Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Klingspor »

Tack AAKEE för ett väldigt genomgående svar, väldigt intressant och informativt!

En fråga som kvarstår för mig dock om du kan förtydliga: Om jag har som strategi att ladda upp LFP till kring 70% och 100% då och då för att både minimera degradering och samtidigt hjälpa BMS att räkna rätt: Ska jag sikta på att köra så att SoC blir så låg som möjligt inför nästa laddning eller ska jag i princip satsa på att ladda oftare så att skillnad mellan SoC före och efter är så låg som möjligt?

Eftersom jag kör ganska lite och mest i stan så kommer det ju ta ganska lång tid innan jag driver ner SoC från 70% till betydligt lägre nivåer.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Klingspor skrev: 22 mar 2023 18:55
Tack AAKEE för ett väldigt genomgående svar, väldigt intressant och informativt!

En fråga som kvarstår för mig dock om du kan förtydliga: Om jag har som strategi att ladda upp LFP till kring 70% och 100% då och då för att både minimera degradering och samtidigt hjälpa BMS att räkna rätt: Ska jag sikta på att köra så att SoC blir så låg som möjligt inför nästa laddning eller ska jag i princip satsa på att ladda oftare så att skillnad mellan SoC före och efter är så låg som möjligt?

Eftersom jag kör ganska lite och mest i stan så kommer det ju ta ganska lång tid innan jag driver ner SoC från 70% till betydligt lägre nivåer.
Kör man väldigt lite och har en LFP som bör laddas till 100% minst en gång i veckan kanske det är svårt att få ett lågt genomsnitt på SOC. Det kanske kostar mer än det smakar att försöka om man kör så lite att man ofta kommer ha högre SOC än man önskar?

Nåväl, principerna kommer här:
70% är ju helt okey för LFP så bara genom att ligga under 70% har du antagligen halverat calendar aging mot att ligga över.
Lägre än 70% är sannolikt bättre men om man måste ladda till 100% en gång i veckan kanske man inte löser ut att hålla riktigt låg SOC.
Batteriet kommer ju hålla ändå så det är inget att bekymra sig över.

Ska man vara taktisk torde man se till att ladda till 100% strax innan man ändå ska köra lite längre, så att man kanske har max 70% när man kört klart. (Passar ju inte de som inte kör tillräckligt långt).

BMS:ens behov för att inte ”tappa räkningen” är att laddas fullt (minst) en gång i veckan. Då får BMS 100% koll på att det är 100% i batteriet. Det spelar nog ingen större roll hur du kört ut batteriet för ”resetten”.

Rent principiellt blir det mindre calendar aging med låg SOC, så din fråga om att köra ned tills SOC är så låg som möjligt eller ladda ofta:
-Ladda så lågt du kan så att strömmen räcker med en marginal för räckviddsångest etc.
-Att ladda så lågt man kan innebär att ladda ofta, rent principiellt.
-Ladda sent, så att bilen står kortare tid med mer ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av kenjon »

Jag skulle inte ladda till 100 % en gång i veckan (om jag inte behövde pga en långkörning). Jag skulle istället ta den "risken" att BMS visar något fel. Den behöver ju visa bortåt 10 % fel för att det ska ha någon betydelse. Så skulle jag köra korta sträckor mest hela tiden kanske jag skulle ladda till 100 % en gång i månaden för att få BMS att synka.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

Jag har laddat till max 65% sedan snart ett år tillbaka med mitt LFP-batteri. Laddar till 100% dagen innan långresa så bilen får sova med full laddning. Har noterat vad energigrafen (dvs BMS) säger efter varje laddning till 100%, finns inlägg tidigare i tråden. Enligt energigrafen har jag en lika stor degradering som jag haft om jag laddat till 100%. Jag har tolkat Åkes svar på mina inlägg så att jag egentligen har mer kapacitet än vad BMS genom energigrafen visar.

Min slutsats är att även om jag sannolikt har lägre degradering än jag haft annars kan jag inte använda det för ruttplanering eftersom ruttplaneringen använder BMS-värdena, och den anser att jag har lika stor degradering som om jag laddat fullt istället för 65%. Tycker den att jag har 51kWh istället för 52kWh så planerar den för det, och då har jag ingen praktisk nytta av att faktiskt ha mer kapacitet. Jag kan ju inte heller visa det för en begagnatköpare i hopp om att få mer pengar pga mindre slitage, eftersom BMS inte visar den verkliga kapaciteten.

Det går att, genom diverse manövrer som är länkade en bit bak i tråden, få BMS att visa mer korrekt. Men dessa manövrer innebär att man gör saker som höjer degraderingen för att BMS ska få en massa mätvärden, vilket motarbetar syftet att minska degraderingen. Kanske orkar jag göra det inför en försäljning, men processen verkar (iaf med "vanliga" batterier) ta lång tid så troligen inte.

Det går även att få BMS att bli överoptimistisk och gissa att man har mer kapacitet än vad man egentligen har. Kan bli en trist situation (soppatorsk), även om det sannolikt är så att BMS aldrig kommer gissa så pass mycket fel att hela bufferten under 0% förbrukas.

Enda sättet, som jag förstod det, att ta reda på hur pass mycket kapacitet man verkligen har är att köra 100%->0% på ett sådant sätt att trippmätaren räknar det som en resa. Då kan man se hur många kWh man förbrukat i trippmätaren och sen jämföra själv med den kapacitet batteriet borde ha haft som nytt. Är det rätt uppfattat Åke?

Sammanfattningsvis har jag förmodligen lägre degradering på min bil än jämförbara bilar som laddat till 100%, men jag har ingen praktisk nytta av det eftersom jag använder ruttplaneraren i bilen. Däremot känns det bra att vårda sina saker :-)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 23 mar 2023 06:51
Jag har laddat till max 65% sedan snart ett år tillbaka med mitt LFP-batteri.
Hur gammal är bilen, hur laddade du innan du började med 65%?
Vore intressant med en reflektion av dig jämfört med teslaloggers data.

Här är teslaloggers graf för 2021 SR+ med LFP-batteri.
Då tiden är mest avgörande, och miltalet har mycket mindre inverkan bör man nog översätta milen till tid, tex att 1500-2000 mil är ett år i snitt och 2000-4000 mil är ca två år.
(Kör man samma sträcka själv per år är det nog bara jämföra på mil rakt av).
38ACF0B0-0378-4749-A7C9-0EA1F7C9C1F5.jpeg
Dinsdale skrev: 23 mar 2023 06:51
Enda sättet, som jag förstod det, att ta reda på hur pass mycket kapacitet man verkligen har är att köra 100%->0% på ett sådant sätt att trippmätaren räknar det som en resa. Då kan man se hur många kWh man förbrukat i trippmätaren och sen jämföra själv med den kapacitet batteriet borde ha haft som nytt. Är det rätt uppfattat Åke?
Ska man vara ”helt” säker på kapaciteten är det det som gäller men för en LFP med variabel buffer under 0% måste man köra till bilen stannar eftersom man annars inte vet hur mycket som är kvar.
Anledningen till att buffern är variabel är just att BMS är osäker på hur mycket det är kvar i batteriet så att köra till 0% på displayen riskerar att ge en felaktig bild av kapaciteten.

För en long range med NCA eller NMC-batteri finns det någon form osäkerhet ändå, då man inte vet exakt hur mycket som defakto är kvar när man är nere vid 0%.
Jag använde Scan My Tesla som visade kvarvarande energi när jag gjort min 100-0%-körning. Efter att bilen stått en stund kan man se trenden om BMS räknar om SOC och kvarvarande energi uppåt eller nedåt och korrigera för det, men det krävs Scan My Tesla för att se det. (Teslafi kan i viss mån visa detta också, indirekt)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av ANLI »

60 kWh LFP.
Har tappar 4,0% på ett år och 2000 mil vilket jag tycker är i mesta laget.
Endast 1% snabbladdning och mestadels laddning till 70-80%.
100% laddning med 1-2 månaders intervall.
Men som väl känt kan BMS aldrig vara exakt, särskilt när det gäller LFP.

Från början var mina cellerna 400 mV obalanserade när laddningen avbröts. Nu ca 200 mV.
Hur är CATL och Teslas kontroll av celler vid leverans?
Tesla laddar till att första cell når 3,80 V och slår sedan direkt av laddningen vid överspänning.
Max spänning för LFP ska vara 3,65 V.

Liknande celler som Teslas LFP:
https://www.evlithium.com/catl-battery- ... 161ah.html

Eftersom balanseringsströmmen är låg måste spänningen hållas över 3,5 V en tid för att balansera.
Nu är enda möjligheten ladda upprepade gånger till 100%.
Har påtalat bristerna i laddningsstyrningen för Tesla men man bryr sig inte.

Bufferten ligger konstant på 2,6 kWh. Var dubbelt så hög under ungefär första månaden.

Vi kanske ska ladda LFP till 100% men verkar inte finnas mycket vetenskap om memory effect:
https://evreporter.com/understanding-me ... batteries/
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

ANLI skrev: 23 mar 2023 21:17
60 kWh LFP.
Har tappar 4,0% på ett år och 2000 mil vilket jag tycker är i mesta laget.
Endast 1% snabbladdning och mestadels laddning till 70-80%.
100% laddning med 1-2 månaders intervall.
Men som väl känt kan BMS aldrig vara exakt, särskilt när det gäller LFP.
Med en genomsnittstemp på runt 20 grader på batteriet kan man förvänta sig runt 5% calendar aging om man ofta håller 70-80%.

Det ser vi på degraderingskurvan från teslalogger i mitt inlägg ovan (2000mil= ett år= ca 5%).

Vi ser det även här:
70-80% ger 5-6% efter ett år och 25C.
C07C1982-272F-45BB-8F08-845DA4DA9A26.jpeg
Du ligger alltså på track, eller något bättre.
De flesta i Sverige torde ligga aningen under världssnittet då vi har det kallare än genomsnittet vilket minskar degraderingen.

Om du tycker det är i mesta laget så har du missat hur lithiumbatterier fungerar överlag:
Det du beskriver är ju ganska precis det vi hade kunnat räkna ut när bilen var ny.

Hade du lagt dig under 70% hade du i princip halverat degraderingen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Dinsdale »

AAKEE skrev: 23 mar 2023 14:14
Hur gammal är bilen, hur laddade du innan du började med 65%?
Vore intressant med en reflektion av dig jämfört med teslaloggers data.

Här är teslaloggers graf för 2021 SR+ med LFP-batteri.
Då tiden är mest avgörande, och miltalet har mycket mindre inverkan bör man nog översätta milen till tid, tex att 1500-2000 mil är ett år i snitt och 2000-4000 mil är ca två år.
(Kör man samma sträcka själv per år är det nog bara jämföra på mil rakt av).
Tog ut bilen i maj 2021 om jag minns rätt, började ladda till 65% i slutet av april förra året dvs när bilen var ganska exakt ett år. År ett stod bilen parkerad med mellan 80 och 100% i parkeringsgarage (källarplan, så svalt året om).
Enligt energigrafen var degraderingen år ett 4,12% (52,832/55,1). Värden som pga tät laddning till 100% nog är korrekta. Jag vet inte vad det motsvarar i km på teslaloggers graf, men ca 4% på ett år stämmer vad jag förstår med teorin så det är nog rätt.

Senaste 100%-laddningen gjorde jag härom veckan, degradering under år två är enligt energigrafen (dvs bms) hittills 2,64% (51,436/52,832). Men jag litar inte på det värdet, för jag testade ladda till 100% vid tre tillfällen under loppet av två veckor och vid varje laddning ökade kapaciteten enligt bms. Som mest var jag uppe i 51,888, dvs bara 1,79% degradering. Men efter att ha fått sova på saken drog BMS bort 0,4 kWh, morgonen efter tyckte den bara 51,436.

När jag kollade km i bilen sist hade den gått upp från 403 till 406 km. Jag borde väl ligga nånstans kring 3000 km i teslaloggers graf, och där verkar >400 vara en bit över snittet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 24 mar 2023 05:29
Tog ut bilen i maj 2021 om jag minns rätt, började ladda till 65% i slutet av april förra året dvs när bilen var ganska exakt ett år. År ett stod bilen parkerad med mellan 80 och 100% i parkeringsgarage (källarplan, så svalt året om).
Enligt energigrafen var degraderingen år ett 4,12% (52,832/55,1). Värden som pga tät laddning till 100% nog är korrekta. Jag vet inte vad det motsvarar i km på teslaloggers graf, men ca 4% på ett år stämmer vad jag förstår med teorin så det är nog rätt.

Senaste 100%-laddningen gjorde jag härom veckan, degradering under år två är enligt energigrafen (dvs bms) hittills 2,64% (51,436/52,832). Men jag litar inte på det värdet, för jag testade ladda till 100% vid tre tillfällen under loppet av två veckor och vid varje laddning ökade kapaciteten enligt bms. Som mest var jag uppe i 51,888, dvs bara 1,79% degradering. Men efter att ha fått sova på saken drog BMS bort 0,4 kWh, morgonen efter tyckte den bara 51,436.

När jag kollade km i bilen sist hade den gått upp från 403 till 406 km. Jag borde väl ligga nånstans kring 3000 km i teslaloggers graf, och där verkar >400 vara en bit över snittet.
Precis, iom att du laddat ganska högt år ett när calendar aging är som högst så känns din range/degradering vara helt okey.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

Jag installerade en app, Tessie.
I den kan man se batteri degradering.

Är det bara humbug?

Jag skulle ha 3,5% degradering och 75kWh användbart.
LR 2021 LG
5000mil
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 28 mar 2023 23:22
Jag installerade en app, Tessie.
I den kan man se batteri degradering.

Är det bara humbug?

Jag skulle ha 3,5% degradering och 75kWh användbart.
LR 2021 LG
5000mil
Det som inte stämmer i så fall är att en model 3 från 2021 med LG-batteriet har 74.5kWh Full Pack When New. De brukar kunna toppa lite över det, säg 75kWh.

Vad står det för kapacitet inne i ”mätaren” i tessie?

Har du kollat ”variant” på regbeviset?
Tex E5D eller E5CD…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
HansG
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 mar 2023 09:14

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av HansG »

Hej ny här o ska köpa en Tesla 3. Kikar på 2 olika annonser. Olika bilar och mil mm. Förnuft mot känsla är inte överens…

Förnuft:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /100978222

Känsla:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /107091819

Milen på den sistnämnda stör mig. Jag tänker just på det ni skriver här. Batterikapaciteten?

Åsikter om framtida kapacitet? Jag kommer ladda hemma 95%
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av pejvic »

Den första, tänk på att det är dyrt med import, många vill inte byta in en import sedan.
Dragkrok går ej att eftermontera.
Försäkringen väldigt dyr första åren. Handlaren väljer att dölja regnr. Undvik.

Nr 2. Samma sak där. Det vimlar av svensksålda här.
Och som du säger bara 3100 mil kvar på garantin.
dragkrok går heller inte här att eftermontera.
Här har du dock ett regnr, så kolla vad försäkringen kostar. båda bilarna kräver helförsäkring.
Haft alla 3/Y
HansG
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 mar 2023 09:14

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av HansG »

Ok tack för info. Men garantin är väl på 4 år eller 8.000 mil eller? Den förnuftiga har bara gått 690 mil
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

HansG skrev: 29 mar 2023 09:31
Hej ny här o ska köpa en Tesla 3. Kikar på 2 olika annonser. Olika bilar och mil mm. Förnuft mot känsla är inte överens…

Förnuft:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /100978222

Känsla:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /107091819

Milen på den sistnämnda stör mig. Jag tänker just på det ni skriver här. Batterikapaciteten?

Åsikter om framtida kapacitet? Jag kommer ladda hemma 95%
Bägge är importerade så bägge kräver helförsäkring.

Den förnuftiga, long range 2021 kunde ha tre olika batterier. De flesta fick LG-batteriet på 74.5 kWh. Det batteriet är väsentligt mindre till att börja med än model 3 Performance 2021 som alla hade ett 82.1kWh batteri.

Jag vet inte om du har läst det jag skrivit om calendar aging men miltalet har egentligen en ganska liten betydelse för batterikapaciteten de första 5-8 åren. Eftersom bilarna är lika gamla så har de sannolikt degraderats ungefär lika många procent om de laddats på ett liknande sätt (vilket är ganska troligt då gemene man verkar ladda till 80-90%). Model 3 performancen har 9% kapacitet som ny mot de vanligaste batterierna, och har troligen fortfarande betydligt högre kapacitet än long rangen.
Rent krasst, vid normalt bruk har de 5000 milen på M3P:n ingen direkt betydelse.

Har du möjlighet att få fram regnummer på den importerade så går det kolla vilket batteri det är. De anger WLTP till 602km vilket det inte fanns i Sverige, det var 580km eller 614 om inte jag minns fel. Om det står 602 är det fortfarande något av de tre olika batterierna som fanns i m3 LR 2021.

Har du möjlighet att kolla upp bilarna på plats? Isf kan du räkna fram den batterikapacitet som bilen tror att batteriet har.
Sätt 1: kolla hur många procent batteri det är, tryck sedan på %-talet så visas km, notera det också. km/% = räckvidd vid full laddning (ungefär eftersom procenttalet är avrundat)
Sätt 2: Man använder energigrafen, notera procent som i sätt 1, notera ”snitt” och ”beräknad räckvidd”.
Snitt x beräknad räckvidd x 100/procent = batterikapacitet i watttimmar. Dividera med 1000 för att få kWh.

Hur många mil kör du per år? Det du kan fundera på är om du kör såpass lite att garantin för hela bilen ändå går ut på tid (4 år, dvs september 2025 på M3P:n. Det är alltså runt 1200 mil per år, i så fall går garantin ut samtidigt på bägge.
Batterigarantin går ut efter 8 år och 19200 mil så det är nog ingen större risk att miltalet har någon betydelse gissar jag?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
HansG
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 mar 2023 09:14

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av HansG »

Oj bra info! TWA079 har den som gått nästan 5000 mil. En performance. Låter som du skriver att performance har bättre batterier 2021. Uppfattar jag det rätt?

Kommer bara ladda hemma. Köra ca 1.500 mil per år. Vilken bil hade du i det läget valt?

LF försäkrar performance bilen billigare än long range fick jag veta
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

HansG skrev: 29 mar 2023 11:43
Oj bra info! TWA079 har den som gått nästan 5000 mil. En performance. Låter som du skriver att performance har bättre batterier 2021. Uppfattar jag det rätt?
Bättre och bättre, men ett större batteri och den senaste generationen som Tesla/panasonic gjort till Model 3/Y.

Jag kollade registreringsnumret på transportstyrelsen och den bilen är byggd i Kina. För Performance så tillverkades battericellerna i USA och skeppades till Kina för ihopmontering. Som det verkar är det ofta sämre kapacitet på just de kinesiska bilarna med det batteripacket, oklart varför det är så men det är ganska bekräftat. De startade ofta runt 77-78kWh istället för 80-81kWh.
Har dessutom fått reda från en bekant i Tyskland att det verkar vara ganska många av de kinesiska som åker på batteribyte, inte klart exakt varför. Så länge det händer innanför garantin är det ju ingen stor issue, annat än att man kan vara av med bilen en månad eller ngt sånt. Dubbel och trippelkolla att du inte tappar någpt alls med garanti pga att bilen är importerad, det blir jätteviktigt.
HansG skrev: 29 mar 2023 11:43
Kommer bara ladda hemma. Köra ca 1.500 mil per år. Vilken bil hade du i det läget valt?
Du ska nog fråga någon annan. Jag är partisk, kör en sån M3P 2021 sedan årskiftet 2020/21, den har passerat 6000 mil och jag har väldigt låg degradering (pga att jag använt en taktik som minimerar degraderingen).
M3P är snyggare och går fantastiskt bra så jag hade valt det igen. Och igen. Och igen! :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Till grundtrådens ämne:

6000 mil igår
2 år och 3 månader sedan uthämtning.

NFP 78.8kWh
Full range 495 km (av 507km nybilsrange, 2% tapp).

78.8/82.1 = 4% degradering från ”Full Pack When New” men eftersom ingen bil har 82kWh som ny och de flesta USA-byggda bilarna började på runt 80-80.5kWh så är degraderingen för jämförelse 2%.

Full rated range är buggad i denna version av Scan my tesla så den stämmer inte när bilen har låg SOC.
3FB68718-81A9-4A5E-8177-1A25020C52CF.jpeg
Senaste fulladdning, 2 veckor sedan:
032BBBD1-5315-423A-A63C-47E9FB8E14F1.jpeg
Har klarat mig aningen bättre än snittet för M3P 2021 ;)
68B1236B-A0CC-4CD0-A117-8BCA4A1C69A6.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

AAKEE skrev: 29 mar 2023 07:43
Holve skrev: 28 mar 2023 23:22
Jag installerade en app, Tessie.
I den kan man se batteri degradering.

Är det bara humbug?

Jag skulle ha 3,5% degradering och 75kWh användbart.
LR 2021 LG
5000mil
Det som inte stämmer i så fall är att en model 3 från 2021 med LG-batteriet har 74.5kWh Full Pack When New. De brukar kunna toppa lite över det, säg 75kWh.

Vad står det för kapacitet inne i ”mätaren” i tessie?

Har du kollat ”variant” på regbeviset?
Tex E5D eller E5CD…
Så här ser det ut.
Jag har ”Åke laddat” rätt mycket. Alltså försökt maximera tid under 50%
CB19562E-0B03-4242-A2FB-C52AE2125699.png
D7A708B4-5964-4799-B705-C318D9F57A60.png
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 29 mar 2023 15:48

Så här ser det ut.
Jag har ”Åke laddat” rätt mycket. Alltså försökt maximera tid under 50%
Det är ju troligt att du har ganska låg degradering. Frågan är bara vilket batteri du har och hur Tessie räknar för det verkar alltid väldigt skumt.

Börja med att kolla regbeviset eller transportstyrelsen.se (söka registreringsnummer). under variant finns en kod, E5D eller E5CD, eller E3D eller E3LD.
Laddkonstanten för M3LR är 139Wh/km, så 551km max range (enligt Tessie) är på riktigt 76.6kWh kapacitet inklusive buffer.
Det innebär att totala kapaciteten skulle vara 76.6kWh och usable inte alls 75, utan 73.2kWh.

Har du runt 551 km när du laddar fullt "kan du" inte ha ett LG-batteri från 2021. Du har för bra kapacitet för det, förutsatt att Tessie inte är helt ute och cyklar. De är ofta ute och cyklar med usable capacity...

Är bilen på riktigt en 2021 fanns det bara ett 74.5kWh LG-batteri, E5D eller senare E5CD.
Minns gissning är att din bil har ett Panasonicbatteri, antingen det gamla på 77.8 kWh eller det nya på 82kWh.
De bilar som kom 2021 med det gamla panasonicbatterierna hade en mjukvarulåsning så att de inte kunde laddas helt fullt, för att kapaciteten skulle vara liknande som LG-batteriet.

Det vore väldigt intressant om du kunde dels kolla varianten på regbevis/transportstyrelsen.se och dels räkna fram kapaciteten med hjälp av energigrafen. Kapaciteten, hela inklusive buffer är = "snitt" x "beräknad räckvidd" x100/SOC.
Vilken räckvidd bilen visar vid batteriet och vilket SOC bilen har samtidigt är också intressant.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

I reg beviset står det E5LD.

När jag gör uträkningen med energigrafen så får jag 74,6 kWh.
Bilen har nu 66% eller 360km.

Den har gått 5700km.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 29 mar 2023 17:47
I reg beviset står det E5LD.

När jag gör uträkningen med energigrafen så får jag 74,6 kWh.
Bilen har nu 66% eller 360km.

Den har gått 5700km.
Tackar! Grymt värdefullt, bekräftar att de har lite justering att göra på tessieappen.

Du kan trycka på den blå siffran i mätaren och justera om startkapaciteten på batteriet till 78.8 kWh, då blir det mer rätt.
(Kommer ju visa lite mer degradering men…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Holve skrev: 29 mar 2023 17:47
I reg beviset står det E5LD.

När jag gör uträkningen med energigrafen så får jag 74,6 kWh.
Bilen har nu 66% eller 360km.

Den har gått 5700km.
Förresten mht det jag skrev i första inlägget, det såldes inga E5LD under 2021 egentligen.
Din bil borde vara en 2022, väl.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av MGHG »

AAKEE skrev: 18 mar 2023 10:33
Är det inte dags för en ny runda med vilken range ni har? Bör ha skett lite sedan tråden startades…

Range/modell-årsmodell/uttagsmånad/miltal och kanske vilken SOC ni normalt laddar?

[...]
Mitt första inlägg i denna intressanta tråd.

Jag har en Model 3 Longe Range. Årsmodell 2023, tillverkad 2022-10-31 enligt Transportsstyrelsen och uttagen/påställd 2022-12-29. Räckvidden enligt testcykeln WLTP är 602 km.

Jag har kört drygt 8400 km under de tre månader som gått sedan jag hämtade bilen. I normalfallet laddar jag till 50 % varje natt. Vid högst tio tillfällen har jag laddat mer än 50 %, varav två gånger till 100 %.

Transportstyrelsen anger E5LD som "variant" och om jag fått rätt uppfattning så är E5LD beteckning på batteriet, men jag har inte hittat någon tillförlitlig uppgift om vad som är batteriets högsta energimängd. Tillsammans med räckvidden anger Transportstyrelsen att blandad elenergiförbrukning är 147 Wh/km vilket skulle innebära 602 km * 147 Wh/km = 88,5 kWh som jag tycker verkar väldigt högt. Car.info anger 82 kWh och Electric Vehicle Database anger 78,1 kWh.

Min hittills andra laddning till 100 % skedde tidigare i veckan och vid ett första etappstopp som skedde redan efter 3 mil läste jag av batteriprocent och energidiagram:
  • Batteriikon ovanför körstatus
    • återstående procentuell andel av batteriets laddning = 94 %
    • uppskattad körsträcka = 540 km
  • Energi-diagram Körtur
    • Körda kilometer = 28,3. Men "31,6 km har förbrukats".
    • Batteriprocent vid start = 100 %, anlände med 94,5 %
    • Batteriräckvidd vid start ≈ 573 km (svårt att läsa), anlände med 540,8 km
  • Energi-diagram Förbrukning (50 km normal räckvidd)
    • Snitt = 140 Wh/km
    • Beräknad räckvidd = 526 km
Från ovanstående data härleder jag följande:
  1. Räckvidd = 540,8 km + 31,6 km = 572,4 km exklusive laddningsbuffert
  2. Batteriets högsta energimängd = 526 km * 140 Wh/km / 94,5 % = 77,9 kWh
Om laddningsbufferten är 4,5 % så borde räckvidden vara 95,5 % av 602 km d.v.s. 575 km, som skulle innebära att batterikapaciteten tappat knappt 3 km eller omkring 0,5 %, som i sin tur pekar på att batteriets ursprungliga kapacitet var drygt 78 kWh.

Resonerar jag rätt?

Finns det någon trovärdig källa till E5LD betyder? (Vad är den specificerade batterkapaciteten?)

Vad är typisk energiförbrukning enligt Tesla för M3LR? Omkring 130 Wh/km känns mer rätt än Transportstyrelsens 147 Wh/km.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Skriv svar