Sida 1 av 2
Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 16:57
av spacecowboy
Laddar normalt över natten i ett P-hus var 10e dag vilket funkar jättebra (och mindre än 1kr kWh dessutom) men nu kom julen och det har både varit minusgrader och blivit några bilturer hit och dit.
Så det var varit första gången jag hittills *behövt* snabbladda. Kör en e-Niro, vilken maxar på 70kW typ, så jag tänkte att 50kW stolparna borde räcka gott och väl .
Men det finns 2 problem.
1. Finns 50kW stolpar lite här och var men det finns ALLTID endast ett CCS uttag. Och det har hänt två gånger nu att jag kollat chargefinder att det varit ledigt men 5min senare när jag kommer dit har någon annan hunnit knycka den. Eftersom det aldrig finns mer än ett uttag är ju bara att köra vidare till en annan stolpe..
2. Stolparna verkar ofta inte kunna leverera alla 50kW. Idag tex stod jag 44min och bilen fick bara 36kW konsekvent hela tiden. Om det rörde sig om att batteriet skulle värmas upp etc borde den ha fixat det på tre jäkla kvart tycker man..
Nu tänker jag undvika ensamma 50kW stolpar. Tom att jag hellre betalar 3 ggr så mycket på Ionity om det innebär att det finns plats och rejäl effekt så jag får strömmen de få gångerna (typ julen) jag faktiskt måste ladda längs vägen.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:04
av Gargamel
Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:13
av johbe
Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:15
av Gargamel
johbe skrev:Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Såvidare den Lidl-stolpen är olistad, så kan du annars se status i ChargeFinder.
Den i Rågsved som jag sitter och slöladdar vid just nu har sin status där
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:20
av johbe
Gargamel skrev:johbe skrev:Enig. Har senast idag kört runt och jagat 50-stolpar och till slut fått samma långsamma laddning. Vi bor dessutom 500m från ett Lidl med 50kw laddning, men den har inte varit ledig en enda gång vi kört dit för att handla och går dessutom inte att se online eller i någon app när den är ledig. Då blir det hellre att vi gör likt du beskriver, parkerar lite längre vid en stolpe med lägre effekt där det finns tillräckligt många för att man har goda odds att få plats.
Laddning hemma är underskattat..
Såvidare den Lidl-stolpen är olistad, så kan du annars se status i ChargeFinder.
Den i Rågsved som jag sitter och slöladdar vid just nu har sin status där
Tack för tipset! Den appen hade jag missat.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:25
av spacecowboy
Gargamel skrev:Så är det.
Titta bara i Huddinge-området av Stockholm, finns i stort sett ingenstans att ladda här, Lidl har en 50kW men brukar vara upptagna heltiden eller så är det superslöladdare på Max 22kW
Tre gånger har jag testat ett 11kW/22kW uttag som faktiskt levererat (11kW i mitt fall). 9/10 gånger verkar uttag som påstås vara 22kW i själva verket endast leverera 4kW. Duger utmärkt över natten men känns som falsk marknadsföring är default i laddningsvärlden - men till vilken nytta kan man undra..
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:32
av Off Grid Byggaren
Ja, tyvärr finns det många nedstrypta laddplatser. Eleffekt kostar mycket pengar.
Snabbladdstationer med endast en enda CCS-laddpunkt är ofta en besvikelse, ren tur om det skulle vara ledigt just när du kommer dit.
Men finns det fler laddpunkter, och de verkligen levererar 50 kW effekt, så är de inte så tokiga trots allt.
Dessa brukar funka bra i Gävle:
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:36
av Dodde
Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:48
av Off Grid Byggaren
Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Taycan behöver ju få 800 volt. Laddas de med 400 volt finns en omvandlare i bilen som gör om spänningen till 800 volt.
Den klarar max 50 kW som standard.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:48
av MarkusL
spacecowboy skrev:Laddar normalt över natten i ett P-hus var 10e dag vilket funkar jättebra (och mindre än 1kr kWh dessutom) men nu kom julen och det har både varit minusgrader och blivit några bilturer hit och dit.
Så det var varit första gången jag hittills *behövt* snabbladda. Kör en e-Niro, vilken maxar på 70kW typ, så jag tänkte att 50kW stolparna borde räcka gott och väl .
Men det finns 2 problem.
1. Finns 50kW stolpar lite här och var men det finns ALLTID endast ett CCS uttag. Och det har hänt två gånger nu att jag kollat chargefinder att det varit ledigt men 5min senare när jag kommer dit har någon annan hunnit knycka den. Eftersom det aldrig finns mer än ett uttag är ju bara att köra vidare till en annan stolpe..
2. Stolparna verkar ofta inte kunna leverera alla 50kW. Idag tex stod jag 44min och bilen fick bara 36kW konsekvent hela tiden. Om det rörde sig om att batteriet skulle värmas upp etc borde den ha fixat det på tre jäkla kvart tycker man..
Nu tänker jag undvika ensamma 50kW stolpar. Tom att jag hellre betalar 3 ggr så mycket på Ionity om det innebär att det finns plats och rejäl effekt så jag får strömmen de få gångerna (typ julen) jag faktiskt måste ladda längs vägen.
Det är därför man köper Tesla. Att bygga ensamma 50kw laddare borde vara olagligt och är inget annat än greenwashing.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 17:52
av spacecowboy
MarkusL skrev:
Det är därför man köper Tesla. Att bygga ensamma 50kw laddare borde vara olagligt och är inget annat än greenwashing.
Villig att hålla med. Visste att snabbladdning skulle vara stora svagheten med Niron, men ändå jäkligt nöjd. Nästa kan bli Tesla dock.
Tyvärr finns dock ingen SuC än så länge mellan mina destinationer.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 18:10
av macky
Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Trist, den hade jag tänkt använda på väg till fjällen. Sen är ju taycan och GT känsliga för temperaturen på batteriet. Omvandlare till 400v är standard på CT så lär inte varit problemet. Alternativa vägen över Leksand, Rättvik och Mora har ju ett pärlband med 100 kW som jag aldrig fått ur mer än 80 kW. Ludvika var tilltalande pga 4 platser på samma ställe.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 18:14
av Niklas Z
Ja, det är ett lotteri när det bara finns en laddare. I somras kom jag till Norrtälje och hade tänkt ladda på Inchargews 50 kW laddare. Enligt chargefinder.com var den ledig. Tyvärr körde jag fel (kollade inte på navigatorn) och när jag kom fram så höll en annan bil precis på att påbörja laddning. Surt, men jag hade ström nog i batteriet för att ta mig hem ändå.
Dock brukar jag oftast få en bit över 40 kW från dessa laddare, senast igår då jag laddade på Narvavägen på Östermalm (där det finns ett flertal 50 kW laddare).
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 18:16
av Dodde
macky skrev:Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Trist, den hade jag tänkt använda på väg till fjällen. Sen är ju taycan och GT känsliga för temperaturen på batteriet. Omvandlare till 400v är standard på CT så lär inte varit problemet. Alternativa vägen över Leksand, Rättvik och Mora har ju ett pärlband med 100 kW som jag aldrig fått ur mer än 80 kW. Ludvika var tilltalande pga 4 platser på samma ställe.
När jag var där igår vid 15-tiden var en laddare trasig men den stod som ”online” i alla appar. Alla (e-tron, MEB, Mach-e och Porsche) testade den men ingen fick den att fungera.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 18:18
av Dodde
50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 18:28
av Nick
Dodde skrev:50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
Hade också föredragit typ 10+ st 50 kW laddare vid de bra vägkrogarna runt om i landet. Hade nog alla dar i veckan stannat och käkat samt laddat samtidigt när jag är ute och åker långt. Skulle det finnas så tror jag att det skulle avlasta lite från alla snabbladdare också. Något för vägkrogarna att fixa för att dra gäster till sig.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 19:08
av mikebike
Dodde skrev:50 kW vid en trevlig restaurang/vägkrog är ju annars riktigt bra. Äta i lugn och ro och sen fulladdad när man är klar. OM man hade fått strax under 50 kW i alla lägen.
Vid min närmaste 50 kW laddare får man stå max 30 minuter.
Istället parkerade jag 5,5 timmar vid en 11 kW AC stolpe.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 19:20
av AAKEE
Har provat ladda på Incharge en gång, det blev en flopp.
Provade Virta i finland för en dryg månad sedan. 50kW laddare, det fanns två 50 och en 22kWh, tror jag. Ingen annan där, fick trots det bara runt 37kW, började vid 4%. Batteriet var 21 grader varmt. (Hade samma temp igår och fick 138kW på en SuC V2, 12% SOC).
Lite synd påhalvseg laddning, löser sig dock i närtid när Tesla slänger upp Superchargers i samma ort(Pello).
Virta var i vart fall smidigt i appen, har skaffat bricka och kort nu.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 19:26
av Gargamel
AAKEE skrev:Har provat ladda på Incharge en gång, det blev en flopp.
Provade Virta i finland för en dryg månad sedan. 50kW laddare, det fanns två 50 och en 22kWh, tror jag. Ingen annan där, fick trots det bara runt 37kW, började vid 4%. Batteriet var 21 grader varmt. (Hade samma temp igår och fick 138kW på en SuC V2, 12% SOC).
Lite synd påhalvseg laddning, löser sig dock i närtid när Tesla slänger upp Superchargers i samma ort(Pello).
Virta var i vart fall smidigt i appen, har skaffat bricka och kort nu.
Det värsta med virta är om du laddar med deras app/kort, så snor de upp till 300kr av dig till en jävla 90-talspott.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 20:15
av jonasl
Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..

Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 21:42
av AAKEE
jonasl skrev:Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..

I finland med?
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 22:10
av Olten
jonasl skrev:Skaffa OKQ8-konto istället, det fungerar både på Virtas och Eons laddare utan förbetald pott.
Testat både på Virtas laddare på Bilmetro i Ludvika och i Docksta samt Eons UFC i Eskilstuna. Har aldrig laddat på OKQ8..

Jag lyckas starta Virtas laddare med Fortums tag

Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 27 dec 2021 22:55
av R_Edvinsson
Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.

Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 28 dec 2021 06:47
av Dafro
R_Edvinsson skrev:Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.

Tack för den

nu sabbar du min sportlovsresa ju, hade planerat in Ludvika för att alt kunna ladda med 150 och i värsta fall 100, tillbaks till planeringsbordet då. Har öven med Moras 6 st 100 kW på min plan.
Re: Den stora 50kW-besvikelsen
Postat: 28 dec 2021 11:07
av R_Edvinsson
Dafro skrev:R_Edvinsson skrev:Dodde skrev:Den stora besvikelsen överlag. Laddade i Ludvika på VIRTA igår, 200kw laddadare som delas när två laddar som jag har förstått det. Killen bredvid var skitsur för han fick bara 39kw med sin Taycan CT, sjukt besviken var han. Jag fick som högst 67kw innan en E-tron pluggade in och då gick det ner till 48kw. Dom laddarna är ett skämt.
Bilmetros laddare borde ses över vad gäller märkning.
För jag är ytterst tveksam om de där 2x200kW alternativt 2x100kW är något annat än dekaltrimmade laddare där de missat att totaleffekten aldrig kan skickas ut till en laddande bil.
På samma sätt som InCharges 120kW laddare som bara levererar 2x60kW.
Laddat där några gånger nu på resorna mot sälen (både Ludvika och Mora) och aldrig sett mer än 98kW ur 200:an och 48kW ur 100:an.

Tack för den

nu sabbar du min sportlovsresa ju, hade planerat in Ludvika för att alt kunna ladda med 150 och i värsta fall 100, tillbaks till planeringsbordet då. Har öven med Moras 6 st 100 kW på min plan.
Skall rätta mig själv lite.
Ur ena 2x100 i Mora fick jag faktiskt 98kW nu senast när jag anlände med 2% pga en laddare ur funktion i Rättvik.
Men då var jag själv vid pumpen och det var jag inte på de andra två försöken, när 48kW var vad som erbjöds.