Sida 1 av 1
Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 17:46
av ChristerSjo
Fick ett felmeddelande idag. Åkte cirka 20 mil på morgen och lika mycket tillbaka hem.
Efter att jag laddat på SuC i Arboga efter 11 mil på morgonen kom det upp "Växellådsolja bör ses över/OK att köra - boka service". Detta lyste hela tiden fram till slut destinationen.
När jag startade hemresan kom samma meddelande upp efter några minuter. Stannade även här till i Arboga för att ladda efter det dök det inte upp igen.
Det jag noterade på dit resan var att jag hade ovanligt hög konsumtion över 300 kWH/km fram till Arboga fast jag hade satt den på laddning och förkonditionering innan avresa. Efter morgon laddningen gick konsumtionen ned till dryga 200 kWh/km.
På vägen hem var konsumtionen mer normal (runt 200 kWH/km där en stor del är motorväg).
Någon anna som fått upp detta fel meddelande? Bilen är enligt signaturen nedan. Den är 2 år och har gått knappt 1 600 mil.
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 17:55
av ChristerSjo
Tillägg, då bilen har stått ganska mycket i dessa pandemitider tänkte jag om det vara bromsarna som inte släppt när parkeringsbromsen kopplas ut vid Drive. Jag gjorde därför en kraftig inbromsning på ditvägen på motorvägen från 120 till i princip stillastående (kl var runt 6 och det var tomt just då på motorvägen när jag gjorde det). Märkte ingen direkt minskad förbrukning efter detta.
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 18:06
av Dexter
Kan det vara lite för låg nivå på växelådsoljan men ok att köra ändå?
Det gäller nog boka service i det läget.
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 18:20
av ChristerSjo
Men redan efter 1 600 mil? Kan det vara något annat som triggar felmeddelande, t.ex. hög förbrukning.
Sista 11 milen hem fick jag inte tillbaka felmeddelandet.
Får lägga in ett serviceärende men den närmaste tiden är 10 januari kl 7.00 i Segtorp som är mitt närmaste serviceställe.
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 18:56
av Dexter
Tror inte att hög förbrukning av el skulle trigga larm på växelådsoljan låter inte så logiskt.
Däremot en oljenivågivare som är felaktig.
Det kanske är låg oljenivå på riktigt.
Läckage någonstans?
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 19:31
av ChristerSjo
Men felmeddelande försvann de sista 11 milen av 20 totala mil på vägen hem och förbrukning återgick till det normala.
Har den parkerat på en asfalterad uppfart och har inga oljefläckar under bilen. Men jag vet inte hur mycket olja det krävs i en "växellåda" för elbil så kanske 5 ml är mycket som läcker ut och det kanske man inte ser.
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 19:32
av ChristerSjo
Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 20:07
av Dexter
Hittade något om oljebyte här men lite tiddigt med 1600mil tycker jag.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.213473/
Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 21:25
av mikebike
300 kWh/km var rejält, då kommer man bara ett par hundra meter på en laddning.

Re: Felmeddelande
Postat: 17 dec 2021 21:50
av renes
ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 19:05
av ChristerSjo
renes skrev:ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Inte en aning men det måste väl ske någon form av utväxling beroende på hastighet, eller?
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 19:07
av ChristerSjo
Eller är det så att elmotorn sköter allt den snurrar snabbare och snabbare ju fortare man kör.
Men varför då ha en växellåda som kräver olja?
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 20:22
av renes
ChristerSjo skrev:renes skrev:ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Inte en aning men det måste väl ske någon form av utväxling beroende på hastighet, eller?
En elmotor har ett mycket större range mellan minimum och maximum varvtal, vilket gör att varierande utväxling inte behövs. Finns två växlar i några sportbilar så vitt jag vet (Porsche?), men inte ens Model S Plaid har mer än en fix växel. Har därför också en extremt högvarvad motor med speciell carbon wrapping för att tåla de höga varvtalen.
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 21:03
av mikebike
ChristerSjo skrev:renes skrev:ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Inte en aning men det måste väl ske någon form av utväxling beroende på hastighet, eller?
Nej, även om vissa journalister envisas med att skriva "steglös automatisk" i faktarutan.

Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 21:09
av Curik
mikebike skrev:ChristerSjo skrev:renes skrev:ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Inte en aning men det måste väl ske någon form av utväxling beroende på hastighet, eller?
Nej, även om vissa journalister envisas med att skriva "steglös automatisk" i faktarutan.

Fast utväxling sker ju. Den är bara inte dynamisk.
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 21:13
av mikebike
Curik skrev:mikebike skrev:ChristerSjo skrev:renes skrev:ChristerSjo skrev:Om inte den dynamiska "växlingen" fungerar så kan den ju dra mer energi, eller?
Finns det en dynamisk växel i M3? Trodde det var en fix växel ratio enbart.
Inte en aning men det måste väl ske någon form av utväxling beroende på hastighet, eller?
Nej, även om vissa journalister envisas med att skriva "steglös automatisk" i faktarutan.

Fast utväxling sker ju. Den är bara inte dynamisk.
Eller steglös, eller automatisk...
Re: Felmeddelande
Postat: 19 dec 2021 22:00
av Teslared
Det kan inte vara så att i och med att du hade hög förbrukning att oljan blev varmare än normalt och någon temp.givare fick för sig att larma.
Du fick ju inte något larm om låg nivå.
Re: Felmeddelande
Postat: 20 dec 2021 12:57
av ChristerSjo
Teslared skrev:Det kan inte vara så att i och med att du hade hög förbrukning att oljan blev varmare än normalt och någon temp.givare fick för sig att larma.
Du fick ju inte något larm om låg nivå.
Nej inget larm om låg nivå direkt. "Växellådsolja bör ses över/OK att köra - boka service". Men att växellådsolja skall ses över kanske innebär låg nivå.