Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

Dinsdale skrev: 22 feb 2023 06:22
AAKEE skrev: 20 feb 2023 23:08
Kollade lite data, bufferten kan lätt vara 10% och det var så redan 2021 när LFP kom.
Den är dynamisk, och var det troligen redan då.

Ja, bufferten borde gå ned efter nån fulladdning, men man kan nog inte enkelt se det förutom på rangen som ska öka om bufferten minskas.
Testade ladda till 100% och sen gå och kolla direkt, innan bilen fått chans att somna. Då fick jag 51,496 vilket är högre än 51,3 som jag fick för en vecka sedan och i princip samma värde jag fick i slutet av december.
Laddade fem dagar senare till 100% igen, fick nu 51,603 vilket är ungefär samma värde som jag fick i början av december. Det verkar onekligen som att det inte är primärt degraderingen jag ser utan buffertökning.

Spontan gissning, när jag ser tillbaka på värdena från min bil:
Varje laddning till 100%, där bilen också får sova med 100%, köper mig ca två veckor då buffertens storlek inte förändras.
Om jag väntar längre än ca 2v med att ladda till 100% kommer bufferten börja minska med 0,1kWh varannan vecka.
För att få bufferten att minska igen om den har ökat, behöver jag ladda till 100% två gånger inom loppet av en vecka. Efter varje 100%-laddning (den första räknas inte) får jag tillbaka 0,1kWh. Jag verkar inte behöva vänta en vecka per 0,1kWh utan kan pressa in en fulladdning per natt. Så jag kan köra med max 65% under en lång period (kvartal, halvår), men att vid behov korrigera bufferten går att göra på dagar, sen kan man återgå till max 65%. Med tanke på hur sakta bufferten ökar och hur lite 0,1kWh faktiskt är räcker det nog att göra det en gång om året, passa på under kallaste veckan på vintern tex.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 26 feb 2023 07:37
Det verkar onekligen som att det inte är primärt degraderingen jag ser utan buffertökning.
Bufferten är inkluderad i kapaciteten man räknar fram via energigrafen, så den ökning du ser om du räknar så är nog inte buffern som minskar (även om buffern troligen minskar också).

Det torde vara så att du genom att ladda fullt hjälper BMS att beräkna kapaciteten på batteriet. BMS har nog ändrat uppfattning om batteriets kapacitet uppåt.

När du gör din beräkning med energigrafen ska du välja ”normal räckvidd” (inte momentan räckvidd), men det har du kanske koll på.

Det finns ett knep för att få BMS att bli bättre på att räkna kapaciteten, brukar kallas BMS-kalibrering på forumspråk.

Man låter bilen stå och sova med både hög och låg SOC. Jag tror det beskrivs som att BMS ska få se bilen sova med många olika SOC, men i fallet med LFP som har väldigt flat spänningskurva på mitten av området skulle jag tro att det är hög SOC (helst 100%) och låg SOC (helst mellan 0 och 5%) som gäller.
Bilen bör få sova minst några timmar, säg 3-4 med full resp låg SOC.
Bilen sover = man rör inte bilen, sentry avstängt och kollar inte i Teslaappen.

För de klassiska NCA-batterierna brukar i vart fall de bilar som visar lägre kapacitet / högre degradering än förväntat öka sin visade räckvidd / beräknade kapacitet.

Jag har inte hållit på med BMS-kalibrering, notera att batteriets riktiga kapacitet inte ändras utan bara BMS uppfattning och den displayade räckvidden första posten i denna tråd beskriver hur det går till mer i detalj:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... ty.204712/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 26 feb 2023 08:27
Dinsdale skrev: 26 feb 2023 07:37
Det verkar onekligen som att det inte är primärt degraderingen jag ser utan buffertökning.
Bufferten är inkluderad i kapaciteten man räknar fram via energigrafen, så den ökning du ser om du räknar så är nog inte buffern som minskar (även om buffern troligen minskar också).

Det torde vara så att du genom att ladda fullt hjälper BMS att beräkna kapaciteten på batteriet. BMS har nog ändrat uppfattning om batteriets kapacitet uppåt.

När du gör din beräkning med energigrafen ska du välja ”normal räckvidd” (inte momentan räckvidd), men det har du kanske koll på.

Det finns ett knep för att få BMS att bli bättre på att räkna kapaciteten, brukar kallas BMS-kalibrering på forumspråk.

Man låter bilen stå och sova med både hög och låg SOC. Jag tror det beskrivs som att BMS ska få se bilen sova med många olika SOC, men i fallet med LFP som har väldigt flat spänningskurva på mitten av området skulle jag tro att det är hög SOC (helst 100%) och låg SOC (helst mellan 0 och 5%) som gäller.
Bilen bör få sova minst några timmar, säg 3-4 med full resp låg SOC.
Bilen sover = man rör inte bilen, sentry avstängt och kollar inte i Teslaappen.

För de klassiska NCA-batterierna brukar i vart fall de bilar som visar lägre kapacitet / högre degradering än förväntat öka sin visade räckvidd / beräknade kapacitet.

Jag har inte hållit på med BMS-kalibrering, notera att batteriets riktiga kapacitet inte ändras utan bara BMS uppfattning och den displayade räckvidden första posten i denna tråd beskriver hur det går till mer i detalj:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... ty.204712/
Så att mäta kapaciteten utifrån energigrafen är egentligen att mäta kapaciteten som bms tror finns kvar i batteriet? Om bms visar fel visar energigrafen fel och då blir uträkningen också fel?

Finns det något sätt att mäta batterikapaciteten (läs: få fram degraderingen) utan hänsyn tagen till bms?

I posten du länkade till beskrivs hur någon, som jag tolkar det, kämpar i flera månader för att få bilen att visa rätt värden - men sättet personen gör det på förefaller degradera batteriet snabbare än om personen bara låtit bli. Det känns vettigare att komma långt på riktigt med fel värden i bilen än att komma kortare räckvidd pga högre degradering med rätt värden i bilen.
Däremot om man kan lägga säg en vecka på att knuffa bms i lite rätt riktning kanske det kan vara värt det.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 28 feb 2023 07:24
Så att mäta kapaciteten utifrån energigrafen är egentligen att mäta kapaciteten som bms tror finns kvar i batteriet? Om bms visar fel visar energigrafen fel och då blir uträkningen också fel?
Exakt.
Dinsdale skrev: 28 feb 2023 07:24
Finns det något sätt att mäta batterikapaciteten (läs: få fram degraderingen) utan hänsyn tagen till bms?
Japp, genom att köra från 100% - 0%.
Helst skulle man köra från 100% tills bilen stannar men det är opraktiskt att behöva bärga.

Jag körde en 100-0% -körning i slutet på sommaren.
Iom att jag har Scan My Tesla kunde jag se SOC ned till hundradels procent.
När jag parkerade hemma hade jag 0.27% SOC kvar, plus buffern under 0% (är på 4.5%).

Min bils BMS var för tillfället off nedåt och visade 77.4 kWh den dagen. Den hade en dryg månad tidigare visat 81.4 kWh och när den for iväg var lägsta den visade 75.7 kWh.
Det var dock inte därför jag gjorde min 100-0% körning, den var planerad sedan tidigare till att köras när jag behövde till jobbet över dagen.

Jag körde upp 75.15 kWh (syns på resor, ”sedan senaste laddning” eller ”aktuell körning”).
SMT sa att det var 0.3 kWh kvar av ”usable remaining” och buffern var på 3.5 kWh så kapaciteten torde legat på 75.15 + 0.3 + 3.5 =(78.95) ~79 kWh.
Bilen visade aningen högre SOC och nominal remaining efter att jag precis parkerat, vilket tyder på att batteriet fortfarande underskattade kapaciteten och att SOC och nominal remaining troligen hade stigit ytterligare om jag hade låtit bilen sova innan laddning. Var dock rätt jetlaggad och efter en lång dag med 51 mils körning orkade jag inte.

Gör man en körning 100-0% utan information om exakt kvarvarande SOC/energi blir det troligen inte exakt, utan man får nog en osäkerhetsfaktor på runt 1-2 kWh pga att man inte vet om man träffar 0% exakt eller om bilen haft fel om batterikapaciteten och är nere under 0%. I teorin kan man köra upp nästan hela buffern och få ut flera kWh ”för mycket”, displayen visar fortfarande 0%. Man måste alltså köra (försiktigt) kanske 3 km sedan den slår över på 0% för att hamna på det bilen tror är 0%.
Dinsdale skrev: 28 feb 2023 07:24

I posten du länkade till beskrivs hur någon, som jag tolkar det, kämpar i flera månader för att få bilen att visa rätt värden - men sättet personen gör det på förefaller degradera batteriet snabbare än om personen bara låtit bli. Det känns vettigare att komma långt på riktigt med fel värden i bilen än att komma kortare räckvidd pga högre degradering med rätt värden i bilen.
Däremot om man kan lägga säg en vecka på att knuffa bms i lite rätt riktning kanske det kan vara värt det.
Exakt.

Jag har inte gjort någon* BMS-kalibrering för att öka den displayade rangen utan låtit BMS få sköta det själv.
Överlag håller jag låg SOC med små cykler för att ha låg degradering (det funkar bevisligen) så att börja lämna bilen med olika ”hög SOC” sliter ju i onödan.

Är man en sån som ändå ofta laddar 80-90% spelar det nog mindre roll, men i realiteten är en BMS-kalibrering mer för ägaren/egot att bilen visar en bättre range. Man får inte mer batterikapacitet och man får inte längre räckvidd i realiteten.
Jag fick ut det som motsvarar 79kWh total kapacitet (och 513km) trots att BMS trodde 77.4kWh så det finns egentligen ingen stor anledning att göra BMS-kalibreringen.

Är man orolig över degraderingen pga att man har tappat mycket range kan det kanske vara motiverat.


*) Har faktiskt gjort det omvända med två försök att köra ned till ca -2% för att få BMS att inte visa för hög kapacitet. Bilen visade 81.4 kWh och i princip full range efter 4000 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av zorro_nrk »

Finns någon här som bara kört med SuC och kan uttala sig om batteridegraderingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av NiklasTesla »

Ca 8% degradering (värst först 4000milen ca sedan har det stannat av) efter ca 14500mil körda (Model 3 LR AWD från 2019). SuC ca 250ggr.

MVH
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av themax »

NiklasTesla skrev:
Ca 8% degradering (värst först 4000milen ca sedan har det stannat av) efter ca 14500mil körda (Model 3 LR AWD från 2019). SuC ca 250ggr.

MVH
Bild

Så här såg kurvan ut för min Model 3 efter 14600 mil. Observera att detta är mjukvarubaserade uppskattning via Tronity, inte data från BMS. Som ni ser planade det ut mellan 8 & 10 % och där variationerna i väderförhållandet vid mättillfället förmodligen spelade in mer än faktisk degradering. Tror inte det varierar så i verkligheten.

Denna bil laddades normalt till 80-90 % dagligen. Idag kör jag Y (som laddas till 55 % normalt) och där har jag en degradering på ungefär 3 % efter 5000 mil. Dock igen med reservation att det är uppskattade siffror från Tronity, inte faktiskt mätt på BMS.

Refererallänk om nån är intresserad av Tronity; https://app.tronity.io/signup/nRQy98ryj
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

themax skrev: 02 mar 2023 06:47
Så här såg kurvan ut för min Model 3 efter 14600 mil. Observera att detta är mjukvarubaserade uppskattning via Tronity, inte data från BMS. Som ni ser planade det ut mellan 8 & 10 % och där variationerna i väderförhållandet vid mättillfället förmodligen spelade in mer än faktisk degradering. Tror inte det varierar så i verkligheten.
Tronity gör säkert som teslafi som jag använder aktuell range efter en laddning och dividerar med SOC i heltal. Jämför man mot min teslalogger som samlar/loggar alla BMS-data ger teslafi mycket mer varierande range, och något korrare än teslalogger som har ”alla data”, tex nominal full pack.
Under en period på flera månader förra våren hade min bil Nominal full pack på 81.4kWh konstant medans teslafi visade en väldigt sågtandad variation, ungefär som tronity verkar göra. Den kortvariga sågtandningen är sättet teslafi loggar på men även BMS tillkortakommande att bedöma batterikapaciteten kommer med. De större variationerna är när BMS är ute och cyklar lite.

När Teslafi/Tronity tar rangen för att räkna degradering försvinner den del av kapacitetsförlusten som döljs pga att rangen inte sjunker innan batteriet går under en viss kapacitet. För första gen M3 LR är det 76kWh, och nykapaciteten är 77.8kWh, så man tappar 2% innan trinity noterar det som degradering.

(För min M3P ’21 är det 80.6kWh som är degraderingsgränsen men batteriets märkkapacitet är 82.1kWh dvs 1.7% innan rangen droopar).

Det ser ut som om din range är runt 450 km i snitt I slutet på grafen?

Du hade 499km ny?
Laddkonstanten är 76000/499= 152Wh/km.
450x152 = 68.4kWh kapacitet enligt BMS.
Blir 12% degradering mot nykapaciteten.
themax skrev: 02 mar 2023 06:47
Denna bil laddades normalt till 80-90 % dagligen. Idag kör jag Y (som laddas till 55 % normalt) och där har jag en degradering på ungefär 3 % efter 5000 mil. Dock igen med reservation att det är uppskattade siffror från Tronity, inte faktiskt mätt på BMS.
Degraderingen kommer vara mycket mer beroende på tiden än miltalet för de allra flesta.
Laddar man till 80-90% och bilen ofta står med hög SOC så kommer man ha 5-6% första året och 10-12% efter 4 år, bara i calendar aging.

Laddar du till 55%, har du kanske 2.5-3% calendar aging första året (lite beroende på när på dygnet du laddar och temperatur), men man skulle kunna gissa att din Y är runt ett år, eller lite drygt det. Det torde vara ett LG NMC i din.
Troligen kommer du inte ha mer än 5-6% degradering efter fyra år, så låg-SOC-strategin kommer löna sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av themax »

AAKEE skrev:
Troligen kommer du inte ha mer än 5-6% degradering efter fyra år, så låg-SOC-strategin kommer löna sig.
Tack. Jag har lusläst dina förklaringar i flera år utan att begripa särskilt mycket så du har naturligtvis bättre koll hur exakt graferna ska tolkas. Bild

Så även om jag hade 12 % degradering på min Model 3- 2019 så var det inget jag egentligen ”led” av i min dagliga körning. Jag bara körde bilen och laddade när det behövdes.

För Y är det det du rekommenderat som styr. Trots att vi kör ~5000 mil per år (bilen är precis ett år nu) så räcker 55 % i vardagen. Sen blir det 90-100 % före längre färd naturligtvis och det sker ett par gånger i månaden.

Jag gillar statistiken som Tronity/TeslaFi (som jag hade tidigare) ger men behöver inte mer än så. Jag använder bilen främst som fortskaffningsmedel, inte forskningsplattform eller utställningsobjekt Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Nogo »

Hade varit intressant om någon med LFP med mer än 8000 mil kan dela med sig sin degradering.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 02 mar 2023 20:32
Hade varit intressant om någon med LFP med mer än 8000 mil kan dela med sig sin degradering.
Jag har en liten fundering på hur bra tesla/BMS:en kan beräkna kapaciteten.
Eftersom det är svårt för BMS att mäta SOC borde det vara svårt att beräkna batterikapaciteten genom att mäta på en del av SOC rangen.
Det skulle vara intressant med en LFP på minst ett år som kör 100-0, allra helst tills bilen stannar.
Det skulle ge värdefulla data.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

Nogo skrev: 02 mar 2023 20:32
Hade varit intressant om någon med LFP med mer än 8000 mil kan dela med sig sin degradering.
Jag tror inte milen spelar nån stor roll jämfört med tiden. En som kört 8000 mil på ett år borde ha lägre degradering än en som kört 8000 mil på två år, om båda laddar på samma sätt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 28 feb 2023 08:19
Jag körde en 100-0% -körning i slutet på sommaren.
Iom att jag har Scan My Tesla kunde jag se SOC ned till hundradels procent.
När jag parkerade hemma hade jag 0.27% SOC kvar, plus buffern under 0% (är på 4.5%).
Mannen med nerver av stål :-)

Men tar inte scan my tesla sina värden från BMS också i någon form? Alltså de där 0,27%.

Jag har blivit lite fundersam kring hur man ska hantera det här med att ladda till 55/65 för att få lägre degradering. Om det också gör att bms börjar visa mindre kapacitet än vad som finns kommer jag uppleva att jag också har mindre kapacitet, eftersom jag kör efter energigrafen (navigationen) på långresor. Jag får ingen nytta av att batteriet har mer kapacitet eftersom den kapaciteten ändå inte syns.
Omvänt blir också problem, om bms visar att jag har mer kapacitet än vad som finns kvar riskerar jag få soppatorsk om BMS visar mer fel än vad som finns i bufferten under 0%.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 03 mar 2023 06:57
Nogo skrev: 02 mar 2023 20:32
Hade varit intressant om någon med LFP med mer än 8000 mil kan dela med sig sin degradering.
Jag tror inte milen spelar nån stor roll jämfört med tiden. En som kört 8000 mil på ett år borde ha lägre degradering än en som kört 8000 mil på två år, om båda laddar på samma sätt.
Så är det.

Redan en vanlig Tesla med NCA-kemi har flera gånger högre degradering pga tiden än milen.

LFP är mindre känsliga för stora cykler (som oftare är faller på SR pga mindre batteri) så cyclic aging är mindre med en LFP.

Nogo kör mycket så det är lätt att förstå frågan. Det finns data på LFP på teslalogger.de, tyvärr har de med LFP på både 55 och 60 kEh i samma graf, men det ser ut som ca 6% degradering vid 8000 mil. (413/440).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 03 mar 2023 07:25
Mannen med nerver av stål :-)

Men tar inte scan my tesla sina värden från BMS också i någon form? Alltså de där 0,27%.

Jag har blivit lite fundersam kring hur man ska hantera det här med att ladda till 55/65 för att få lägre degradering. Om det också gör att bms börjar visa mindre kapacitet än vad som finns kommer jag uppleva att jag också har mindre kapacitet, eftersom jag kör efter energigrafen (navigationen) på långresor. Jag får ingen nytta av att batteriet har mer kapacitet eftersom den kapaciteten ändå inte syns.
Omvänt blir också problem, om bms visar att jag har mer kapacitet än vad som finns kvar riskerar jag få soppatorsk om BMS visar mer fel än vad som finns i bufferten under 0%.
Japp, Scan My Tesla är enbart BMS-värden och i några fall uträknat via data feån BMS.

Tesla har ju en buffer på 4.5% så 0.27% på displayen är drygt 4.5% energi kvar.
Det är inte speciellt spännande att köra ned till 0% om man har koll på att BMS inte överskattar batteriets kapacitet.
Med Scan My Tesla kan man läsa av cellspänningen också, och göra en egen bedömning av att SOC inte blir alldeles för låg så man blir ståendes.
Jag har kört ned till cirka -2% två ggr för att göra en ”omvänd” kalibrering av BMS. Min bil visade full range med 81.4 kWh kapacitet efter 16 månader och närmare 4000 mil, så jag villa köra ut batteriet och få BMS på bättre tankar, vilket fungerade.

Laddar man till 55% eller mindre så verkar det som BMS att överskatta kapaciteten litegrann. Åtminstone har det sett ut så i många exempel.
Teslas uppdateringar kan innehålla justeringar av hur BMS beräknar kapaciteten, i flera fall har det sett ut som tydliga justeringar av det.

Kortsiktigt kan du uppleva både underskattning eller överskattning av kapaciteten, överskattning är sannolikare. (Dvs när du börjar ladda mindre ökar rangen efter någon vecka).
Långsiktigt kommer du absolut ha betydligt mindre degradering och betydligt högre range.
Mest sannolikt kommer din bil visa högre range än andra bilar även när BMS underskattar batterikapaciteten.

Såhär ser det ut på teslafi för mig. Min bil har alltid haft bäst range av alla, undantaget när BMS var som mest off nedåt, då hade jag ”There are 6 vehicles with charges at….. 1 vehicle has a longer range” under en kort period.
35034F6E-3039-49B5-BA48-BB90F1055F66.jpeg
Sist jag laddade fullt hade jag 498km range, vilket är bra mycket mer än genomsnittet på teslafi. Man behöver inte oroa sig av några negativa effekter av att ladda ”lågt”, så länge rangen räcker. Man laddar såklart det man behöver vid alla tillfällen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 03 mar 2023 07:25
Omvänt blir också problem, om bms visar att jag har mer kapacitet än vad som finns kvar riskerar jag få soppatorsk om BMS visar mer fel än vad som finns i bufferten under 0%.
Eftersom Tesla kör med 4.5% buffer är det osannolikt att felet skulle bli större än buffern.
Mest troligt kan du hamna på ungefär rätt värde, möjligen aningen överskattat, men inte 4.5%. Kör du bara till 0% och inte några km mer vid behov så är det lugnt.

Teslas navigator har alltid lite marginal i SOC mellan laddningarna så där kommer det inte bli problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 03 mar 2023 08:50
Mest troligt kan du hamna på ungefär rätt värde, möjligen aningen överskattat, men inte 4.5%. Kör du bara till 0% och inte några km mer vid behov så är det lugnt.
Stämmer det verkligen på LFP? Jag tänker att om bms råkar hamna så pass mycket off att man hamnar inom intervallet då spänningen rasar, då kan 4,5% förvandlas till 0% per omgående?
Däremot för "vanliga" batterier låter det rimligt att det är ganska förutsägbart.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 03 mar 2023 09:35
AAKEE skrev: 03 mar 2023 08:50
Mest troligt kan du hamna på ungefär rätt värde, möjligen aningen överskattat, men inte 4.5%. Kör du bara till 0% och inte några km mer vid behov så är det lugnt.
Stämmer det verkligen på LFP? Jag tänker att om bms råkar hamna så pass mycket off att man hamnar inom intervallet då spänningen rasar, då kan 4,5% förvandlas till 0% per omgående?
Däremot för "vanliga" batterier låter det rimligt att det är ganska förutsägbart.
Jag avsåg de vanliga batterityperna.

LFP har dynamisk buffer, som minst 4.5% (tror jag) men den kan gå uppåt 12-13% som det verkar.
Laddar man fullt för sällan, så att bilen rappar greppet om exakt SOC ökar den buffern för att skapa säkerhetsmarginal.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

Har Teslamate som visar enligt följande:

Bilen är en M3LR 2022 (uttagen i augusti). Gått 1300 mil nu snart, och jag fixade TeslaMate när den gått 30 mil. Brukar ladda till max 50%, men låter den stå på mellan 15-40% SOC om jag vet att jag inte ska åka iväg någonstans. Laddar enbart innan jag ska åka, och har gjort cirka 5 resor där jag laddat upp till 90-100%.

Batteri: 82 kWh enligt car.info.

Hur vet jag hur mycket batteriet har degraderat med hjälp av TeslaMate? Som det ser ut nu har det inte skett någon degradering alls.
Screenshot from 2023-03-04 11-01-53.png
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev: 04 mar 2023 11:11
Har Teslamate som visar enligt följande:

Bilen är en M3LR 2022 (uttagen i augusti). Gått 1300 mil nu snart, och jag fixade TeslaMate när den gått 30 mil. Brukar ladda till max 50%, men låter den stå på mellan 15-40% SOC om jag vet att jag inte ska åka iväg någonstans. Laddar enbart innan jag ska åka, och har gjort cirka 5 resor där jag laddat upp till 90-100%.

Batteri: 82 kWh enligt car.info.

Hur vet jag hur mycket batteriet har degraderat med hjälp av TeslaMate? Som det ser ut nu har det inte skett någon degradering alls.
Car.info tar inte uppgifterna (i vart fall inte allt) från transportstyrelsen utan gissar lite på ”hur det brukar vara”. De har med andra ord inte alltid rätt, eller ofta lite fel beroende på hur man vill se det. Inget ont om car.info men just batteristorlek och lite annat kunde de antingen göra bättre eller låta bli att skriva ut.

Kollar du på regbeviset eller på ditt reg på transportstyrelsen.se så har du mest troligt, nästan helt säkert koden E5LD under ”variant”.

Det betyder att du har LG-batteriet på 78.8kWh ”specificerad nykapacitet”.
Det batteriet brukar ”börja” med lite lägre kapacitet enligt BMS och sedan öka så att toppen nås efter några månader eller så.
Det batteriet brukar nå 79-79.1 kWh som mest.

Model 3 LR har sin degraderingströskel (har i vart fall haft för 2021) till 79kWh, dvs har man mer kapacitet i batteriet visas inte längre räckvidd.
Du kommer tappa räckvidd först när batteriet går under 79kWh (enligt BMS estimate).

Eftersom du har en väldigt snäll laddningsstrategi kommer det troligen ta ett tag innan rangen sjunker. (Jag hade full range i 3800 mil och ca 1.5 år).

Man kan räkna fram batterikapaciteten med energigrafen men om batteriet är över degraderingströskeln kommer inte man få rätt värde utan just den kapaciteten som är degrsderingströskeln.
( energigrafen: [snitt x beräknad räckvidd / SOC* = batterikapacitet]

*) SOC anges som tex 0.70 för 70% etc.)

Du kommer troligen bara att få 79 kWh i ditt fall. Man för ett större avrundningsfel ju lägre SOC man har, så det kan ge lite fel värde pga det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

AAKEE skrev: 04 mar 2023 15:42
enoch85 skrev: 04 mar 2023 11:11
Har Teslamate som visar enligt följande:

Bilen är en M3LR 2022 (uttagen i augusti). Gått 1300 mil nu snart, och jag fixade TeslaMate när den gått 30 mil. Brukar ladda till max 50%, men låter den stå på mellan 15-40% SOC om jag vet att jag inte ska åka iväg någonstans. Laddar enbart innan jag ska åka, och har gjort cirka 5 resor där jag laddat upp till 90-100%.

Batteri: 82 kWh enligt car.info.

Hur vet jag hur mycket batteriet har degraderat med hjälp av TeslaMate? Som det ser ut nu har det inte skett någon degradering alls.
Car.info tar inte uppgifterna (i vart fall inte allt) från transportstyrelsen utan gissar lite på ”hur det brukar vara”. De har med andra ord inte alltid rätt, eller ofta lite fel beroende på hur man vill se det. Inget ont om car.info men just batteristorlek och lite annat kunde de antingen göra bättre eller låta bli att skriva ut.

Kollar du på regbeviset eller på ditt reg på transportstyrelsen.se så har du mest troligt, nästan helt säkert koden E5LD under ”variant”.

Det betyder att du har LG-batteriet på 78.8kWh ”specificerad nykapacitet”.
Det batteriet brukar ”börja” med lite lägre kapacitet enligt BMS och sedan öka så att toppen nås efter några månader eller så.
Det batteriet brukar nå 79-79.1 kWh som mest.

Model 3 LR har sin degraderingströskel (har i vart fall haft för 2021) till 79kWh, dvs har man mer kapacitet i batteriet visas inte längre räckvidd.
Du kommer tappa räckvidd först när batteriet går under 79kWh (enligt BMS estimate).

Eftersom du har en väldigt snäll laddningsstrategi kommer det troligen ta ett tag innan rangen sjunker. (Jag hade full range i 3800 mil och ca 1.5 år).

Man kan räkna fram batterikapaciteten med energigrafen men om batteriet är över degraderingströskeln kommer inte man få rätt värde utan just den kapaciteten som är degrsderingströskeln.
( energigrafen: [snitt x beräknad räckvidd / SOC* = batterikapacitet]

*) SOC anges som tex 0.70 för 70% etc.)

Du kommer troligen bara att få 79 kWh i ditt fall. Man för ett större avrundningsfel ju lägre SOC man har, så det kan ge lite fel värde pga det.
Som vanligt, utmärkt svar! 🥇
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Är det inte dags för en ny runda med vilken range ni har? Bör ha skett lite sedan tråden startades…

Range/modell-årsmodell/uttagsmånad/miltal och kanske vilken SOC ni normalt laddar?

Jag kan börja:

495km / M3P 2021 / december 2020 / 6000mil

Laddar normalt till 55%, bara högre när längre range behövs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
2S3XY
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2023 22:35

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av 2S3XY »

Är det mindre degradering på exempelvis 2023 än det var 2020, blir det bättre?

Större degradering på LFP?🤔
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33
Är det inte dags för en ny runda med vilken range ni har? Bör ha skett lite sedan tråden startades…

Range/modell-årsmodell/uttagsmånad/miltal och kanske vilken SOC ni normalt laddar?

Jag kan börja:

495km / M3P 2021 / december 2020 / 6000mil

Laddar normalt till 55%, bara högre när längre range behövs.
Vad finns det för anledning att bara ladda till 55% egentligen.
Finns ju liksom inget i Teslas instruktioner som säger detta.
Finns väl inget som säger att det har påvisat mindre degradering av batteriet i en Tesla heller för den delen..
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Nogo »

440 km (507) / M3P / 202103 / 11500 mil / 90%
526 km (529) / MYLR / 202206 / 1100 mil / 55%
418 km (418) / MYRWD / 202312 / 1500 mil / 100%
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar