Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 10:55
AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33
Är det inte dags för en ny runda med vilken range ni har? Bör ha skett lite sedan tråden startades…

Range/modell-årsmodell/uttagsmånad/miltal och kanske vilken SOC ni normalt laddar?

Jag kan börja:

495km / M3P 2021 / december 2020 / 6000mil

Laddar normalt till 55%, bara högre när längre range behövs.
Vad finns det för anledning att bara ladda till 55% egentligen.
Finns ju liksom inget i Teslas instruktioner som säger detta.
Finns väl inget som säger att det har påvisat mindre degradering av batteriet i en Tesla heller för den delen..
AAKE får rätta mig om jag minns fel, men allt över ca 52% ökar degradering en markant. Det var en kurva jag såg någonstans i denna tråd förut.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 10:55
AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33

Laddar normalt till 55%, bara högre när längre range behövs.
Vad finns det för anledning att bara ladda till 55% egentligen.
Finns ju liksom inget i Teslas instruktioner som säger detta.
Nu var det inte tänkt att bli en diskussion om det….men hakar på enoch85.

Teslas instruktioner syftar inte till lägsta degradering utan rimlig degradering med så få begränsningar som möjligt. Sannolikt skulle man bli stämd som tillverkare i USA om man säger ”Ladda så lite som möjligt” samtidigt som man anger en hög EPA-range.
Man bör förövrigt läsa sin instruktionsbok och se vad Tesla faktiskt skriver, mycket som skrivs i forum om Teslas laddningsråd är helt enkelt inte vad Tesla skriver.

All forskning kring lithiumbatterier, utom ett mycket fåtal rapporter (som har tveksamma slutsatser eller testsetupper som döljer fakta) visar att låg SOC ger lägst calendar aging samt lägst cyclig aging.


Här är ett exempel på hur ”alla” rapporter ungefär får fram calendar aging:
Ju lägre SOC desto lägre calendar aging.
Du kan läsa mer om det genom att söka här på forumet bland mina inlägg.
0B7D7940-B051-4A9F-9269-08ABF4A0BE8B.jpeg
Det finns en kemisk anledning till att hålla sig under 58%. Eftersom Tesla har en buffert på 4.5% i botten är 55% på skärmen = 57% sann SOC. Håller man sig under det huvuddelen av tiden halverar man degraderingen.


Såhär skrev Tesla när de i förde ”slidern” med steglöst valbar laddningsnivå istället för två fasta val:
2CA733B9-99AC-4D4F-B4E3-31BEFFF9503F.jpeg
Tesla skriver att lithiumbatteripackarna som lagras som reservdel skall laddas till mellan 15 och 50%

Gadiel skrev: 18 mar 2023 10:55
Finns väl inget som säger att det har påvisat mindre degradering av batteriet i en Tesla heller för den delen..
Jo, det finns mycket. Det börjar för det första vara flera här på forumet som laddar *lågt* och får betydligt lägre degradering.
Det finns numera ganska många på teslamotorsclub.com som gör samma sak och även där är det ganska tydligt.

Nu är det bara ett single-exempel men min bil har 495km av 507 km vid 6000mil och teslafi som loggar det har 462.5km i snitt för de övriga bilarna vid samma miltal. Ingen annan likadan bil har lika hög range som min.

Forskningen runt Lithiumbatterier i allmänhet och (i mitt fall) Panasonic celler med NCA-kemi talar ett väldigt tydligt språk.

Man måste inte absolut ladda lågt eftersom batterierna klarar 8-10 år hursomhelt, men när bilen är äldre kommer det finnas bilar som folk inte vill ta i med tång pga slitna batterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inte laddat fullt på länge. Senast var någon gång i höstas, så det är möjligt att kalibreringen av BMS är lite fel. Nu har bilen 50 % och utifrån den förutsättningen visar den 486 km. Enligt energigrafen har den 74 kWh kapacitet i batteriet. Bilen är en M3LR med Panasonicbatteri, uttagen sept 2020 och den har nu gått 5576 mil.
Första halvåret eller så med bilen laddade jag oftast upp til 80 %, men sen började jag med "AAKEE-metoden" och laddar därmed så att den sällan blir stående med mer än 55 % i batteriet. Ska jag iväg på långfärd fyller jag gärna upp till 100 %. Är det flera minusgrader ute brukar jag hyfsat ofta ladda högre än till 55 %. I och med att "calendar aging" är låg i kyla så tycker jag det är bättre att ha ström i batteriet när det är kallt. Det är värdefullt för mig som inte kan ladda hemma.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Elix747 »

M3LR 2019 Mars. 16000+ mil och 4 år om en vecka.
Senaste beräkningen gav (173*274)/0,66=71,82 kWh
Degraderingen kom till största delen första året, lite andra och icke mätbart 3-4 året.

Laddar oftast till 55% på sommar och 60% på vinter, och färdiglagade innan avfärd på morgonen. Så medel soc ligger nog på ca 30%. Typisk laddcykel är 50%.
Det skall tilläggas att första året fanns inte schemalagd avfärd, vilket innebar att laddning startades på kvällen eller vid hemkomst. Laddade även oftast till 80% första året. Dvs medel SoC var högre år 1.

Har laddat ca 15% på SuC. Laddar mycket sällan fullt.

Degraderingen borde minska efter efter första året, men jag tror även att min minskade medel SoC har gjort att degradering är betydligt lägre år 2-4.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

AAKEE skrev: 18 mar 2023 11:32
Gadiel skrev: 18 mar 2023 10:55
AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33

Laddar normalt till 55%, bara högre när längre range behövs.
Vad finns det för anledning att bara ladda till 55% egentligen.
Finns ju liksom inget i Teslas instruktioner som säger detta.
Nu var det inte tänkt att bli en diskussion om det….men hakar på enoch85.

Teslas instruktioner syftar inte till lägsta degradering utan rimlig degradering med så få begränsningar som möjligt. Sannolikt skulle man bli stämd som tillverkare i USA om man säger ”Ladda så lite som möjligt” samtidigt som man anger en hög EPA-range.
Man bör förövrigt läsa sin instruktionsbok och se vad Tesla faktiskt skriver, mycket som skrivs i forum om Teslas laddningsråd är helt enkelt inte vad Tesla skriver.

All forskning kring lithiumbatterier, utom ett mycket fåtal rapporter (som har tveksamma slutsatser eller testsetupper som döljer fakta) visar att låg SOC ger lägst calendar aging samt lägst cyclig aging.


Här är ett exempel på hur ”alla” rapporter ungefär får fram calendar aging:
Ju lägre SOC desto lägre calendar aging.
Du kan läsa mer om det genom att söka här på forumet bland mina inlägg.
0B7D7940-B051-4A9F-9269-08ABF4A0BE8B.jpeg
Det finns en kemisk anledning till att hålla sig under 58%. Eftersom Tesla har en buffert på 4.5% i botten är 55% på skärmen = 57% sann SOC. Håller man sig under det huvuddelen av tiden halverar man degraderingen.


Såhär skrev Tesla när de i förde ”slidern” med steglöst valbar laddningsnivå istället för två fasta val:
2CA733B9-99AC-4D4F-B4E3-31BEFFF9503F.jpeg

Tesla skriver att lithiumbatteripackarna som lagras som reservdel skall laddas till mellan 15 och 50%

Gadiel skrev: 18 mar 2023 10:55
Finns väl inget som säger att det har påvisat mindre degradering av batteriet i en Tesla heller för den delen..
Jo, det finns mycket. Det börjar för det första vara flera här på forumet som laddar *lågt* och får betydligt lägre degradering.
Det finns numera ganska många på teslamotorsclub.com som gör samma sak och även där är det ganska tydligt.

Nu är det bara ett single-exempel men min bil har 495km av 507 km vid 6000mil och teslafi som loggar det har 462.5km i snitt för de övriga bilarna vid samma miltal. Ingen annan likadan bil har lika hög range som min.

Forskningen runt Lithiumbatterier i allmänhet och (i mitt fall) Panasonic celler med NCA-kemi talar ett väldigt tydligt språk.

Man måste inte absolut ladda lågt eftersom batterierna klarar 8-10 år hursomhelt, men när bilen är äldre kommer det finnas bilar som folk inte vill ta i med tång pga slitna batterier.
Ja alla gör som dom vill. Jag har laddat till 80-90% samt haft den stående med 100% flerral ggr. Ibland i några få timmar, men som mest ändå upp mot 8 timmar.
Laddar ganska mycket Suc också. Degraderingen är inte större på min än på grannens som har varit mer försiktig.
Så jag kör med ABC… som Björn Nyland säger.
Eller som Elon säger, ”A plugged in Tesla, is a happy Tesla”
Är degraderingen för stor så är det ju ett garantiärende i slutändan i vilket fall..
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av pejvic »

De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Haft alla 3/Y
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Det är väl inte den rimliga slutsatsen av vad pejvic skrev. Batteriet byts bara på garantin om det är riktigt nedgånget. Jag kanske minns fel, men det är kanske först vid 30 % förlust av kapaciteten som garantin träder in. Jag skulle tycka att 25 % bortfall är rätt allvarligt, så pass allvarligt att jag inte skulle vara intresserad av en sådan bil om jag var ute efter begagnat. Tesla skulle dock inte vara beredda att byta ett sådant batteri på garantin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Precis, man gör som man vill.
Man behöver ju inte tvätta bilen heller om man inte vill. Men känns lite skönt att va snäll mot batteriet.

En 8 år gammal model 3 som hade 500km ny.
Kanske har 450km kvar om man oftast laddat till 55%.
400km kvar om man laddat till 80-90%.
Om 4 år vet vi om det kommer skilja 5 mil beroende på hur batteriet är skött.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

Tellus skrev: 18 mar 2023 16:13
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Precis, man gör som man vill.
Man behöver ju inte tvätta bilen heller om man inte vill. Men känns lite skönt att va snäll mot batteriet.

En 8 år gammal model 3 som hade 500km ny.
Kanske har 450km kvar om man oftast laddat till 55%.
400km kvar om man laddat till 80-90%.
Om 4 år vet vi om det kommer skilja 5 mil beroende på hur batteriet är skött.
Känns som 50 km kortare räckvidd är skitsamma faktiskt. SUC finns överallt och räckviddsångest är inget man behöver ha varken idag eller om 4 år…
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

Niklas Z skrev: 18 mar 2023 16:08
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Det är väl inte den rimliga slutsatsen av vad pejvic skrev. Batteriet byts bara på garantin om det är riktigt nedgånget. Jag kanske minns fel, men det är kanske först vid 30 % förlust av kapaciteten som garantin träder in. Jag skulle tycka att 25 % bortfall är rätt allvarligt, så pass allvarligt att jag inte skulle vara intresserad av en sådan bil om jag var ute efter begagnat. Tesla skulle dock inte vara beredda att byta ett sådant batteri på garantin.
Jo det är den enda rimliga slutsatsen faktiskt
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av ChristerSjo »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 16:30
Tellus skrev: 18 mar 2023 16:13
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Precis, man gör som man vill.
Man behöver ju inte tvätta bilen heller om man inte vill. Men känns lite skönt att va snäll mot batteriet.

En 8 år gammal model 3 som hade 500km ny.
Kanske har 450km kvar om man oftast laddat till 55%.
400km kvar om man laddat till 80-90%.
Om 4 år vet vi om det kommer skilja 5 mil beroende på hur batteriet är skött.
Känns som 50 km kortare räckvidd är skitsamma faktiskt. SUC finns överallt och räckviddsångest är inget man behöver ha varken idag eller om 4 år…
Du har inte tänkt sälja bilen? Batteriet kondition vid försäljning har nog en relativt stor vikt för priset.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Niklas Z »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 16:32
Jo det är den enda rimliga slutsatsen faktiskt
Om man inte bryr sig om räckvidden, dvs lika gärna kunde ha köpt en Standard Range i stället för en Long Range, men valde den senare pga t ex fyrhjulsdriften så kanske det är så, men man kan höra till dem som vill ha räckvidd och det beror inte på räckviddsångest, utan för att det är mer praktiskt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Det är mer eller mindre ingen skillnad att ha batteriet i 80-90-100%.
Att 100% skulle vara akut dåligt är en myt.
Det blir skillnad i extrema temperaturer men inte akut dåligt.

Postade en bild från en forskningsrapport tidigare idag, kompletterar med en annan från en annan rapport:
674F5E92-5369-4EE5-8303-99F49A133613.jpeg
Här ser vi att 80-90% tom degraderade batteriet mer än 100%.

Tesla skriver inget om att köra ASAP efter att man laddat till 100%
En av de stora anledningarna att de rekommenderar 90% eller lägre för dagligt bruk är att batteriets livslängd räknat i cykler blir betydligt längre om man laddar till 90% istället för 100%. (Och såklart, ännu längre om man laddar till 80%, och ännu ännu längre om man lafdar till 70% osv).

Jag har köpt 35 2170-celler (Panasonic NCA) i två batchar för drygt ett år sen, vissa celler har stått med 100% rätt länge och de har tappat väldigt lite kapacitet.
De celler som stått med 80% har tappat mer, 80% är värst i mitt test.
De celler som stått med 30% eller lägre SOC har tom ökat kapaciteten litegrann jämfört med när jag gradade igång dem inför testet.

Här är ett test av 2170-celler med NCA-kemi, de som testar fick inte avslöja vilken cell det var men dels finns det inte så många tillverkare sv NCA-celler i 2170-formatet, dels är tex exakt samma vikt som panasonic 2170 som sitter i tidiga model 3.
Mina testdata är ganska lika det här:
3C954466-B6D2-494B-938E-FE5CFBDCD985.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av kenjon »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Ingen har väl sagt att man ska behandla batteriet som en skör liten baby, riktigt dålig liknelse.
Men väldigt många av oss här på forumet hänger här för att vi är lite nördiga, och intresserar oss för detaljer. Och kan man (enkelt) minska risken för mer degradering, så gör vi det. Du får givetvis göra vad du vill. Vi bara försöker förklara varför vi tycker som vi gör.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Plus att man inte får ett nytt batteri utan ett som klarar 70% kapacitet med lite marginal.

Branschstandarden är degradering ned till 80% kapacitet. Anledningen är att batterierna ofta börjar bli lite oförutsägbara, ofta droopar degraderingskurvan brant nedåt vid cirka 80%

Teslas 70% kommer innebära att man definitivt vet att batteriet är ”slut” och om man får ett utbytes med 75% kapacitet så är det inget jag skulle vilka ha för flera år framåt.

Det med trötta batterier kommer nog visa sig tydligare längre fram när det finns fler gamla elbilar. Det kommer troligen finnas såna som sitter med svarte Petter.
Har man tagit hand om sitt batteri kommer det hålla långt mycket längre.

Min bil har tappat runt 12-15 km räckvidd medans de övriga i Teslafi har ett snitttapp på 45km, med min bils höga range medräknad.
Räkbar man bort min bil har de övriga ett snitt-tapp på cirka 50km. Detta efter ungefär två år, min är en tidig M3P 2021.
FB0AC2F0-1EFB-4F57-B9E5-2D731A54F014.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 16:30

Känns som 50 km kortare räckvidd är skitsamma faktiskt. SUC finns överallt och räckviddsångest är inget man behöver ha varken idag eller om 4 år…
Jag behöver ofta rangen. 25 mil till svärmor, finns ingen SuC i närheten utan längre omväg och dessutom brukar vi behöva en del rabge när vi kommer dit, för körning i området.
Det är ofta kallare än -30C vintertid, så det tenderar att dra en del ström.

Har 24 mil till jobbet och det är samma sak där, kan vara grisigt kallt så batteriet behövs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av pejvic »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Haft alla 3/Y
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

pejvic skrev: 18 mar 2023 18:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Magnus71 »

Tycker det blir onödigt mycket fokus kring laddnivån.
Om ni tittar på graferna som visats tidigare så har lagringstemperaturen större påverkan än SOC.
Dvs en teslaägare i Florida som laddar till 55% kommer slita mer på batteriet jämfört med en i Sverige som laddar till 80-100% med en årsmedeltemperatur på 10 grader.
Mitt enkla råd är ladda som passar er bäst. I slutändan kommer det skilja kanske Max 3% mellan bilarna (i Sverige),
Har själv en TM3 2019 sedan ny. Den har gått 10 000mil och visar 476km. Laddar dagligen till 90%. Är mycket nöjd.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av ChristerSjo »

Magnus71 skrev: 18 mar 2023 20:18
Tycker det blir onödigt mycket fokus kring laddnivån.
Om ni tittar på graferna som visats tidigare så har lagringstemperaturen större påverkan än SOC.
Dvs en teslaägare i Florida som laddar till 55% kommer slita mer på batteriet jämfört med en i Sverige som laddar till 80-100% med en årsmedeltemperatur på 10 grader.
Mitt enkla råd är ladda som passar er bäst. I slutändan kommer det skilja kanske Max 3% mellan bilarna (i Sverige),
Har själv en TM3 2019 sedan ny. Den har gått 10 000mil och visar 476km. Laddar dagligen till 90%. Är mycket nöjd.
Intressant, kan du ladda upp en bild från Teslafi eller liknande tjänst för att se hur din degradering har set ut?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gustafsson »

Det här med batterihygien blir bara svårare och svårare.. Med AAKEEs tester verkar ju 80% vara en nivå man ska undvika. Tidigare laddade jag alltid till 90% -varför inte liksom? Sänkte till 80% för något år sedan, men det var kanske fel. Nu när jag inte tänker byta bil inom rimlig tid blir långtidsaspekten rätt intressant, speciellt då jag klarar vardagskörningen utan problem med laddning till 50%. Det gäller kanske i ännu högre grad Roadstern, vars batteri nu är över 13 år och "still going strong". Denna bil kan laddas i "storage mode" och det innebär långt under 50% SoC, så Tesla visste redan på den tiden att låg SoC är bäst för batteriet på lång sikt.
Som vardagsåkare bryr jag mig dock inte så mycket, men litiumceller blir med tiden ibland resistiva och kan förstöra ett helt pack, vilket blir dyrt.
Så frågan är om man genom att vårda batteriet kan förlänga tiden till mer akuta problem (kortslutna eller resistiva celler)?
Min 100D har gått över 16000 mil. Laddar 47,8 mil (50,3 ny tror jag) är snart 5 år gammal. Degraderingen bekymrar mig inte, men risken för mer brådskande problem är mer intressanta om man kan undvika när bilarna blir lite äldre.

Edit: Onödigt fokus på degradering? Det är väl det som tråden handlar om och då måste man väl diskutera just det? Som forskare måste jag dessutom försvara "random medlem på forumet". Kunskap har inget med lojalitet eller åsikt om vem som har rätt att göra, antingen är det man påstår sant eller inte, vad man än tycker om det. Jag uppskattar verkligen kunskapsnivån hos många på forumet, många är uppenbarligen extremt pålästa och har spetskompetenser inom det de skriver om. Att inte se det som positivt är svårt för mig att förstå, men det är mina 5 cent.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av enoch85 »

Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
pejvic skrev: 18 mar 2023 18:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Väldigt nochalant måste jag säga.

Det AAKE postar bygger ju på oberoende forskning samt egen hård fakta baserat på egna upplevelser som blivit statistik. Det finns nog ingen här på forumet som kan degradering bättre än AAKE. Sen att Tesla rekommenderar en sak betyder samtidigt inte att det är bäst för batteriet - det finns km / % att hämta. Utöver det finns det ju folk efter dig som ska köra bilen (om du säljer), och även fast du inte behöver range och struntar i det så förkortar du ju i princip hela bilens livslängd (för vad händer när batteriet är slut..? Förmodligen skroten) och du gör därmed miljön en otjänst.

Mitt perspektiv är större än att bara se till mig själv.

Teslas rekommendation bygger ju även mycket på att sälja så många bilar som möjligt, och jag tror man hade sålt mindre med en rekommendation på att ladda till 50% istället för 80-90-100%.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Gadiel »

enoch85 skrev: 18 mar 2023 21:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 18:42
pejvic skrev: 18 mar 2023 18:16
Gadiel skrev: 18 mar 2023 15:59
pejvic skrev: 18 mar 2023 15:56
De har dock lagt garantin på en nivå som ej är möjlig att misshandla sig till.
Vilket då visar att batteriet inte behöver behandlas som en skör liten baby…
Kör på till 80-90%, men undvik att låta bilen stå med 100% alltför länge.
Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?

Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå :)
Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Väldigt nochalant måste jag säga.

Det AAKE postar bygger ju på oberoende forskning samt egen hård fakta baserat på egna upplevelser som blivit statistik. Det finns nog ingen här på forumet som kan degradering bättre än AAKE. Sen att Tesla rekommenderar en sak betyder samtidigt inte att det är bäst för batteriet - det finns km / % att hämta. Utöver det finns det ju folk efter dig som ska köra bilen (om du säljer), och även fast du inte behöver range och struntar i det så förkortar du ju i princip hela bilens livslängd (för vad händer när batteriet är slut..? Förmodligen skroten) och du gör därmed miljön en otjänst.

Mitt perspektiv är större än att bara se till mig själv.

Teslas rekommendation bygger ju även mycket på att sälja så många bilar som möjligt, och jag tror man hade sålt mindre med en rekommendation på att ladda till 50% istället för 80-90-100%.
Som sagt… Jag följer experternas råd och inte någon självutnämnd ”experts” råd.

Teslas ingenjörer har däremot koll och följer man deras råd så behöver inte nästkommande ägare vara orolig heller

P.s miljöaspekten bryr mig inte i ryggen. Är ju bara löjligt att tro att man räddar världen för att man kör en Tesla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Bjelke »

Experter är ju betydligt mer opartiska än Teslas ingenjörer (om det ens är deras
ingenjörers kunnande vi ser i Teslas rekommendationer) skulle jag säga, det handlar ju
om pengar och marknadsandelar osv liksom.
Och Teslas råd har ju tex lett till kraftigt begränsad laddeffekt på en hel del bilar => snabbladdning
är inte farligt för batteriet hette det ju i början och likt förbaskat så stryptes laddeffekten för
typ alla som laddade mycket på Supercharger.
Senare ändrades texten i manualen när Tesla förstod att dom inte hade kunskapen (so much for
the experts at Tesla)… Eller så visste dom vad som kunde hända men struntade i detta för att
sälja mer bilar, vem vet?

Det är i våra bilar helt vanliga litiumbatterier i princip så varför skulle inte forskning om dessa gälla
egentligen?
Jag lyssnar iaf på forskarna mest och hoppas att längre räckvidd ska ge mig ett mervärde (det är
ju en avsevärd skillnad i pris beroende på batteristorlek när man köper bilen liksom) under mitt
ägande men också vid försäljning :)
Behöver man mer än 55% typ varje dag däremot så har man ju inte så mycket att välja på
såklart och då laddar man såklart det man behöver :) Det är ju inte så att batteriet dör av det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar