Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Nogo »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 23:04
enoch85 skrev: 18 mar 2023 21:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
pejvic skrev: 18 mar 2023 18:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Väldigt nochalant måste jag säga.

Det AAKE postar bygger ju på oberoende forskning samt egen hård fakta baserat på egna upplevelser som blivit statistik. Det finns nog ingen här på forumet som kan degradering bättre än AAKE. Sen att Tesla rekommenderar en sak betyder samtidigt inte att det är bäst för batteriet - det finns km / % att hämta. Utöver det finns det ju folk efter dig som ska köra bilen (om du säljer), och även fast du inte behöver range och struntar i det så förkortar du ju i princip hela bilens livslängd (för vad händer när batteriet är slut..? Förmodligen skroten) och du gör därmed miljön en otjänst.

Mitt perspektiv är större än att bara se till mig själv.

Teslas rekommendation bygger ju även mycket på att sälja så många bilar som möjligt, och jag tror man hade sålt mindre med en rekommendation på att ladda till 50% istället för 80-90-100%.
Som sagt… Jag följer experternas råd och inte någon självutnämnd ”experts” råd.

Teslas ingenjörer har däremot koll och följer man deras råd så behöver inte nästkommande ägare vara orolig heller

P.s miljöaspekten bryr mig inte i ryggen. Är ju bara löjligt att tro att man räddar världen för att man kör en Tesla
På vilket sätt har Teslas råd sagt att batteriet håller längre än 19200 mil eller 8 år? Varför kan de inte ge livstidsgaranti med obegränsade mil med deras råd?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 23:04
enoch85 skrev: 18 mar 2023 21:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
pejvic skrev: 18 mar 2023 18:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59


Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Väldigt nochalant måste jag säga.

Det AAKE postar bygger ju på oberoende forskning samt egen hård fakta baserat på egna upplevelser som blivit statistik. Det finns nog ingen här på forumet som kan degradering bättre än AAKE. Sen att Tesla rekommenderar en sak betyder samtidigt inte att det är bäst för batteriet - det finns km / % att hämta. Utöver det finns det ju folk efter dig som ska köra bilen (om du säljer), och även fast du inte behöver range och struntar i det så förkortar du ju i princip hela bilens livslängd (för vad händer när batteriet är slut..? Förmodligen skroten) och du gör därmed miljön en otjänst.

Mitt perspektiv är större än att bara se till mig själv.

Teslas rekommendation bygger ju även mycket på att sälja så många bilar som möjligt, och jag tror man hade sålt mindre med en rekommendation på att ladda till 50% istället för 80-90-100%.
P.s miljöaspekten bryr mig inte i ryggen. Är ju bara löjligt att tro att man räddar världen för att man kör en Tesla
Haha, din take var nog lite överdriven. Men att köra elbil överlag är ju i alla fall bättre än att köra fossilt.

Som sagt, do as you please.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev: 19 mar 2023 00:46
Experter är ju betydligt mer opartiska än Teslas ingenjörer (om det ens är deras
ingenjörers kunnande vi ser i Teslas rekommendationer) skulle jag säga, det handlar ju
om pengar och marknadsandelar osv liksom.
Ja, det är inte alls självklart att det som står i manualerna är vad ingenjörerna på företag vill, utan det har nog även stötts och blötts i ekonomiavdelningarna, marknadsföringsavdelningarna och juridikavdelningarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa
Vad är det tesla rekommenderar?*
Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Biltillverkarna, inklusive Tesla kommer inte rekommendera det som ger absolut lägst degradering.

Självklart vill tillverkaren ha så lite begränsningar som möjligt för kunden, för att göra EV-livet enkelt.
Bara det som är viktigt för att garantiärenden inte ska bli ett stort problem för tillverkaren kommer beskrivas. Ingenjörerna har vart med och satt så öppna ”regler” de törs m.ht garantin. Med all säkerhet har det vart minst lika stort inflytande från säljavdelningen och juristerna.
Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Det är nog ingen (såvitt jag vet) som rekommenderat att ladda mindre än man behöver. Det vore dumt att ens försöka och någon diskussion om det är sannolikt onödig.

Var och en väljer ju själv hur man vill göra, även vi som vill minska degraderibgen har den rätten.
Det är laddningsnivån bilen står med över tid som styr calendar aging. Laddar man precis innan avfärd och bilen står med låg SOC före laddning blir calendar aging väldigt liten då bilen inte spenderar någon längre tid med hög SOC.



*)Många lever på myten att Tesla rekommenderar 80 eller 90%. Det gör dom inte.
BA3B7850-2FD1-4DE1-8FC3-0DA63425B465.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Magnus71 skrev: 18 mar 2023 20:18
Tycker det blir onödigt mycket fokus kring laddnivån.
Om ni tittar på graferna som visats tidigare så har lagringstemperaturen större påverkan än SOC.
Dvs en teslaägare i Florida som laddar till 55% kommer slita mer på batteriet jämfört med en i Sverige som laddar till 80-100% med en årsmedeltemperatur på 10 grader.
Hög temperatur påverkar en hel del, det ser vi tydligt i andra Teslaforum med medlemmar som bor varmt.

Att Floridaägda äldre Teslor kommer ha betydligt tröttare batterier än Svenska är en rätt dålig anledning att inte bry sig.
Det kommer en dag när en Tesla inte går sälja för att batteriet är kass, och man kan själv påverka hur länge det tar.
Magnus71 skrev: 18 mar 2023 20:18
Mitt enkla råd är ladda som passar er bäst. I slutändan kommer det skilja kanske Max 3% mellan bilarna (i Sverige),
Det kommer skilja mycket mer än 3%.
Det skiljer redan 7% range mellan min bil och genomsnittet på de andra likadana bilarna i Teslafi som jag använder. Modellen har bara funnits i två år.

Har man ett snitt på SOC på säg 30-40% kommer man ha en calendar aging på cirka 2.5-3% det första året.
Efter 8 år är det cirka 8%, räknat på en snittemp på batteriet på 20-25C.

Har man 80-90% i snitt, har man runt 5.5-6% första året och 15-16% efter åtta år.

Det är enbart calendar aging, till det kommer cyclic aging som blir lägre både om man cyklar med låg SOC och med små cykler.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av BigEasy »

Nogo skrev: 19 mar 2023 01:07

På vilket sätt har Teslas råd sagt att batteriet håller längre än 19200 mil eller 8 år? Varför kan de inte ge livstidsgaranti med obegränsade mil med deras råd?
På vilket sätt har de sagt att det inte håller längre?

Vad jag vet är 19200 mil betydligt längre garanti än vad tillverkarna har på fossila motorer.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av LarsOJ »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 23:04

P.s miljöaspekten bryr mig inte i ryggen. Är ju bara löjligt att tro att man räddar världen för att man kör en Tesla
Det är ju ändå roligare att ”försöka” rädda världen med en Tesla än en Prius som man räddade världen med förr i tiden :)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Nogo »

BigEasy skrev: 19 mar 2023 09:59
Nogo skrev: 19 mar 2023 01:07

På vilket sätt har Teslas råd sagt att batteriet håller längre än 19200 mil eller 8 år? Varför kan de inte ge livstidsgaranti med obegränsade mil med deras råd?
På vilket sätt har de sagt att det inte håller längre?

Vad jag vet är 19200 mil betydligt längre garanti än vad tillverkarna har på fossila motorer.
Möjligtvis att det är generösa. Men varför skulle man inte behandla sitt batteri på ett bättre sätt som gör att man vet att det kommer hålla längre. Många motorer rekommenderar att man byter olja och filter vart 3000:e mil oavsett om du kör mycket dagliga korta sträckor än om du kör fåtal långa sträckor. Så folk som byter oftare för att de vill att sina motorer ska må bättre är dumma i huvudet?

Om de kan ge sådana rekommendationer och vara så bombsäkra i sina forskningar så borde de kunna lämna 15 års garanti och 50000 mil. Finns ju inget som talar för att ett batteri skulle degradera 30% enligt deras råd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av BigEasy »

Nogo skrev: 19 mar 2023 10:44
BigEasy skrev: 19 mar 2023 09:59
Nogo skrev: 19 mar 2023 01:07

På vilket sätt har Teslas råd sagt att batteriet håller längre än 19200 mil eller 8 år? Varför kan de inte ge livstidsgaranti med obegränsade mil med deras råd?
På vilket sätt har de sagt att det inte håller längre?

Vad jag vet är 19200 mil betydligt längre garanti än vad tillverkarna har på fossila motorer.
Möjligtvis att det är generösa. Men varför skulle man inte behandla sitt batteri på ett bättre sätt som gör att man vet att det kommer hålla längre. Många motorer rekommenderar att man byter olja och filter vart 3000:e mil oavsett om du kör mycket dagliga korta sträckor än om du kör fåtal långa sträckor. Så folk som byter oftare för att de vill att sina motorer ska må bättre är dumma i huvudet?

Om de kan ge sådana rekommendationer och vara så bombsäkra i sina forskningar så borde de kunna lämna 15 års garanti och 50000 mil. Finns ju inget som talar för att ett batteri skulle degradera 30% enligt deras råd.

Jag känner inte till ett enda batteri som bytts på garanti för att det tappat mer än 30%. De byts av andra orsaker. Saker som är svåra att vara bombsäker på. Precis som med fossila motorer. Oförutsedda saker sker.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Garanti på 8 år och 100K miles (16090 mil) är lagstadgat i USA, så man kan inte ge mindre garanti än så.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 18 mar 2023 20:42
Med AAKEEs tester verkar ju 80% vara en nivå man ska undvika. Tidigare laddade jag alltid till 90% -varför inte liksom? Sänkte till 80% för något år sedan, men det var kanske fel.
Man ska nog inte dra det så långt.

Man bör nog tänka att det inte är någon större skillnad mellan 80-90-100% så länge det inte är väldigt varmt.
Även om 100% inte ger just mer degradering än 80-90%, och i vissa fall kanske rent aningen mindre degradering så finns det sällan någon anledning att lämna bilen fulladdad.
Men behöver man är det bra att veta att myten om 100% är just en myt.

Jag lämnar inte bilen med 100%, å andra sidan gäller samma sak för 70, 80 eller 90% för mig.

Det finns en återhämtningseffekt med låg SOC som man konstaterat i flertalet forskningsrapporter, och jag har sett samma sak med mina celler trots att batterierna var nya och har en mycket fåtal cykler.

Låg SOC kommer göra skillnad för batteriets liv och degradering, det råder det ingen tvekan om eftersom forskningen är extremt äverrens om det.

Forskningen visar att det är ganska små skillnader mellan olika kemityper. De stora dragen är ganska likadana och de individuella skillnaderna är tex hur en batterityp klarar att lagras eller cyklas i extrema temperaturer, beteendet är liknande med den exakta degraderingen kan skilja sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

Ehm, bra moddat mods! Får man alltså inte uttrycka det uppenbara utan att ens inlägg tas bort?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av BigEasy »

Är batterierna bättre på gamla S? Jag har bara 7% degradering på 4 år och 15000 mil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av TiborBlomhall »

enoch85 skrev: 19 mar 2023 18:02
Ehm, bra moddat mods! Får man alltså inte uttrycka det uppenbara utan att ens inlägg tas bort?
Jag fick tillbringa min lediga söndag med att plocka bort inlägg med tråkig ton från tråden. Tyvärr måste jag då även plocka bort inlägg som citerar de inläggen. Jag har varken tid eller lust att detaljeditera dussintals citerade inlägg.

En person har varnats, övriga inblandade bör också tänka efter vad man skriver om andra forummedlemmar och vad man kallar dem.

Skärpning tack,
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gustafsson »

Intressant i Aakees inlägg att batteriet kan hämta upp sig och öka kapaciteten något om man laddar med låg SOC.
Hur stor kan den effekten bli och hur lång tid måste man ”svälta” batteriet?
Tänkte prova några månader på skoj.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 21 mar 2023 11:40
Intressant i Aakees inlägg att batteriet kan hämta upp sig och öka kapaciteten något om man laddar med låg SOC.
Hur stor kan den effekten bli och hur lång tid måste man ”svälta” batteriet?
Tänkte prova några månader på skoj.
Jag har inte studerat det i detalj men det återkommer i rapporterna emellanåt, oftast som en beskriven effekt, men inte kvantifierad.

Min takeaway från det jag läst är att lithium plating som uppstår vid laddning, speciellt snabbladdning och ej uppvärmt batteri är det som verkar kunna återgå vid cyckling med lägre SOC.

SEI (solid electrolyte interphase) där lithium och elektrolyten bildar en ”vägg”/hinna är nog inte lika lätt att revertera - tror jag. Har som sagt inte grundkoll på det.

Det jag ”vet” ät just att snabbladdningar mixat med cyckling i lägre SOC får lithiumplättarna att revertera till ”användbart lithium.

Överlag bör man tänka degradering som inte reversibel, men ditt expriment blir intressant.
Jag gissar att det kommer krävas cykler med låg SOC för att lösa upp lithium platingen, inte bara att parkera med låg SOC länge. Gissar, alltså…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gustafsson »

Får ladda till 100% och läsa av räckvidden. Därefter kommer jag att köra Sveriges enda 50D några månader, så får vi se :-).
Viktig kunskap om man kan motverka de dåliga effekterna av SuC med en period av elektrisk fasta…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

BigEasy skrev: 19 mar 2023 18:23
Är batterierna bättre på gamla S? Jag har bara 7% degradering på 4 år och 15000 mil.
Ja, det verkar som 18650 cellerna klarar sig bättre!
Dom sitter i nya S/X också.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Elix747 »

Tellus skrev: 21 mar 2023 15:05
BigEasy skrev: 19 mar 2023 18:23
Är batterierna bättre på gamla S? Jag har bara 7% degradering på 4 år och 15000 mil.
Ja, det verkar som 18650 cellerna klarar sig bättre!
Dom sitter i nya S/X också.
Det skriv i flera trådar om att degraderingen är värre på 3/Y än S/X. Vore intressant att se någon data detta. Kunde inte hitta, men jag kanske behöver leta längre. Eller om någon kan publicera länk igen 🙂
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Klingspor »

Har skummat tråden lite - väldigt intressant! Har lite funderingar för er som har koll och ber om ursäkt på förhand om det redan har tagits upp. Undrar specifikt kring LFP men kan ju vara intressant att höra kring alla typer.

1. Vad säger forskningen kring LFP-batterier och vilket laddningsmönster man ska tillämpa för att minimera degradering? Gäller detta med att ladda upp till kring 55% även för dem?
2. Omvänt, hur lågt kan man gå i SoC innan man laddar?
3. Om man siktar på låg SoC för att hålla nere degradering så måste man ju naturligt sett ladda oftare. Har man tagit hänsyn till det i forskningen, dvs på vilket sätt fler laddningscykler ökar degraderingen?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Lillolle
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 maj 2021 06:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Lillolle »

568 km / M3LR 2021 / Juni 2021 / 5980mil

Laddar normalt till 55% alla Aake style. 100% kanske 10ggr per år
/Lars
Model 3 lr 2021 82 kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Lillolle skrev: 21 mar 2023 16:10
568 km / M3LR 2021 / Juni 2021 / 5980mil

Laddar normalt till 55% alla Aake style. 100% kanske 10ggr per år
/Lars
Snyggt!

Du har en med samma batteri som jag, 82kWh (kod E3LD) och med andra ord full range ännu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lillolle
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 maj 2021 06:38

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Lillolle »

Ja! 82kWh Rejäl buffert innan den visar degradering.
Model 3 lr 2021 82 kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 21 mar 2023 15:32
Tellus skrev: 21 mar 2023 15:05
BigEasy skrev: 19 mar 2023 18:23
Är batterierna bättre på gamla S? Jag har bara 7% degradering på 4 år och 15000 mil.
Ja, det verkar som 18650 cellerna klarar sig bättre!
Dom sitter i nya S/X också.
Det skriv i flera trådar om att degraderingen är värre på 3/Y än S/X. Vore intressant att se någon data detta. Kunde inte hitta, men jag kanske behöver leta längre. Eller om någon kan publicera länk igen 🙂
Det ryktas ofta så. Men kollar man på faktiska data på teslalogger.de så ser det rätt lika ut för de bilar som har ordentligt med data.
Utgår man från den EPA-range/displayad range bilarna hade som ny är det inga stora skillnader mellan S och 3.

Tesla har ju längre garanti på model S än 3, och jag vet att diskussionen kring 2170 vs 18650 bland folk som har överdrivet stort intresse för lithiumceller var (vid lanseringen) att 2170 kanske skulle hålla mindre länge pga bland annat att en cell med större diameter är svårare att kyla/värma så att temperaturen i hela cellen är bra.
Det är lite oklart med cobolthalten, jag vet att man minskade andelen kobolt till model 3 2170, och när 2170L-cellen kom minskade man den ytterligare. Cobolt stabiliserar batterierna så med ”för lite cobolt” kommer batteriet inte hålla lika länge. Det är klart att man kan ha hittat andra lösningar för att stabilisera batterierna, men det är möjligt att man köper lite högre degradering och då minskar andelen cobolt. Man måste plocka bort något för att öka andelen lithium när man vill få högre kapacitet.

Model 3 LR med första versionen av 2170-cellen har tappat cirka 9% displayad range efter 15K mil.
C864FCFD-96A8-4ABA-B772-B037C8EC6401.jpeg
Jämför man med teslaloggers data, samt även de skärmdumpar man ser från model S med teslafi så ser det ganska lika ut, i flera fall ser det ut som model S tappat mer range.
Teslamotorsclub har en hel del diskussioner runt degradering och på det hela taget är det inte den skillnaden som det ryktas om.

Det ser ut som att de som bor i lika varma klimat tappar ungefär lika mycket range.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Klingspor skrev: 21 mar 2023 16:02
Har skummat tråden lite - väldigt intressant! Har lite funderingar för er som har koll och ber om ursäkt på förhand om det redan har tagits upp. Undrar specifikt kring LFP men kan ju vara intressant att höra kring alla typer.

1. Vad säger forskningen kring LFP-batterier och vilket laddningsmönster man ska tillämpa för att minimera degradering? Gäller detta med att ladda upp till kring 55% även för dem?
2. Omvänt, hur lågt kan man gå i SoC innan man laddar?
3. Om man siktar på låg SoC för att hålla nere degradering så måste man ju naturligt sett ladda oftare. Har man tagit hänsyn till det i forskningen, dvs på vilket sätt fler laddningscykler ökar degraderingen?
1. Den forskning som finns är alltid lite bakom de senaste cellerna, då det tar ett par år att testa tex calendar aging och få ut en rapport. Men grunderna för lihiumbatterier är ganska lika oavsett kemi, och just degradering pga calendar aging kommer nog inte ändras väldigt mycket principiellt. Man kanske får ned takten lite men själva grunden ändras nog långsamt.

Central graphite peak ligger lite högre så ”55%” är ca 70% för LFP.
För NCA ligger gränsen vid 57-58% för ett nytt batteri men pga att Teslas buffer döljer lite batteri blir det 55% displayed SOC för att hålla sig på/under 57%.
För LFP ligger den på 73% för ett nytt batteri har jag för mig, men eftersom LFP-bilarna använder dynamisk buffer som kan överstiga 10% så blir det runt 70% som blir den praktiska gränsen.
C3AB8028-C4CB-4E3E-B8EB-1109E3F48123.jpeg


Här nedan syns peaken vid 73% för LFP. Det skulle kunna skilja lite(troligen ytterst lite) pga aningen annan kemi, men det får i så fall den intresserade googla fram själv. DVA-analys är nog begreppet man ska försöka hitta på en lämplig CATL LFP-cell i så fall.
A24E9FA9-1AAB-4CD0-8720-D46033BBB6AA.jpeg
Peaken ligger kvar på samma kapacitet i Ampheretimmar från 0% räknat när batteriet åldras/degraderas men eftersom kapaciteten minskar blir det vid en högre SOC. Teoretiskt kan man nog flytta upp laddningsnivån lite när batteriet degraderats utan att hamna på fel sida om ”steget”.

Tesla vill ju att man laddar till 100% minst en gång i veckan för att minimera risken att BMS räknar fel på hur mycket energi som är kvar i batteriet. Varje laddning till 100% resettar beräkningen så att den är korrekt då. Det gör att det inte kanske är lämpligt att alltid ladda till 70% eller lägre. Bilen kommer sannolikt att öka buffern och minska tillgänglig energi för att säkra sig mot att man kör slut trots att bilen visar att det är ström kvar. Man kan säkert minska degraderingen om man låter den stå med låg SOC mellan fullladdningarna.

2. Lithiumbatterier är inte känsliga för låg SOC. Man kan utan problem köra ned till 0% på displayen (som i sin tur är 4.5% riktig SOC på en longrange bil och 4.5 till 10% eller mer på en LFP.

Rent batteritekniskt:
Definitionen på 100% SOC är den spänningsnivån där laddningen skall stoppas pga att batteriet är ”fullt” enligt tillverkaren av battericellen. För NCA-celler är det 4.20V/cell.
Definitionen på 0% är den cellspänning där man ska sluta urladda batteriet enligt tillverkaren. För NCA-celler är det 2.5V/Cell. OBS att batteriet inte är helt tomt då.
De cykler som tillverkaren specificerar är mellan 100% och 0%, tex att cellern håller 1000 cykler innan den tappat 20% kapacitet.
0% är alltså inte farligt på något sätt.

För våra Teslor har vi normalt minst 4.5% kvar i batteriet när displayen visar 0%, detta pga buffern.

3. Alla seriösa forskare räkna i och presenterar laddningscykler i FCE (Full cycles equivalent). En FCE är samma energimängd som en 100-0% cykel. En 100-0% cykel är alltså 1 FCE, medans det krävs 10st cykler som bara cyklar 10% för att nå en FCE.
- Och ja, det är generellt så att man får ut mycket mer total energi med småp cykler. Det är alltså direkt översättbart till hur många mil batteriet håller i bilen.

Jämför nedan. X-axeln är listad i FCE. Man bör jämföra olika cyklingsalternativ som har samma C-rate, dvs strömstyrkan vid cyklingen. Normalt sliter det med med högre strömstyrka. Jämför alltså i första hand tex +2C/-2C med likadana. Det torde framgå tydligt att cykler i SOC 0-10% och 10-20% håller överlägset längst.

Som exempel höll #20 i mer än 10.000FCE utan att tappa mer än 5% kapacitet. Det är 10% cykler så det är 100.000 cykler för att nå 10.000FCE.
C6142206-59AC-4410-8D05-B2B364F99F7F.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar