Sida 1 av 1

Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 27 dec 2021 22:38
av Wisebear
En fundering som säkert någon av er har svaret på. Jag vet att räckvidden ökar om batterierna är varma och jag vet att de blir varma av att snabbladda. Däremot har jag ingen förklaring på följande scenario och jag vet inte hur jag ska förbättra detta i framtiden.

Idag startade jag en resa i -6 grader med fullt batteri. Värmd kupé men inte värmde batterier gissar jag eftersom jag använde den vanliga appen. Förbrukningen på första 16 milen hamnade på 2,80 kWh/mil. Efter snabbladdning hamnade nästa 20 milen på 2,3 kWh/mil och efter ytterligare en snabbladdning landade sista 20 milen på 1,75 kWh/mil.

Det var samma fart, ca 100 km/h och ungefär samma temperatur. Det var till och med kallare på slutet. Är detta mönster vanligt? Ska det vara så? Kan jag förvärma och få ner förbrukningen redan från start?
/Björn

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 27 dec 2021 22:41
av Pasjostrom
Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.

Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 27 dec 2021 23:06
av Tellus
Välkommen!

All förvärmning värmer även upp batteriet. Men man måste förvärma rätt länge om man vill ha varmt batteri från start. I appen syns röda värmeslingor bredvid batteriikonen, dom försvinner när batteriet är lagom varmt, dvs ca 20 grader. Då blir förbrukningen lägre på första etappen.

Efter supercharging om batteriet hunnit blivit riktigt varmt så används denna överskottsvärme sedan för att värma kupén, därav den låga förbrukningen på sista etappen.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 06:43
av Dafro
Sedan räknas väl effektförlusterna som uppstår vid snabbladdningen inte in i dessa siffror så det ör lätt att lura sig på dessa. Det är ju också effekt som du har förbrukat.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 08:25
av Wisebear
Pasjostrom skrev:
Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.

Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
Jag ska prova att förvärma mycket längre hemma innan jag drar nästa gång. Av nyfikenhet, hur stor påverkan ha förkonditionering på laddningen?

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 09:33
av Bjelke
Wisebear skrev:
Pasjostrom skrev:
Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.

Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
Jag ska prova att förvärma mycket längre hemma innan jag drar nästa gång. Av nyfikenhet, hur stor påverkan ha förkonditionering på laddningen?
Det verkar mest hänga på att man har sladden i för då värms batteriet mer (innan man åker hemifrån alltså).
Förkonditionering är superbra för laddningen, utan den kan man få väldigt låg laddeffekt!
Jag gillar också rubriken på tråden rent allmänt ;) :lol:

Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 09:48
av taliz
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 10:18
av Wisebear
Bjelke skrev:
Jag gillar också rubriken på tråden rent allmänt ;) :lol:
Jag också ;) Rubriken i sig är ju inte frågan, vilket jag också skrev. Räckvidden ökade efter andra SuC-laddningen och jag tyckte att skillnaden var så stor. Därför undrade om det var vanligt. För mig var det inte uppenbart att snabbladdningen skulle kapa förbrukningen så mycket endast genom att värma batterierna. Det var heller inte uppenbart att förkonditionering drar så mycket.

Är det isf så att jag inte ska förkonditionera om jag vill öka räckvidden? Är det någon här som jämfört laddhastighet med och utan förkonditionering på en SuC?

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 10:20
av Wisebear
taliz skrev:
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
Snålhet ;) då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 12:17
av taliz
Wisebear skrev:
taliz skrev:
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
Snålhet ;) då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
Då förstår jag inte riktigt vad syftet med tråden
var?

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 12:49
av AAKEE
taliz skrev:
Då förstår jag inte riktigt vad syftet med tråden
var?
Kunskap och förståelse?

Essensen av tråden är ju att man kan förlönga räckvidden vid kyla genom att förvärma med sladden inkopplad.

Bäst är att planera avfärd, då börjar den värma batteriet i god tid innan så att det är varmt.
Har man en bil med värmepump(som fungerar, måste kanske tilläggas i dagens läge :( ) så ser man att bilen drar mindre så länge batteriet har kvar värme i sträng kyla. Värmepumpen tar värme från batteriet men när den är slut och det är kallare än runt -10- -15 så tar bilen energi från batteriet efter det. Förbrukningen går upp.

Startar man med kallt batteri med en vill med VP kommer batteriet värmas med egen ström först= hög förbrukning.
När man har SuC:at, finns det energi att nyttja för VP= låg förbrukning.

Jag kan se om bilen värmer batteriet eller tar värme ifrån live med Scan My Tesla, intressant på nörd-nivå :-)

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 13:03
av [JM]
Kan ju även varit så att resan började i motvind som sedan under dagen minskade.

Därav höga förbrukningen med förvärmt batteri.
Bara en tanke.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 13:09
av AAKEE
[JM] skrev:
Kan ju även varit så att resan började i motvind som sedan under dagen minskade.

Därav höga förbrukningen med förvärmt batteri.
Bara en tanke.
Japp, skillnaden ser större ut än det brukar vara för mig varmt/kallt batteri. Fast det skiljer en del.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 16:53
av Wisebear
taliz skrev:
Wisebear skrev:
taliz skrev:
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
Snålhet ;) då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
Då förstår jag inte riktigt vad syftet med tråden
var?
Jag kanske var otydlig. Minskad förbrukning=ökad räckvidd.

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 17:16
av Dafro
Wisebear skrev:
taliz skrev:
Wisebear skrev:
taliz skrev:
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
Snålhet ;) då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
Då förstår jag inte riktigt vad syftet med tråden
var?
Jag kanske var otydlig. Minskad förbrukning=ökad räckvidd.
Det är det som räknas, en annan kommer få köra i max 50 för att komma ner i förbrukning. :D

Re: Ökad räckvidd efter laddning

Postat: 28 dec 2021 18:14
av AAKEE
Dafro skrev:
Det är det som räknas, en annan kommer få köra i max 50 för att komma ner i förbrukning. :D
Kör inte för sakta bara, med högt vörmebehov blir lägsta förbrukningen = högre fart. :D