Sida 1 av 3
Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:27
av mayo
Hej,
Har nu haft min model Y några veckor och är supernöjd, förutom fjädringen. Den är utan tvekan obehaglig i jämförelse med andra premiumbilar.
Jag visste det här innan inför mitt köp, så inte direkt en överraskning. Jag ansåg att fördelarna var tillräckliga och det är egentligen det enda jag stör mig med bilen.
Så min fråga är: Finns det en anledning till varför fjädringen är så stel som den är eller är det en ren kostnadsbesparing från Teslas sida? För 800k så förväntar man sig ändå samma nivå som Mercedes, Audi etc.
Jag har försökt gräva fram info om det, men har inte hittat anledningen till att den är så pass stel.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:33
av SwedishAdvocate
Nyfiken...
19" eller 20"-fälgar?
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:39
av mayo
Just nu har jag 19" vinterdäcken och jag tycker att den är för stel med dessa. Så det är inte bättre med 20" (vilka jag också köpte)
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:47
av tesla newbie
Beror väl på vilken BMW/MB/Audi man jämför med. Jag uppfattar Model Y som mjukare i fjädringen än min förra X3 F25. Och den är definitivt mjukare än den BMW 118i M sport som jag kör ibland. Den intressanta jämförelsen är väl om det finns någon SUV från en premiumtillverkare som ligger lika bra på vägen och med samma låga krängning och samtidigt har bekvämare fjädring.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:47
av OfarligTesla
Tycker inte den är speciellt dålig, den är dock åt sportiga hållet men går inte ens hela vägen där utan är ändå lite halvmjuk.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 19:52
av Dafro
Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:13
av mayo
Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:21
av MWall
Är mycket som inte är toppklass på en Tesla men det duger ändå på nåt vis
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:25
av [JM]
mayo skrev:Hej,
Har nu haft min model Y några veckor och är supernöjd, förutom fjädringen. Den är utan tvekan obehaglig i jämförelse med andra premiumbilar.
Jag visste det här innan inför mitt köp, så inte direkt en överraskning. Jag ansåg att fördelarna var tillräckliga och det är egentligen det enda jag stör mig med bilen.
Så min fråga är: Finns det en anledning till varför fjädringen är så stel som den är eller är det en ren kostnadsbesparing från Teslas sida? För 800k så förväntar man sig ändå samma nivå som Mercedes, Audi etc.
Jag har försökt gräva fram info om det, men har inte hittat anledningen till att den är så pass stel.
Du betalar inte för att få en mercedes-känsla med kassaskåpsdörrar och svävapåmolniautobahnfart. Du betalar för något annat.
Vill du bästa av mercedes + tesla så får du köpa en Lucid och hoppas den kommer upp till teslas tekniknivå.
Jag tar till knapptelefon vs smartphone-analogin.
Du betalar inte 15000kr för en veckas standbytid i den senaste Iphonen/Samsungen.
Du betalar för en handhållen dator med appar, uppdateringar osv.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:29
av tor-ake
Hård fjädring eller mjuk fjädring är inte en kostnadsfråga.
Det är bara en konsekvens av ventilstorleken i stötdämparna och fjäderkonstanten i spiralfjädrarna.
De har bara (obegripligt ) valt att göra bilen hård i fjädringen helt enkelt.

Någon borde upplysa dem om att den är för hård...
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:32
av Dafro
mayo skrev:Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:44
av [JM]
Dafro skrev:mayo skrev:Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.
Luftfjädring medger bara förändring i höjd.
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:48
av MWall
[JM] skrev:Dafro skrev:mayo skrev:Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.
Luftfjädring medger bara förändring i höjd.
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Ja precis. Det handlar inte bara om hårdhet. En bra fjädring är fast i kurvor men sväljer ändå ojämnheter och skarvar.
Den sämsta fjädring jag haft var dock XC70 "Sport" som var hård mot ojämnheter men mjuk i kurvorna. Tvärtom mot hur jag vill ha det.

Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:50
av Dafro
Luftfjädringen i min X5 ger inte bara höjning men är något fast men inte det minsta stötig men går att ställa i fastare läge, Mercedes gle har en väldigt mjuk, något för mjuk för min smak. Elektriskt justerbara har jag aldrig provat.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:52
av jpetters
[JM] skrev:Dafro skrev:mayo skrev:Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.
Luftfjädring medger bara förändring i höjd.
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Ravenbilarna (och refresh) har adaptiv luftfjädring. Om den är lika bra som ”Tyskarnas” vet jag inte.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:57
av mayo
MWall skrev:[JM] skrev:Dafro skrev:mayo skrev:Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.
Luftfjädring medger bara förändring i höjd.
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Ja precis. Det handlar inte bara om hårdhet. En bra fjädring är fast i kurvor men sväljer ändå ojämnheter och skarvar.
Den sämsta fjädring jag haft var dock XC70 "Sport" som var hård mot ojämnheter men mjuk i kurvorna. Tvärtom mot hur jag vill ha det.

Exakt. Det är därför det stör mig lite. Det känns som att de medvetet har snålat här för att ha bättre marginal i deras massproduktion.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 20:59
av Dafro
Jo troligen är det en lösning som går snabbt att bygga med.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 21:25
av tesla newbie
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 21:30
av MWall
tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.

Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 21:50
av DanneB
MWall skrev:tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.

Med de hästkrafterna MY har, så skulle jag vilja ha en ganska styv fjädring för att slippa hamna i diket vid lite "sportigare" körning.
Frugan har en SUV med ganska mjuk fjädring och den vill man knappt ta en kurva i 90km/t med.
Känns som om bilen ska välta typ.
Sen kan man ju diskutera om Teslorna borde haft en mer avancerad fjädring som ändrar sig efter hur/var man kör.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 22:03
av Herbie
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 22:04
av tesla newbie
MWall skrev:tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.

Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 22:17
av SwedishAdvocate
tesla newbie skrev:.../ Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.
Jag har kört några timmar med en Model 3 LR AWD. I vanlig körning på vanliga vägar i Skåne och södra Småland tycker inte jag att det är så stor skillnad (om ens någon märkbar) på den jämfört med förra generationen av V60 (typ D2/D3) eller en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi...
(Är man, 40+, ~188 cm och med normal kroppsbyggnad.)
Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 22:28
av MWall
tesla newbie skrev:MWall skrev:tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.

Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.
Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär.

Re: Fjädring- varför?
Postat: 09 dec 2021 23:28
av DanneB
MWall skrev:tesla newbie skrev:MWall skrev:tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.

Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.
Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär.

Japp och en SUV som gör 0-100km/t på 3,7 sekunder är en pensionärsbil.
