Sida 1 av 1

Will Tesla dominate in 2022 as well?

Postat: 04 jan 2022 21:24
av Zalman3

Re: Will Tesla dominate in 2022 as well?

Postat: 04 jan 2022 22:22
av vovven
Jag hoppas verkligen inte att Tesla skall dominera bilmarknaden. det vore ju aptrist om var och varannan bil är om några år är en Tesla.

Re: Will Tesla dominate in 2022 as well?

Postat: 04 jan 2022 23:12
av DanneB
vovven skrev:
Jag hoppas verkligen inte att Tesla skall dominera bilmarknaden. det vore ju aptrist om var och varannan bil är om några år är en Tesla.
Problemet som andra biltillverkare har är batteribrist. Northvolt ska väl producera runt 60GWh som bör räcka till runt 800000 bilar. Detta ska dock delas mellan flera olika bil/lastbilstillverkare, så VW, BMW eller Polestar får inte batterier till 800k bilar.
Tesla å andra sidan ska ha en egen batteritillverkning i sin fabrik i Tyskland, som enligt utsago ska producera 250GWh enbart till Tesla. De andra fabrikerna har också egen batteritillverkning.
Ser en viss risk att de andra tillverkarna blir lämnade i dammet och Tesla kör i ringar runt de andra vad det gäller produktionskapacitet.

Re: Will Tesla dominate in 2022 as well?

Postat: 04 jan 2022 23:26
av Zalman3
DanneB skrev:
vovven skrev:
Jag hoppas verkligen inte att Tesla skall dominera bilmarknaden. det vore ju aptrist om var och varannan bil är om några år är en Tesla.
Problemet som andra biltillverkare har är batteribrist. Northvolt ska väl producera runt 60GWh som bör räcka till runt 800000 bilar. Detta ska dock delas mellan flera olika bil/lastbilstillverkare, så VW, BMW eller Polestar får inte batterier till 800k bilar.
Tesla å andra sidan ska ha en egen batteritillverkning i sin fabrik i Tyskland, som enligt utsago ska producera 250GWh enbart till Tesla. De andra fabrikerna har också egen batteritillverkning.
Ser en viss risk att de andra tillverkarna blir lämnade i dammet och Tesla kör i ringar runt de andra vad det gäller produktionskapacitet.

Andra tillverkare kan ha både batteribrist och chipbrist.
Halvledarkrisen slår till hos VW - leveransstopp!

I början av veckan meddelade Volkswagen att "På grund av nuvarande utbudsflaskhalsar för halvledare, som ingår i många komponenter i våra fordon, kan det bli betydligt längre produktionstider för vissa av våra modellvarianter" . Med detta uttalande, som finns i konfiguratorn för VW ID.4, indikerar VW att endast vissa versioner av Stromer kan beställas. I detalj betyder det att ID.4 från Volkswagen för närvarande endast kan beställas med den kraftfullare 125 kW-motorn, 109 kW-basmotorn kan inte konfigureras.
https://www.elektroauto-news.net/2022/h ... efer-stopp

Re: Will Tesla dominate in 2022 as well?

Postat: 04 jan 2022 23:40
av DanneB
Zalman3 skrev:
DanneB skrev:
vovven skrev:
Jag hoppas verkligen inte att Tesla skall dominera bilmarknaden. det vore ju aptrist om var och varannan bil är om några år är en Tesla.
Problemet som andra biltillverkare har är batteribrist. Northvolt ska väl producera runt 60GWh som bör räcka till runt 800000 bilar. Detta ska dock delas mellan flera olika bil/lastbilstillverkare, så VW, BMW eller Polestar får inte batterier till 800k bilar.
Tesla å andra sidan ska ha en egen batteritillverkning i sin fabrik i Tyskland, som enligt utsago ska producera 250GWh enbart till Tesla. De andra fabrikerna har också egen batteritillverkning.
Ser en viss risk att de andra tillverkarna blir lämnade i dammet och Tesla kör i ringar runt de andra vad det gäller produktionskapacitet.

Andra tillverkare kan ha både batteribrist och chipbrist.
Halvledarkrisen slår till hos VW - leveransstopp!

I början av veckan meddelade Volkswagen att "På grund av nuvarande utbudsflaskhalsar för halvledare, som ingår i många komponenter i våra fordon, kan det bli betydligt längre produktionstider för vissa av våra modellvarianter" . Med detta uttalande, som finns i konfiguratorn för VW ID.4, indikerar VW att endast vissa versioner av Stromer kan beställas. I detalj betyder det att ID.4 från Volkswagen för närvarande endast kan beställas med den kraftfullare 125 kW-motorn, 109 kW-basmotorn kan inte konfigureras.
https://www.elektroauto-news.net/2022/h ... efer-stopp
Så är det, men halvledare är ett tillfälligt problem och kan snabbt lösas om bara pandemin går över.
Att det idag är framför allt fordonsindustrin som drabbats hårdast av bristen på halvledare har delvis att göra med coronapandemin och dess följdeffekter. Initialt avbeställde fordonsindustrin elektronik och ändrade sina tillverkningsplaner för att senare växla upp igen när efterfrågan tog fart samtidigt som marknaden för hemelektronik närmast exploderade, när stora delar av världen skulle jobba hemifrån.

Men framför allt handlar det om volym, teknik och lönsamhet.

– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin. Därför att volymerna är så mycket större, tekniken nyare och häftigare och bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, konstaterar Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH.
https://t.teknikforetagen.se/forskning- ... industrin/

Batterier däremot kräver nya fabriker. Hur lång tid tog det för Northvolt att bygga sin? Flera år.