Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 19 mar 2023 01:07
På vilket sätt har Teslas råd sagt att batteriet håller längre än 19200 mil eller 8 år? Varför kan de inte ge livstidsgaranti med obegränsade mil med deras råd?Gadiel skrev: ↑18 mar 2023 23:04Som sagt… Jag följer experternas råd och inte någon självutnämnd ”experts” råd.enoch85 skrev: ↑18 mar 2023 21:16Väldigt nochalant måste jag säga.Gadiel skrev: ↑18 mar 2023 18:42Jag sköter batteriet som Tesla rekommenderar. Det är det som jag rättar mig efter istället för att tramsa med att ladda till 55% enligt några uträkningar/gissningar av lekmän på ett forum.pejvic skrev: ↑18 mar 2023 18:16Du måste ändra ditt sätt att tänka.
Det finns inte en enda anledning till att inte sköta batteriet rätt.
Det är en helt annan sak om du verkligen behöver de 90% varje dag.
Eller om du inte har laddning i närheten av där du normalt parkerar.
Men att medvetet förkorta bilens räckvidd är ju helt galet.
Varför betalar man då för batteristorleken från början?
Det är ju lite som att ge dörren en känga med foten när man stänger den och tänka att man har råd med det och att bilen fungerar som vanligt ändå
Har lite högre förtroende för Teslas egna ingenjörer om man säger så.
Dessutom så behöver jag nästan dagligen mer än 55% när jag ska iväg och degraderingen är i samma linje som min grannes ”pedantskötta” batteri.
Det AAKE postar bygger ju på oberoende forskning samt egen hård fakta baserat på egna upplevelser som blivit statistik. Det finns nog ingen här på forumet som kan degradering bättre än AAKE. Sen att Tesla rekommenderar en sak betyder samtidigt inte att det är bäst för batteriet - det finns km / % att hämta. Utöver det finns det ju folk efter dig som ska köra bilen (om du säljer), och även fast du inte behöver range och struntar i det så förkortar du ju i princip hela bilens livslängd (för vad händer när batteriet är slut..? Förmodligen skroten) och du gör därmed miljön en otjänst.
Mitt perspektiv är större än att bara se till mig själv.
Teslas rekommendation bygger ju även mycket på att sälja så många bilar som möjligt, och jag tror man hade sålt mindre med en rekommendation på att ladda till 50% istället för 80-90-100%.
Teslas ingenjörer har däremot koll och följer man deras råd så behöver inte nästkommande ägare vara orolig heller
P.s miljöaspekten bryr mig inte i ryggen. Är ju bara löjligt att tro att man räddar världen för att man kör en Tesla