Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%AAKEE skrev:En LR med 465km vid fulladdat har 465 x 152.3 = 70.8kWh kapacitet, dvs 9% degradering räknat från 77.8kWh specificerad nykapacitet.Jeppe_E skrev:[
Om du har en 2019/2020 så har du 74,5 kWh användbart i batteriet när det var nytt, 499 km vid batterisymbolen. Vid senaste fulla laddningen av min Model 3 LR 2019, så hade jag en räckvidd på 465 km = 7% degradering. 8500 mil.
Jag hade en 19 LR loaner från Tesla med 8K mil till igår. 461-462 km full range, energigrafen gav 70.15 kWh när jag kollade och full laddning 461km.
4 km till är 0.61 kWh.
Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Att det blir förluster förstår jag, men det är ju märkligt att säga att "XX kWh lades till under senaste laddningssessionen" om man inte fått det. Det är rimligt att laddoperatören anger hur mycket elektrisk effekt som skickats till bilen, men mindre rimligt att bilen själv anger något annat än hur mycket energi som faktiskt tillkommit i batteriet och som kan utnyttjas.AAKEE skrev:Nej, du har en del förluster under laddningen. Alla kWh blir inte energi i batteriet.Niklas Z skrev:
Så om man laddar med t ex 10,000 kW i exakt en timme kommer bilen inte att säga att den tagit emot 10,000 kWh?
Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.
En relaterad fråga. När jag körde ner till 0 % gick också återstående räckvidd i energidiagrammet ner till 1 km innan jag anslöt ladduttaget. Om bufferten på c:a 3-4 kWh ligger under 0 %, vad kommer då att visas på skärmen? Visas negativ procent? Kommer energidiagrammet att visa negativ återstående räckvidd? Det skulle ju bli följden om man extrapolerar från visningen i intervallet 0-5 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jeppe_E skrev:
Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%
Nej, det lär inte vara fel. Din bil torde ha samma konstant som alla andra 2019 LR.
Hur menar du med tillgängligt?
Enklast är att man räknar hela batteriet, inklusive buffern eftersom bilen ofta räknat med den.
Dessutom är buffern tillgänglig att köra på.
Om du menar kapacitet - buffer = 74.5 kWh så låter det rimligt, då var kapaciteten på batteriet 78.0kWh vilket var vanligt med första generationen 2170 i long range.
Konstanten är 152wh/km.
Här nedan ’19 LR loaner, 461-462km vid 100% som mest. Totala kapaciteten är 169x303/0.73 = 70.15 kWh, inklusive buffern. Räknade när jag hade precis fullt men glömde ta bild då, samma kapacitet.
70150 wh / 461= 152 Wh/km
Din LR bör ha visat full range ned till 76kWh batterikapacitet som övriga ’19 LR.
465km x 152.3wh/km = 70.8kWh total kapacitet. Eftersom batteriets spec är 77.8 (full pack when new) har du tappat 1- (70.8/77.8)= 9% förutsatt att batteriet började exakt på spec. Flertalet ’19 började lite över det, så det beror på var man ska rökna ifrån).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Bufferten är helt dold för föraren. Det fortsätter stå 0% och 0km. Jag har vart ned till -1.84% enligt BMS (sett via scan my tesla).Niklas Z skrev:Att det blir förluster förstår jag, men det är ju märkligt att säga att "XX kWh lades till under senaste laddningssessionen" om man inte fått det. Det är rimligt att laddoperatören anger hur mycket elektrisk effekt som skickats till bilen, men mindre rimligt att bilen själv anger något annat än hur mycket energi som faktiskt tillkommit i batteriet och som kan utnyttjas.
Det är ganska lätt att hitta skillnaden om du kollar vad du betalar för hos en laddoperatör.
Tesla har valt att visa påfylld energi genom att räkna ”påfylld energi” genom att multiplicera ökningen i räckvidd gånger laddkonstanten.
Tittar man i BMS med tex Scan my Tesla när man laddar från 0-100% kommer man öka nominal remaining med 95.5% av batterikapaciteten eftersom buffern på 4.5% ligger under 0% visat på skärmen.
Samtidigt kommer skärmen visa att man fyllt på lika mycket som batteriets kapacitet, trots att det inte är sant.
När man tittar på köpta kWh så ligger det runt 8-12% över det man faktiskt fyllt på i batteriet (ökningen i nominal remaining).
Kör man från 100-0% och sedan laddar upp har man enligt skärmen fyllt på 4.5% mer än man körde upp (utan att ens ta hänsyn till laddförluster). Detta eftersom påfylld energi luras lite.
Sitter laddaladden kvar eller var läser du att det nu står 75kWh?Niklas Z skrev:Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.
Laddar du från 0-100% blir påfylld energin enligt skärmen full räckvidd x konstanten(152.3 för LR 19)
75kW innebär att bilen har ca 492.5 km räckvidd fullladdad.
Niklas Z skrev:En relaterad fråga. När jag körde ner till 0 % gick också återstående räckvidd i energidiagrammet ner till 1 km innan jag anslöt ladduttaget. Om bufferten på c:a 3-4 kWh ligger under 0 %, vad kommer då att visas på skärmen? Visas negativ procent? Kommer energidiagrammet att visa negativ återstående räckvidd? Det skulle ju bli följden om man extrapolerar från visningen i intervallet 0-5 %.
Bufferten är 4.5% så om du har 493km och 75kWh kapacitet är bufferten 3.4kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag vet, men i detta fall laddade jag vid en gratisstolpe, så det är ingen som har sådan data för just den laddsessionen.AAKEE skrev:Det är ganska lätt att hitta skillnaden om du kollar vad du betalar för hos en laddoperatör.
Ja, det tycker jag är ett lite märkligt val.AAKEE skrev:Tesla har valt att visa påfylld energi genom att räkna ”påfylld energi” genom att multiplicera ökningen i räckvidd gånger laddkonstanten.
Ja, det blir lite missvisande.AAKEE skrev:Tittar man i BMS med tex Scan my Tesla när man laddar från 0-100% kommer man öka nominal remaining med 95.5% av batterikapaciteten eftersom buffern på 4.5% ligger under 0% visat på skärmen.
Samtidigt kommer skärmen visa att man fyllt på lika mycket som batteriets kapacitet, trots att det inte är sant.
När man tittar på köpta kWh så ligger det runt 8-12% över det man faktiskt fyllt på i batteriet (ökningen i nominal remaining).
Kör man från 100-0% och sedan laddar upp har man enligt skärmen fyllt på 4.5% mer än man körde upp (utan att ens ta hänsyn till laddförluster). Detta eftersom påfylld energi luras lite.
Nej, jag har även kört med bilen sedan den laddades. Jag satt hemma och kollade i appen när jag såg 75 kWh tillagt.AAKEE skrev:Sitter laddaladden kvar eller var läser du att det nu står 75kWh?Niklas Z skrev:Lustigt nog säger den nu att det är 75 kWh som lagts till, inte 74 kWh som det angavs direkt efter laddningen. Den har kanske kalibrerat om sig.
Laddar du från 0-100% blir påfylld energin enligt skärmen full räckvidd x konstanten(152.3 för LR 19)
75kW innebär att bilen har ca 492.5 km räckvidd fullladdad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Fortfarande, 499 km på mätaren som ny. Nu 465 km. Enligt mitt sett att se det på så räknas inte bufferten in i de siffrorna. Jag har ju kört ner den till <1% och då var räckvidden 1km.AAKEE skrev:Jeppe_E skrev:
Fast det är fel, jag hade som mest 74,5 kWh tillgänglig kapacitet och 499 km. Ganska logiskt då att 465 är 7%
Nej, det lär inte vara fel. Din bil torde ha samma konstant som alla andra 2019 LR.
Hur menar du med tillgängligt?
Enklast är att man räknar hela batteriet, inklusive buffern eftersom bilen ofta räknat med den.
Dessutom är buffern tillgänglig att köra på.
Om du menar kapacitet - buffer = 74.5 kWh så låter det rimligt, då var kapaciteten på batteriet 78.0kWh vilket var vanligt med första generationen 2170 i long range.
Konstanten är 152wh/km.
Här nedan ’19 LR loaner, 461-462km vid 100% som mest. Totala kapaciteten är 169x303/0.73 = 70.15 kWh, inklusive buffern. Räknade när jag hade precis fullt men glömde ta bild då, samma kapacitet.
70150 wh / 461= 152 Wh/km
Din LR bör ha visat full range ned till 76kWh batterikapacitet som övriga ’19 LR.
465km x 152.3wh/km = 70.8kWh total kapacitet. Eftersom batteriets spec är 77.8 (full pack when new) har du tappat 1- (70.8/77.8)= 9% förutsatt att batteriet började exakt på spec. Flertalet ’19 började lite över det, så det beror på var man ska rökna ifrån).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Man kan se det hur man vill. Jag väljer att de fakta, dvs hur det de fakto är rent vetenskapligt.Jeppe_E skrev:Fortfarande, 499 km på mätaren som ny. Nu 465 km. Enligt mitt sett att se det på så räknas inte bufferten in i de siffrorna. Jag har ju kört ner den till <1% och då var räckvidden 1km.
499km har man till 76kwh batterikapacitet(inkl buffer).
Man tappar alltså ca 1.8kWh (~2%) innan rangen börjar sjunka.
Varje kilometer är 152.3Wh så när man har 465 km räckvidd vid 100% har man 70.8kWh kvar, av ca 77.8kWh nykapacitet.
Tappet däremellan är 9%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Läs hela denna tråd så skulle jag säga att du får en ganska bra bild av hur det funkar. Men se till att ha kalibrerat BMS innan. Låt bilen vila på olika SoC utan Sentry på. Osv.Holve skrev:Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Haft alla 3/Y
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Man kan räkna som beskrivits i tråden.Holve skrev:Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Det finns dock ett par begränsningar som gör att det kan bli fel.
Den degraderingströskeln som gör att man döljer degradering från att synas på räckvidden på skärmen gör att man med en energiapps-beräkning inte kommer se mer energi i batteriet än degraderingströskeln.
Ser ut som på räckvidden att du har en 2021 LR med E3LD-batteriet?
Maximal räckvidd är 568km och konstanten Wh/km är 139. Innebär att det blir ca 79kWh energi. Det spelar ingen roll om batteriet se fakto har en kapacitet på mer än 79kWh, räckvidden o h beräknade energin kommer inte över 79kWh ändå.
Anvönder man en app som läser av BMS-data så ser man batterikapaciteten korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det är en 2021 med LG batteriet.AAKEE skrev:Man kan räkna som beskrivits i tråden.Holve skrev:Kan man se batteri degradering i räckvidds visaren?
Hur får den fram siffrorna? Baseras det på på batteriets kapacitet eller gissar den bara?
Min bil har gått 3000mil
Det finns dock ett par begränsningar som gör att det kan bli fel.
Den degraderingströskeln som gör att man döljer degradering från att synas på räckvidden på skärmen gör att man med en energiapps-beräkning inte kommer se mer energi i batteriet än degraderingströskeln.
Ser ut som på räckvidden att du har en 2021 LR med E3LD-batteriet?
Maximal räckvidd är 568km och konstanten Wh/km är 139. Innebär att det blir ca 79kWh energi. Det spelar ingen roll om batteriet se fakto har en kapacitet på mer än 79kWh, räckvidden o h beräknade energin kommer inte över 79kWh ändå.
Anvönder man en app som läser av BMS-data så ser man batterikapaciteten korrekt.
Tror jag hänger med hur det fungerar
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Här kommer en rapport om vår degradering. TM3LR -19 4700mil och har enligt energigrafen 72,2kWh kvar i batteriet. Den låga förbrukningen kom av att jag körde landsväg från Linköping till Sölvesborg och tävlade med mig själv att köra så snålt jag kunde utan att köra under hastighetsbegränsningen. 18” fälgar utan aerokåpor med fyra personer och fullpackad bil. Den estimerade att jag skulle nå 56mil totalt vilket var nytt PB
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
2021 hade generellt E5D/E5CD-batteriet på ca 75kWh. Du borde inte kunna få 568km range om det inte är det stora LG-batteriet eller det stora Panasonicbatteriet, E3LD.Holve skrev:Det är en 2021 med LG batteriet.
Tror jag hänger med hur det fungerar
Du borde maxa ut runt 540km med det LG-batteri som 2021 kom med.
Läste du 568km i bilen med? (Rangen i mobilappen är inte alltid…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
M3P 2019-02 6500mil
474km nu, 499km när den var ny.
Panasonic 77,8kWh batteri
Laddar fortfarande 250kW ~10-30%
474km nu, 499km när den var ny.
Panasonic 77,8kWh batteri
Laddar fortfarande 250kW ~10-30%
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 3 gång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag får känslan av att du har liknande folie som minTellus skrev:M3P 2019-02 6500mil
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
M3LR -21, pendlar mellan 530-540km nu - pendlade mellan 535-545km som ny enl teslamate.AAKEE skrev:2021 hade generellt E5D/E5CD-batteriet på ca 75kWh. Du borde inte kunna få 568km range om det inte är det stora LG-batteriet eller det stora Panasonicbatteriet, E3LD.Holve skrev:Det är en 2021 med LG batteriet.
Tror jag hänger med hur det fungerar
Du borde maxa ut runt 540km med det LG-batteri som 2021 kom med.
Läste du 568km i bilen med? (Rangen i mobilappen är inte alltid…)
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Låter som du har LG-batteriet på 74.5kWh märkstorlek! (E5D/E5CD)pp3 skrev:
M3LR -21, pendlar mellan 530-540km nu - pendlade mellan 535-545km som ny enl teslamate.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Pew! Har nu läst hela tråden, tog nästan 3 timmar (inklusive googlande för intressanta delar).
Kanske lite off topic, men vilken app bör man välja för att mäta allt detta? Funkar SMT enbart med BT eller måste man ha adaptern? Vill helst undvika tredjepart så långt det går. Säkerhet osv...
Min bil har gått 146 km. 2022 M3LR (Kina). Tänkte det är lika bra att börja mäta tidigt.
Har lärt mig mycket inatt! AAKE, vilken medlem. Kudos!
Kanske lite off topic, men vilken app bör man välja för att mäta allt detta? Funkar SMT enbart med BT eller måste man ha adaptern? Vill helst undvika tredjepart så långt det går. Säkerhet osv...
Min bil har gått 146 km. 2022 M3LR (Kina). Tänkte det är lika bra att börja mäta tidigt.
Har lärt mig mycket inatt! AAKE, vilken medlem. Kudos!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Min m3lrawd-19 visade liksom många andra 499 när den var ny och nu ca 460.
Skillnaden är tycker jag att när den var ny kunde jag aldrig köra den så snålt som den beräknade, men nu stämmer det väldigt bra.
Kan Tesla ändrat beräknad förbrukning på den beräknade förbrukningen?
Jag upplever det så.
Skillnaden är tycker jag att när den var ny kunde jag aldrig köra den så snålt som den beräknade, men nu stämmer det väldigt bra.
Kan Tesla ändrat beräknad förbrukning på den beräknade förbrukningen?
Jag upplever det så.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nej, förbrukningen mäts upp. Det lär inte vara något ändrat.Black skrev:Min m3lrawd-19 visade liksom många andra 499 när den var ny och nu ca 460.
Skillnaden är tycker jag att när den var ny kunde jag aldrig köra den så snålt som den beräknade, men nu stämmer det väldigt bra.
Kan Tesla ändrat beräknad förbrukning på den beräknade förbrukningen?
Jag upplever det så.
Du har tappat 10% kapacitet. Bilen visar 499km ned till 76kWh kapacitet.
460 km ger 70.0kWh, av 77.8kWh nykapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Gissar att du ställer en fråga om inlägg 1 i denna tråd.matbor01 skrev:Vad menar du med 0,59
0,59 = 59% batteri vid avläsning, se fotot
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det är SOC i absoluta tal, som Tellus skriver.matbor01 skrev:Vad menar du med 0,59
För Model S finns en inställning i räckviddsvisningen som måste vara rätt om man ska beräkna batterikapaciteten.
Jag minns inte vad settingen heter, undrar om vi inte tagit upp det denna tråd?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Håller med. AAKEE är en klippa på att dela med sig om sina batterikunskaper. Han lärt mig mycket. All heder till honomenoch85 skrev:Pew! Har nu läst hela tråden, tog nästan 3 timmar (inklusive googlande för intressanta delar).
Kanske lite off topic, men vilken app bör man välja för att mäta allt detta? Funkar SMT enbart med BT eller måste man ha adaptern? Vill helst undvika tredjepart så långt det går. Säkerhet osv...
Min bil har gått 146 km. 2022 M3LR (Kina). Tänkte det är lika bra att börja mäta tidigt.
Har lärt mig mycket inatt! AAKE, vilken medlem. Kudos!
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det finns ju ingen tråd för batteridegradering 2021, så jag slänger in mina värden här:
M3P December 2021, 5200mil.
Ca 491-494km räckvidd vid 100% (ursprungligen 507km)
Körde ut 75.2 kWh på en laddning i slutet på Augusti (513 km) med 0.4% SOC kvar (0.3kWh + buffert på 3.5 kWh) = ca 78.8kWh kapacitet kvar.
0-100-tiden är dock inget att skryta med. Man hinner koka två omgångar ägg!
M3P December 2021, 5200mil.
Ca 491-494km räckvidd vid 100% (ursprungligen 507km)
Körde ut 75.2 kWh på en laddning i slutet på Augusti (513 km) med 0.4% SOC kvar (0.3kWh + buffert på 3.5 kWh) = ca 78.8kWh kapacitet kvar.
0-100-tiden är dock inget att skryta med. Man hinner koka två omgångar ägg!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5