarden, Hamburg, Kassel och vidare ner förbi München. Men senaste åren har vi åkt Rostock och ner förbi Berlin istället. Mycket färre vägarbeten och jämnare trafik.
Skulle nog välja den vägen också om jag skulle till sydvästra Tyskland.
Sitter precis och kollar den resan (Rostock - Italien). Räcker det med Powerpass (Skoda/Elli) eller behöver man andra appar?
Har inte kört sträckan med elbil men numera är standarden lika hög som i forna västtyskland om inte högre då det mesta är byggt efter 90-talet.
ABRP signalerar inga problem iallafall.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av d3marcus »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Ska man till nordvästra Tyskland finns ju få alternativ till trafikläget. Åkte tidigare till Italien via Kiel/puttgarden, Hamburg, Kassel och vidare ner förbi München. Men senaste åren har vi åkt Rostock och ner förbi Berlin istället. Mycket färre vägarbeten och jämnare trafik.
Skulle nog välja den vägen också om jag skulle till sydvästra Tyskland.
Åkte samma sträcka för två veckor sedan, dvs Hamburg-Kassel ner och Leipzig-Berlin-Rostock hem. Ingen större skillnad i köer men lite sämre utbyggt med SuC:s i östra delen (ffa färre laddare per station).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Detta är bästa pris i SE4 för bundet elpris 24månader
Hittar du billigare så tar jag tacksamt emot det tipset
Postnr 31260
Nej, det är ju såklart vansinne att köra bundet pris om man har elbil med möjlighet till hemmaladdning.

Går att köpa extremt dyr bensin också om man vill det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Detta är bästa pris i SE4 för bundet elpris 24månader
Hittar du billigare så tar jag tacksamt emot det tipset
Postnr 31260
Nej, det är ju såklart vansinne att köra bundet pris om man har elbil med möjlighet till hemmaladdning.

Går att köpa extremt dyr bensin också om man vill det.
Jag har bundit till 78,94 öre/kWh i 36 månader från 15 feb i år. Tror det blir svårt att slå för er som kör spotpris.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Det var 2019 sist och då rullade det på bra. Hamburg har det varit trafikproblem sen jag började åka genom Tyskland för 20-25 år sedan.
En sak att tänka på när man passerar stader som hamburg eller München är att det är städer mer än dubbelt så stora som t.ex. Stockholm.
Rusningstrafik bör ju undvikas. Lite som att försöka köra essingeleden vid 7-8 en tisdagsmorgon och med den erfarenheten dissa E4 till norra Sverige.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Detta är bästa pris i SE4 för bundet elpris 24månader
Hittar du billigare så tar jag tacksamt emot det tipset
Postnr 31260
Nej, det är ju såklart vansinne att köra bundet pris om man har elbil med möjlighet till hemmaladdning.

Går att köpa extremt dyr bensin också om man vill det.
Jag har bundit till 78,94 öre/kWh i 36 månader från 15 feb i år. Tror det blir svårt att slå för er som kör spotpris.
Jag utgår ifrån att du menar exklusive nätavgift? I så fall bör jag landa lägre i år, hur det blir kommande år återstår att se. Ligger som sagt på ca 90 öre inklusive allt hittills i år för hemladdningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av LarsL »

Om dieseln är billig varför inte köra en dieselelgenerator och ladda bilen med?

Mitt inlägg på Facebook:
Fick den här i mitt flöde från flera håll och såg det som vanligt desinformation och propaganda från Rysstroll som utnyttjar Bensinupproret och andra kanaler för att försena omställningen till elbilar. Men sedan fick jag lite uppslag och började räkna, kanske är det inte så dumt ändå?

Min stora X-SUV Model Y drar nu på sommaren på 4 mil motorväg och 1 mil 70 väg, utan snålkörning 151 Wh/km (alltså 1,51 kWh/mil).

Ett dieselelverk drar 0,19 l/kWh och ger faktiskt hyfsat med effekt också. (Se test: https://www.energimyndigheten.se/tester ... 2hMsYrq1dI

Alltså: 0,19 l/kWh x 1,51 kWh/mil ger 0,3 l/mil (med 2% förlust i laddning).

0,3 liter/mil är inte dåligt för den bilen!
DC5947AF-EF5A-4420-B49B-E18F50161B36.jpeg
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Detta är priset för bundet idag om det är bra eller dåligt vet vi först i vinter.
Under 80öre lär det knappast bli i SE4
Det tråkiga med rörligt pris är när man måste ladda vid fel tid och att om priset sticker iväg så står man där.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Detta är priset för bundet idag om det är bra eller dåligt vet vi först i vinter.
Under 80öre lär det knappast bli i SE4
Det tråkiga med rörligt pris är när man måste ladda vid fel tid och att om priset sticker iväg så står man där.
Hur ofta blir du plötsligt tvungen att ladda när du är hemma? Kan räkna de tillfällena på ena handens fingrar efter sex år med elbil.

Fast pris är en försäkring som man får betala extra för. Det kan jag förstå att man gör om:

1.) Man har extremt små marginaler i sin ekonomi.
Och/eller
2.) Man har inga/små möjligheter att styra sin förbrukning.

För de flesta elbilsägare gäller att man bara pga elbilen kan styra sin förbrukning i ganska hög grad. Givetvis finns det undantag, tex de som kör långt varje dag och därmed måste ladda varje natt, men normalt körs det ju bara några mil per dag och då har man stor flexibilitet att välja vilken natt man ska ladda och vilken tid.

Gäller ingetdera av ovanstående två punkter så har jag väldigt svårt att förstå att man väljer att betala mer över tid bara för att få en jämnare kostnad, men alla är vi olika.

Jag är inte förtjust i försäkringar heller, men där handlar det iaf om en stor summa pengar man förlorar om bilen tex blir stulen. En summa som kraftigt påverkar de flestas ekonomi. Så är det ju inte med elpriset.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Detta är priset för bundet idag om det är bra eller dåligt vet vi först i vinter.
Under 80öre lär det knappast bli i SE4
Det tråkiga med rörligt pris är när man måste ladda vid fel tid och att om priset sticker iväg så står man där.
Hur ofta blir du plötsligt tvungen att ladda när du är hemma? Kan räkna de tillfällena på ena handens fingrar efter sex år med elbil.

Fast pris är en försäkring som man får betala extra för. Det kan jag förstå att man gör om:

1.) Man har extremt små marginaler i sin ekonomi.
Och/eller
2.) Man har inga/små möjligheter att styra sin förbrukning.

För de flesta elbilsägare gäller att man bara pga elbilen kan styra sin förbrukning i ganska hög grad. Givetvis finns det undantag, tex de som kör långt varje dag och därmed måste ladda varje natt, men normalt körs det ju bara några mil per dag och då har man stor flexibilitet att välja vilken natt man ska ladda och vilken tid.

Gäller ingetdera av ovanstående två punkter så har jag väldigt svårt att förstå att man väljer att betala mer över tid bara för att få en jämnare kostnad, men alla är vi olika.

Jag är inte förtjust i försäkringar heller, men där handlar det iaf om en stor summa pengar man förlorar om bilen tex blir stulen. En summa som kraftigt påverkar de flestas ekonomi. Så är det ju inte med elpriset.
Jag hade tidigare en Nissan leaf och den fick man ladda i tid och otid när man var hemma om man skulle åka nånstans utöver arbetspendling.

Visst är det en försäkring lika mycket som låst ränta på ett lån.

Ändå finns det många som inte har rörlig ränta heller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Detta är priset för bundet idag om det är bra eller dåligt vet vi först i vinter.
Under 80öre lär det knappast bli i SE4
Det tråkiga med rörligt pris är när man måste ladda vid fel tid och att om priset sticker iväg så står man där.
Hur ofta blir du plötsligt tvungen att ladda när du är hemma? Kan räkna de tillfällena på ena handens fingrar efter sex år med elbil.

Fast pris är en försäkring som man får betala extra för. Det kan jag förstå att man gör om:

1.) Man har extremt små marginaler i sin ekonomi.
Och/eller
2.) Man har inga/små möjligheter att styra sin förbrukning.

För de flesta elbilsägare gäller att man bara pga elbilen kan styra sin förbrukning i ganska hög grad. Givetvis finns det undantag, tex de som kör långt varje dag och därmed måste ladda varje natt, men normalt körs det ju bara några mil per dag och då har man stor flexibilitet att välja vilken natt man ska ladda och vilken tid.

Gäller ingetdera av ovanstående två punkter så har jag väldigt svårt att förstå att man väljer att betala mer över tid bara för att få en jämnare kostnad, men alla är vi olika.

Jag är inte förtjust i försäkringar heller, men där handlar det iaf om en stor summa pengar man förlorar om bilen tex blir stulen. En summa som kraftigt påverkar de flestas ekonomi. Så är det ju inte med elpriset.
Jag hade tidigare en Nissan leaf och den fick man ladda i tid och otid när man var hemma om man skulle åka nånstans utöver arbetspendling.

Visst är det en försäkring lika mycket som låst ränta på ett lån.

Ändå finns det många som inte har rörlig ränta heller
"Utöver arbetspendling". Alla är vi olika men hos oss planerar vi långresor i förväg. Det har nog aldrig hänt att vi samma dag plötsligt kommer på att vi ska dra iväg på resa.

Tycker även bunden ränta är märkligt att så många väljer, men där handlar det återigen om mycket större pengar. Har mycket större förståelse för att man tycker det är en jobbig risk att få 10.000:- högre räntekostnad i månaden än 1.000:- högre elkostnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Precis. Har hus och solceller i SE4. Självklart laddar jag bilen när elen är billig (nu förra veckan till ca 40öre per kwh) och säljer elen från våra solceller när elen är dyr (förra veckan till ca 200öre per kwh), arbitragehandel ;)

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Precis. Har hus och solceller i SE4. Självklart laddar jag bilen när elen är billig (nu förra veckan till ca 40öre per kwh) och säljer elen från våra solceller när elen är dyr (förra veckan till ca 200öre per kwh), arbitragehandel ;)

MVH
Ja don't get me started :D

Att några få väljer att köra fossilbil pga väldigt specifika omständigheter kan jag förstå, men hur f-n är det möjligt att så många villatak fortfarande saknar solceller? Särskilt i SE4 är det ju verkligen ekonomiskt självmord att inte ha det installerat.

Så hög avkastning med så låg risk är i princip omöjligt att hitta på annat håll. Dessutom med en bra effekt för miljön som bonus.

Ibland känns det som vissa folk verkligen föredrar att slita ner miljön även när alternativet är så extremt förmånligt. Ofattbart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av joel80 »

Dexter skrev:
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Jag testade samma sträcka (med 55% vid start) och det blev 92 min laddning på 4 stopp samt 7:04h körning. Jag kanske ställt in på mer "över hastighetsgränsen" än dig.
Av de 90 minuterna skulle jag säga att minst hälften av tiden ändå skulle pausats, troligen upp mot 60 minuter.

Varför ska du komma fram med 80%?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Precis. Har hus och solceller i SE4. Självklart laddar jag bilen när elen är billig (nu förra veckan till ca 40öre per kwh) och säljer elen från våra solceller när elen är dyr (förra veckan till ca 200öre per kwh), arbitragehandel ;)

MVH
Ja don't get me started :D

Att några få väljer att köra fossilbil pga väldigt specifika omständigheter kan jag förstå, men hur f-n är det möjligt att så många villatak fortfarande saknar solceller? Särskilt i SE4 är det ju verkligen ekonomiskt självmord att inte ha det installerat.

Så hög avkastning med så låg risk är i princip omöjligt att hitta på annat håll. Dessutom med en bra effekt för miljön som bonus.

Ibland känns det som vissa folk verkligen föredrar att slita ner miljön även när alternativet är så extremt förmånligt. Ofattbart.
I vårt villakvarter uppskattar jag att vart tredje tak har solceller nu.. Jag är glad vi skaffad för 4 år sedan, då var vi fört i villa kvarterat.
Jag föstår samtidigt att för många är de en omöjlig investing, de är mycket pengar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

Många villor har tak som inte är dags att byta men lite för gamla för att sätta celler på.
Själv ska jag fixa taket på garaget nu på semestern. Sen är paneler nästa steg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Läs mitt andra stycke. Man kan starta en uppsjö av destinationsladdare via appen. Något som fortfarande inte går med Teslas app. Man slipper alltså skaffa en uppsjö appar och brickor och ändå ofta bli stående utan att få igång laddning, särskilt när man är utomlands.
Ok, då förstår jag, men det är alltså inte appar/taggar/abb som är problemet, utan själva stolparna som är trasiga, eller ICE-bilarna som blockerar dom, eller hotellen som monterat ned dom för ett par år sedan utan att uppdatera sina Booking-uppgifter, eller laddkedjan som gått i konkurs och köpts upp av en annan aktör som inte alls har något roaming-avtal med dom generella apparna som dom påstår etc etc (alla scenarios som jag har råkat ut för).

Med Elli så tror jag dessutom att man får samma funktionalitet som för dom märkesspecifika apparna om jag har förstått det rätt, jag har ännu inte testat just den appen eftersom jag är van med Chargepoint et al., men återigen, det spelar ju ingen roll vilken app man har om stolpen är trasig eller helt enkelt inte existerar.

Det är förstås inte nattsvart överallt, vissa resor har det fungerat bra i stort sett hela tiden, men andra resor, som i år, bedrövligt dåligt, vilket gör att iaf jag inte vågar chansa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
Jag vill bara visa ett exempel med ABRP med Rostock till Munchen.
Det är detta jag menar.
Laddtid 1 timme och 56 min och 6st laddstopp.
Körtid 7 tim och 21 min
Totaltid 9timmar och 18min
Det blir dyrare och längre tid än för dino bilen.
ABRP.png
Många konstigheter där... Du börjar med bara 55%. Du kommer fram med 80% (varför?). Du har en väldigt hög förbrukning. Du påstod innan 70 mil, nu är det nära 90 mil.

Och trots allt detta kommer du inte ens upp i de påstådda två timmarna...

Sen får det vara en riktigt trött diesel om du ska köra den sträckan billigare än en tusenlapp i den hastigheten.
55% är bara ett exempel och när man är i Rostock.
80% när jag kommer fram är för att slippa börja med att stå och ladda nästa dag för fortsätta att köra.
Vet ej om det är hög förbrukning 2,47kWh/mil i de hastigheterna med en M3P?
Tar ju 1,43-1,5 kWh/mil här hemma.
Väldigt nära 1 tim 56min ungefär 2 tim.
2,47kWh x 0,58Euro x 88,2mil=126,36Euro
Diesel 0,8l/mil x 1,87Euro/l x 88,2mil=131,95Euro
Ok 5,59Euro till elbilens fördel men man kommer 1t 56min senare fram om allt flyter på utan laddkö.
Jag vill egentligen visa att det inte är så smidigt att köra elbil i alla lägen.
Vardagsbruk och sträckor till 500km är det inget som slår elbilen.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Detta är priset för bundet idag om det är bra eller dåligt vet vi först i vinter.
Under 80öre lär det knappast bli i SE4
Det tråkiga med rörligt pris är när man måste ladda vid fel tid och att om priset sticker iväg så står man där.
Hur ofta blir du plötsligt tvungen att ladda när du är hemma? Kan räkna de tillfällena på ena handens fingrar efter sex år med elbil.

Fast pris är en försäkring som man får betala extra för. Det kan jag förstå att man gör om:

1.) Man har extremt små marginaler i sin ekonomi.
Och/eller
2.) Man har inga/små möjligheter att styra sin förbrukning.

För de flesta elbilsägare gäller att man bara pga elbilen kan styra sin förbrukning i ganska hög grad. Givetvis finns det undantag, tex de som kör långt varje dag och därmed måste ladda varje natt, men normalt körs det ju bara några mil per dag och då har man stor flexibilitet att välja vilken natt man ska ladda och vilken tid.

Gäller ingetdera av ovanstående två punkter så har jag väldigt svårt att förstå att man väljer att betala mer över tid bara för att få en jämnare kostnad, men alla är vi olika.

Jag är inte förtjust i försäkringar heller, men där handlar det iaf om en stor summa pengar man förlorar om bilen tex blir stulen. En summa som kraftigt påverkar de flestas ekonomi. Så är det ju inte med elpriset.
Jag hade tidigare en Nissan leaf och den fick man ladda i tid och otid när man var hemma om man skulle åka nånstans utöver arbetspendling.

Visst är det en försäkring lika mycket som låst ränta på ett lån.

Ändå finns det många som inte har rörlig ränta heller
"Utöver arbetspendling". Alla är vi olika men hos oss planerar vi långresor i förväg. Det har nog aldrig hänt att vi samma dag plötsligt kommer på att vi ska dra iväg på resa.

Tycker även bunden ränta är märkligt att så många väljer, men där handlar det återigen om mycket större pengar. Har mycket större förståelse för att man tycker det är en jobbig risk att få 10.000:- högre räntekostnad i månaden än 1.000:- högre elkostnad.
Denna Nissan leaf hade en range på 7-8mil vid 80% laddning ,arbetspendlingen är 6mil enkel.
Skjutsa ungar eller åka till gymmet,handla så behövde den laddas.
Ja nya elbilar har betydligt bättre range
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Precis. Har hus och solceller i SE4. Självklart laddar jag bilen när elen är billig (nu förra veckan till ca 40öre per kwh) och säljer elen från våra solceller när elen är dyr (förra veckan till ca 200öre per kwh), arbitragehandel ;)

MVH
Ja don't get me started :D

Att några få väljer att köra fossilbil pga väldigt specifika omständigheter kan jag förstå, men hur f-n är det möjligt att så många villatak fortfarande saknar solceller? Särskilt i SE4 är det ju verkligen ekonomiskt självmord att inte ha det installerat.

Så hög avkastning med så låg risk är i princip omöjligt att hitta på annat håll. Dessutom med en bra effekt för miljön som bonus.

Ibland känns det som vissa folk verkligen föredrar att slita ner miljön även när alternativet är så extremt förmånligt. Ofattbart.
Alla bostadsrätter flerfamiljshus samt hyresrätter saknar denna möjlighet annars är det självklart toppen för privatekonomin när solen lyser
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

LarsL skrev:
Om dieseln är billig varför inte köra en dieselelgenerator och ladda bilen med?

Mitt inlägg på Facebook:
Fick den här i mitt flöde från flera håll och såg det som vanligt desinformation och propaganda från Rysstroll som utnyttjar Bensinupproret och andra kanaler för att försena omställningen till elbilar. Men sedan fick jag lite uppslag och började räkna, kanske är det inte så dumt ändå?

Min stora X-SUV Model Y drar nu på sommaren på 4 mil motorväg och 1 mil 70 väg, utan snålkörning 151 Wh/km (alltså 1,51 kWh/mil).

Ett dieselelverk drar 0,19 l/kWh och ger faktiskt hyfsat med effekt också. (Se test: https://www.energimyndigheten.se/tester ... 2hMsYrq1dI

Alltså: 0,19 l/kWh x 1,51 kWh/mil ger 0,3 l/mil (med 2% förlust i laddning).

0,3 liter/mil är inte dåligt för den bilen!
Ja det kan bli lösningen till den kommande vinterns elpriser. :)
Skriv svar