Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Front242 »

Det verkar onekligen lite motsägelsefullt

https://www.teslarati.com/ford-mustang- ... ercharger/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Pontus »

Vet inte om frågan varit uppe tidigare men det slog mig nyss.
Många bilar har laddluckan på höger bak och ställer man en sådan bil bredvid en Tesla på en SuC så kommer man ju vilja använda samma laddare, finns det en lösning på det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev:
Vet inte om frågan varit uppe tidigare men det slog mig nyss.
Många bilar har laddluckan på höger bak och ställer man en sådan bil bredvid en Tesla på en SuC så kommer man ju vilja använda samma laddare, finns det en lösning på det?
Man ställer bilen på rätt plats oavsett. Behöver man får man flippa den upp och ned.
Har man en bil med laddkontakten på vänster fram får man ställa bilen bak- och fram samt upp och ned. :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mikebike »

Pontus skrev:
Vet inte om frågan varit uppe tidigare men det slog mig nyss.
Många bilar har laddluckan på höger bak och ställer man en sådan bil bredvid en Tesla på en SuC så kommer man ju vilja använda samma laddare, finns det en lösning på det?
Ja, det har diskuterats. Mycket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Java »

Front242 skrev:
Det verkar onekligen lite motsägelsefullt

https://www.teslarati.com/ford-mustang- ... ercharger/
Finns väl ingen "Superchargeradapter" utan enbart en adapter till Destination charger, dessutom så fins ej några CCS-adaptrar då CCS-standarden ej tillåter det... men visst jag kan ha fel?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dafro »

Swede1 skrev:
jonasl skrev:
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.

Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Jag håller inte med, man måste veta att man alltid kan räkna med att nätverket är tillgängligt, kan ju inte planera om det bara är öppet när det är låg belastning.
Kan ju inte planer en resa med att hör kan man kanske ladda, så tänker iallafall jag. Men visst är det väl lite bättre än att köa vid en 50, dessa ser jag dock som lpngsamladddare eller typ destinationsladdare och då kan ju SuC vara ett alternativ för dom som bor i Enköping.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Johlei »

Dafro skrev:
Swede1 skrev:
jonasl skrev:
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.

Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Jag håller inte med, man måste veta att man alltid kan räkna med att nätverket är tillgängligt, kan ju inte planera om det bara är öppet när det är låg belastning.
Kan ju inte planer en resa med att hör kan man kanske ladda, så tänker iallafall jag. Men visst är det väl lite bättre än att köa vid en 50, dessa ser jag dock som lpngsamladddare eller typ destinationsladdare och då kan ju SuC vara ett alternativ för dom som bor i Enköping.
Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

Johlei skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:
jonasl skrev:
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.

Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Jag håller inte med, man måste veta att man alltid kan räkna med att nätverket är tillgängligt, kan ju inte planera om det bara är öppet när det är låg belastning.
Kan ju inte planer en resa med att hör kan man kanske ladda, så tänker iallafall jag. Men visst är det väl lite bättre än att köa vid en 50, dessa ser jag dock som lpngsamladddare eller typ destinationsladdare och då kan ju SuC vara ett alternativ för dom som bor i Enköping.
Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av LarsL »

Java skrev:
Front242 skrev:
Det verkar onekligen lite motsägelsefullt

https://www.teslarati.com/ford-mustang- ... ercharger/
Finns väl ingen "Superchargeradapter" utan enbart en adapter till Destination charger, dessutom så fins ej några CCS-adaptrar då CCS-standarden ej tillåter det... men visst jag kan ha fel?
Jag har en liggande i min bil…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev:

Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Visst är det inte optimalt men det är fortfarande en förbättring jämfört med att inte ha tillgång alls. Tesla kommer behöva göra någon avvägning i hur de vill öppna, att de skulle öppna alla laddare på alla stationer på lika villkor för alla är nog inte troligt på ett bra tag (de behöver bygga ut nätverket galet mycket för det) då de helt enkelt tjänar så pass mycket mer på kunderna som köper en bil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av bylund »

Min spaning är att de stationer som tidigt kan komma i fråga i Sverige är de stationer där Tesla beviljats statligt stöd att bygga. Dessa måste ju öppnas för allmänheten, så de kommer med stor sannolikhet öppnas på detta sätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av BrooklynS »

bylund skrev:
Min spaning är att de stationer som tidigt kan komma i fråga i Sverige är de stationer där Tesla beviljats statligt stöd att bygga. Dessa måste ju öppnas för allmänheten, så de kommer med stor sannolikhet öppnas på detta sätt.
Japp, det har jag också framfört som argument ända sedan nyheten kom. Detta eftersom Tesla lämnat och vunnit anbud på de statligt finansierade stationerna i Norrlands inland och ett av kriterierna var att de skall vara öppna för alla.

Sedan kunde man ju hoppas att de inte enbart kör 2xCCS och typ 2 utan att de därutöver tar chansen att smälla upp 4-6 V3 SuC.
Tesla Y LR -22 EAP
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nick »

Ur ett långsiktigt globalt samhällsperspektiv så borde alla nät vara öppna för alla. Det är ohållbart om varje elbilstillverkare ska bygga ett globalt nätverk för just sina bilar. Tänk hur det skulle varit historiskt att bara t.ex. volvobilar skulle få tanka på Preem men inte övriga och de skulle behövt sätta upp en bensinstation i hela världen. Kostar ju oerhört mycket resurser om alla ska ha ett eget nätverk som är låst för sina bilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Nick skrev:
Ur ett långsiktigt globalt samhällsperspektiv så borde alla nät vara öppna för alla. Det är ohållbart om varje elbilstillverkare ska bygga ett globalt nätverk för just sina bilar. Tänk hur det skulle varit historiskt att bara t.ex. volvobilar skulle få tanka på Preem men inte övriga och de skulle behövt sätta upp en bensinstation i hela världen. Kostar ju oerhört mycket resurser om alla ska ha ett eget nätverk som är låst för sina bilar.
Jag kan inte använda appar från Google Playstore på min iPhone. Det är begränsat till enbart deras kunder.

Finns många liknande exempel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av A76 »

Nick skrev:
Ur ett långsiktigt globalt samhällsperspektiv så borde alla nät vara öppna för alla. Det är ohållbart om varje elbilstillverkare ska bygga ett globalt nätverk för just sina bilar. Tänk hur det skulle varit historiskt att bara t.ex. volvobilar skulle få tanka på Preem men inte övriga och de skulle behövt sätta upp en bensinstation i hela världen. Kostar ju oerhört mycket resurser om alla ska ha ett eget nätverk som är låst för sina bilar.
Vi har ju den här lilla detaljen med investeringen också.. Om jag som investerare inte får bestämma över hur min investering används eller betalar tillbaka sig så kommer väldigt få, om ens någon, sådan investering göras. Att åka snålskjuts på andras visioner och investeringar är knappast en långsiktig lösning. Elon har vid ett flertal gånger sagt att andra gärna får köpa in sig i SuC-närverket men de, ex Polestar, vill istället att det skall tvångsöppnas för alla utan att det skall kosta en spänn.. Ohållbart IMHO.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Jo, det är ju lite av en klassisk form av socialism/kommunism när ingen vill göra något själva, men så fort någon annan tar initiativ och skapar något så skall den tvingas släppa ifrån sig det till de som enbart vill parasitera på andra. :?

Tråkigt att VCC har sällat sig till den ena skaran som bara "vill ha", utan att själva vilja investera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nick »

martinot skrev:
Nick skrev:
Ur ett långsiktigt globalt samhällsperspektiv så borde alla nät vara öppna för alla. Det är ohållbart om varje elbilstillverkare ska bygga ett globalt nätverk för just sina bilar. Tänk hur det skulle varit historiskt att bara t.ex. volvobilar skulle få tanka på Preem men inte övriga och de skulle behövt sätta upp en bensinstation i hela världen. Kostar ju oerhört mycket resurser om alla ska ha ett eget nätverk som är låst för sina bilar.
Jag kan inte använda appar från Google Playstore på min iPhone. Det är begränsat till enbart deras kunder.

Finns många liknande exempel.
Absolut men det är ju inte låst för appleverantören att erbjuda det där. Säkerligen så vill Apple ha betalt på något sätt. Finns som du säger hur många exempel som helst men principen tycker jag ska vara densamma. Det blir ju extra viktigt när det börjar komma till samhällsviktiga lösningar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11589
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Nick skrev:

Absolut men det är ju inte låst för appleverantören att erbjuda det där. Säkerligen så vill Apple ha betalt på något sätt. Finns som du säger hur många exempel som helst men principen tycker jag ska vara densamma. Det blir ju extra viktigt när det börjar komma till samhällsviktiga lösningar.
Vad man kan konstatera är iaf. två saker;

* Vi hade inte haft en lika snabb och tydlig övergång till touchbaserade smarttelefoner utan Apple.

* Vi hade inte haft en lika snabb och tydlig övergång till elbilar om det inte var för både Teslas bilar och Tesla SuC.

Tycker man att sådan här saker är viktigt med innovatörer som vågar vara kreativa och skapa nya möjligheter, så skall goda samhällen låta bli att bestraffa de och deras framgångar
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Johlei »

R_Edvinsson skrev:
Johlei skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:
jonasl skrev:
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.

Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Jag håller inte med, man måste veta att man alltid kan räkna med att nätverket är tillgängligt, kan ju inte planera om det bara är öppet när det är låg belastning.
Kan ju inte planer en resa med att hör kan man kanske ladda, så tänker iallafall jag. Men visst är det väl lite bättre än att köa vid en 50, dessa ser jag dock som lpngsamladddare eller typ destinationsladdare och då kan ju SuC vara ett alternativ för dom som bor i Enköping.
Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av bylund »

Johlei skrev:
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Inte en försämring, men bara en liten förbättring. Det bleve lika som med singelladdarna från andra operatörer, att det kanske går att ladda, kanske inte, alltså inget man kan räkna med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Johlei »

bylund skrev:
Johlei skrev:
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Inte en försämring, men bara en liten förbättring. Det bleve lika som med singelladdarna från andra operatörer, att det kanske går att ladda, kanske inte, alltså inget man kan räkna med.
Då håller jag med. För icke-Teslan blir det lite bättre, för Teslan blir det oförändrat (givet att man lyckas stänga bort icke-Teslor tillräckligt tidigt i beläggningsökningen). För Tesla som företag kan det dock bli avsevärt mycket bättre eftersom man använder ledig överkapacitet att dra in pengar från icke-Teslor. I extremfallet med.en obegränsad mängd icke-Teslor skulle man kunna nå en väldigt hög beläggningsgrad på laddarna utan att Tesla-ägare berörs negativt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av mastodontfilmsmats »

I Umeå finns 4 "snabbladdare" @50kW.

12 SuC-platser @120kW som jag ofta upplever stå mycket lediga förutom morgon/lunch/middag.

Kör en själv en e-Niro.
Upptäckte ganska nyligen att det blev rätt spännande att köra 26 (13+13) mil i -13 dag ett; ladda på natten med 10A shuko (med någon form av strul som gjorde att jag inte fick i kräm under hela natten) för att sedan åka andra hållet 26 mil... Hade tur att jag åkte "off-hours", så det var ledigt på Frasses 50kW. Knuffade i lite (coldgate @13kw i tio minuter innan farten gick upp hjälpligt...) och hamnade på ca 50km över målet (föret söderut var oklart, så tog i lite); kom fram med 28km över målet; lite mindre än beräknat, men aldrig orolig.

Testade då "hypercharger" på Donken i Övik, (5,70kr/kWh). Zzz, lätt coldgate igen, men startade på 40kW iaf. Åkte ganska snabbt upp till 70+kW så det gick ladda från några få% upp till 62% under tiden vi åt så vi klarade oss hem med god marginal.

Hade våldsam tur och bra timing hela vägen:
I Umeå fick en (två) Zoe vänta på mig i ca 10 minuter, i Övik fick en Mach-E vänta på mig i 30 sekunder, annars flöt det på. Jag väntade sammanlagt 0 minuter, men hade jag varit 15 minuter senare hade jag nog fått vänta ihjäl mig. Har ingen aning om hur laddinfrastrukturen i Övik ser ut, så hade tur som sagt... :D
Hade det varit upptaget på Frasses i Umeå hade vi fått åka runt och leta eller ladda på valfri 11kW ett par timmar..

För mig hade det en sådan här gång varit trevligt att ha tillgång till SuC överallt, och jag kan verkligen förstå att det är värre för de som kör längre sträckor hela tiden. Men detta är också första gången jag varit i behov av snabbladdare sedan april när jag köpte bilen... och jag kör ändå typ dubbelt mot medelsvensson (2200 mil/år)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av GreenMachine »

martinot skrev:
Jo, det är ju lite av en klassisk form av socialism/kommunism när ingen vill göra något själva, men så fort någon annan tar initiativ och skapar något så skall den tvingas släppa ifrån sig det till de som enbart vill parasitera på andra. :?

Tråkigt att VCC har sällat sig till den ena skaran som bara "vill ha", utan att själva vilja investera.
Med tanke på att Volvo Cars numera är ett kinesiskt kommunist företag så är det väl helt i linje att man stjäl och exproprierar andras egendom.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av R_Edvinsson »

Johlei skrev:
R_Edvinsson skrev:
Johlei skrev:
Dafro skrev:
Swede1 skrev:

Jag håller med dig egentligen. Fast de som inte har SuC idag lever ju i princip efter premissen att de får planera för att kanske kunna ladda - om det inte är galen kö, eller om laddaren inte är trasig. Så att tillföra hundratals laddpunkter med osäker tillgång för icke-Tesla genom SuC blir ju en förbättring i alla fall.
Blir ju ett extremt godtyckligt system.
Och absolut inget merparten skulle betala för att få ”tillgång” till.

Tänk ramaskriet om de mindre nätverkande gått ut med att de begränsar tesla att ladda när beläggningen överstiger 50%, inkl destinationsladdning tex i fjällen mm.

Jag har iofs bara ca 10min i kö på de 2800mil jag kört senaste halvåret, men man måste planera och hade SC varit öppet skulle jag garanterat planerat lite annorlunda och utnyttjat det på vissa platser, likt jag gör med ionity nu när jag väljer färdväg.

Men att kanske få ladda skulle utesluta det hel iaf.
Om man förväntas betala medlemsavgift eller nåt för att kanske få tillgång så är det ju dåligt. Men om det _kanske_ går att ladda på SuC för 4.70 istället för kanske på Ionity för 8kr så kan det ju inte vara en försämring, även om det så klart inte är perfekt för icke-Teslan.
Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Nect »

R_Edvinsson skrev:

Då laddar jag ändå hellre på ionity för 3.40, även om jag riskerar kö.

För kö är alltid bättre än kanske.

Lite som att boka en resa med ett flygbolag för att lagom till incheckning få veta om man får flyga med eller ej.
Alla pratar om räckviddsångest vilket jag aldrig upplevt med planering. Men däremot laddångest är inte bra för blodtrycket… ”Komner det vara fullt när jag kommer fram, kommer det vara fullt…Faan det är kö”…. :lol:

Det kommer vara totalt kaos i sommar…
Infrastrukturen (icke Tesla) håller knappt för bilarna som rullar nu. Och utbyggnaden går i snigelfart.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar