Ska man till nordvästra Tyskland finns ju få alternativ till trafikläget. Åkte tidigare till Italien via Kiel/puttgarden, Hamburg, Kassel och vidare ner förbi München. Men senaste åren har vi åkt Rostock och ner förbi Berlin istället. Mycket färre vägarbeten och jämnare trafik.joel80 skrev:Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.
Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).
Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa!
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda.
Skulle nog välja den vägen också om jag skulle till sydvästra Tyskland.