Svajig kupévärme

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Matte »

Smygisen skrev:
Denna länk kanske är intressant gällande problemen med värme.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... developed/
Jag börjar bli riktigt less på Tesla. Hur fan kan man prioritera light show (fsd, spel) när man inte har fungerande värme (helljus, regnsenor etc etc)? Testat värm bilen idag i minus 9 grader. Efter 1 timme är den fortfarande bara uppe i 19 grader. Dessutom uppdaterade jag till nya guit igår och den uppdateringen verkar inte ha hjälp. Det största argumentet för att karmfria dörrar fungerar i vinterklimat var ändå förvärmen. Men nu då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av martinot »

Matte skrev:
Jag börjar bli riktigt less på Tesla. Hur fan kan man prioritera light show (fsd, spel) när man inte har fungerande värme (helljus, regnsenor etc etc)? Testat värm bilen idag i minus 9 grader. Efter 1 timme är den fortfarande bara uppe i 19 grader. Dessutom uppdaterade jag till nya guit igår och den uppdateringen verkar inte ha hjälp. Det största argumentet för att karmfria dörrar fungerar i vinterklimat var ändå förvärmen. Men nu då?
Inte för att försvara Tesla gällande fel/buggar i värmesystemet, men de är ju långt ifrån ensamma om det. Det har ju varit andra biltillverkare som också haft problem med det.

Är inte säkert att felet åtgärdas för att man plockar bort andra funktioner.

Har du själv en Model Y i dag, eller funderar du snarare på att byta till det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Curik »

Matte skrev:
Smygisen skrev:
Denna länk kanske är intressant gällande problemen med värme.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... developed/
Jag börjar bli riktigt less på Tesla. Hur fan kan man prioritera light show (fsd, spel) när man inte har fungerande värme (helljus, regnsenor etc etc)? Testat värm bilen idag i minus 9 grader. Efter 1 timme är den fortfarande bara uppe i 19 grader. Dessutom uppdaterade jag till nya guit igår och den uppdateringen verkar inte ha hjälp. Det största argumentet för att karmfria dörrar fungerar i vinterklimat var ändå förvärmen. Men nu då?
Jag tycker ett bra tips är att vänta med uppdateringarna tills dom fixat större delen av buggarna som tillkommit. Jag ligger fortfarande kvar på en gammal version av den anledningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Jag tycker ett bra tips är att vänta med uppdateringarna tills dom fixat större delen av buggarna som tillkommit. Jag ligger fortfarande kvar på en gammal version av den anledningen.
Är en vettig strategi om man inte vill vara på "bleeding edge". Brukar ha liknande strategi med att vänta med uppdatering av macOS och Windows till helt nya versioner. Samma sak på mina paddor och telefoner.

När det gäller Tesla så har jag dock medvetet slagit på att jag vill få och testa saker tidigt. Så är ju en risk som jag själv får ta här. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Matte »

martinot skrev:
Inte för att försvara Tesla gällande fel/buggar i värmesystemet, men de är ju långt ifrån ensamma om det. Det har ju varit andra biltillverkare som också haft problem med det.

Är inte säkert att felet åtgärdas för att man plockar bort andra funktioner.

Har du själv en Model Y i dag, eller funderar du snarare på att byta till det?
Sant, men då tycker jag isf att dom flesta biltillverkarna prioriterar fel :D

Jag förstår att felen skulle finnas kvar även om man inte hade dom där nya fancy funktionerna, men man hade kunnat prioritera anställdas uppgifter på ett annat sätt om dom inte fanns med i planen, det var så jag menade.

Jag har en model Y, och har inte haft något panikfel (ex ingen värme), utan bara dålig/långsam värme. Hoppades att senaste versionen skulle fixa problemet.

Jag har inte på "advance/snabb uppdatering" eller var det nu heter, av anledningen till att jag hellre har en fungerande bil. Men det hjälper ändå inte alltid.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Dinsdale »

Matte skrev:
Smygisen skrev:
Denna länk kanske är intressant gällande problemen med värme.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... developed/
Jag börjar bli riktigt less på Tesla. Hur fan kan man prioritera light show (fsd, spel) när man inte har fungerande värme (helljus, regnsenor etc etc)? Testat värm bilen idag i minus 9 grader. Efter 1 timme är den fortfarande bara uppe i 19 grader. Dessutom uppdaterade jag till nya guit igår och den uppdateringen verkar inte ha hjälp. Det största argumentet för att karmfria dörrar fungerar i vinterklimat var ändå förvärmen. Men nu då?
Efterfrågar man fungerande standard-/grundfunktionalitet typ led matrix, dödavinkelsensor, autobroms vid backning osv bör man välja en traditionell biltillverkare. Då fungerar oftast det där på samma nivå som tillverkarens fossilbilar eftersom man värdesätter dessa saker och redan har fungerande prylar. Priset man oftast får betala är hög förbrukning/dålig räckvidd samt lastar mindre i volym räknat. Inte sällan får man betala ganska mycket extra för att få kortare räckvidd och all funktionalitet som inte är grundläggande (dvs identisk med fossibilarna) riskerar vara rejält buggig.
Tesla är bra på effektivitet och de har (än så länge ensamrätt på) supercharger-nätverket. För den som åker långt men ändå vill ha elbil Tesla det mest praktiska alternativet idag, alla övriga får trängas på relativt få övriga snabbladdare.

Vill man ha en stabil produkt bör man nog behålla sin fossilbil ett tag till, vänta in så pass stora batterier att supercharger-fördelen hos Tesla inte längre spelar nån roll. Man kan då även passa på att vänta in traditionella tillverkarnas version 2.0 av sina eilbilar (version 1.0 ska man alltid undvika oavsett vad det är för produkt).
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Dafro »

I stora drag håller jag med men något Tesla positiv, vad hjälper det att ha volym, läs modely om du inte kan lasta annat än chipspåsar eller heliumballonger men visst x och s lastar väl bra men är riktigt dyra. Och så kort räckvidd har väl inte Kia Hyundai tex och inte min E-tron heller men sen att den är törstig är en annan sak som är löst med ett stoooort batteri. Men ska man åka långt och ha elbil så ska man ha Tesla. Men med alla SW uppdateringar som släpps så får nästan jag magsår fast jag inte har en Tesla. Men man verkar ju kunna vänta med att uppdatera så det är ju en väg att gå. Personligen tycker jag att tesla har för lite val för att vara så bra dom dom skulle kunna, tex M3 har väldigt korta säten medans jag har en gammal fossillösning i min med dynförlöngning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av mindfeeder »

Har kört med 44.30 nu på förmiddagen och vill påstå att det blivit bättre i både ratt och kupevärmen.
Testade också defrost funktionen och konstaterar att den fungerade enl. förväntan.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av Dexter86 »

mindfeeder skrev:
Har kört med 44.30 nu på förmiddagen och vill påstå att det blivit bättre i både ratt och kupevärmen.
Testade också defrost funktionen och konstaterar att den fungerade enl. förväntan.
Återkoppla när du kört 1-2 månader till
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Svajig kupévärme

Inlägg av NiklasTesla »

Antti V skrev:
Jag har aldrig haft problem med värme eller kyla i bilen efter nästan 7 000 mil.
Utom möjligen att fötterna kokar sönder.
Efter den senaste uppdateringen (och kylan??) så har det blivit mycket bättre.
När fötterna börjar bli lagom varma styr jag om luftflödet till vindrutan.
Funkar kanonbra. Varmt och gott och kan sitta i t-shirt om jag vill.
Dock onödigt att brassa på så hårt med värmen.
Förvärmer ALLTID, har en SR+ uttagen juni 2019 version 2021.40.6. ALLA har inte problem.
Där har vi nog förklaringen. Har heller aldrig haft problem om jag har allt på manuellt och kör LR Model 3 från 2019. Problemen började när Tesla byte från direktverkande kupévärme till LFV-PUMP/Octavalve.

Vågar säga att detta är fel på hårdvara för nya Model 3/Y. Lös problemet Tesla och gör återkallelse samt kompensera kunderna (rätt enkelt egentligen om man bara vet hur man skall göra för att fixa).

MVH
Skriv svar