Sida 1 av 1

Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 06:08
av taliz
“While it is expected that direct emissions of BEVs are lower than those of ICEVs, it is surprising that in fact non–tailpipe emissions are also lower. This sheds new light on the current public debate about ‘dirty’ batteries and electricity”

“The elephant in the room is the supply chain of fossil fuel-powered vehicles, not that of electric vehicles.”

“The supply chain for combustion vehicles is just so dirty that electric vehicles can’t surpass them, even when you factor in indirect emissions.”


https://cleantechnica.com/2021/12/24/ly ... tric-cars/

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 07:50
av bjelkeman
Artikeln i Nature (direktlink till rapporten).

https://www.nature.com/articles/s41467-021-27247-y

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 11:55
av Yxel
Undrar om det någonsin når svenska medier :lol:

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 12:13
av LarsL
Yxel skrev:
Undrar om det någonsin når svenska medier :lol:
Nej, i Sverige har vi de vetenskapliga skrifterna Aftonbladet och Expressen med Nyteknik, DN och SVT hack i hälen.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 12:20
av Fredrik j
Vilken komponent är det man tycker är mest klimatbelastande vid produktion av bilar egentligen? Lite svårt att se i det här käbblet.
Dom flesta komponenttyper används ju både ICE och BEV. Skulle tro att produktionsorter och typ av bil påverkar mer än drivmedel.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 12:25
av LarsL
Fredrik j skrev:
Vilken komponent är det man tycker är mest klimatbelastande vid produktion av bilar egentligen? Lite svårt att se i det här käbblet.
Dom flesta komponenttyper används ju både ICE och BEV. Skulle tro att produktionsorter och typ av bil påverkar mer än drivmedel.
En viktig punkt är antalet komponenter, faktiskt.

Du får väl skriva en insändare till Nature och se om de publicerar dina frågor :D

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 12:33
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Vilken komponent är det man tycker är mest klimatbelastande vid produktion av bilar egentligen? Lite svårt att se i det här käbblet.
Dom flesta komponenttyper används ju både ICE och BEV. Skulle tro att produktionsorter och typ av bil påverkar mer än drivmedel.
En viktig punkt är antalet komponenter, faktiskt.

Du får väl skriva en insändare till Nature och se om de publicerar dina frågor :D
Ja, men jag tror materialval, tillverkningsprocess inklusive energikälla också har stor betydelse.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 12:49
av AAKEE
Jag ids int läsa via länken.
Gissningsvis är det inte helt vetenskapligt faktabaserat.

Jag litar nog hellre på Tesla.

Ur Teslas Impact Report 2020:
92E89E9B-366C-4076-9C5A-DC36D39358BB.jpeg
5340 miles innan en model 3 har ”återbetalt” sin CO2-skuld.
(5340mi = 989 mil).

Tesla är troligen bland de tillverkarna som har lägst miljöpåverkan, så andras bilar får nog en skuld som är lite högre.

( 989mil med världsmixen på el som är rätt skitig, med svensk el är det mycket kortare ”återbetalning”)

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 14:13
av Fredrik j
Precis som jag trodde är utsläppen vid tillverkning inte så mycket beroende av vilken drivlina man använder.
Man kan räkna tills man kommer fram till rätt resultat.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 17:39
av LarsL
Artikeln är publicerad i Nature så den är vetenskaplig!

Min gissning är att fossilbilstillverkare helt enkelt inte bryr sig om miljön.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 26 dec 2021 18:08
av FinaFisken
Med Teslas torra elektrodteknik försvinner hela torkprocessen som förbrukar mycket energi, så koldioxidkalkylen för bilar med dessa batterier ser nog helt annorlunda ut.

Re: Avgasbilar smutsigare att bygga

Postat: 27 dec 2021 09:38
av Credde
Är det jag som läser fel men innehåller rapporten enbart undersökning på USA? Tycker det står fler gånger US vehicle fleet.