"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av LarsL »

Lazzo skrev:
Intressant tråd - har haft min Tesla Y i 3 veckor, jag åkte på första långturen under julhelgen. Fick ett SMS av Tesla igår(27/12) om att ”du kanske upplever ojämn värme under kalla förhållande”, detta var ett mjukvaruproblem som skulle lösas med kommande 2021.44.30 update. Värmen fungerade dock fint - tills jag stannade på Tesla super-charger i Markaryd för att ladda i 25min. När vi fortsatta resan var värmen ”död” - temperaturen sjönk snabbt(-2 ute) och resten av familjen fick pälsa på vinterkläder för att inte frysa. Som tur var fungerade uppvärmningen av ratt, säten fram och bak fortfarande, vilket motverkade kylan något. Ett meddelande om service av klimatanläggningen visades även på min display hela vi vägen hem.

Efter att ha parkarat bilen hemma och låtit den varit avstäng en liten stund - samt startat om displayen verkar dock värmen fungera som vanligt igen. Meddelandet om service är också borta.

Fråga är om vågar åka på en längre tur igen innan det finns en ny version att ladda hem? I denna tråd verkar det som flera fått problem i samband med super-charge av sin Y.
Du ska nog försöka låta bli att åka innan du fått och installerat uppdateringen.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jonny »

EmanuelH skrev:
Samma fel för mig. Minus 14 och 20 mil hemifrån. Svinkallt i bilen. Fick stanna på motorvägen för att skapa rutor tidigare. Nästa veckas fjällresa får vi ställa in. Det här går ju inte att lita på. Model 3 LR från mars 2021. Suck!
Har också en M3 LR levererad i mars 2021. Värmen la av helt på långresa förra veckan i -29 grader. Bärgare till Umeå och två sensorer utbytta. Var tydligen en dålig batch med sensorer i dessa bilar. Bilen hämtad häromdagen och än så länge problemfritt. Peppar pepp.. Men bilen drog väldigt lite med värmen helt ut funktion;-). Men blev mycket isskrapans på insidan.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
EmanuelH
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jan 2022 18:39

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av EmanuelH »

De vet om problemet alltså. Då kunde man ju förvänta sig att de skulle återkalla bilar för att åtgärda istället för att sätta kunderna i skiten. Försöker boka service. Om tre veckor är närmaste lediga tid. Tyvärr inte första service-bokningen för mig.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

Kvalitet !
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

Verkar som ”fixen” som ska lösa problemen med värmen i version 2021.44.30 är på väg ut nu. Har inte fått möjlighet att installera den själv ännu - men den omnämns i flera forum på nätet från den 1/1 2022, exempelvis här:
https://driveteslacanada.ca/software-up ... ase-notes/
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av easyliving »

Håller på att installer fixen nu (.30) så den har kommit ut. Hoppas den fixar problemet och inte skapar nya.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av kenjon »

Jag har också fått den, och det är ju en mycket bättre lösning än att återkalla alla bilarna. :D
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

kenjon skrev:
Jag har också fått den, och det är ju en mycket bättre lösning än att återkalla alla bilarna. :D
förutsatt att den fungerar och det är mjukvaran det är fel på ja
vissa har ju fått saker utbytta …
Användarvisningsbild
mhaegg
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 aug 2021 18:23
Ort: Luleå

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mhaegg »

Samma hände mig, -30 vid laddning SuC i p-vaara efter körning dit från luleå ( 27 mil ) med temp pendlande mellan -20 -30 hela vägen.
10 min efter laddning försvinner värmen och felkoden VCFRONT_a447 Klimatsystem behöver servas kom.
Stängde av bilen, väntade 2 min sedan trampade jag på bromsen och bilen startade upp. Efter det så har detta fel inte kommit upp igen, dock har jag svajig värme i bilen rätt regelbundet.

Fick råd av service att inte uppdatera bilen innan SC har fått titta på bilen, kanske pga att vi 1gång under samma resa innan detta hände fick bilen i turtlemode ( hast begränsad till 110 kmh) som löstes genom att vi stannade och klev ut väntade 1 min klev in igen så var felet borta och återkom inte igen och har inte sedan dess ( 22Dec ). Vet inte vad jag är mer orolig för, turtlemode eller värmen...Speciellt när man bor i Luleå och kör långa sträckor...
Bokad service så förhoppningsvis löser det sig, speciellt när det verkar va rätt återkommande problem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Jag har också fått den, och det är ju en mycket bättre lösning än att återkalla alla bilarna. :D
Jag har tid hos SC på fredag eftersom 44.30 bara avhjälper "svajig värme", inte "värmesystem otillgängligt".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jahapp »

Ojoj. Många svar! Både skönt och inte skönt att jag uppenbarligen inte är ensam om problemet.

Har också bokat service till på fredag morgon. Upp till bevis vad Tesla säger om saken då.
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

mikebike skrev:
Jag har tid hos SC på fredag eftersom 44.30 bara avhjälper "svajig värme", inte "värmesystem otillgängligt".
Ajdå - så alla bilar som fått felet ”vcfront_a447 - Klimatanläggningssystenet behöver servas” bör boka tid hos Tesla? Även om felet har försvunnit i displayen?
Senast redigerad av Lazzo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

Ja det kanske ska förtydligas vilken kod man ska uppsöka SC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Lazzo skrev:
mikebike skrev:
Jag har tid hos SC på fredag eftersom 44.30 bara avhjälper "svajig värme", inte "värmesystem otillgängligt".
Ajdå - så alla bilar som fått felet ”vcfron_a447 - Klimatanläggningssystenet behöver servas” bör boka tid hos Tesla? Även om felet har försvunnit i displayen?
Jag har nog inte sett någon kod, bara felmeddelandet.
Enligt samtal med SC där jag uttryckte en förhoppning om att 44.30 skulle hjälpa så lät de min bokning ligga kvar trots att värmen kom tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

Man ser koden som rubrik under ”varningar”, se bifogad bild.
717590F2-B950-4D85-B7CD-3AA907DA9DA3.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Lazzo skrev:
Man ser koden som rubrik under ”varningar”, se bifogad bild.
Ok, skall kolla.
Jag såg att SC uppdaterat min ärende med följande:

"Model 3/Y Heat Pump PT Sensor Replacement"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av NiklasTesla »

Lazzo skrev:
Man ser koden som rubrik under ”varningar”, se bifogad bild.
Lär inte detta ändå vara samma typ av fel som inträffade när Model 3 med LFV-pump började levereras (Fel på "Octavalve")?

Känns som ett typfel som Tesla ändå har rätt bra koll på (likt känslig lack).

MVH
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jahapp »

Tesla kontaktade mig och frågade om problemets skett igen efter första gången, vilket det inte har. Gick med på att skjuta på service till om några veckor istället för på fredag. De hade tydligen svinmycket att göra (Upplands Väsby), bogserade bilar och skit efter julhelgen.

Som plåster på såren åt mig själv ska jag lägga till att de får justera min ena bakre dörr i service request också, stänger inte lika lätt som den andra.
Användarvisningsbild
jelo
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2021 16:24

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av jelo »

Idag var det min tur att råka ut för detta på en fyra veckor gammal YLR.

Felmeddelande: VCFRONT_a477, Klimatanläggningssystemet behöver servas

Detta med senaste programvaran .30.

Bilen är inlämnad på SC så får vi se vad de hittar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Lazzo skrev:
Man ser koden som rubrik under ”varningar”, se bifogad bild.
Näe, där fanns inget, det har nog gått för lång tid (23/12).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
asenfors
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2022 20:02

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av asenfors »

Fick detta fel under gårdagen och det uppkommer enbart efter supercharger laddning för mig.

Laddar jag hemma så funkar värmen perfekt.

Pratade med supporten igår och vi startade om skärmen först och sedan stängde av bilen.
Efter denna manöver kom värmen igång igen, men måste göra om det igen efter supercharger laddning.

Någon som får löst problemet på liknande sätt?

Verkar ju vara mjukvaran som är problemet.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

Så mycket för den senaste uppdateringen för att ”lösa” detta problemet :roll:
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av ville9 »

asenfors skrev:
Fick detta fel under gårdagen och det uppkommer enbart efter supercharger laddning för mig.

Laddar jag hemma så funkar värmen perfekt.

Pratade med supporten igår och vi startade om skärmen först och sedan stängde av bilen.
Efter denna manöver kom värmen igång igen, men måste göra om det igen efter supercharger laddning.

Någon som får löst problemet på liknande sätt?

Verkar ju vara mjukvaran som är problemet.
Usch,
Har inte drabbats än men nervös inför kommande fjällresor.

Bra att vara förberedd på hur man ska lösa det.
Starta om skärmen, hur gör man det exakt?
Med stänga av bilen, menar du gå in under ”säkerhet” i menyn och trycka ”stäng av bilen”?

Ja det verkar som att de som drabbats har fått det efter supercharging.
Man kanske ska tänka taktiskt här och köra långa resor och långa laddsessioner just nu då, istället för att småladda här och där.
Så att det blir så få besök på SuC som möjligt.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Ansim
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2022 22:53

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Ansim »

Lazzo skrev:
Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Efter 80 mil i min december köpta MY så fick jag detta fel idag. Har haft bilen ståendes djuptfryst (-20) vid våran stuga i två dygn. I morse när vi skulle åka hemmåt så gick det inte att starta värmen från appen. Värmen startade dock inifrån bilen. Dock efter att vi kört i ca 5min så slutade värmen komma och det beryktade felmeddelandet dök upp. Startade om skärmen när vi kom hem i garaget, men felmeddelandet var fortfarande kvar och det kom bara kall luft. Tog en till sväng och då startade plötdligt värmen och meddelandet försvann. Har bokat en service. Detta har alltså inget med suc laddning att göra. I alla fall inte för mig. Får se hur den funkar i morgon, ska vara -25 här då.
Skriv svar