Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Tellus »

Någon som fått strypt hastighet på Supercharger än?
2019 M3P 9000mil still loading strong
IMG_4898.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 31 mar 2024 18:59
Någon som fått strypt hastighet på Supercharger än?
2019 M3P 9000mil still loading strong
Snarare tvärtom vad jag sett, det äldre Panasonicbatteriet laddar galet fort än.

Vill man vinna SECC så…

Hade ungefär samma laddhastighet vid 50% som Plaiden på en 2019 LR lånebil förrförra sommaren. Den sänker från 250 aningen före, men laddar på galet bra vid 50%.

Iom det och mindre bil så kommer man få många km/minut i snitt i ladd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Buzz
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jul 2021 18:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Buzz »

Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14542
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av taliz »

Buzz skrev: 07 apr 2024 18:22
Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Buzz
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jul 2021 18:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Buzz »

taliz skrev: 07 apr 2024 18:43
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
Yes, dom har alla E3LD (Panasonic) utom den som gått 12000 som har det lilla E3D(LG) och som av någon anledning har minst degradering fast då mätt vid endast 9% SoC
Bad en handlare att ladda upp till 80% så får vi kolla status igen...
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Buzz skrev: 07 apr 2024 18:22
Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
Är batterikapaciteterna framräknade med energigrafen?
I så fall ökar felmarginalen med minskande SOC. I och med att det är avundat till heltal blir det ungefär 0.6% felmarginal vid 80% SOC, 1% felmarginal vid 50% och hela 5% vid 10% SOC, sedan skenar felet under 10% SOC.

Man bör ligga på 50% SOC i ditt jämförelsefall.
Sen är degradering såpass förutsägbart att vi kan utgå från bilens ålder (år/månad) och få fram en ungefärlig degradering för normalbilen, dvs de som laddats som folk oftast gör.

Just 82kWh-batteriet är känsligare än det äldre och verkar degraderas lite mer. Tesla minskade ju andelen cobolt för att öka kapaciteten vilket kanske gick ut över degraderingen. Ingen kris, men det är lite mer generellt.

Eftersom det är rätt förutsägbart kan vi säga att batteriet kommer ha tappat 9-12% i de allra flesta fall. Det kommer mest troligt imte spela någon roll att det är 9 eller 12%.
Fortsätter man med att ladda normalt 80% kommer man på sikt hamna ungefär lika.
Ens egna laddbeteende kommer påverka lika mycket, eller mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Buzz skrev: 07 apr 2024 20:27
taliz skrev: 07 apr 2024 18:43
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
Yes, dom har alla E3LD (Panasonic) utom den som gått 12000 som har det lilla E3D(LG) och som av någon anledning har minst degradering fast då mätt vid endast 9% SoC
Bad en handlare att ladda upp till 80% så får vi kolla status igen...
Alla 2021 Performance har E3LD.
I början skiljde inte Tesla på det äldre och nyare Panasonic, bägge hette E3LD men bilarna hade ändå 82.1-kWh batteriet.
Min M3P var en sån. Minns inte när man ändrade till begreppet E3LD. Jag har informationen om det är viktigt.

Det lilla LG hette E5D, sedemera E5CD.
Det har inte godkänts för M3P och har inte suttit i någon sån.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 07 apr 2024 18:43
Buzz skrev: 07 apr 2024 18:22
Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
Alla M3P 2021 har 82.1kWh Panasonic, finns inget annat.

Däremot finns det 4 olika batterityper på long range under 2021.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Buzz
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jul 2021 18:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Buzz »

AAKEE skrev: 07 apr 2024 21:05
taliz skrev: 07 apr 2024 18:43
Buzz skrev: 07 apr 2024 18:22
Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
Alla M3P 2021 har 82.1kWh Panasonic, finns inget annat.

Däremot finns det 4 olika batterityper på long range under 2021.
Yes, värden var från energigrafen. Ok, så 9-12% är normalt, om dom laddats 80% och oavsett om det är lågmilare eller ej?
Vad ligger samma snittdegradering för årsmodell 22 och 23?
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT
Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost, 20" Staggered
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Buzz skrev: 08 apr 2024 00:00
AAKEE skrev: 07 apr 2024 21:05
taliz skrev: 07 apr 2024 18:43
Buzz skrev: 07 apr 2024 18:22
Mycket kunskap i den här tråden :)
Är spekulant på M3P från 21 o nyare och är såklart intresserad av ett väl omhändertaget batteri.
Kollar runt hos olika bilhandlare och försöker estimera degraderingen med energigrafen.
Dock är ju förutsättningarna lite olika då SOC varierar stort.
Hur stor blir feltoleransen på ett ungefär vid 10%, 20%, 50%, 80%SOC när man räknar via energigrafen.
Bilarna har ju stått länge utan laddning och balansering, så det kanske också påverkar.
Tycker dom flesta jag kollat på har haft väldigt stor degradering, tex:
2021, 5000mil, 80%SOC, 74,2kWh
2021, 1600mil, 21%SOC, 71,8kWh
2021, 12000mil, 9%SOC, 75,5kWh (här är nog feltoleransen rätt stor)
2021, 2500mil, 61%SOC, 71,8kWh
Antar att dessa levt 80%-100% laddningsliv och därmed degraderats mer än tex min 2019LR (8%)?
Har vår batteriguru AAKEE möjligvis några tankar? :)
2021or kan ha olika batteristorlekar. Antingen ett större Panasonic eller ett mindre LG.
Alla M3P 2021 har 82.1kWh Panasonic, finns inget annat.

Däremot finns det 4 olika batterityper på long range under 2021.
Yes, värden var från energigrafen. Ok, så 9-12% är normalt, om dom laddats 80% och oavsett om det är lågmilare eller ej?
Vad ligger samma snittdegradering för årsmodell 22 och 23?
22-23 har LG Batteripack på 78.8 kWh.
Det packet degraderas lite långsammare.

21’s batteri har nog snittat 5.5-6% första året.
22-23 ligger kanske på 4-5% i snitt första året kunde jag tro.


Miltalet har väldigt liten betydelse så länge det inte handlar om jättemånga mil på kort tid ( stora cykler).

Det är faktiskt nästan tvärtom, en bil som laddats till 80% och körts lite har troligen levt det mesta av livet med hög SOC, och borde degraderats mer under de första ~4-5 åren än en som körts mer och oftare haft lägre SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av bjelkeman »

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Eivissa driver en liknande, går skriva in sin bil i hans undersökning.
Där finns laddvanor med också. (Däremot kan man bara ange en normlal laddningsnivå, inte att man ändrat sig med tiden).
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8023904

Går se alla batterityper mot varandra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021/22/23

Inlägg av airdrive »

AAKEE skrev: 04 maj 2023 02:40
*Uppdaterad*

Jag har lagt till beräkning för cyklisk degradering i matematiken, så jag skulle gärna ta ett gäng bilar att testa mot programmet igen.
Nu ska även mätarställning och snittförbrukning tas med i beräkningen.
Det går bra med samma bilar som förut också.


Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Hijackar den här gamla tråden även för årsmodell 2023, om AAKEE har lust att benchmarka på en M3 LR 2023. Den fyllde ju typ ett år i mars.

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad mars 2023. Uttagen juni.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Göteborgstrakten
-om garage används tex vintertid.
Står ute året runt
- Till vilken SOC bilen laddas.
Laddas nu till ca 30% mer vid behov.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning. Ca 20%.
första kvartalet efter leverans laddad till ca 55% och nere på 20-25 på kvällen. Då börjades laddning ca kl 03 för att vara uppe på 55 innan avresa kl 6. Tillkommer så klart långresor också ibland
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Kl 6 så att den är klar till 7.
-Mätarställning.
2300 mil
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
1,78 kWh/mil

Bilen indikerar nu 576 km vid fulladdning i helgen.
Känns som att låg SOC-strategin har lönat sig so far för vår LG-packe.

Blir till att stoppa in den på Eivissas ark också….
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021/22/23

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 28 apr 2024 18:53
AAKEE skrev: 04 maj 2023 02:40
*Uppdaterad*

Jag har lagt till beräkning för cyklisk degradering i matematiken, så jag skulle gärna ta ett gäng bilar att testa mot programmet igen.
Nu ska även mätarställning och snittförbrukning tas med i beräkningen.
Det går bra med samma bilar som förut också.


Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Hijackar den här gamla tråden även för årsmodell 2023, om AAKEE har lust att benchmarka på en M3 LR 2023. Den fyllde ju typ ett år i mars.

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad mars 2023. Uttagen juni.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Göteborgstrakten
-om garage används tex vintertid.
Står ute året runt
- Till vilken SOC bilen laddas.
Laddas nu till ca 30% mer vid behov.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning. Ca 20%.
första kvartalet efter leverans laddad till ca 55% och nere på 20-25 på kvällen. Då börjades laddning ca kl 03 för att vara uppe på 55 innan avresa kl 6. Tillkommer så klart långresor också ibland
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Kl 6 så att den är klar till 7.
-Mätarställning.
2300 mil
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
1,78 kWh/mil

Bilen indikerar nu 576 km vid fulladdning i helgen.
Känns som att låg SOC-strategin har lönat sig so far för vår LG-packe.

Blir till att stoppa in den på Eivissas ark också….
576km blir ungefär 79kWh, så med det har man inte tappat ngt om batteriet har 78,8kWh full pack when new. (De kan dock nå > 79kWh, topp kring 79.4kWh är inte ovanligt specielkt om man kör låg-SOC-strategin).

576km är full range så den kan inte ens visa mer om batteriet skulle ha bättre kapacitet.

Så, ja: låg SOC halverar degraderingen eller bättre. Det vet vi både från forskning och faktiska bilar som har körts med låg-SOC-strategin. Det finns ingen tvekan om det, även om myterna finns kvar än…

Hade förmånen att ha eivissa på besök i flygsimulatorn förra veckan. Det var mycket flygsnack men vi hann avverka ”lite” Teslaprat också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021/22/23

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 28 apr 2024 18:53
årsmodell 2023, om AAKEE har lust att benchmarka på en M3 LR 2023.
Mitt kalkylark är än så länge bara anpassat för Panasonic med NCA-kemi. Det finns inte så mycket forskningsrapporter med detaljerad info, även om det finns lite. Det går göra tabeller för LG och använda, men det är inte gjort som sagt.

Vi vet att NMC har lite avvikande egenskaper, och att LG’s NMC med 4% aluminium (NMCA) är grymt stabilt.
Kör man med mitt kalkylark ska det alltså visa på mer degradering än i verkligheten.

Ungefär såhär hade det blivit om du haft ett NCA-batteri. Här har jag utgått från 79.4 kWh då de brukar vända ungefär där.
IMG_8562.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Riktigt intressant! Stort tack för detta!

Detta var andra fulladdning denna helgen innan hemresan mot västkusten. Lustigt nog visade den ”bara” 571 km i torsdags trots att den fått stå nån timme full och yttertemperatur på plus 10.

Dock var det första fulladdning på rätt länge. Inte nått att hänga upp sig på alls även om jag misstänker att BMS inte riktigt bestämt sig för aktuell status på packen. Även om den skulle vara på 571 är det en fin status tänker jag 8-)
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 29 apr 2024 00:54
Riktigt intressant! Stort tack för detta!

Detta var andra fulladdning denna helgen innan hemresan mot västkusten. Lustigt nog visade den ”bara” 571 km i torsdags trots att den fått stå nån timme full och yttertemperatur på plus 10.

Dock var det första fulladdning på rätt länge. Inte nått att hänga upp sig på alls även om jag misstänker att BMS inte riktigt bestämt sig för aktuell status på packen. Även om den skulle vara på 571 är det en fin status tänker jag 8-)
Kollade du rangen direkt efter laddning? Om inte så kommer bilen visa en lägre SOC efter att batteriet svalnat när bilen står ute i kyla.
Just nu står min S i garaget med 54% riktig ström men bilen visar 53% pga att batteriet är lite svalare (13C i garaget).
1% blir cirka 6km med din bil.

Sen ändras BMS uppfattning av batterikapaciteten efterhand, så det är inte omöjligt att det var var en del av det också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Den första gången där med 571 så kollade jag både direkt och efter nån timme men den låg där på 571. 571 var också det som teslafi loggade som sträcka efter fulladningen. Såg ingen blått i batteristapeln i appen eller nån skillnad i teslafi, dvs den diffen som normalt syns med kallt batteri. Hade laddat med 16A Hela dagen med ca 10 grader yttertemp så kanske batteriet hade fått upp värmen lite lite .
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

Plockade ut en ny LR förra veckan.
Vid 100% visade den 550 km.
IMG_2051.png
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 29 apr 2024 09:54
Plockade ut en ny LR förra veckan.
Vid 100% visade den 550 km.
En Highland?

Tesla har ändrat rangen på sina bilar från årsmodell 2024 pga att kraven för EPA-testet är ändrat.
Bilen går inte kortare för det men den visar lägre range.

Highland LR har 341 miles räckvidd = 549 km rakt översatt. Ibland får man en extra km på köpet, så det ser rätt ut så.

Tessie har som vanligt fel ursprungskapacitet.
Batteriet är på 78.8kWh så det är det som ska stå i mätaren och inget annat (du kan ändra det själv).
Jag vet inte degraderingströskeln än, men sannolikt är det så att Tesdie inte kan se högre kapacitet än till degraderingströskeln.
Din bil har säkerligen mer än 77.2 kWh, om inte annat kommer kapaciteten stiga mot 79kWh efter ett tag oavsett bad det står på Tessie. Tessie är….bra, men inte bra heller då det lurar många åt alla möjliga håll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3793
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021/22/23

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 29 apr 2024 00:27

Mitt kalkylark är än så länge bara anpassat för Panasonic med NCA-kemi. Det finns inte så mycket forskningsrapporter med detaljerad info, även om det finns lite. Det går göra tabeller för LG och använda, men det är inte gjort som sagt.
Lite data på LG Chem 21700 M50. Inte hundra säkert att cellen är helt identisk med den som sitter i bilarna, men på det hela taget är det sannolikt väldigt små skillnader i hur de beter sig.
Färgerna på de olika SOC-nivåerna är lite för lika, så bilden kan vara lite svårtydd. När man gjort det ser man att det är EXAKT som förväntat med att låg SOC degraderar minst och att det (återigen) är värst kring 80%, och att 100% inte är lika illa.

Precis som de andra testerna visat är det 60% och lägre som gäller. Upplösningen är ”bara” 10% i det området i detta test, så vi kan anta att 62% stämmer och använda max 60% displayad SOC. Lägre är inte sämre heller så allt under 60% är bra det med.
IMG_8573.png
( https://www.researchgate.net/publicati ... dGlvbiJ9fQ )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Snyggt! 👍 tack för länken!
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av airdrive »

Rapporten var riktigt intressant. Hittade en intressant bild som rangordnar SoC vs degradering på dessa NMC-celler. Denna tabellen rangordnar degraderingen som sker de första 28 dagarna under testet. Man ser att lägst degradering ligger tydligt i det lägre intervallet av SoC.

På din bild två inlägg upp ser man dock att på sikt så är skillnaden minimal så länge man har lägre SoC än stupet.

Edit: Tabellen tar också effektivt död på myten om att batteriet mår bra av att ha 80% laddning. Det är nästan sämst att ligga där....
SOC_degrade.png
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

AAKEE skrev: 29 apr 2024 11:46
Holve skrev: 29 apr 2024 09:54
Plockade ut en ny LR förra veckan.
Vid 100% visade den 550 km.
En Highland?

Yes det är en Highland.
Den visade 78,6 när jag plockade ut den.

Skall försöka hålla den under 50-55% så mycket det går.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Skriv svar