NIO ET5 en Tesladödare?
Postat: 28 dec 2021 12:18
NIO ET5 får Gigacasting teknik och upp till 1.000km i räckvidd.
Är den en Tesla dödare?
Är den en Tesla dödare?
Nej tror inte det. Tesla är död sedan 7. Januari 1943.Peter Andersson skrev:NIO ET5 får Gigacasting teknik och upp till 1.000km i räckvidd.
Är den en Tesla dödare?
Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
Mja.. klarar man hålla typ 90-95km/h i snitthastighet genom landet är det rätt "normalt" (om man inte enbart kör E4an)martinot skrev:Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
Tur, medvind, nedförsbacke, plusgrader och hemlängtan... så kanske.joel80 skrev:Mja.. klarar man hålla typ 90-95km/h i snitthastighet genom landet är det rätt "normalt" (om man inte enbart kör E4an)martinot skrev:Lär bli bra mycket mer än 10 timmar om man skall snigelköra med en maxhastigehten skall vara 80 km/h!joel80 skrev:Mer en fossilbilsdödare för alla de som hela tiden tjatar om att de aldrig behöver stanna på sina resor. Nu kommer de kunnq sitta och spränga kissblåsan i 10 timmars sträckkörning.
Då kanske den kan klara 900-950km
Beror på hur kissnödiga/bajsnödig ni är. Avvakta med sådana beställningar/tillval. Mitt råd är att inte lite på kinesernas siffror. Brukar vara lite/mycket glädjesiffror som baseras på gamla metoder som NEDC som inte västvärlden använder sig av längre. Fram tills annat är bevisat så är jag tveksam till att den i praktiken ens räcker 90-95 mil i vårat nordiska klimat.Mickep skrev:Den kanske kommer med en inbyggd toalett.
Får den 150kWh batteri så kan man ju räkna med 75 mil i alla fall. Det är imponerande bara det tycker jag.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Låter rimligt. Speciellt på vinterhalvåret kan det nog bli ännu högre förbrukning.Trevlig skrev:Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Är det mer likt en typ Kia E-niro eller en Enyaq skulle det ligga på 22-24kWh/100km nu på vintern och en bit u der 20kWh/100km på vintern i motorvägshastighet.martinot skrev:Låter rimligt. Speciellt på vinterhalvåret kan det nog bli ännu högre förbrukning.Trevlig skrev:Kia EV6 270 Wh/km i 120. tänker att ET5 borde ligga där ungefär.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
Men med 270 som EV6 i snittförbrukning över året så borde vi hamna på ca 55 mils räckvidd om jag inte räknat helt fel (troligen kortare på vintern).
Jag har ju en S75D. Har kört 46 mil som bäst på sommaren och 31 mil i -24 som sämst på vintern.Generalbogge skrev:Får den 150kWh batteri så kan man ju räkna med 75 mil i alla fall. Det är imponerande bara det tycker jag.nek0 skrev:Ren matematik 150kWh batteri / förbrukning = räckvidd
Vi vet hur stort batteri är resten måste vi gissa eller vänta på ett test utanför Kina
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vidd-i-ar/
Nio: Vi ska ha solid state-batterier och 100 mils räckvidd - i år!
Kinesiska Nio satsar inte bara hårt på batteribytarstationer.
Man ska också bli först med solid state-batterier. Vi har fått en intervju med företagets vice president Hui Zhang.
Nio ET7 blir förmodligen den första bilmodellen från Nio på svensk marknad. Den visades 2021 och är 5,1 meter lång. Startpriset i Kina ligger runt 70.000 dollar. Bilen finns med tre batteripaket: 70-100-150 kWh – varav det största är ett så kallat "semi solid state"-batteri.
Räckvidden enligt den gamla NEDC-normen (som inom EU ersatts av WLTP) är 50–100 mil. Bilen drivs av två motorer och är fyrhjulsdriven.
Effekt 644 hk. Luftmotståndet är lågt, med ett cW-värde på 0,208 och bilen är bland annat utrustad med Lidarteknik.