Energilager och grön vätgas är framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 14 sep 2023 09:06
Det är inte som bränsle vätgasen skall användas vid stålproduktion, utan som reduktionsmedel. D.v.s. en industriell process.
Ja, absolut, problemet är att det inte kommer få någon positiv effekt för klimatet på mycket lång tid, eftersom detta är helt nytt och otestat. Det är bara att läsa tidsplanerna för Hybrit etc för att inse att detta inte kommer vara netto positivt på 30-40 år, och då endast om allt går enligt plan.

I befintliga industriella processer som framställning av ammoniak för konstgödselproduktion, där mer än hälften av världsproduktionen av (fossil) vätgas används idag, kan grön vätgas omedelbart ersätta fossil vätgas 1:1 och få direkt effekt på klimatet idag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av niklas12 »

EDF driver ett projekt för grön vätgas från befintlig kärnkraft
I Storbritannien
https://www.edfenergy.com/media-centre/ ... -heysham-2
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

fth skrev: 14 sep 2023 09:13
mikebike skrev: 14 sep 2023 09:06
Det är inte som bränsle vätgasen skall användas vid stålproduktion, utan som reduktionsmedel. D.v.s. en industriell process.
Ja, absolut, problemet är att det inte kommer få någon positiv effekt för klimatet på mycket lång tid, eftersom detta är helt nytt och otestat. Det är bara att läsa tidsplanerna för Hybrit etc för att inse att detta inte kommer vara netto positivt på 30-40 år, och då endast om allt går enligt plan.

I befintliga industriella processer som framställning av ammoniak för konstgödselproduktion, där mer än hälften av världsproduktionen av (fossil) vätgas används idag, kan grön vätgas omedelbart ersätta fossil vätgas 1:1 och få direkt effekt på klimatet idag.

/fth
Vad menar du med att det inte får någon effekt på klimatet för att det är nytt och otestat?

Hur kan du veta det när du samtidigt säger att det är otestat?

Och vad är ditt förslag istället?
Sluta använda stål?
CCS?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

pefreli skrev: 16 sep 2023 11:50
Vad menar du med att det inte får någon effekt på klimatet för att det är nytt och otestat?

Hur kan du veta det när du samtidigt säger att det är otestat?

Och vad är ditt förslag istället?
Sluta använda stål?
CCS?
Det kommer inte få någon märkbar effekt eftersom det inte kommer att produceras några större mängder med denna process under mycket lång tid, även om utvecklingen skulle följa dom optimistiska tidsplanerna (som redan spruckit).

Skulle Hybrit och H2 steel båda lyckas helt enligt plan så kommer deras sammanlagda produktion 2030 representera 0.4 promille av dagens globala stålproduktion. Det har förstås ingen som helst effekt för klimatet.

Och jag säger inte att vi ska sluta använda stål, utan att den gröna vätgasen istället skall användas för att ersätta fossil vätgas i befintliga processer, t.ex framställning av ammoniak, för detta krävs ingen som helst nyutveckling eller grundforskning, ”bara” massiv utbyggnad av fossilfri elproduktion och av elektrolysörer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

fth skrev: 16 sep 2023 12:15
pefreli skrev: 16 sep 2023 11:50
Vad menar du med att det inte får någon effekt på klimatet för att det är nytt och otestat?

Hur kan du veta det när du samtidigt säger att det är otestat?

Och vad är ditt förslag istället?
Sluta använda stål?
CCS?
Det kommer inte få någon märkbar effekt eftersom det inte kommer att produceras några större mängder med denna process under mycket lång tid, även om utvecklingen skulle följa dom optimistiska tidsplanerna (som redan spruckit).

Skulle Hybrit och H2 steel båda lyckas helt enligt plan så kommer deras sammanlagda produktion 2030 representera 0.4 promille av dagens globala stålproduktion. Det har förstås ingen som helst effekt för klimatet.

Och jag säger inte att vi ska sluta använda stål, utan att den gröna vätgasen istället skall användas för att ersätta fossil vätgas i befintliga processer, t.ex framställning av ammoniak, för detta krävs ingen som helst nyutveckling eller grundforskning, ”bara” massiv utbyggnad av fossilfri elproduktion och av elektrolysörer.

/fth
Det var ju en extremt pessimistisk syn på potentialen…

Det investeras redan 10-tals miljarder enbart i Sverige och exempelvis fordons- och byggindustrin skriker efter produkterna. Trycket lär inte minska de kommande åren…

H2GS tog nyligen in 18 miljarder i kapital. Så uppenbarligen är det någon som tror på det gröna stålet.

5 miljoner ton/år ska produceras i Boden 2030. Enbart av H2GS.

Leveranserna till Volvo startar om 3 år.

https://www.h2greensteel.com/

Att inte se möjligheten med det gröna stålet är en fullkomlig gåta för mig.

Stål står ensamt för 7% av klimatutsläppen worldwide och SSAB är den överlägset största utsläpparen i Sverige.

Argumentet att ”det vi gör i Sverige inte spelar någon roll” - det håller inte.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Ännu ett framgångsrikt test med Hybrit.

Vätgaslager sänker den rörliga kostnaden för vätgasproduktion med 25-40%.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... 40-procent

”– Det här är spännande och viktiga resultat eftersom vätgas från fossilfri el är en av nycklarna till industrins omställning. Storskalig vätgaslagring gör det möjligt att anpassa elanvändningen i ett elsystem med varierande tillgång och priser, samtidigt som industrin kan försörjas med vätgas på ett stabilare och kostnadseffektivare sätt. Använt i stor skala kan vätgaslagring ha en dämpande verkan på elprisvariationer, vilket skulle gynna investeringar i ny elproduktion från alla fossilfria kraftslag, säger Mikael Nordlander, chef för Vattenfalls industrisamarbeten.

– LKAB ska ställa om hela produktionen av järnmalmsprodukter till fossilfri järnsvamp framställd med vätgas, så det här är mycket viktiga resultat för oss. Vi kommer att behöva producera över en miljon ton vätgas och förbruka över 70 TWh fossilfri el per år när vi ställt om hela verksamheten år 2050. Att pressa kostnaderna är därför helt nödvändigt, säger Stefan Savonen, energi- och klimatansvarig på LKAB.”
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Gustafsson »

Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 11:11
Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Det roliga med det här och andra liknande tekniker som t.ex. flödesbatterier som också kräver enorma investeringar i infrastruktur är att det framställs som en stor fördel att man måste åka till macken och tanka. Även det faktum att allt bränsle måste raffineras och återvinnas i stora centrala anläggningar, distribueras med tankbilar över hela världen etc lyfts också fram som om det på något sätt skulle vara positivt. :roll:

Sen har vi det där lilla problemet att framställa grön vätgas till detta, och, som dom skriver själva "ett färdigt koncept skulle kunna finnas klart på tio års sikt".

Nej, detta kommer förstås inte hända.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 11:11
Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Sen tycker iaf jag det är lite roligt att man alltså tänker hetta upp extremt brandfarlig isopropanol till extrema temperaturer för att frigöra extremt explosiv vätgas.

Vad kan väl möjligtvis gå fel? :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Bengt-re »

fth skrev: 21 okt 2023 11:42
Gustafsson skrev: 21 okt 2023 11:11
Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Det roliga med det här och andra liknande tekniker som t.ex. flödesbatterier som också kräver enorma investeringar i infrastruktur är att det framställs som en stor fördel att man måste åka till macken och tanka. Även det faktum att allt bränsle måste raffineras och återvinnas i stora centrala anläggningar, distribueras med tankbilar över hela världen etc lyfts också fram som om det på något sätt skulle vara positivt. :roll:

Sen har vi det där lilla problemet att framställa grön vätgas till detta, och, som dom skriver själva "ett färdigt koncept skulle kunna finnas klart på tio års sikt".

Nej, detta kommer förstås inte hända.

/fth
Nej, självklart inte. Detta handlar bara om att krama om fossilvärlden ett varv till.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Gustafsson »

Läser man artikeln står det tydligt att idag framställs nästan all vätgas med fossila bränslen. Så det blir ju ingen vinst ur miljösynpunkt. Men ett av problemen med tex tunga transporter, båt och flyg är ju högtryckstankar med vätgas. För bilar är det nog ingen som tror på ett stort genomslag för väte, men tekniken att ha väte i en ”lösning”, även det inte är korrekt rent kemiskt, kommer nog att hitta sina användningsområden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Bengt-re »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 16:25
Läser man artikeln står det tydligt att idag framställs nästan all vätgas med fossila bränslen. Så det blir ju ingen vinst ur miljösynpunkt. Men ett av problemen med tex tunga transporter, båt och flyg är ju högtryckstankar med vätgas. För bilar är det nog ingen som tror på ett stort genomslag för väte, men tekniken att ha väte i en ”lösning”, även det inte är korrekt rent kemiskt, kommer nog att hitta sina användningsområden.
Tveksamt faktist. Nu när man knäckt lösningen att göra BEV tunga lastbilar så är incitamentet borta. Dessutom när alla dyra projekt med tunga vätgaslösningar misslyckats så har tåget gått. BEV vann och det är dax att sluta låtsas som något annat.

Priset, den usla verkningsgraden, bristande livslängd, farliga anläggningar gör att det inte finns något positivt - ALLT talat emot vätgas.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 16:25
Läser man artikeln står det tydligt att idag framställs nästan all vätgas med fossila bränslen. Så det blir ju ingen vinst ur miljösynpunkt. Men ett av problemen med tex tunga transporter, båt och flyg är ju högtryckstankar med vätgas. För bilar är det nog ingen som tror på ett stort genomslag för väte, men tekniken att ha väte i en ”lösning”, även det inte är korrekt rent kemiskt, kommer nog att hitta sina användningsområden.
Jo, ur miljösynpunkt kan det vara en vinst, men inte ur klimatsynpunkt.
Att ladda en elbil med fossilfri är i alla avseenden bättre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Gustafsson »

Fast med användningsområden menar jag då
inte bilar, och knappast heller lastbilar. Ny teknik kan få oväntade tillämpningar. Energilagring finns i många former och har extremt många användningsområden. Jag tror inte man ska kasta ut barnet med badvattnet innan man tänkt igenom vad nya framsteg kan användas till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 23:23
Fast med användningsområden menar jag då
inte bilar, och knappast heller lastbilar. Ny teknik kan få oväntade tillämpningar. Energilagring finns i många former och har extremt många användningsområden. Jag tror inte man ska kasta ut barnet med badvattnet innan man tänkt igenom vad nya framsteg kan användas till.
Ett av de främsta användningsområdena för grön vätgas är för att producera grönt stål.

Nu är världens första byggnad med grönt stål (40% av fasaden) under byggnation.

https://www.dn.se/ekonomi/varldens-fors ... gs-i-lund/
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

Här är lite reklam för vätgas från en av dom aktörer som verkligen kommer att tjäna på utökade användningsområden :D
IMG_5515.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av RagWal »

Gustafsson skrev: 21 okt 2023 11:11
Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Jag förstår euforin hos forskarna här. men att det skulle bli verklighet av detta känns mycket långsökt. Utöver problemen som nämns ovan så framgår inte hur stor del bärarvätska som behövs och om den förbrukas eller ger användbara restprodukter. Känns definitivt som ytterligare en sak att hantera och pga den extra massan sannolikt inget för tex flyget då energidensiteten minskar.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

RagWal skrev: 14 nov 2023 10:01
Gustafsson skrev: 21 okt 2023 11:11
Nytt (för mig iaf) om hur man kan lagra vätgas i större fordon utan övertryck.
https://carup.se/svensk-uppfinning-ar-e ... tgasbilar/
Jag förstår euforin hos forskarna här. men att det skulle bli verklighet av detta känns mycket långsökt. Utöver problemen som nämns ovan så framgår inte hur stor del bärarvätska som behövs och om den förbrukas eller ger användbara restprodukter. Känns definitivt som ytterligare en sak att hantera och pga den extra massan sannolikt inget för tex flyget då energidensiteten minskar.
Intressant, men så länge det är så mkt billigare (och tillgängligare) att ”tanka” elektroner direkt från eluttaget så kommer vätgasen som bränsle till fordon inte slå på bred front.

Men kanske det finns andra användningsområden för denna teknik.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av fth »

Tysklands största gröna vätgasprojekt lägger ner, omöjligt att nå lönsamhet, även med massiva statliga subventioner på (hittills) 36 miljoner EUR.

Dom här projekten är verkligen svarta hål för skattepengar... :roll:

https://taz.de/Wasserstoffprojekt-abgebrochen/!5974569/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Bjelke »

Lite smått tragiskt att det ska behöva gå så långt innan verkligheten hinner
ikapp drömmarna bara :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

LKAB breddar samarbetet kring grön vätgas. Denna gång med Statkraft.

Klokt att inte enbart luta sig mot Vattenfall…

https://www.vindkraftsnyheter.se/202312 ... norrbotten
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av niklas12 »

pefreli skrev: 02 dec 2023 16:57
LKAB breddar samarbetet kring grön vätgas. Denna gång med Statkraft.

Klokt att inte enbart luta sig mot Vattenfall…

https://www.vindkraftsnyheter.se/202312 ... norrbotten
Intressant skifte från LKAB att de nu söker efter fossilfri elproduktion och inte enbart förnyelsebar.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av pefreli »

niklas12 skrev: 03 dec 2023 09:29
pefreli skrev: 02 dec 2023 16:57
LKAB breddar samarbetet kring grön vätgas. Denna gång med Statkraft.

Klokt att inte enbart luta sig mot Vattenfall…

https://www.vindkraftsnyheter.se/202312 ... norrbotten
Intressant skifte från LKAB att de nu söker efter fossilfri elproduktion och inte enbart förnyelsebar.
Du tolkar in för mkt. LKAB har aldrig ensidigt bara sökt förnyelsebar energi. Tröskelkravet har varit fossilfri OCH billig el. Den kombinationen uppfylls dock än så länge enbart av förnybar el.

Statkraft är Europas största producent av förnybar el.
Samarbetet med Statkraft handlar om produktion av förnybar el.

https://www.statkraft.se/media/news-and ... roduktion/

Statkraft har inga planer på att bygga kärnkraft.

https://www.statkraft.se/om-statkraft/
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av wilfried »

https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Energilager och grön vätgas är framtiden

Inlägg av Elof »

wilfried skrev: 05 dec 2023 12:56
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... ktbehoven/
Vätgas blir viktigt i den fossilfria industrin
Nästan lika viktigt som nya investeringsbeslut i elproduktion är enligt Daniel Gustafsson var den placeras samt val av energibärare. Det han framför allt pekar på är att stora delar av den svenska basindustrin planerar att använda vätgas i sina processer när de ställer om till en fossilfri tillverkning.

– Antingen är vätgasberoende verksamhet förlagd där elproduktionen sker – vilket inte är så troligt med tanke på att placeringen av industrier inte är så flexibel – eller så tillverkas vätgasen där elproduktionen sker och transporteras i pipelines, säger han.

Enligt honom är effektbehoven hos de kommande vätgasberoende industrierna så stora att det är svårt att motivera att bygga så mycket elledningar för att överföra den energin.

– Då är vätgas en mycket effektivare energibärare. Och pipelines tar mycket mindre utrymme samt gör i allmänhet mindre intrång på miljö och natur, säger han.

Det han och Svenska kraftnät ser framför sig är alltså en utbyggd vätgasinfrastruktur i delar av Sverige, som komplement till stamnätet. Men för att inte riskera att Sverige suboptimerar en parallell energiinfrastruktur bestående både av el och vätgas är det enligt honom mycket viktigt att en sådan utbyggnad samplaneras och utformas så att det totalt sett blir samhällsekonomiskt mest effektivt.
Är vätgaspipelines ett effektivare sätt att överföra energi än elkablar? Låter ju helt orimligt!?
Skriv svar