Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Skyltspurtaren »

AAKEE skrev: 04 maj 2023 02:40

Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Samma som tidigare men med risk för att bli hånad för evigt för snittförbrukningen…

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
IMG_4192.jpeg
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av NiklasTesla »

Skyltspurtaren skrev: 04 maj 2023 19:08
AAKEE skrev: 04 maj 2023 02:40

Skulle gärna ta följande på ett gäng Teslor för att testa ett program jag gjort som räknar ut ungefärlig förväntad degradering:

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
-om garage används tex vintertid.
- Till vilken SOC bilen laddas.
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
-När på dygnet laddningen påbörjas.
-Mätarställning.
-Genomsnittsförbrukning sen ny.
Samma som tidigare men med risk för att bli hånad för evigt för snittförbrukningen…

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
Bra snittförbrukning ändå. Ligger på strax över 185wh/km för vår Model 3 LR AWD från 2019 efter ca 15000mil körda (dock en del autobahn i mixen).

MVH
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 04 maj 2023 08:41
Data för min bil (M3LR, uttagen september 2020, tillverkad i Fremont)

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
Range är lite temperaturberoende, men det rör sig om en skillnad på cirka 2 % från kallt till varmt. Vid sommarvärme (som det var för någon vecka sedan) visar bilen 492 km och drygt 74 kWh enligt energidiagrammet.

-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad aug 2020, uthämtad sep 2020

- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i.
Uppsala

-om garage används tex vintertid.
Står utomhus

- Till vilken SOC bilen laddas.
För dagligt bruk laddning upp till 55 %. Brukar ladda senast när nivån sjunkit till 20-30 %. Vid kyla laddar jag ibland över 55 % även vid vardagsbruk, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Å andra sidan är calendar aging låg vid kyla, så jag gör det med gott samvete.

-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före laddning.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan.

-När på dygnet laddningen påbörjas.
Eftersom jag inte har möjlighet till hemmaladdning är mitt laddmönster för oregelbundet för att kunna ge ett svar på frågan. Nattladdning är dock vanligast.

-Mätarställning.
5980 mil

-Genomsnittsförbrukning sen ny.
180 Wh/km

Ser ut som det ligger ungefär där du skulle kunna förvänta dig.
74kWh.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev: 04 maj 2023 19:08

-Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3SR+ E1LR/2170L/BT41, 395km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2021-01-16
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Sthlm
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
50%, första året 65%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
40%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 60919 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 148 Wh/km
Räknade på första året med högre SOC och sedan 50-40%
50.png
Jag är inte hundra på laddkonstanten som ger räckvidden, men tror det är (degraderingströskeln är 53,5kWh) 53500/423= 126.5Wh/km.

50000/126.5 = 395km. Stämmer nästan för bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ser ut som du är inne på rätt väg :-)
Nyfiken, vad säger då prognosen om jag kör vidare på samma sätt som nu i totalt tre, fyra, fem och sex år? Då borde bilen gått 18000 mil och batterigarantin gått ut (är ju en SR+ det här).
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oreo »

Vid hemmaladdning 3-fas max 11 kW - 16 A.

Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?

Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Holve »

Oreo skrev: 07 maj 2023 11:53
Vid hemmaladdning 3-fas max 11 kW - 16 A.

Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?

Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oreo skrev: 07 maj 2023 11:53
Vid hemmaladdning 3-fas max 11 kW - 16 A.

Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?

Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
I princip blir förlusterna lägre ju högre effekt du laddar med, så energimässigt - kör 11kW/16A.

För batteriets skull är alla AC-laddströmmar så låga att det inte påverkar batteriets åldrande.
11kW ger inte mer degradering än någon annan laddström.

Vill man tänka på att minimera degradering och håller låg SOC överlag (alla gör ju inte det, men somliga), så är ju [ladda sent] ett sätt att minimera degraderingen.
Det blir kortare tid med hög SOC om man laddar med 11kW och ställer in laddningen att börja så sent som möjligt, med rimlig marginal såklart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oreo
Inlägg: 15
Blev medlem: 31 jan 2023 18:32

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oreo »

AAKEE skrev: 07 maj 2023 12:29
Oreo skrev: 07 maj 2023 11:53
Vid hemmaladdning 3-fas max 11 kW - 16 A.

Finns det några fördelar för batteriet att ladda med läge ampere ifall tidsåtgången inte är något hinder?

Vad är optimalt att ställa in för att minska degraderingen av batteriet i intervallet 5A till 16 A? Ger något av alternativen mindre effektförluster vid själva laddningen?
I princip blir förlusterna lägre ju högre effekt du laddar med, så energimässigt - kör 11kW/16A.

För batteriets skull är alla AC-laddströmmar så låga att det inte påverkar batteriets åldrande.
11kW ger inte mer degradering än någon annan laddström.

Vill man tänka på att minimera degradering och håller låg SOC överlag (alla gör ju inte det, men somliga), så är ju [ladda sent] ett sätt att minimera degraderingen.
Det blir kortare tid med hög SOC om man laddar med 11kW och ställer in laddningen att börja så sent som möjligt, med rimlig marginal såklart.
Då vet jag, tack för svaret!
MYLR 2023 - Berlin byggd
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Skyltspurtaren skrev: 05 maj 2023 06:33
Ser ut som du är inne på rätt väg :-)
Nyfiken, vad säger då prognosen om jag kör vidare på samma sätt som nu i totalt tre, fyra, fem och sex år? Då borde bilen gått 18000 mil och batterigarantin gått ut (är ju en SR+ det här).
Snabbknappade in 6 år och 18k mil med samma förutsättningar som innan.
6år18kmil.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Påverkas accelerationen av batteridegraderingen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 08 maj 2023 19:13
Påverkas accelerationen av batteridegraderingen?
Det beror lite på.

Har man en bil där batteriet är begränsande kommer det göra det. Med låg SOC och/eller låg temperatur kommer de flesta EV ha batteriet som begränsar effekten.

Tar vi en model 3 performance facelift med 82kWh-batteriet så är det inte i ett jättestort spann av SOC man får full effekt.

Bilar som stått med hög SOC kommer ha högre intern resistans i batteriet vilket gör att det levererar mindre effekt vid samma SOC och batteritemperatur.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Airlift »

AAKEE skrev: 08 maj 2023 19:26
Oryd skrev: 08 maj 2023 19:13
Påverkas accelerationen av batteridegraderingen?
Det beror lite på.

Har man en bil där batteriet är begränsande kommer det göra det. Med låg SOC och/eller låg temperatur kommer de flesta EV ha batteriet som begränsar effekten.

Tar vi en model 3 performance facelift med 82kWh-batteriet så är det inte i ett jättestort spann av SOC man får full effekt.

Bilar som stått med hög SOC kommer ha högre intern resistans i batteriet vilket gör att det levererar mindre effekt vid samma SOC och batteritemperatur.
Dragracing kommer i framtiden handla om vem som har färskast batterier 8-)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Tellus »

Oryd skrev: 08 maj 2023 19:36
Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Nej
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Oryd skrev: 08 maj 2023 19:36
Tack för svar!
Innebär det att för t ex 3P 2019/2020 så är spannet
ännu mindre? Tesla utlovade 3,4s 0-100 vid köp, gäller det bara en kort period av bilens livslängd?
Nej, men batteriet kommer tappa litegrann med tiden. Ju högre SOC man har över tid desto mer kommer det tappa.

https://youtu.be/SCVnirLlj5I
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Oryd »

Tack f länk, 3P:s acceleration håller i sig :)
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Magnus71 »

Modell och nuvarande räckvidd vid fulladdat.
TM3 LR 480km
-År/månad för uthämtning eller tillverkningsmånad.
Tillverkad 2019-04
- Vilken ort eller län eller landsända bilen står i
Östersund
-om garage används tex vintertid.
Nej
- Till vilken SOC bilen laddas.
90%
-Vilken SOC bilen har efter dagen, men före
laddning.
60%
-När på dygnet laddningen påbörjas.
Omedelbart. Ingen låglastperiod inställd.
-Mätarställning: 100088 km
-Genomsnittsförbrukning sen ny: 197 Wh/km
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Magnus71 »

Bilder
IMG_3286.png
IMG_3287.png
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Bjelke »

Låter som sämsta möjliga laddmönster map på degradering ju :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Magnus71 skrev: 14 maj 2023 00:13
Bilder
Är det en LR RWD ?

Min beräkning på dina data pekar på 12.7% degradering.
Det finns en liten passus att jag inte tagit hänsyn till att det ofta är mindre degradering vid 90-100% änn vid 80%. '
Mina formler ökar degraderingen med ökad SOC, trots att "vi" vet att det ofta är mindre degradering högre upp i SOC.

12_7.png
Dina bilder pekar på att du ställt in 90% som laddning men det blev 92% när det var klart ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Magnus71 »

Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av Trevlig »

Magnus71 skrev: 14 maj 2023 08:29
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Den värmer väll ändå batteriet? Tänkte om du kör timdebitering.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Magnus71 skrev: 14 maj 2023 08:29
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Hade missat att lägga in rätt temperatur, stod 20 istället för 5C som är rimligare snitt i Östersund.

Jag har med flit lagt lite försiktigare avdrag för låg temperatur, så din bil är intressant.
nfp.png
Det ser ut på bilderna som det var inställt att ladda till 90%, men att det blev 92%...stämmer det?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 14 maj 2023 08:55
Magnus71 skrev: 14 maj 2023 08:29
Det är en LR AWD med 500km räckvidd ny.
Så jag är nöjd med resultatet.
Pendlar 8-10 mil /dag och jag väljer att starta laddningen direkt för det mesta i alla fall på vintern (=halva året) för att inte börja laddningen med kallt batteri.
Den värmer väll ändå batteriet? Tänkte om du kör timdebitering.
Laddar man med AC krävs inte mer än runt 10-12C batteritemperatur, för 2-3kW värmer den bara batteriet tiill 8,5C (om det är kallare än det). Så har man bara kört lite, så är batteritempen nog i närheten av det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar