"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Lazzo skrev:
Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Min la av dagen innan Julafton, när vi skulle åka "hem" från en julkonsert i -7.
Jag startade om skärmen två gånger utan önskat resultat. Sedan fick den stå över natten med laddning. Nästa dag fungerade värmen, och har gjort så sedan dess.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av easyliving »

Håller med - det är något med förkonditioneringen för SuC som stökar. Efter några vinterresor med värmeproblem och sanslös förbrukning inför SuC har jag börjat lura bilen och navigerar inte till slutdestinationen utan lägger in SuC i navigeringen några mil innan laddstoppet och beräknar manuellt så man kommer hem med vettig laddning. Lustig grej blir att när förkonditioneringen väl kommer igång börjar bilen blåsa kalluft i kupén en kort stund för att sedan börja värma på igen.
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av MrKillBill »

Drabbade mig igår. Körde omkring i förrgår med -20C utan problem, körde igår förmiddag utan problem, sen, på eftermiddagen, felmeddelande. Har provat reset m.m. men ingen skillnad. Har inte varit i närheten av en SuC på en månad.
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av MrOCM »

Samma här, råkade ut för det för ett par dagar sedan. Utan förvarning slutade värmen att fungera. Omstart hjälpte inte. Parkerade bilen för att gå in i en butik. När jag en stund senare kom tillbaka igen för att köra hem fungerade värmen normalt.

Har inte anmält det till Tesla. Osäker på om jag ska göra det. Har inte fått "30-versionen" än. Kanske skulle vänta och se om fenomenet uppstår igen och i så fall anmäla det då.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av falmarkspeter »

Råkade ut för det för första gången EFTER installation av .30
Enbart AC-laddning hemma senaste månaden.
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av MrKillBill »

MrKillBill skrev:
Drabbade mig igår. Körde omkring i förrgår med -20C utan problem, körde igår förmiddag utan problem, sen, på eftermiddagen, felmeddelande. Har provat reset m.m. men ingen skillnad. Har inte varit i närheten av en SuC på en månad.
Min är alltjämt ur funktion men gjorde en notering. Enligt bilen är det -20C utomhus men enligt en mer tillförlitlig termometer är det -9C, givare som ställer till det?
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av PekkaB »

Haft min bil på verkstan i över en månad utan att dom har fått till det. Min bil har hårdvaruproblem. Infon jag får ifrån Tesla är inte så informativ. Har hyrbil, men hade jag velat köra en Rav4 så hade jag köpt en. ;)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

PekkaB skrev:
Haft min bil på verkstan i över en månad utan att dom har fått till det. Min bil har hårdvaruproblem. Infon jag får ifrån Tesla är inte så informativ. Har hyrbil, men hade jag velat köra en Rav4 så hade jag köpt en. ;)
Skoj ändå när man lagt såpass liten peng för en Tesla :roll:
Känns inte som kunskapsnivån är bland dom högre när man på en månad inte löser problemet
Verkar inte ha bråttom heller
Användarvisningsbild
jelo
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2021 16:24

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av jelo »

Lazzo skrev:
Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Jag har råkat ut för problemet utan att ha laddat på SuC.

Fick tillbaka bilen från SC idag, de hittar inget hårdvarufel på den. Får väl se om jag kan återskapa felet på egen hand…
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

jelo skrev:
Lazzo skrev:
Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Jag har råkat ut för problemet utan att ha laddat på SuC.

Fick tillbaka bilen från SC idag, de hittar inget hårdvarufel på den. Får väl se om jag kan återskapa felet på egen hand…
Men vadå, ska man bara vara nöjd med det då eller ? Känns ju Helt Orimligt
NÅGOT e ju uppenbarligen väldigt fel…
Helt otroligt
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jo-el »

Kan det vara så att något som proppas till pga isbildning?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re:

Inlägg av Dexter86 »

Jo-el skrev:
Kan det vara så att något som proppas till pga isbildning?
Troligtvis
Bör la vara samma princip som en luftvärmepump ? Vattnet fryser la där också när den avfrostar typ…bildas kanske nägot någonstans
Användarvisningsbild
jelo
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 dec 2021 16:24

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av jelo »

Dexter86 skrev:
Men vadå, ska man bara vara nöjd med det då eller ? Känns ju Helt Orimligt
NÅGOT e ju uppenbarligen väldigt fel…
Helt otroligt
Ja, det är inte riktigt det besked jag ville ha. De hittade inget i loggarna, men jag skickade med en skärmdump på felmeddelandet så vem vet.

Får ut och åka lite mer och se om det uppstår igen.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re:

Inlägg av Jordgubben »

Jo-el skrev:
Kan det vara så att något som proppas till pga isbildning?
Lät som ett bra förslag! min (3:a) har varje gång börjat fungera efter upptining i varmgarage. Just nu har den fungerat fint i några dagar trots temperaturer under -30 grader.

Har själv funderat om "avfrosta bil" kan skapa problemet? Har använt det rätt ofta fram tills bilen sist tappade värmen och hållt mig ifrån det alternativet då jag tyckt mig se ett samband. Varje gång bilen tappat värmen har jag använt mig av "avfrosta bil" innan bilen använts.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av raven1976 »

Lazzo skrev:
Trist att inte .30 verkar lösa problemet. Har nu bokat in ett besök på SC, får se vad Teslas tekniker har att säga om det hela.

Min uppfattning är att värmen lägger av i samband med alt. direkt efter en Super-charge laddning och att det eventuellt kan vara förkonditioneringen av batteriet som ställer till det. När jag fick problem var det precis detta scenario - navigeringen förslog laddstopp på SC i Markaryd och det visade en text om att batterierna förkonditionerades ett bra tag innan det var dags att ladda. Laddade från 20-80%, direkt när vi satte oss i bilen för att köra vidare började det då blåsa kallt från ACn.

Finns det någon som fått problem UTAN utan att ha laddat på SC och använt den automatiska förkonditioneringen via navigering?
Jag håller med dig. Jag har tappat en hel del av värmen direkt efter SuC. All värme försvann inte, men helt klart sämre än innan. Det gick dock till sig efter någon mil, men så ska det ju inte behöva vara. Vill påstå att det hänt de senaste tre eller fyra gångerna efter jag laddat på SuC.
nysmask
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 20:07

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av nysmask »

Har hänt två gånger.
1. I fjällen -5 körde till backen och tillbaka 5km , då dök den beryktade fel koden up. Även diskant ljudet fram försvann. Ringde support. Rådet var Säkerhet->Stäng av. Efter omstart av bilen kom värmen igång
2. På vägen hem -5 efter Sc i Gävle , stannade på nästa avfart och startade om bilen och då kom värmen tillbaka.

Supporten la till ärendet på nästa planerade service besök.

Hade uppgraderat till 2021.44.30 innan för att slippa problemet.
Även märkt att om man spelar spel solitär eller soduko så buggar vänster delen av skärmen ur när man kör vidare. Den visar ingen ”trafik” utan visar bara en stillastående bil.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av hanseman »

Detta skrevs nyligen om problemet med värmen i bilen om det hjälper någon!
Screenshot_20220112-123638_Twitter.jpg
Screenshot_20220112-123327_Twitter.jpg
Screenshot_20220112-123345_Twitter.jpg
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av hanseman »

Fortsättningen
Screenshot_20220112-123353_Twitter.jpg
Screenshot_20220112-123402_Twitter.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tellus »

Tesla owners are again losing heat in extremely cold weather

https://electrek.co/2022/01/12/tesla-ow ... ing-badly/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Tesla owners are again losing heat in extremely cold weather

https://electrek.co/2022/01/12/tesla-ow ... ing-badly/
Det var minus 7 när min värme försvann. Knappast extremt kallt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Choke »

Ska komma en ny version 30.6 som ska fixa värmepumpen.

https://driveteslacanada.ca/model-3/cri ... re-update/
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Larsf
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 sep 2021 23:38
Ort: Falun

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Larsf »

Den har just kommit till min bil så fler borde ha den tillgänglig för nedladning om ni kollar. Jag hade inget problem innan så kan inte säga något om effekten.
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tellus »

Kan man enkelt se luckan som strular i fronten?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
nysmask
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 20:07

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av nysmask »

Fick denna i morse.
A6A3F579-688B-42B0-B289-771A16712ED4.jpeg
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av ville9 »

Har installerat version 30.6.

Är alla problem förväntade vara fixade nu?
Har hittills inte haft några värmeproblem med min MY.

Fjällresa om en vecka, vågar man?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Skriv svar