Dinsdale skrev: ↑28 feb 2023 07:24
Så att mäta kapaciteten utifrån energigrafen är egentligen att mäta kapaciteten som bms tror finns kvar i batteriet? Om bms visar fel visar energigrafen fel och då blir uträkningen också fel?
Exakt.
Dinsdale skrev: ↑28 feb 2023 07:24 Finns det något sätt att mäta batterikapaciteten (läs: få fram degraderingen) utan hänsyn tagen till bms?
Japp, genom att köra från 100% - 0%.
Helst skulle man köra från 100% tills bilen stannar men det är opraktiskt att behöva bärga.
Jag körde en 100-0% -körning i slutet på sommaren.
Iom att jag har Scan My Tesla kunde jag se SOC ned till hundradels procent.
När jag parkerade hemma hade jag 0.27% SOC kvar, plus buffern under 0% (är på 4.5%).
Min bils BMS var för tillfället off nedåt och visade 77.4 kWh den dagen. Den hade en dryg månad tidigare visat 81.4 kWh och när den for iväg var lägsta den visade 75.7 kWh.
Det var dock inte därför jag gjorde min 100-0% körning, den var planerad sedan tidigare till att köras när jag behövde till jobbet över dagen.
Jag körde upp 75.15 kWh (syns på resor, ”sedan senaste laddning” eller ”aktuell körning”).
SMT sa att det var 0.3 kWh kvar av ”usable remaining” och buffern var på 3.5 kWh så kapaciteten torde legat på 75.15 + 0.3 + 3.5 =(78.95) ~79 kWh.
Bilen visade aningen högre SOC och nominal remaining efter att jag precis parkerat, vilket tyder på att batteriet fortfarande underskattade kapaciteten och att SOC och nominal remaining troligen hade stigit ytterligare om jag hade låtit bilen sova innan laddning. Var dock rätt jetlaggad och efter en lång dag med 51 mils körning orkade jag inte.
Gör man en körning 100-0% utan information om exakt kvarvarande SOC/energi blir det troligen inte exakt, utan man får nog en osäkerhetsfaktor på runt 1-2 kWh pga att man inte vet om man träffar 0% exakt eller om bilen haft fel om batterikapaciteten och är nere under 0%. I teorin kan man köra upp nästan hela buffern och få ut flera kWh ”för mycket”, displayen visar fortfarande 0%. Man måste alltså köra (försiktigt) kanske 3 km sedan den slår över på 0% för att hamna på det bilen tror är 0%.
Dinsdale skrev: ↑28 feb 2023 07:24
I posten du länkade till beskrivs hur någon, som jag tolkar det, kämpar i flera månader för att få bilen att visa rätt värden - men sättet personen gör det på förefaller degradera batteriet snabbare än om personen bara låtit bli. Det känns vettigare att komma långt på riktigt med fel värden i bilen än att komma kortare räckvidd pga högre degradering med rätt värden i bilen.
Däremot om man kan lägga säg en vecka på att knuffa bms i lite rätt riktning kanske det kan vara värt det.
Exakt.
Jag har inte gjort någon* BMS-kalibrering för att öka den displayade rangen utan låtit BMS få sköta det själv.
Överlag håller jag låg SOC med små cykler för att ha låg degradering (det funkar bevisligen) så att börja lämna bilen med olika ”hög SOC” sliter ju i onödan.
Är man en sån som ändå ofta laddar 80-90% spelar det nog mindre roll, men i realiteten är en BMS-kalibrering mer för ägaren/egot att bilen visar en bättre range. Man får inte mer batterikapacitet och man får inte längre räckvidd i realiteten.
Jag fick ut det som motsvarar 79kWh total kapacitet (och 513km) trots att BMS trodde 77.4kWh så det finns egentligen ingen stor anledning att göra BMS-kalibreringen.
Är man orolig över degraderingen pga att man har tappat mycket range kan det kanske vara motiverat.
*) Har faktiskt gjort det omvända med två försök att köra ned till ca -2% för att få BMS att inte visa för hög kapacitet. Bilen visade 81.4 kWh och i princip full range efter 4000 mil.