Choke skrev: ↑01 mar 2024 21:46Du har rätt det är Y5LD.AAKEE skrev: ↑01 mar 2024 18:10Ändrar inget från default från Teslafis settings.
High range skulle bli heeelt galet eftersom Teslafi ändrar ranghe med hjulskifte. Jag terstade att byta hjul i menyn, vilket gav 637km, precis som EPA range med 19". Den rangen är ju ned >12% utan att jag tappat någon range
Teslafi får sina data som heltal i SOC vilket sannolikt är det som ställer till det med den välidgt varierande rangen teslafi visar(och möjlighen att jag normalt laddar till 55% i kombination med heltal).
Sedan bilen hade vart cirka en månad sedan ny har bilen alltid visat full range, och iom att batteriet nådde 98.4kWh och nu är på 97.4kWh så har bilen principiellt haft full range hela tiden. Men Teslafi visar det inte så.
teslafi.png
Det batteriet du har är antagligen det större LG? kod Y5LD? Det brukar börja lågt och jobba sig upp till 79kWh eller precis över efter någon monads ägande, tiden kanske varierar beroende på hur mycket man kör och laddschema.
Sedan jag läste dina rekommendationer om att ladda till 55% så har jag gjort det.
Jag är pensionär - har inte regelbundna resvanor så det blir lite fram och tillbaka. Mix mellan korta resor i stan och sedan många långa resor. Har kört 7000 mil just nu.
Så här ser min kurva ut från Teslafi
Din kurva är helt klart BMS som är off, eller i vart fall har varit.
Jag tror du kan slappna av, de exempel jag sett på det LG-batteriet du har när man har använt låg SOC har vart mycket bra.
Har du mycket supercharging under resorna?