Sida 26 av 32

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 22 maj 2022 22:47
av RagWal
MWall skrev:
frippe skrev:
jonasl skrev:
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.

Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Appen kan kräva platsdata om man vill implementera det.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 22 maj 2022 23:29
av Elix747
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 22 maj 2022 23:39
av Curik
Elix747 skrev:
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 05:05
av Dafro
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 05:11
av Dafro
OfarligTesla skrev:
JonasK skrev:
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.
Fast längre kablar kommer med många nackdelar t.ex. att de kan släpa i marken vilket medför mer underhåll osv. De kommer också behöva större stationer i allmänhet för att klara längre kablar. Allt detta medför dyrare stationer och i slutändan dyrare laddning. Det är en av sakerna som är så smidigt med SuC, korta kablar som bara är att plugga in.

Personligen kanske man skall hoppas på kaos så kanske Tesla ändrar inriktning under piloten och bara tillåter bilar som har laddporten på ett ställe som passar.
Håller helt med dig om fördelen med korta kablar, men borde inte bli så mycket dyrare med lite mer asfalt så man kan komma förbi stolparna som man med tesla backar in mot, fast det kanske är för smalt mellan laddstolparna.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 07:29
av mati
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 07:36
av Jerker
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:13
av frippe
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Man kanske ska vänta med sina slutsatser tills det är riktigt stora resdagar/tillfällen?
En vanlig söndag i maj, före lön och precis före kristiflygare är kanske ingen stor reshelg?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:14
av MrRun
Curik skrev:
Elix747 skrev:
Är väl bara att gilla läget att SuC öppnar upp. Det är nog så det måsta vara, även om det innebär mer risk för kö. Kan tolerera kö. Är dock orolig/fundersam för stressande köande. Tycker som ovan att någon form av kösystem hade varit bra. Hur går köandet till? Känns som köande i sig kan bli mer stressande än själva tiden. Måste väl passa upp sin plats?

Jag har upplev full SuC, men inte kö ännu Hur går köandet till med flera bilar i kö? Tex i Norrköping som ligger på en parkering. Hur vet man ens vilka som står i kön?
Man vet inte vilka som står i kö, för det finns ingen kö. Det är först till kvarn som gäller. Oftast fungerar det bra, men det hänger ju lite på att du håller dig uppmärksam. Stressande tycker jag också.
Man måste väl ändå se det som att det finns en kö även om den inte är synlig i form av uppradade bilar. Blir ju verkligen kaos och irritation om man tänker att det är först till kvarn som gäller.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:19
av Curik
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:20
av DanneLKPG
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Angående Lödde så är den inte öppen för andra så om du ser annat än Tesla där så ska du bli extra ledsen. :D

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:21
av Gustafsson
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Inombords kaos har man ju hört talas om…

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:34
av OfarligTesla
Dafro skrev:
Jag blir stressad bara av att läsa detta, måste se till att försöka åka vid tider som många inte åker när jag ska på långresa, och eller försöka göra stopp så jag kan nyttja 11 kW hos vänner. Dags för minuttaxa vid låg laddhastighet och full SuC, borde även gälla ionity mfl.,
finns det statistik på när det är hög beläggning och vilka? Fredag och Söndag em/kväll utanför juli inser jag.
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:42
av chaffis75
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Lödde är ju en Tesla only site men de hade du kanske koll på redan.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:46
av Legato
Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 08:52
av lloydfabege
Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:02
av OfarligTesla
Legato skrev:
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.

När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.

Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt och hur lång kö blir det, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:03
av MWall
lloydfabege skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Åkte ToR Nyköping-Malmö i helgen, dvs. större delen längs E4. På vägen hem var det en Polestar som laddade i Markaryd, den enda bilen utom min som laddade där. I övrigt var det hyfsat många i Lödde, men bara Tesla. De övriga var det låg beläggning på och inga andra märken än Tesla.

Var är kaoset? :?
Stackars dig Jerker, det kan inte vara lätt. :lol:

Jag körde igenom Stockholm häromveckan. Såg inte skymten av trafikköerna alla pratar om. Borde lätt kunna göra (hela!) E4 en fil smalare, eller vad tror du? :D

Åkte även tåg för första gången på en evighet, och inte var det några problem där heller. Men jag spar slutsatsen till en annan gång så kanske du listar ut det själv. ;)
Haha, du får nog komma på ett bättre ironiskt exempel men du är kanske inte medveten om att det är kö varje vardag, morgon- och eftermiddag på Essingeleden i Stockholm samt i regel söndagseftermiddagar?
Tror det var exakt det han syftade på.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:09
av Legato
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Vad försöker du säga? Tråden är meningslös fram tills vi samlat mer data? Eller är det bara vittnesmål om köer som är "tillåtna"?

Imo är alla datapunkter intressanta, både "bra" och "dåliga".
Man kan inte dra någon slutsats huruvida systemet är tillräckligt för att bära efterfrågan ifrån ett litet antal valda datapunkter som säger när det inte var fullt. Man kan däremot göra det från de som säger när det var fullt.

När man modellerar hur många stationer som behövs är det ofta en maximal kölängd man har som mål. Då är det just tillfällena då det är högre beläggning som är intressanta att se på hur det fungerade och hur ofta de inträffar.

Att större delen av dygnet kommer ha låg beläggning vet vi redan men frågan är hur ofta det blir fullt, är det varje dag eller bara på specifika dagar osv.
Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:12
av jonasl
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:22
av fth
OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:23
av JonasK
jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Jag ser dribblandet med appen som ett tillfällig lösning. Plug&Charge (det standardiserade protokollet, inte Teslas egna variant) kommer att komma mer och mer. På sikt tror jag att både Teslas Supercharger och Teslas bilar kommer att stödja Plug&Charge.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:27
av Legato
jonasl skrev:
Jag har egentligen inga problem med ökad beläggning och lite kö någon gång ibland, det är så många platser och så tätt mellan SuC så omsättningen brukar vara snabb. Mest äldre S och X som laddar länge tycker jag (nerfade batterier som är stora).

Men köförfarandet i sig känns stressande eftersom det blir så många oklara faktorer kring vilka platser som är lediga, hur man ska köa osv.

Tror fortfarande att en appbaserad kölösning vore bra. Icketesla måste ju ändå dribbla med appen.
Helt enig!

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:31
av OfarligTesla
Legato skrev:

Du säger ju emot dig själv.

Det relevanta är att jämföra hur ofta det är fullt före och efter förändringen. För att få svar på detta så måste man givetvis ha så många datapunkter som möjligt från både före och efter. Det gäller då både datapunkter när det är fullt och när det inte är det. Att enbart samla/redovisa punkter då det är fullt ger ingen information i sig.

Sen kan jag tycka att hela diskussionen är rätt konstlad. Det är ju självklart att köer/beläggning ökar initialt. Det intressanta är ju om de gör det över tid eller inte.

Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Nej, det är två saker som är intressanta, hur ofta är det kö och hur lång kö blir det då. Så länge vi inte har ett stort statistiskt underlag (vilket vi aldrig får från forumrapporter) så ger datapunkterna från låg beläggning ingenting, det gör däremot datapunkterna från när det är fullt då vi kan få någon uppfattning om hur det beter sig när det är fullt. Även med bara rapporter om när det är fullt så kan man börja bilda sig en uppfattning om hur ofta det blir fullt, är det bara på resdagar eller är det alla dagar? Datapunkterna från när det är låg beläggning hjälper oss ifall vi skall estimera slh för att anlända till en full station eller liknande och då behöver vi ett riktigt underlag vilket vi inte har tillgång till.

Det handlar alltså inte om att vi kommer få tillräckligt med data för att bestämma det rent statistiskt men för ena frågan (vad händer när det är fullt) innehåller datapunkter från när det är tomt ingen information alls och för den andra frågan kan man i var fall bilda sig en uppfattning från datapunkterna om när det är fullt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 23 maj 2022 09:37
av R_Edvinsson
fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.

Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.

Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.

Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.

/fth
Ingen dum idé alls med variabel taxa beroende på SoC, och kanske även dynamisk beläggningsgrad vilket tesla måste ha miljarder av datapunkter på.

Tex att den införs över hela dygnet så att ladda på en tom station på udda timmar kanske kostar 3:-/kWh och sen under peak på stora helger upp mot 10-12:/kWh.

Detta skulle sprida ut trafiken och även göra det mindre stressigt med köer just på de där få timmarna några dagar om året när det skulle behövas 200% extra laddare för att täcka behovet.