Första längre resan med Model Y
Postat: 10 jan 2022 13:33
Nu har jag och familjen varit ute på en lite längre tripp med vår Model Y LR AWD. Blev Stockholm-Romme Alpin, följt av några dagar i Romme och Borlänge. Överlag mycket nöjd med bilen och slapp snabbladdning eftersom Romme har byggt en laddparkering med 40 laddboxar. Så jag laddade där på ankomstdagen och sedan igen på avresedagen. Hoppas fler tar efter och bygger sådan här destinationsladdning. Det gör det mycket lättare att åka långt med elbil om man vet att man har laddmöjlighet när man kommer fram.
Några plus och minus:
+ Fjädringskomforten var helt ok tycker jag. Känns som den blir lite bättre med last i bilen. Var enbart på vissa ojämna landsvägar som det blev lite studsigt.
+ Ljuset är mycket bra, framförallt bredden på ljusbilden.
+ Adaptiva farthållaren fungerade även i riktigt dåligt väder. Var bitvis tjock dimma på hemvägen, men den lyckades hålla avstånd till bilen framför. Dock var filmarkeringarna täckta med snö så vågade inte köra autosteer.
+ När vi väl kom ut på E18 på hemresan så lät jag bilen köra hela vägen till min avfart nära Stockholm. Fungerade klockrent, trots duggregn och lätt dimma. Verkligen avslappnande med autopilot jämfört med att ratta själv.
+ Utrymmena är verkligen enorma, framförallt är utrymmet under bagagerumsgolvet mycket stort. En stor resväska några stora kassar samt två par slalomskidor fick plats utan problem.
+ När vi tröttnade på att sitta i värmestugan i Romme så använde vi bilen som vardagsrum. Var riktigt mysigt att sitta parkerad i en varm bil med Camp mode och titta på Netflix.
+ Värmen fungerade utan anmärkning trots -17 en av dagarna. Inga problem med frusna rutor eller dörrhandtag heller.
+ Tyckte bilen gick ganska tyst överlag, störde mig inte på ljudnivån alls.
+ Den är mycket sparsam med spolarvätska. Trots idogt spolande har jag ännu inte fått låg nivåvarning. Min gamla BMW X3 hade strålkastarspolning och sprutade spolarvätska över hela huven, så man fick fylla på ganska ofta.
+ Förbrukningen var helt ok. Var väl runt -5 grader och förbrukningen hamnade mellan 165 och 177 wh/km. Startade med 96 procent och var framme med 40.
- På vägen till Romme hamnade vi i snöoväder, vilket ledde till att fronten blev helt igenisad och främre radarn slutade fungera. Så farthållare och autopilot var otillgängliga större delen av ditresan. Tesla Vision kanske är en ganska bra idé om de kan få till det.
- Auto helljuset fungerar inte bra. Är min första bil med automatiskt helljus så har inte så mycket referensramar, men jag tycker att den borde blända av så fort man ser framljusen på mötande bil, men ingenting hände.
- När det blev isbildning på framrutan blev jag tvungen att stänga av vindrutetorkarna, eftersom de gned is längs rutan. Fick köra med konstant vindrutespolning istället.
- Bitvis i lössnö är den lite "tail-happy". Känns att den driver mer bak än fram. Min gamla X3:a kändes mycket mer neutral.
- Rutorna tenderar att få imma på sig. Fick köra främre defrostern ett par gånger för att få bort imman. Mina gamla X3:a led inte av detta problem alls.
Några plus och minus:
+ Fjädringskomforten var helt ok tycker jag. Känns som den blir lite bättre med last i bilen. Var enbart på vissa ojämna landsvägar som det blev lite studsigt.
+ Ljuset är mycket bra, framförallt bredden på ljusbilden.
+ Adaptiva farthållaren fungerade även i riktigt dåligt väder. Var bitvis tjock dimma på hemvägen, men den lyckades hålla avstånd till bilen framför. Dock var filmarkeringarna täckta med snö så vågade inte köra autosteer.
+ När vi väl kom ut på E18 på hemresan så lät jag bilen köra hela vägen till min avfart nära Stockholm. Fungerade klockrent, trots duggregn och lätt dimma. Verkligen avslappnande med autopilot jämfört med att ratta själv.
+ Utrymmena är verkligen enorma, framförallt är utrymmet under bagagerumsgolvet mycket stort. En stor resväska några stora kassar samt två par slalomskidor fick plats utan problem.
+ När vi tröttnade på att sitta i värmestugan i Romme så använde vi bilen som vardagsrum. Var riktigt mysigt att sitta parkerad i en varm bil med Camp mode och titta på Netflix.
+ Värmen fungerade utan anmärkning trots -17 en av dagarna. Inga problem med frusna rutor eller dörrhandtag heller.
+ Tyckte bilen gick ganska tyst överlag, störde mig inte på ljudnivån alls.
+ Den är mycket sparsam med spolarvätska. Trots idogt spolande har jag ännu inte fått låg nivåvarning. Min gamla BMW X3 hade strålkastarspolning och sprutade spolarvätska över hela huven, så man fick fylla på ganska ofta.
+ Förbrukningen var helt ok. Var väl runt -5 grader och förbrukningen hamnade mellan 165 och 177 wh/km. Startade med 96 procent och var framme med 40.
- På vägen till Romme hamnade vi i snöoväder, vilket ledde till att fronten blev helt igenisad och främre radarn slutade fungera. Så farthållare och autopilot var otillgängliga större delen av ditresan. Tesla Vision kanske är en ganska bra idé om de kan få till det.
- Auto helljuset fungerar inte bra. Är min första bil med automatiskt helljus så har inte så mycket referensramar, men jag tycker att den borde blända av så fort man ser framljusen på mötande bil, men ingenting hände.
- När det blev isbildning på framrutan blev jag tvungen att stänga av vindrutetorkarna, eftersom de gned is längs rutan. Fick köra med konstant vindrutespolning istället.
- Bitvis i lössnö är den lite "tail-happy". Känns att den driver mer bak än fram. Min gamla X3:a kändes mycket mer neutral.
- Rutorna tenderar att få imma på sig. Fick köra främre defrostern ett par gånger för att få bort imman. Mina gamla X3:a led inte av detta problem alls.