6.000kr i elprisstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Remuz »

I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av tor »

Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Håller med. Borde finnas något som säger att om hushållet tjänar mer än X blir det inget stöd. Lite samma sak som nedsättning av arbetsgivaravgifterna gick till alla. Jag skämdes lite då bolaget går bättre än aldrig förr och ändå fick det stödet. Skicka stöd till dom som behöver!
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av holden »

mati skrev:
Jag förstår inte riktigt vad som är så konstigt med förslaget. Man får ett avdrag på 1kr/kWh upp till en gräns på 2000kWh. Den delen som överstiger 2000kWh får man betala fullt pris för. På vilket sätt gynnas man då av att förbruka mycket? Är det jag som fattar fel nu?
Jag tycker faktiskt inte att det är så himla dåligt. Det hade kunnat vara sämre om man får säga så.
Så tolkar inte jag det, men jag kan givetvis ha fel. Om man ”’kompenserar” alla med förbrukning under 2000 kWh så har man ju inte hjälpt de med störst behov, vilket ju påstås vara syftet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Viggo

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Viggo »

Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Ja, och dessutom är det så att de som investerat i att energieffektivisera missgynnas. Dubbeldåligt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4953
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

tor skrev:
Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Håller med. Borde finnas något som säger att om hushållet tjänar mer än X blir det inget stöd. Lite samma sak som nedsättning av arbetsgivaravgifterna gick till alla. Jag skämdes lite då bolaget går bättre än aldrig förr och ändå fick det stödet. Skicka stöd till dom som behöver!
Ja S har blivit ett konstigt parti.. Känns ibland som de ger mest stöd till de med mest pengar och som inte behöver de.. Vet de var något annat stöd i närtid (minns tyvärr inte vad de var) som de pratats om där jag såg samma effekt. Väldigt konstigt..
Men de fiskar kanske efter borgliga väljare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av tor »

Ska det sedan komma en straffskatt när elpriset är lågt för att jämna ut detta?
Usch vad sur jag blev över det här. Det finns vissa som det är synd om och som borde få hjälp men då kanske man snarar ska se till den ekonomiska totalen än detta förslag. Förslaget är ju helt utan åtanke på vilka konsekvenser det ger och känns konstruerat av en 10 åring som vill väl. USCH!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Viggo skrev:
Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Ja, och dessutom är det så att de som investerat i att energieffektivisera missgynnas. Dubbeldåligt.
Varför det? Då har man ju också lägre elräkning. Det är klart att man inte får samma kompensation då.

Som jag förstår det hela så handlar inte detta om att belöna folk som har låg elförbrukning utan det handlar om att tillfälligt kompensera alla villaägare som plötsligt får astronomiska elräkningar. Det är inte tänkt att ha en styrande effekt, det är bara ett stödpaket så att folk kan fortsätta betala sina räkningar. Att det råkar betalas ut även till sådana som har det gott ställt är väl en omständighet man accepterar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4953
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

tor skrev:
Ska det sedan komma en straffskatt när elpriset är lågt för att jämna ut detta?
Usch vad sur jag blev över det här. Det finns vissa som det är synd om och som borde få hjälp men då kanske man snarar ska se till den ekonomiska totalen än detta förslag. Förslaget är ju helt utan åtanke på vilka konsekvenser det ger och känns konstruerat av en 10 åring som vill väl. USCH!
Men de kan ju inte göra avdrag på energi skatten för de förslaget har väl M lagt och därmed är de automatiskt ett dåligt förslag :roll:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Viggo

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Viggo »

mati skrev:
Viggo skrev:
Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Ja, och dessutom är det så att de som investerat i att energieffektivisera missgynnas. Dubbeldåligt.
Varför det? Då har man ju också lägre elräkning. Det är klart att man inte får samma kompensation då.

Som jag förstår det hela så handlar inte detta om att belöna folk som har låg elförbrukning utan det handlar om att tillfälligt kompensera alla villaägare som plötsligt får astronomiska elräkningar. Det är inte tänkt att ha en styrande effekt, det är bara ett stödpaket så att folk kan fortsätta betala sina räkningar. Att det råkar betalas ut även till sådana som har det gott ställt är väl en omständighet man accepterar.
Det säger väl sig självt? Vad tror du det gör med incitamentsstrukturen kring både strukturella effektiviseringar, liksom att hålla nere sin förbrukning, om man ger ut bidrag som hjälper folk att slösa på elen? För såvida man inte gör några inskränkningar avseende exempelvis betalningsförmåga eller inkomst så är det precis så bidraget kommer att slå.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Tellus »

Vilket parti kontrar med liknande diesel bidrag? Vänstern?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av leiflodde »

Viggo skrev:
mati skrev:
Viggo skrev:
Remuz skrev:
I Stockholm blir det alltså de rika villaägarna med elbil (inkl jag själv, fast jag bor iofs i radhus) som får pengar av sossen. Verkar ju riktigt korkat. Vi gynnas ju redan av att skatt knappt finns på ägande...
Ja, och dessutom är det så att de som investerat i att energieffektivisera missgynnas. Dubbeldåligt.
Varför det? Då har man ju också lägre elräkning. Det är klart att man inte får samma kompensation då.

Som jag förstår det hela så handlar inte detta om att belöna folk som har låg elförbrukning utan det handlar om att tillfälligt kompensera alla villaägare som plötsligt får astronomiska elräkningar. Det är inte tänkt att ha en styrande effekt, det är bara ett stödpaket så att folk kan fortsätta betala sina räkningar. Att det råkar betalas ut även till sådana som har det gott ställt är väl en omständighet man accepterar.
Det säger väl sig självt? Vad tror du det gör med incitamentsstrukturen kring både strukturella effektiviseringar, liksom att hålla nere sin förbrukning, om man ger ut bidrag som hjälper folk att slösa på elen? För såvida man inte gör några inskränkningar avseende exempelvis betalningsförmåga eller inkomst så är det precis så bidraget kommer att slå.
I mitt fall ligger vi för December på 2094kWh och visst betydligt dyrare än normalt även om laddningen av bilen planerats till en billigare period.

Men då kan bli viktigt att hålla uppe förbrukningen eller stänga av solcellerna beroende på hur nu ev. trappa ser ut, känns skumt och påminner skatteplanering :o
Screenshot_20220112-123203_Tibber.jpg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av slugger75 »

Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av vigge50 »

Om det är ett fast pris per kWh och man har rörligt så gäller det att använda el imorgon, antagligen pga mycket vind så är priset för imorgon satt till 19 öre/kWh i södra Sverige och 18 öre/kWh i norr…
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj

Ett par månader……. Riktigt dåligt och ja det har nog inte tänkt klart gällande detta. Jag tycker det är otydligt och konstigt. Jag tar gärna emot pengarna men tycker det hamnar fel om det dyker upp. En del av mig gillar det och en del av mig inser att det är rejält med fiske utav röster.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Gargamel »

Esterox skrev:
slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj

Ett par månader……. Riktigt dåligt och ja det har nog inte tänkt klart gällande detta. Jag tycker det är otydligt och konstigt. Jag tar gärna emot pengarna men tycker det hamnar fel om det dyker upp. En del av mig gillar det och en del av mig inser att det är rejält med fiske utav röster.
Alla beslut tar jättelång tid i sverige, förutom när skatten ska höjas eller nya skatter ska tas ut, då går det fort.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

Gargamel skrev:
Esterox skrev:
slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj

Ett par månader……. Riktigt dåligt och ja det har nog inte tänkt klart gällande detta. Jag tycker det är otydligt och konstigt. Jag tar gärna emot pengarna men tycker det hamnar fel om det dyker upp. En del av mig gillar det och en del av mig inser att det är rejält med fiske utav röster.
Alla beslut tar jättelång tid i sverige, förutom när skatten ska höjas eller nya skatter ska tas ut, då går det fort.
Det är iofs jäkligt sant! Skatterna höjs och sen talar det om det för oss. Medans nu lockar det hela svenska folket att prata om det här och hylla S för att sedan hoppas vi glömmer bort vad det sagt så det slipper göra verklighet utav det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Pontus »

Vad händer med oss som tankar bilen på bostadsrättsföreningens elabonnemang som jag givetvis får betala sedan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av R_Edvinsson »

Pontus skrev:
Vad händer med oss som tankar bilen på bostadsrättsföreningens elabonnemang som jag givetvis får betala sedan?
Räknas inte som din förbrukning i detta fallet.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av John Galt »

Esterox skrev:
slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj

Ett par månader……. Riktigt dåligt och ja det har nog inte tänkt klart gällande detta. Jag tycker det är otydligt och konstigt. Jag tar gärna emot pengarna men tycker det hamnar fel om det dyker upp. En del av mig gillar det och en del av mig inser att det är rejält med fiske utav röster.
Och om några månader är räkningarna betalade och sedan länge glömda. Då spelar det inte så stor roll hur stödet utformas.

Bättre att ha en rimlig skatt jämt. Och att inte behöva betala skatt (moms) på skatten (energiskatt).
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

John Galt skrev:
Esterox skrev:
slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj

Ett par månader……. Riktigt dåligt och ja det har nog inte tänkt klart gällande detta. Jag tycker det är otydligt och konstigt. Jag tar gärna emot pengarna men tycker det hamnar fel om det dyker upp. En del av mig gillar det och en del av mig inser att det är rejält med fiske utav röster.
Och om några månader är räkningarna betalade och sedan länge glömda. Då spelar det inte så stor roll hur stödet utformas.

Bättre att ha en rimlig skatt jämt. Och att inte behöva betala skatt (moms) på skatten (energiskatt).
Blir som en extra skatteåterbäring som går till semesterresa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Viggo skrev:
Det säger väl sig självt? Vad tror du det gör med incitamentsstrukturen kring både strukturella effektiviseringar, liksom att hålla nere sin förbrukning, om man ger ut bidrag som hjälper folk att slösa på elen? För såvida man inte gör några inskränkningar avseende exempelvis betalningsförmåga eller inkomst så är det precis så bidraget kommer att slå.
Jag tror inte det. Detta är ju ytterst tidsbegränsat och elen är trots stödet fortfarande mycket dyrare än normalt. Det är ju inte så att staten betalar hela elräkningen. Det blir bara lite mindre dyrt.
Jag har svårt att se att någon som får sin elräkning reducerad från 10.000 till 8.000kr, men som tidigare kanske har legat runt 3000kr/månad, nu plötsligt kommer öppna alla fönster och elda för kråkorna, bara för att staten betalar en liten del av kostnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Viggo

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Viggo »

mati skrev:
Viggo skrev:
Det säger väl sig självt? Vad tror du det gör med incitamentsstrukturen kring både strukturella effektiviseringar, liksom att hålla nere sin förbrukning, om man ger ut bidrag som hjälper folk att slösa på elen? För såvida man inte gör några inskränkningar avseende exempelvis betalningsförmåga eller inkomst så är det precis så bidraget kommer att slå.
Jag tror inte det. Detta är ju ytterst tidsbegränsat och elen är trots stödet fortfarande mycket dyrare än normalt. Det är ju inte så att staten betalar hela elräkningen. Det blir bara lite mindre dyrt.
Jag har svårt att se att någon som får sin elräkning reducerad från 10.000 till 8.000kr, men som tidigare kanske har legat runt 3000kr/månad, nu plötsligt kommer öppna alla fönster och elda för kråkorna, bara för att staten betalar en liten del av kostnaden.
Snygg halmgubbe där, har aldrig påstått det du skriver.

Hursomhelst, om du inte kan se en tydlig risk att bidraget driver ett oönskat beteende och det detta är problematiskt givet att vi sett till landet Sverige vill spara el så att vi kan möjliggöra lägre elpriser/slippa investera i överskottskapacitet/slippa elbrist/möjliggöra nya energikrävande industrier/vara mindre beroende av smutsig energi mm, så kan jag inte hjälpa dig att förstå det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu är det elrea – lägsta elpriserna sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-de ... er-7027349
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Nu är det elrea – lägsta elpriserna sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-de ... er-7027349
Oj, jag får nog rycka ut laddsladden ur bilen och ta det imorgon istället. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Viggo skrev:
Snygg halmgubbe där, har aldrig påstått det du skriver.

Hursomhelst, om du inte kan se en tydlig risk att bidraget driver ett oönskat beteende och det detta är problematiskt givet att vi sett till landet Sverige vill spara el så att vi kan möjliggöra lägre elpriser/slippa investera i överskottskapacitet/slippa elbrist/möjliggöra nya energikrävande industrier/vara mindre beroende av smutsig energi mm, så kan jag inte hjälpa dig att förstå det.
Varför denna aggressiva ton? Nej, jag ser faktiskt inte den risken. Inte om detta verkligen bara är extremt temporärt och ett undantag så som regeringen säger. Man ändrar inte sitt beteende under tre vintermånader och börjar slösa bara för att man får lite hjälp med elräkningen som man annars kanske inte hade kunnat betala.
Det hade varit en helt annan sak om förslaget hade inneburit ett stöd som inte är temporärt, så som t.ex. SD/M/KD-förlaget om att sänka bränsleskatten med 50 öre. Det sätter helt fel signaler och kan säkert i vissa fall skapa ett oönskat beteende hos folk.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar