Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Maw skrev:
Edit: Jag har inte heller möjlighet att ladda vid vår lägenhet men jag startar ändå alltid med fullt batteri när jag ska iväg på längre resor.
Samma för mig. Jag kan inte ladda hemma (men BrF:en har fått in offerter för laddstolpar, så det är i alla fall på gång), men ser ändå till att ha full laddning vid start, om jag ska åka långt.
Hurdå?
Som mest vågar jag ladda till 90% dagen innan vi åker, men det förutsätter att det finns plats på någon av de 6 laddplatser i närheten där man får stå i 12 timmar. Alternativet är ett köpcentrum 1,3 km bort där man får stå 4 timmar.

Det är ju inga problem att tanka en avgasbil full och låta den stå något dygn.
Jag använder laddstolpar som finns i området där jag bor. Det kräver visserligen en promenad på upp till tio minuter, men det skadar inte hälsan.
Grattis. Vi har nyligen fått laddstolpar i närområdet, men de är ofta fulla, gärna av avgasbilar. Det går inte att räkna med att parkera där kvällen innan så att bilen är full på morgonen.
Är där en ledig plats gäller det att ta den, även om det är 20 timmar till avfärd.
Det som är riktigt frustrerande är att man inte kan se i appen om det finns en plats ledig, bara hur många ladduttag som är lediga och det är ju inte samma sak. Man måste alltså först promenera runt i området och kolla om det finns några lediga platser. Om så är fallet springer man hem och hämtar bilen. :lol:
Maw skrev:
Niklas Z skrev:
Jag använder laddstolpar som finns i området där jag bor. Det kräver visserligen en promenad på upp till tio minuter, men det skadar inte hälsan.
Samma för mig, 10 minuters promenad till gratis laddning på allmän parkering. Jag har innget problem med en snabb promenad före långkörning och prisbilden är svårslagen. :)
Ännu mer grattis till dig!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

MWall skrev:
Dexter skrev:
Dafro skrev:
Dexter skrev:
Herr X skrev:
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
BMW IX50 klarar enligt test i USA 345 Miles i 70 mph, 55 mil i 110 men visst vill man köra fortare så blir det tufft, klarar bara 20 mil i 200, och sedan måste man ladda. Men det finns inte så många elbilar som klarar över 50 mil i motorvägsfart. Jag kör inte elbil primärt för att spara pengar, men det är jag.
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Jag gillar elbilar men är inte fanatiker eller miljö mupp.
Sen att ta bort Miljöbilsbonus för bilar över 700kkr är helt sanslöst tänkt.
Finns ju ingen morot längre för en vettig elbil.
Bilar över 700kkr är inte de miljöbilar längre?
Tyvärr verkar gå utför för elbilsomställningen som det ser ut nu.

Vanligt folk tar raster när de kör så pass långt. Själv körde jag 102 mil på 11,5 timmar inkl lunch och middag igår. 8h45m körtid och 2h45m laddning. Var väl kanske nån paus som kändes sisådär men på det hela taget tappade vi inte jättemycket jämfört med om vi haft en fossilare.

Moroten är väl att slippa de höga bränslepriserna?
Nja vet inte om det är högt bränslepris 1,87 Euro/l i tyskland då givetvis.
Jag har kollat upp sträckan så jag får lägga till lite. ;)
Ska vara 827km och 7 tim med fossilbil totalt.
Sen en på 505km på 4tim och 10min.
Svårt att göra det med elbil.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2413
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av NiklasTesla »

Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Kört elbil som mest ca 150mil på en och samma dag genom Tyskland bland annat. Just hög fart och Autobahn är mest i teorin då det är köer överallt pga vägbyggen mm (du kommer bara dra över 3kwh/mil under max några få mil i stöten). Sedan är stora delar av Autobahn fartbegränsade (kring avfarter mm) och vid regn/dålig sikt är max 130km/t rekommenderat (har som mest snittat ca2,5kwh/mil under en och samma laddning i Model 3) på Autobahn.

Efter dessa 150mil körda på en dag kom jag fram till att tidstappet endast var ca 10% mot dieselbilen då man ändå (som många skrivit) behöver stanna för att gå på toa och äta mat.

Pga en massa billig/gratisladdning (ja det finns fortfarande) blev dock besparingen rejäl jämfört med dieselbilen.

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Din siffra är ju fortfarande trams. Även om du skulle dra 3 kWh/mil så får du inte i närheten av två timmar laddning.

Tar jag min törstiga e-tron som exempel så kommer du då ca 30 mil på första laddningen. Resterande ca 40 mil kräver då ca 120 kWh. Det tar 48 minuter att ladda.

Din överdrift är alltså minst 100%-ig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Din siffra är ju fortfarande trams. Även om du skulle dra 3 kWh/mil så får du inte i närheten av två timmar laddning.

Tar jag min törstiga e-tron som exempel så kommer du då ca 30 mil på första laddningen. Resterande ca 40 mil kräver då ca 120 kWh. Det tar 48 minuter att ladda.

Din överdrift är alltså minst 100%-ig.
Nej det tycker jag inte.
Du måste ju ladda upp elbilen till nästa dags färdsträcka man kan ju inte lämna bilen med 5% SOC när man kört sina 700-800km den tiden måste också räknas in.
Sen tillkommer extra tid och vägsträcka för köra till laddstationen och tillbaka till motorvägen för varje laddning.
Får man vänta på laddstolpe också så tillkommer det tid där också.
Nja det är inte lika snabbt som dinobil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Din siffra är ju fortfarande trams. Även om du skulle dra 3 kWh/mil så får du inte i närheten av två timmar laddning.

Tar jag min törstiga e-tron som exempel så kommer du då ca 30 mil på första laddningen. Resterande ca 40 mil kräver då ca 120 kWh. Det tar 48 minuter att ladda.

Din överdrift är alltså minst 100%-ig.
Nej det tycker jag inte.
Du måste ju ladda upp elbilen till nästa dags färdsträcka man kan ju inte lämna bilen med 5% SOC när man kört sina 700-800km den tiden måste också räknas in.
Sen tillkommer extra tid och vägsträcka för köra till laddstationen och tillbaka till motorvägen för varje laddning.
Får man vänta på laddstolpe också så tillkommer det tid där också.
Nja det är inte lika snabbt som dinobil.
Nej elbil är inte riktigt lika snabbt som dinobil men med en bil med ett rejält batteri så är det minimala skillnad om man tar lite pauser som man brukar göra om man reser med barn och eller hund.

Fast du måste ju åka iväg och tanka din fossilbil vilket säkert tar 10-15 min jämfört med att koppla in sladden vid stugan eller hotellet dit man åkt, om det finns laddare där så klart. Men om du trivs med att sträckköra dina 70 mil så får du gärna göra det fast du hade väl pauser för jag hade nog fått skaffa inkontinensskydd och skaffa ny fru och tror inte mina barn skulle tycka om att få kissa i flaska eller ha blöja. För vi kör oftast inte länge än 20-30 mil utan paus medans jag själv nog skulle klara 70 mil om jag inte dricker något men 40 räcker innan jag vill sträcka på benen.

Och med min ref ix50 så behöver man efter ca 50 mil i 110 laddad halvfullt för att komma 20 till och det tar väl ca 20 min vilket är skönt efter 4 h, men ska du hålla högre fart så blir det svårare att matcha fossil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Dafro skrev:
Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Din siffra är ju fortfarande trams. Även om du skulle dra 3 kWh/mil så får du inte i närheten av två timmar laddning.

Tar jag min törstiga e-tron som exempel så kommer du då ca 30 mil på första laddningen. Resterande ca 40 mil kräver då ca 120 kWh. Det tar 48 minuter att ladda.

Din överdrift är alltså minst 100%-ig.
Nej det tycker jag inte.
Du måste ju ladda upp elbilen till nästa dags färdsträcka man kan ju inte lämna bilen med 5% SOC när man kört sina 700-800km den tiden måste också räknas in.
Sen tillkommer extra tid och vägsträcka för köra till laddstationen och tillbaka till motorvägen för varje laddning.
Får man vänta på laddstolpe också så tillkommer det tid där också.
Nja det är inte lika snabbt som dinobil.
Nej elbil är inte riktigt lika snabbt som dinobil men med en bil med ett rejält batteri så är det minimala skillnad om man tar lite pauser som man brukar göra om man reser med barn och eller hund.

Fast du måste ju åka iväg och tanka din fossilbil vilket säkert tar 10-15 min jämfört med att koppla in sladden vid stugan eller hotellet dit man åkt, om det finns laddare där så klart. Men om du trivs med att sträckköra dina 70 mil så får du gärna göra det fast du hade väl pauser för jag hade nog fått skaffa inkontinensskydd och skaffa ny fru och tror inte mina barn skulle tycka om att få kissa i flaska eller ha blöja. För vi kör oftast inte länge än 20-30 mil utan paus medans jag själv nog skulle klara 70 mil om jag inte dricker något men 40 räcker innan jag vill sträcka på benen.

Och med min ref ix50 så behöver man efter ca 50 mil i 110 laddad halvfullt för att komma 20 till och det tar väl ca 20 min vilket är skönt efter 4 h, men ska du hålla högre fart så blir det svårare att matcha fossil.
Ja kortare fika paus och toa pauser är inräknade i de 827km på 7tim.
Tillkommer 10 min för att fylla på dinosaurie juice för nästa dagsfärd.
Behöver en elbil som klarar 90-100mil per laddning i Autobahnfart.(ingen miljöbonus där för den bilen :) )
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Tur jag inte kör så mycket autobahn utan håller mig under 40-50 mil i Sverige. Jag hade nog inte heller skaffat elbil utan att bo i hus så man kan ladda hemma. Men tur att alla inte ör lika bekväma/ lata som mig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Dexter skrev:
Legato skrev:
Dexter skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
Problemet är att den tar ström som tusan när man drar upp den i hastighet.
Säkert minst 3kWh/mil tror inte det räcker heller.
Fastän tesla är energisnåla.
Detta gör att räckvidden blir dålig och man får ladda ofta.
Din siffra är ju fortfarande trams. Även om du skulle dra 3 kWh/mil så får du inte i närheten av två timmar laddning.

Tar jag min törstiga e-tron som exempel så kommer du då ca 30 mil på första laddningen. Resterande ca 40 mil kräver då ca 120 kWh. Det tar 48 minuter att ladda.

Din överdrift är alltså minst 100%-ig.
Nej det tycker jag inte.
Du måste ju ladda upp elbilen till nästa dags färdsträcka man kan ju inte lämna bilen med 5% SOC när man kört sina 700-800km den tiden måste också räknas in.
Sen tillkommer extra tid och vägsträcka för köra till laddstationen och tillbaka till motorvägen för varje laddning.
Får man vänta på laddstolpe också så tillkommer det tid där också.
Nja det är inte lika snabbt som dinobil.

Nej det måste den inte. Den laddningen sker ju på natten.

Ingen har påstått att det går lika snabbt. Jag konstaterar bara att ditt påstående om två timmar inte är i närheten av sant.

Åtta timmar körning, en dryg timma paus som sagt. Tror inte särskilt många vettiga människor vill pausa mindre än så.

Laddarna ligger nära motorvägen, marginell skillnad mot vanlig paus som man ändå tar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Låt Dexter köpa vad han vill. Man tar sig runt med en elbil även i Autobahn-hastigheter. Laddningen under långfärd är inget större problem. Jag tycker det är jobbigare med att lösa destinationsladdning. Är tyvärr inte så vanligt i södra Europa.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Fast du måste ju åka iväg och tanka din fossilbil vilket säkert tar 10-15 min jämfört med att koppla in sladden vid stugan eller hotellet dit man åkt, om det finns laddare där så klart. Men om du trivs med att sträckköra dina 70 mil så får du gärna göra det fast du hade väl pauser för jag hade nog fått skaffa inkontinensskydd och skaffa ny fru och tror inte mina barn skulle tycka om att få kissa i flaska eller ha blöja. För vi kör oftast inte länge än 20-30 mil utan paus medans jag själv nog skulle klara 70 mil om jag inte dricker något men 40 räcker innan jag vill sträcka på benen.
Det går trögt att förstå att man ju faktiskt kan stanna även om man inte måste. Fördelen då är ju att man kan stanna var och när man vill längs vägen. Antar att det är autobahnrastplats som gäller generellt när det ska laddas?
Men jag tycker egentligen diskussionen är lite larvig. Vem står med stoppuret och kollar restider på semestern om det handlar om dom skillnaderna ni pratar om? Skulle ju vara om det är kö/trasigt så man inte kommer till boendet i tid som det kan bli körigt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Låt Dexter köpa vad han vill. Man tar sig runt med en elbil även i Autobahn-hastigheter. Laddningen under långfärd är inget större problem. Jag tycker det är jobbigare med att lösa destinationsladdning. Är tyvärr inte så vanligt i södra Europa.
Ja, destinationsladdning är fortfarande tyvärr en sorglig historia, trots flera års erfarenhet och i princip alla taggar, appar, och abonnemang som finns så har jag c:a 50% lyckade AC-laddningar på årets bilsemester. :(

Jag kalkylerar fortfarande inte öht med nattladdning, funkar det blir det en bonus, men jag skulle aldrig göra mig beroende av att en stolpe som påstås finnas faktisk fungerar, inte är blockerad, eller öht finns där den ska.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

fth skrev:
MWall skrev:
Låt Dexter köpa vad han vill. Man tar sig runt med en elbil även i Autobahn-hastigheter. Laddningen under långfärd är inget större problem. Jag tycker det är jobbigare med att lösa destinationsladdning. Är tyvärr inte så vanligt i södra Europa.
Ja, destinationsladdning är fortfarande tyvärr en sorglig historia, trots flera års erfarenhet och i princip alla taggar, appar, och abonnemang som finns så har jag c:a 50% lyckade AC-laddningar på årets bilsemester. :(

Jag kalkylerar fortfarande inte öht med nattladdning, funkar det blir det en bonus, men jag skulle aldrig göra mig beroende av att en stolpe som påstås finnas faktisk fungerar, inte är blockerad, eller öht finns där den ska.

/fth
Absurt nog så har ju detta blivit en stor nackdel med Tesla. Hade alltid trott Tesla skulle fortsätta vara i framkant gällande laddning.

Med min Audi-app (och som jag förstått det de andra "tyskarnas" också) så startar man de flesta destinationsladdare via appen. Lite dyrare, men det viktiga är ju att det funkar!

Om några dagar åker vi hemåt från Spanien, nu tar vi det väldigt lugnt med två småbarn i bilen så det blir många hotellnätter. Blir lite eldprov av appen för min del, ska finnas laddare nära alla hotellen som kan startas med appen... Får se hur det går. På nedresan och här på plats har det funkat bra, men bara testat en handfull laddare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Absurt nog så har ju detta blivit en stor nackdel med Tesla. Hade alltid trott Tesla skulle fortsätta vara i framkant gällande laddning.

Med min Audi-app (och som jag förstått det de andra "tyskarnas" också) så startar man de flesta destinationsladdare via appen. Lite dyrare, men det viktiga är ju att det funkar!

Om några dagar åker vi hemåt från Spanien, nu tar vi det väldigt lugnt med två småbarn i bilen så det blir många hotellnätter. Blir lite eldprov av appen för min del, ska finnas laddare nära alla hotellen som kan startas med appen... Får se hur det går. På nedresan och här på plats har det funkat bra, men bara testat en handfull laddare.
Men hur kan det vara en nackdel för Tesla?

Destinationsladdning är väl lika illa för alla märken (om man inte räknar Teslas egna, som är rätt sällsynta på ställen jag frekventerar).?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
Fast du måste ju åka iväg och tanka din fossilbil vilket säkert tar 10-15 min jämfört med att koppla in sladden vid stugan eller hotellet dit man åkt, om det finns laddare där så klart. Men om du trivs med att sträckköra dina 70 mil så får du gärna göra det fast du hade väl pauser för jag hade nog fått skaffa inkontinensskydd och skaffa ny fru och tror inte mina barn skulle tycka om att få kissa i flaska eller ha blöja. För vi kör oftast inte länge än 20-30 mil utan paus medans jag själv nog skulle klara 70 mil om jag inte dricker något men 40 räcker innan jag vill sträcka på benen.
Det går trögt att förstå att man ju faktiskt kan stanna även om man inte måste. Fördelen då är ju att man kan stanna var och när man vill längs vägen. Antar att det är autobahnrastplats som gäller generellt när det ska laddas?
Men jag tycker egentligen diskussionen är lite larvig. Vem står med stoppuret och kollar restider på semestern om det handlar om dom skillnaderna ni pratar om? Skulle ju vara om det är kö/trasigt så man inte kommer till boendet i tid som det kan bli körigt.
Jag håller med dig, vill stanna nör jag vill och inte nör bilen behöver, så jag har för dålig räckvidd just nu. Det var bara ett svar på en trubbig fråga.
27,8 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av joel80 »

Jag har som mest lyckats hålla 170km/h som snitt mellan två laddare i Tyskland, och då bara under en 150km-sträcka. Då maxade jag 210km/h flera gånger men fick sakta in för trafik och vägbyggen. Den sträckan hamnade förbrukningen på ca 30kWh/100km. Det var extrem ovanligt att man kunde hålla så hög fart. Snittfarten från Köln till färjan vid Puttgarden blev 120km/h, vilket ändå får ses som rätt snabbt med tanke på att det var vägbyggen, trafik, hastighetsgränser och genom/förbi Hamburg. Totala förbrukningen låg då på 25kWh/100km. Laddtid Köln - Puttgarden hamnade på ca 60 minuter, och då med 40-45% kvar vid färjan.
Då med ett matstopp där vi laddade under ca 30 minuter och två kortare på 13-17 minuter.

Det här är alltså lite "worst case" laddtid då vi körde fort där det var tillåtet. Sträckan är ca 560km, så lite kvar till 700km, men hade ju också drygt 40% kvar så klarade ju 700km totalt utan att ladda mer än så (då det inte är fri fart i Danmark...).

Utan laddbar bil hade vi varit 15-20 minuter snabbare. Hade nog inte kört utan två stopp. Mat och sen troligen ett stopp för kaffe och toa! :)
Det här var utan barn, med barn hade vi troligen stannat fler gånger än det behövdes för att ladda. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Rörligt och ladda på natten kanske blir lägre eller så får man bo i SE 1 eller 2, där tror jag mängden elbilar kommer öka när det blir lite räckvidd i kyla.
27,8 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Ja just det vi får flytta istället för att fixa elbristen i söder
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Leo »

Lite intressant att många är beredd att betala mer för ekologiska alternativ i allmänhet…

MEN när det kommer till bil ska det ”ekologiska” alternativet helt plötsligt vara billigare för att vara intressant.

Jag själv kör elbil av FLERA olika anledningar och de andra anledningarna finns fortfarande kvar även när elpriset går upp.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Absurt nog så har ju detta blivit en stor nackdel med Tesla. Hade alltid trott Tesla skulle fortsätta vara i framkant gällande laddning.

Med min Audi-app (och som jag förstått det de andra "tyskarnas" också) så startar man de flesta destinationsladdare via appen. Lite dyrare, men det viktiga är ju att det funkar!

Om några dagar åker vi hemåt från Spanien, nu tar vi det väldigt lugnt med två småbarn i bilen så det blir många hotellnätter. Blir lite eldprov av appen för min del, ska finnas laddare nära alla hotellen som kan startas med appen... Får se hur det går. På nedresan och här på plats har det funkat bra, men bara testat en handfull laddare.
Men hur kan det vara en nackdel för Tesla?

Destinationsladdning är väl lika illa för alla märken (om man inte räknar Teslas egna, som är rätt sällsynta på ställen jag frekventerar).?

/fth
Läs mitt andra stycke. Man kan starta en uppsjö av destinationsladdare via appen. Något som fortfarande inte går med Teslas app. Man slipper alltså skaffa en uppsjö appar och brickor och ändå ofta bli stående utan att få igång laddning, särskilt när man är utomlands.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Leo skrev:
Lite intressant att många är beredd att betala mer för ekologiska alternativ i allmänhet…

MEN när det kommer till bil ska det ”ekologiska” alternativet helt plötsligt vara billigare för att vara intressant.

Jag själv kör elbil av FLERA olika anledningar och de andra anledningarna finns fortfarande kvar även när elpriset går upp.
Absolut men tyvärr så är det främst de ekonomiska argumenten som biter på Svensson.

Gissar vad man får höra nu , inte lönt att byta bil nu när elen är dyr
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Billigaste bundet pris för SE4 idag är 300-350öre/kWh med alla påslag landar man kanske på 4,50kr/kWh
Med förvärmning av kupé och batteri samt laddförluster så kanske man ligger på 2,5-3kwh/mil.

En snåldiesel ligger på 0,5-0,6l/mil och dieselpriset idag ca 25kr/l

Kostnad drivmedel elbil=12,375kr/mil
Kostnad drivmedel diesel bil= 13,75kr/mil

Tyvärr så är ju elbilen ofta betydligt dyrare än motsvarande dieselbil och övriga kostnader om man kommer förbi bonus/malus räcker inte för att tippa över till elbilens fördel.

Så med denna elprisutvecklingen och om det enbart är ekonomiskt så blir det svårt att räkna hem kostnaden för att köra elbil.
Idag? Det är verkligen trams på en alldeles särskild nivå när man tittar på rekordhöga elpriser enskilda dagar och jämför med det diesel/bensinpris som gäller alla dagar.

Lika tramsigt som de som påstår att elen kostar 1 öre per kWh för att den gör det en enskild natt exklusive avgifter.

Det relevanta är givetvis det genomsnittliga priset över tid. För mig personligen (boende utanför Stockholm) så har elen till elbilarna "inklusive allt" kostat strax under 90 öre i snitt per kWh under 2022.
Detta är bästa pris i SE4 för bundet elpris 24månader
Hittar du billigare så tar jag tacksamt emot det tipset
Postnr 31260
96998615-8719-4199-91DB-A29A0F23939E.jpeg
Skriv svar