Autonoma fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

En timme Waymo, helt omöjligt enligt vissa...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Cruise går live i Austin på 90 dagar:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

"A driverless @Cruise AV (named Lemur) was dangerously cut off by another driver but managed to avoid a collision.
Lemur went from 24mph to zero in ~10m with nearly instant reaction time. Based on the physics here, it's unlikely many of us could do the same."

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

"[Argo AI] will soon be followed by everyone else. Why? Autonomy is not solved. Never was. Not even close. Deep learning is a red herring. The whole field needs a rethink, and those who were following me had seen this coming for years. #AI #SelfDrivingCars"

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Autonoma fordon

Inlägg av themax »

Lyft tror att mellan 1 och 10 % av deras ride-sharing kommer ske autonomt inom de närmaste 10+ åren. De kommer behöva mänskliga förare för allt annat.

https://techcrunch.com/2022/10/20/lyft- ... RSwK9HFnHc
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Cruise börjar köra dagtid i SF idag.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Autonoma fordon

Inlägg av LarsOJ »

”Will leisure trips be more affected than work trips by autonomous technology? Modelling self-driving public transport and cars in Stockholm, Sweden”

” Moreover, this study showed decreases in walking and cycling for almost all areas and scenarios. This effect, together with a decrease for public transport and a large increase in car ridership, questions the sustainability of self-driving technology. ”

” Tidigare forskning kring självkörande teknik har fokuserat på hur tekniken kan förverkligas, och på att den kommer att kunna underlätta jobbpendling.

– Vi kom istället fram till att det är fritidsresandet som påverkas allra mest av framtidens självkörande fordonstrafik. Det är självklart positivt att människor enklare kan resa till vänner eller fritidsaktiviteter, men det kan även ge negativa konsekvenser i samhället, säger forskarstuderande Erik Almlöf vid ITRL-labbet på KTH.”

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6422002270

Vad tror ni? Sämre för miljön med självkörande fordon?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6422002270
Vad tror ni? Sämre för miljön med självkörande fordon?
Intressant!

Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".

Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.

Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Waymo öppnat 24x7 i SF även dom.


"This makes Waymo the first company to offer a fully autonomous ride-hail service to public riders in multiple major Metro areas simultaneously—at all hours of the day."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

JJRicks intervjuar Waymo Product Management Director - Chris Ludwick
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Tar och skakar liv i den här tråden igen.

Veckans nyhet är att Cruise har blivit av med licensen att köra utan säkerhetsförare (av CA DMV) och rätten att ta betalt (av CPUC) efter att dom försökt en mindre cover-up av en olycka (och allmänt kaos i utrullningen).

https://techcrunch.com/2023/10/24/dmv-i ... alifornia/

Jag tror Cruise behöver ny ledning som prioriterar säkerhet över utrullingstakt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Autonoma fordon

Inlägg av RagWal »

Ang Tibors artikel idag. Är alltså Cruise inte så självkörande som jag och andra trott? Kanske mer L3 med fjärrförare snarare än L4?

Alla siffror om körsträcka per mänskligt ingripande som rapporteras, är det alltså fake?

Gäller detta även Waymo och andra kanske?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev: 07 nov 2023 11:38
Ang Tibors artikel idag. Är alltså Cruise inte så självkörande som jag och andra trott? Kanske mer L3 med fjärrförare snarare än L4?

Alla siffror om körsträcka per mänskligt ingripande som rapporteras, är det alltså fake?

Gäller detta även Waymo och andra kanske?
Det är en L4 med låg MTBF eller höga skyddsramar beroende hur man väljer att se på saken. L3 kräver ju en chaufför som sitter i förarsätet så det är det inte.

Jag tror att Cruise inte har haft den kvaliteten man hävdat. Jag har länge varit skeptisk till Cruise's siffror. Waymo tror jag inte vi behöver vara oroliga för. De har fem års försprång på alla - och kan köra långt längre än Cruise utan ingripanden.

Jag har inte läst all rapportering kring Cruise och jag vet inte exakt hur deras system funkar, men jag tror inte man "fjärrstyr dem förbi oförutsedda hinder de inte klarar av på egen hand." som Tibor skriver.

I Waymo vet jag hur det funkar: Om en bil inte förstår hur den ska kunna fortsätta säkert så ber den om assistans, och då skickar en operatör en högnivåinstruktion typ: "Säkert att köra runt hindret". Det är inte någon "fjärrstyrning" som det är frågan om.

Det svåra i de här situationerna är att veta när man inte är säker nog på att köra autonomt och ringa hem om du frågar mig. Att ens jämföra Teslas system som inte vet när den kommer att göra fel (och glatt kör in i mötande trafik och blåser förbi rödljus) med en robotaxi är missledande tycker jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10336
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 18 nov 2022 15:54
LarsOJ skrev:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6422002270
Vad tror ni? Sämre för miljön med självkörande fordon?
Intressant!

Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".

Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.

Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
För mig låter det osannolikt att marginalerna på att driva taxiverksamhet skulle explodera långsiktigt mha självkörande teknologi förutsatt att tekniken blir tillgänglig för alla.

IMO är det mycket mer troligt att man får ökad marginal kortsiktigt för att sedan över tid få lägre och lägre pris för transporterna. Lägre pris relativt andra transportslag bör leda till ökad efterfrågan relativt annat.

Dock har jag ingen aning om vilka alternativ som drabbas mest. Är det privatbilism som drabbas mest så kan det ju bli bra för miljön. Är det cyklande och kollektivtrafik som drabbas mest så är det antagligen dåligt för miljön.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 08 nov 2023 08:51
spacecoin skrev: 18 nov 2022 15:54
LarsOJ skrev:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6422002270
Vad tror ni? Sämre för miljön med självkörande fordon?
Intressant!

Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".

Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.

Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
För mig låter det osannolikt att marginalerna på att driva taxiverksamhet skulle explodera långsiktigt mha självkörande teknologi förutsatt att tekniken blir tillgänglig för alla.

IMO är det mycket mer troligt att man får ökad marginal kortsiktigt för att sedan över tid få lägre och lägre pris för transporterna. Lägre pris relativt andra transportslag bör leda till ökad efterfrågan relativt annat.

Dock har jag ingen aning om vilka alternativ som drabbas mest. Är det privatbilism som drabbas mest så kan det ju bli bra för miljön. Är det cyklande och kollektivtrafik som drabbas mest så är det antagligen dåligt för miljön.
Som det ser ut kortsiktigt så tror jag det blir det ett monopol/oligopol och konkurrerar med bemannad ride-hailing, till ett lite lägre pris för kunden. På lång sikt är det omöjligt att säga om det konkurrerar ut andra alternativ och i vilken utsträckning, och effekterna av detta.

Generellt sett är jag entusiastisk ut ett teknikperspektiv, men jag tycker det är fel lösning på transportproblemet för de allra flesta länder. Mer och bättre kollektiv infrastruktur skulle behövas först och främst, så kan man använda robotaxi eller micromobility till last-mile.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5494
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Autonoma fordon

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är inte så insatt, så det här är kanske inte några nyheter...

Och för övrigt verkar ju det där twitterkontot vara 'rätt förtjust' i Elon/Tesla...

Men allegedly:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Cruise pausar all ridehailing (inklusive de med säkerhetsförare)
https://www.reuters.com/business/autos- ... 2023-11-15

Känns som god natt, men vem vet.

Bra att Waymo får monopol för mig som är long Alphabet :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »



Riktig summon och reverse summon.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

Det här är insane: Waymo tutar!

På slutet finns det lite footage på Waymo när den kör 70+ km/h.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7345
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autonoma fordon

Inlägg av TiborBlomhall »

Bra att de lärt sig!

Det var en olycka i Las Vegas där en självkörande buss blev påbackad första dagen i service, just för att den inte kunde tuta och varna. https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande ... -sig-tuta/

Undrar dock om det var lokala AI i bilen eller mänskliga fjärroperatören som egentligen tutade.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6259
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autonoma fordon

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 30 nov 2023 12:19
Bra att de lärt sig!

Det var en olycka i Las Vegas där en självkörande buss blev påbackad första dagen i service, just för att den inte kunde tuta och varna. https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande ... -sig-tuta/

Undrar dock om det var lokala AI i bilen eller mänskliga fjärroperatören som egentligen tutade.
Motional antar jag körde bussen. De testar i Vegas, Eller kanske Pony.ai innan de lade ner testing där.

En fjärroperatör kan inte styra bilen eller dess funktioner på det viset du tror. Det är också tydligt i en Waymo när den ringer hem.

När bilen inte når upp till en viss grad av konfidens kan den "ringa hem" och be om råd. En människa kan då ge högnivå-instruktioner som "säkert att passera". Med Waymo sker det extremt sällan. Det finns ingen ratt, joystick eller sånt.
Skriv svar