"Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Xeik »

ville9 skrev:
Har installerat version 30.6.

Är alla problem förväntade vara fixade nu?
Har hittills inte haft några värmeproblem med min MY.

Fjällresa om en vecka, vågar man?
Ingen kommer ihåg en fegis! :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Tellus »

Kanske förebygga med lite 5-56 till gångjärnen på luckan, om det är dom som fryser fast.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av ville9 »

Ni som haft problem, upplever ni att det blivit bättre med senaste versionen?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av PekkaB »

Min bil har varit på verkstan i över en månad. Det är bytt Kompressor och Octovalve ändå verkar dom inte få det att fungera. Börjar bli lite irriterad nu. Synd för annars tycker jag om bilen. Dom ringde ifrån Tesla i fredags och sa att jag får behålla hyrbilen över helgen jag tyckte att det var en klar förutsättning. :roll:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

PekkaB skrev:
Min bil har varit på verkstan i över en månad. Det är bytt Kompressor och Octovalve ändå verkar dom inte få det att fungera. Börjar bli lite irriterad nu. Synd för annars tycker jag om bilen. Dom ringde ifrån Tesla i fredags och sa att jag får behålla hyrbilen över helgen jag tyckte att det var en klar förutsättning. :roll:
Gå in i den andra tråden som är 12 sidor och kolla det sista inlägget
Kan troligtvis kanske bero på det
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 jul 2021 22:33

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av PekkaB »

Fick information i appen att bilen ska vara klar 31 jan. Dom har kört fläkten hela helgen och natten mot idag har dom kört fläkten och uppvärmning av batteriet. Tydligen får dom inte till det. Får ingen som helst uppdatering av Tesla fast jag försöker.
Användarvisningsbild
golddust
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2022 22:43

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av golddust »

Har min också inlämnad på service sedan 5 Jan. Fick info om att de väntar på reservdelar så som supermanifold m.m. så ingen vet när den kan bli klar.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

Har ni lånebilar? Det måste ju fasiken vara ett krav om man ska vara av med sin bil på obestämd tid …
Inte precis så att avgiften för den/månad slutar ticka bara för den är inne
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av erkap »

Dexter86 skrev:
Har ni lånebilar? Det måste ju fasiken vara ett krav om man ska vara av med sin bil på obestämd tid …
Inte precis så att avgiften för den/månad slutar ticka bara för den är inne
Om du köpt bilen privat har du rätt till ersättningsbil för garantiärenden. Enligt lagen får du inte drabbas av ökande kostnader (tex hyrbil) när din bil repareras.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Lazzo
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 dec 2021 20:15

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Lazzo »

Jag hade service inbokad kring detta fel i förra veckan, men blev uppring av Tesla som då hävdade att felet var löst via den senaste mjukvaruuppdateringen. Har själv inte upplevt mer problem sen jag installerade 2021.44.30.7 - å andra sidan har jag inte heller kört någon längre tur i minusgrader.

Fler som bokat service och fått samma info från Teslas tekniker? Tittar men på release notes för 44.30.7 så verkar det ju stämma att mjukvaran kompenserar för ”luckan” till värmepumpen som fastnar/fryser i öppet läge och ger felmeddelandet i den här trådens rubrik.

” This release includes changes to how the climate system works in vehicles with a heat pump. If you have experienced a lack of heat in your vehicle, this update may solve the issue by allowing the heat pump to work at lower temperatures”
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

Finns la både .8 och .11 efter det va
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av mikebike »

Lazzo skrev:
Jag hade service inbokad kring detta fel i förra veckan, men blev uppring av Tesla som då hävdade att felet var löst via den senaste mjukvaruuppdateringen. Har själv inte upplevt mer problem sen jag installerade 2021.44.30.7 - å andra sidan har jag inte heller kört någon längre tur i minusgrader.

Fler som bokat service och fått samma info från Teslas tekniker? Tittar men på release notes för 44.30.7 så verkar det ju stämma att mjukvaran kompenserar för ”luckan” till värmepumpen som fastnar/fryser i öppet läge och ger felmeddelandet i den här trådens rubrik.

” This release includes changes to how the climate system works in vehicles with a heat pump. If you have experienced a lack of heat in your vehicle, this update may solve the issue by allowing the heat pump to work at lower temperatures”
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Nej, jag fick min service uppskjuten eftersom de inte hade fått hem motorn till bakluckan, men det nämndes inget om bytet av sensor till värmepumpen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av easyliving »

Fick problem i helgen igen i -8 när värmen försvann under en halvtimme. Har senaste mjukvaran/hade ingen SuC inlagd i navigatorn/fick inget felmeddelande. Ledsnade och bokade service i Segeltorp. Någon som fortfarande har problem med värmen? Ni som haft bil på service för värmeproblem har nämnt att de brukar byta ut sensorer?
drktut
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jan 2022 23:36

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av drktut »

Mitt värmepaket gick sönder den 21/12 vcfront_a447 och den blev bärgad till SC då den var helt igenisad. Blev lovad mellandagarna, början på januari absolut innan slutet på januari och idag blev det framflyttat till sista februari. De vet inte ens när de får delarna. Erbjuder lånebil med 25000:- i självrisk utan möjlighet till eliminering samt begränsad körsträcka sen börjar det kosta extra. Jag kör ganska moderat ca 200-250 mil i månaden men det är klar mer än vad Tesla räknat med att man ska köra när bilen är på reparation och dessutom inte i 2,5 månader.

Hela historien suger, jag har hyrt en bil på rentawreck den fungerar iallafall. Men det är rätt surt att pröjsa ca 20.000 i månaden för något man inte kan använda som det ju blir med leasingavgift, arb-givaravgift och förmånsskatt och utöver det lägga 5-6k på en riskokare att åka omkring i, Nä geschäft kallar jag detta, Ingen tar ansvar för något. Svaret är: jag är ledsen att du får vänta
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av easyliving »

Trist historia. Bra, då vet jag att jag inte ska lämna bilen hos dem om reservdelarna inte finns på plats för då kan det med andra ord ta hur lång tid som helst. Bilen är fullt körbar och värmen fungerar (oftast) så då tar jag hellre med mig den.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Dexter86 »

D ju då Faaaan va rutten service och vad Noll serviceminded dom är, under all kritik.
Och månadskostnaderna tickar på i vanlig ordning givetvis men någon bil har man inte X antal månader.
Tänk om man hade jobbat så i sin egen bransch, hade konkat innan man hunnit ut genom dörren.

Men det är klart , är man bara intresserad av sälja sälja sälja så kan man ju skippa det andra
Hatten av för deras del
drktut
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jan 2022 23:36

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av drktut »

Ja det är nog bäst att behålla bilen så länge som det går. Jag fick lånebilsavtalet idag och jag får revidera min uppfattning om körsträcka för den är väldigt generös: 320 km om dagen får man köra. Däremot så verkar avtalet kört direkt genom google translate och innehåller en del konstigheter. Man får inte köra mer än 200km från SC man hämtade bilen ifrån. Dessutom måste man samtycka till att de övervakar och sparar all information om allt du gjort med bilen via bilens övervakningssystem inklusive kamera och ljud, Detta är ett så orimligt krav med tanke på inte minst europakonventionen så de kan stoppa upp sitt avtal någonstans där solen inte lyser. Bifogar avtalet här för den som är intresserad av att läsa. VARNING acceptera inte ett sånt avtal någonsin. Du blir helt rättslös.

Det märks att Tesla inte har varit på marknaden så länge och att de tar genvägar bara för att de kan. Funderar på att åka och hämta bilen när det blir lite varmare väder och köra i pälsmössa ;)

Urk ni småföretagare som funderar på att leasa Tesla, tänk efter och se till att ha en extra avbrottsförsäkring. Ni privatpersoner som funderar på att köpa en: Se till att ha en annan bil också.
LoanerAgreement.pdf
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av OfarligTesla »

drktut skrev:
Ja det är nog bäst att behålla bilen så länge som det går. Jag fick lånebilsavtalet idag och jag får revidera min uppfattning om körsträcka för den är väldigt generös: 320 km om dagen får man köra. Däremot så verkar avtalet kört direkt genom google translate och innehåller en del konstigheter. Man får inte köra mer än 200km från SC man hämtade bilen ifrån. Dessutom måste man samtycka till att de övervakar och sparar all information om allt du gjort med bilen via bilens övervakningssystem inklusive kamera och ljud, Detta är ett så orimligt krav med tanke på inte minst europakonventionen så de kan stoppa upp sitt avtal någonstans där solen inte lyser. Bifogar avtalet här för den som är intresserad av att läsa. VARNING acceptera inte ett sånt avtal någonsin. Du blir helt rättslös.

Det märks att Tesla inte har varit på marknaden så länge och att de tar genvägar bara för att de kan. Funderar på att åka och hämta bilen när det blir lite varmare väder och köra i pälsmössa ;)

Urk ni småföretagare som funderar på att leasa Tesla, tänk efter och se till att ha en extra avbrottsförsäkring. Ni privatpersoner som funderar på att köpa en: Se till att ha en annan bil också.
Jag har alltid fått använda lånebilar som min egen, obegränsad körsträcka och utomlands, gratis SuC får man ju också. Har du sagt att du behöver köra på andra platser?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Klintan »

Har du fått det ändrat i avtalet, @ofarligtesla ?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av OfarligTesla »

Klintan skrev:
Har du fått det ändrat i avtalet, @ofarligtesla ?
Nepp, det var inget sådant där avtal jag skrev under när jag fick lånebil i somras dock (iaf vad jag minns nu). Sedan vet jag inte om jag hade brytt mig om att ändra i avtalet heller om de säger att det är lugnt. Det finns inga direkta påföljder i avtalet ändå så worst case är att de blir lite sura varpå man svarar att de själva sagt att det är lugnt.
Användarvisningsbild
Heidi
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jun 2022 07:47

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Heidi »

Igår var det min (o)tur så tydligen finns problemet kvar :cry: Efter att ha kört i ganska låga temperaturer oftast mellan -10 till -30 någon månad har värmen betett sig ungefär som beskrivits ovan, kommit och gått men igår kom den inte tillbaka. Fick köra 10 mil utan värme i -15 grader. Nu blir det bärgare ca 50 mil enkel resa till servicestation och reparationen kunde ta ”flere uker”. Erbjöds en bränslevrak som hyrbil men jag vägrar. Jag vill ha snabb reparation och bilen tillbaka NU! Synd. Förutom detta har bilen funkar utmärkt i extrem kyla.
För övrigt verkar den här tråden ha spårat ur och handlar mest om villkor för hyrbilar. Det kan ni diskutera på nån annan tråd.
Kör en Model Y 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Klintan »

Det är standard att trådar avviker från ämnet här, inget att hänga upp sig på.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av NiklasTesla »

Heidi skrev: 03 jan 2023 07:53
Igår var det min (o)tur så tydligen finns problemet kvar :cry: Efter att ha kört i ganska låga temperaturer oftast mellan -10 till -30 någon månad har värmen betett sig ungefär som beskrivits ovan, kommit och gått men igår kom den inte tillbaka. Fick köra 10 mil utan värme i -15 grader. Nu blir det bärgare ca 50 mil enkel resa till servicestation och reparationen kunde ta ”flere uker”. Erbjöds en bränslevrak som hyrbil men jag vägrar. Jag vill ha snabb reparation och bilen tillbaka NU! Synd. Förutom detta har bilen funkar utmärkt i extrem kyla.
För övrigt verkar den här tråden ha spårat ur och handlar mest om villkor för hyrbilar. Det kan ni diskutera på nån annan tråd.
Tack för info. Verkar som att felet med Teslas LFV-PUMP för Model 3/Y fortfarande alltså inte är helt löst.

Kommer behålla min Model 3 LR från 2019 tills Tesla får ordning på detta.

MVH
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Jjkalla »

NiklasTesla skrev: 04 jan 2023 23:13
Heidi skrev: 03 jan 2023 07:53
Igår var det min (o)tur så tydligen finns problemet kvar :cry: Efter att ha kört i ganska låga temperaturer oftast mellan -10 till -30 någon månad har värmen betett sig ungefär som beskrivits ovan, kommit och gått men igår kom den inte tillbaka. Fick köra 10 mil utan värme i -15 grader. Nu blir det bärgare ca 50 mil enkel resa till servicestation och reparationen kunde ta ”flere uker”. Erbjöds en bränslevrak som hyrbil men jag vägrar. Jag vill ha snabb reparation och bilen tillbaka NU! Synd. Förutom detta har bilen funkar utmärkt i extrem kyla.
För övrigt verkar den här tråden ha spårat ur och handlar mest om villkor för hyrbilar. Det kan ni diskutera på nån annan tråd.
Tack för info. Verkar som att felet med Teslas LFV-PUMP för Model 3/Y fortfarande alltså inte är helt löst.

Kommer behålla min Model 3 LR från 2019 tills Tesla får ordning på detta.

MVH
Hehe, trots att 99,99% inte har några problem? Skön…t.
Användarvisningsbild
Heidi
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jun 2022 07:47

Re: "Klimatanläggningssystemet behöver servas"

Inlägg av Heidi »

Bilen hämtad och har fått en ny värmepump. Tog 1 vecka vilket jag tycker är godkänt då det var flera helgdagar. Tesla i Uppsala agerade föredömligt och jag är nöjd. :P
Kör en Model Y 2021
Skriv svar