Intressant om vad som redan är möjligt i batteritekniken.
Ja, det skulle inte vara dumt.
121mil på en laddning! Blir när batteriet behöver bytas ut.
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 06 jan 2022 00:06
av Maw
Nu börjar det likna något!
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 06 jan 2022 03:05
av iAkita
Tja, några snubbar i USA körde 120 mil med en elkonverterad bmw 5-serie från -87 redan 2017... De har tydligen uppgraderat den så den nu går 160 mil, vilket är världsrekord, men då i betydligt lägre fart och på bana.
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 06 jan 2022 07:41
av Gustafsson
Var inte drygt 100 mil med en MS100D rekord för MS tidigare? Med 200 kWh batteriet i bilen jag refererade till borde man klara >200 mil under samma betingelser.
Riktigt intressant skulle det vara om det kom ut liknande batterier som tredjepartsalternativ till äldre bilar till en rimlig peng. En gammal 70D med 140 kWh vore ju en hygglig uppgradering med fri SuC
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 09 maj 2022 21:45
av Zalman3
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 07:16
av mati
Frågan är vilka kompromisser de behövde göra för att åstadkomma denna höga energidensitet. Jag är tämligen säker på att detta inte är ett batteri som är lika bra som originalet, fast med dubbelt så hög kapacitet. Nånting är betydligt sämre, t.ex. hållbarhet, max antal cykler, temperaturkänslighet, max effektuttag, nåt sånt.
Jag tror inte på jultomten längre.
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 08:41
av martinot
mati skrev:
Frågan är vilka kompromisser de behövde göra för att åstadkomma denna höga energidensitet. Jag är tämligen säker på att detta inte är ett batteri som är lika bra som originalet, fast med dubbelt så hög kapacitet. Nånting är betydligt sämre, t.ex. hållbarhet, max antal cykler, temperaturkänslighet, max effektuttag, nåt sånt.
Jag tror inte på jultomten längre.
Är inne på din linje Mati. Det skall hålla under många års körning i verklighetens varierande förhållanden också. Inte bara hålla i hop för kortsiktiga hårt styrda experiment/tävlingar.
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 13:34
av AAKEE
mati skrev:
Frågan är vilka kompromisser de behövde göra för att åstadkomma denna höga energidensitet. Jag är tämligen säker på att detta inte är ett batteri som är lika bra som originalet, fast med dubbelt så hög kapacitet. Nånting är betydligt sämre, t.ex. hållbarhet, max antal cykler, temperaturkänslighet, max effektuttag, nåt sånt.
Jag tror inte på jultomten längre.
Har inte kollat videon eller läst något men man kan ladda ett lithiumbatteri till mer än 4.20V/cell. Över 4.25V sägs cellerna bli instabila men 4.30V är nog lätt möjligt med försiktig hantering.
Det skulle isf ge 10% eller lite mer extra energi. Batteriets livslängd förkortas såklart rätt mycket av att gå högt över 4.20V.
Har man lite koll och vill göra en engångsgrej typ rekord i range kanske det går nå 20% extra om man offrar batteriet.
Pax att inte krocka med ett batteri som är laddat till 120% SOC
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 16:52
av [JM]
Har för mig jag läste nånstans att man även stoppat batteri i frunken eller om det var under golvet i bagaget.
Dvs offra livslängd och förmodligen kostnad för att få ett batteri med högre energidensitet och sen dessutaom använda mera volym så får man in dubbelt så många kWh.
Men det är bara att inse att det kommer ta lång tid innan biltillverkarna stoppar in 200kWh i bilarna.
Dom tjänar mkt mer på att sälja två bilar med 100kWh än en bil med 200kWh och eftersom det är ganska rejäl brist på kapacitet att tillverka batterier så måste man prioritera.
Precis den anledningen till att Tesla Semi inte kommer serieproduceras förän 2023. Tesla har massiv orderingång på 3 och Y och tjäner mer på att sälja 5st M3 istället för en Semi.....
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 17:24
av taliz
[JM] skrev:
Men det är bara att inse att det kommer ta lång tid innan biltillverkarna stoppar in 200kWh i bilarna.
Well, Hummer EV har 212kwh, och den produceras nu..
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 19:27
av mati
Kreisel i Österrike har ju för ett antal år sedan knölat in ett större batteri i en e-Golf. Med samma formfaktor.
Jag tror att den fick nästan dubbla räckvidden jämfört med originalbatteriet. Det gick alltså redan då. Men det är också uppenbart att VW inte kopierade lösningen, trots att de har tittat på den, enligt egen utsago. Jag kommer inte ihåg motiveringen riktigt, men jag tror att de tyckte bl.a. att livslängden blev alldeles för kort. Det är ju logiskt. Stora tillverkare ger långa garantier på batteriet. Meningen är att batteriet ska hålla hela bilens livslängd. De kan inte riskera att en icke-försumbar andel av batterierna inte klarar detta.
En mindre, och exklusiv tillverkare som t.ex. Kreisel kan göra en helt annan bedömning. Och de kan också ta betalt så att priset täcker ett eventuellt batteribyte efter några få år.
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 10 maj 2022 22:41
av [JM]
taliz skrev:
[JM] skrev:
Men det är bara att inse att det kommer ta lång tid innan biltillverkarna stoppar in 200kWh i bilarna.
Well, Hummer EV har 212kwh, och den produceras nu..
Ja det är ju verkligen en bil för medelsvensson...
Re: Räckviddsrekord med nytt batteri
Postat: 06 okt 2022 22:56
av Zalman3
Our Next Energy skryter med 1007 Wh/L.
NOVI, Mich., September 13, 2022 - Our Next Energy (ONE), a Michigan-based energy storage company, today unveiled a 240-Ah prismatic anode-free cell after a successful 12-month R&D effort. The company believes its anode-free cell is the highest energy density large-format cell ever produced. The breakthrough technology will enable the commercialization of ONE’s GeminiTM dual-chemistry architecture, which will be integrated into a BMW iX prototype vehicle later this year.
ONE’s first-generation 1007 Wh/L cell eliminates the need for graphite and anode manufacturing equipment, enabling $50 per kWh cell cost at scale. “Our prismatic anode-free cell is produced with approximately half of current cell manufacturing equipment for equivalent capacity, allowing us to sharply reduce scale-up cost,” said Mujeeb Ijaz, founder and CEO of ONE.
Anode-free cells typically have low cycle life compared to conventional cells, which has not made them viable in an automotive setting. ONE’s Gemini dual-chemistry architecture has opened a straightforward path to widespread use of anode-free cells by reducing cycle and peak power requirements by 90%. Gemini pairs more standardized LFP and anode-free chemistries into one battery pack, enabled by the company’s proprietary DC-DC converter. This allows each specialty chemistry to focus on different functions: LFP for daily driving, and anode-free to extend range for long distances. This combined system is expected to deliver more than 250,000 miles of lifetime service.
“Scaling 100x from a 2 Ah pouch cell to a 240 Ah prismatic in less than 12 months is a testament to the simplicity of the design and ability to use conventional Li-ion production equipment,” said Steven Kaye, ONE Chief Technical Officer. “We are moving faster than the fastest research programs that I have been a part of. Gemini will reach volume production in 2026 accelerating electric vehicle adoption by delivering 600 miles of range in a wide range of vehicle platforms, including trucks and SVUs.”
ONE will showcase its anode-free cell and Gemini battery architecture technology at The Battery Show in Novi, MI on September 13-15.