Sida 1 av 3

2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:06
av spacecoin
x7trg1a4v9481.jpeg

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:12
av Dexter86
Dock tråkigt om man får en bil byggd typ september -21 och vill ha dom featuresen
Vissa har ju fått juli-bilar nu i Q4

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:14
av martinot
spacecoin skrev:
Bild
Grymt! Spännande uppdatering! :)

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:17
av Maw
Gillar särskilt model refresh "Adding Gigafactory 4..."! :D

Men bra uppdateringar, känns som att det är bra att invänta MY2022

2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:19
av taliz
”Cargo mass”?

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:30
av SwedishAdvocate
Finns det någon annan bil som har "interior cabin radar"?

Gissar att det handlar om ngt slags system för att detektera ifall folk somnar bakom ratten el. dylikt...

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 18:44
av Maw
SwedishAdvocate skrev:
Finns det någon annan bil som har "interior cabin radar"?

Gissar att det handlar om ngt slags system för att detektera ifall folk somnar bakom ratten el. dylikt...
Är inte radarn till för att se om någon befinner sig i bilen? Används väl av andra märken som en del av stöld/överfalsskyddet. Tesla har kanske kopierat den metoden?

Ford använder i Mach-E två infraröda kameror för att detektera att föraren tittar på vägen när bilen styr själv, man behöver då inte hålla i ratten alls. Misstänker att Tesla har planer på att kopiera Fords lösning och ska göra samma sak.

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 19:14
av spacecoin
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Finns det någon annan bil som har "interior cabin radar"?

Gissar att det handlar om ngt slags system för att detektera ifall folk somnar bakom ratten el. dylikt...
Är inte radarn till för att se om någon befinner sig i bilen? Används väl av andra märken som en del av stöld/överfalsskyddet. Tesla har kanske kopierat den metoden?

Ford använder i Mach-E två infraröda kameror för att detektera att föraren tittar på vägen när bilen styr själv, man behöver då inte hålla i ratten alls. Misstänker att Tesla har planer på att kopiera Fords lösning och ska göra samma sak.
Jag tror du har rätt om radarn. Model S/X-refreshen har tre gömda IR som antas vara för förbättrad förarövervakning. Placeringen vid backspegeln är dock inte kanon. Jag antar att det är samma lösning här. Här ligger GM och Ford m fl före.

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 20:37
av Lessmog
SwedishAdvocate skrev:
Finns det någon annan bil som har "interior cabin radar"?

Gissar att det handlar om ngt slags system för att detektera ifall folk somnar bakom ratten el. dylikt...
Glömda barn eller husdjur?

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 20:42
av backe
spacecoin skrev:
x7trg1a4v9481.jpeg

Låter lite, enligt Joe Justice Som brukar citeras/länkas så gör väl Tesla 27 ändringar/dag?

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 20:47
av spacecoin
Dom stora grejerna är ju MCU3, ljudisolerande glas bak och att man även får nya S/X-UI:et som jag tolkar det.

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 20:50
av slugger75
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device

?

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 20:55
av SwedishAdvocate
slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device?
Infällbar dragkrok!?! :o :shock:

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 21:00
av Dexter86
slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device

?
R2D2’d kusin lägger dom in i systemet :lol:

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 21:03
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Vad innebär:

Adding R55 device as rear tow device?
Infällbar dragkrok!?! :o :shock:
Jag tror knappast MY skulle få det innan MX, men jag håller tummarna.

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 21:09
av dd88
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 21:15
av spacecoin
dd88 skrev:
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Ja av en snabb Googling kan man bekräfta det.

Re: 2022 refreshen

Postat: 08 dec 2021 21:17
av slugger75
dd88 skrev:
R55 är väl en vanlig ”EU-kula”?
Ok så det är ett tecken på att någon form av dragkrok till Model Y kryper närmare.

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 05:21
av Dafro
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 08:35
av OfarligTesla
Dafro skrev:
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 08:53
av Maw
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Cargo mass, vilket borde innebära att man kan lasta mer än en bag tillsammans med akustikrutor gör att man nog måste provköra en.

Ni som förstår Tesla bättre än jag, när kan man förvänta sig att detta är infört?
Skulle tro att bilarna som kommer i Q1 har detta.
Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 08:55
av mikebike
Fortfarande inget större batteri...

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 08:57
av taliz
mikebike skrev:
Fortfarande inget större batteri...
Det står ju LG M50 till M3P. Till Y är det väl redan certat.

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 08:58
av OfarligTesla
Maw skrev:

Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.

Re: 2022 refreshen

Postat: 09 dec 2021 09:19
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Det är inte så att förändringarna gäller enbart bilarna som kommer byggas i Berlin i förhållande till de som säljs nu? "Gigafactory 4 (Berlin-Brandenburg) assembly plant" var ju en av förändringarna som listades och det kan väl inte gälla Kina-bilarna?
Nej det skulle jag inte tro, vissa av förändringarna är redan införda på bilar som levereras i Kina. De där dokumenten är bara en samling av vad som finns på bilar som får säljas inom EU.
Förmodligen. T.ex. far side airbag kommer man behöva ha den dagen modelY ska testas av euroNCAP.