Tesla Nederländerna
Postat: 13 jan 2022 10:12
Är det någon som hört något om hur det fungerat i NL när fler elfabrikat fått tillgång till Teslas SUC?
Vad jag har hört så var det stor uppståndelse när det öppnades upp men har fallit tillbaka nu efter att nyhetens behag har lagt sig. Tror inte NL är ett bra exempel men spännande experiment, tror det är ganska billigt för icke-Tesla att ladda också.ducce916m skrev:Är det någon som hört något om hur det fungerat i NL när fler elfabrikat fått tillgång till Teslas SUC?
Gissar ju dock att t.ex. Inotity´s ägare, gärna vill att deras elbilar ska laddas på just Inonity och inte hos Tesla. Varför ge konkurrenten kunder?Gustafsson skrev:För Teslas del är det väl bra om kablarna är korta. Alla som kan får ladda. Varje märke får ta fram en egen adapter….Då kan kakan både ätas och behållas..
Håller förstås med, mitt inlägg var inte helt seriöst menat. Men Tesla har tagit fram div adaptrar för att kunna ladda på andras nät och det kan vara rimligt att andra bilmärken gör det samma…DanneB skrev:Gissar ju dock att t.ex. Inotity´s ägare, gärna vill att deras elbilar ska laddas på just Inonity och inte hos Tesla. Varför ge konkurrenten kunder?Gustafsson skrev:För Teslas del är det väl bra om kablarna är korta. Alla som kan får ladda. Varje märke får ta fram en egen adapter….Då kan kakan både ätas och behållas..
Kan ju aldrig vara bra att det blir kaos med bilar som tar upp dubbla platser, för att de ska kunna ladda?
Tesla och Elon Musk har ju lite annorlunda syn på detta, än andra bilföretag. Elon vill elektrifiera bilmarknaden så fort som möjligt, de andra vill bara tjäna pengar.Gustafsson skrev:Håller förstås med, mitt inlägg var inte helt seriöst menat. Men Tesla har tagit fram div adaptrar för att kunna ladda på andras nät och det kan vara rimligt att andra bilmärken gör det samma…DanneB skrev:Gissar ju dock att t.ex. Inotity´s ägare, gärna vill att deras elbilar ska laddas på just Inonity och inte hos Tesla. Varför ge konkurrenten kunder?Gustafsson skrev:För Teslas del är det väl bra om kablarna är korta. Alla som kan får ladda. Varje märke får ta fram en egen adapter….Då kan kakan både ätas och behållas..
Kan ju aldrig vara bra att det blir kaos med bilar som tar upp dubbla platser, för att de ska kunna ladda?
Ja, väldigt tyst. Det borde ju finnas någon FB-grupp i alla fall.Bjelke skrev:Finns det någon Tesla-klubb i Nederländerna?
Tycker det har varit misstänkt tyst om det här faktiskt…
Dom kör ju förvisso med sitt egna högst lokala språk där men nåt borde man ju ha hört vid det här laget…mikebike skrev:Ja, väldigt tyst. Det borde ju finnas någon FB-grupp i alla fall.Bjelke skrev:Finns det någon Tesla-klubb i Nederländerna?
Tycker det har varit misstänkt tyst om det här faktiskt…
De kan ju även användas av folk som är på genomresa från t ex norra Tyskland till Frankrike eller Belgien. Då blir avstånden lite större.Franz skrev:Jag provade att mäta mellan två avlägsna platser i Nederländerna och lyckades få en resväg på 37 mil. Det går säkert att få till ytterligare någon mil men så länge försöket hålls inom bara Nederländerna borde trots allt inte SuC-behovet vara riktigt som vi ser det. Säkert bra för inledande tester dock.
Blir lite mer läsligt med engelska som målspråk:DanneB skrev:Kör en Google translate på länken. Lite rolig översättning ibland, men också roliga kommentarer.
https://teslamotorsclub-com.translate.g ... x_tr_hl=sv
I dagsläget kan de bara användas av "lokalbefolkningen".Maw skrev:De kan ju även användas av folk som är på genomresa från t ex norra Tyskland till Frankrike eller Belgien. Då blir avstånden lite större.Franz skrev:Jag provade att mäta mellan två avlägsna platser i Nederländerna och lyckades få en resväg på 37 mil. Det går säkert att få till ytterligare någon mil men så länge försöket hålls inom bara Nederländerna borde trots allt inte SuC-behovet vara riktigt som vi ser det. Säkert bra för inledande tester dock.
Så var det i början men sen öppnades det väl även för bilar från grannländerna, eller minns jag fel?mikebike skrev:I dagsläget kan de bara användas av "lokalbefolkningen".Maw skrev:De kan ju även användas av folk som är på genomresa från t ex norra Tyskland till Frankrike eller Belgien. Då blir avstånden lite större.Franz skrev:Jag provade att mäta mellan två avlägsna platser i Nederländerna och lyckades få en resväg på 37 mil. Det går säkert att få till ytterligare någon mil men så länge försöket hålls inom bara Nederländerna borde trots allt inte SuC-behovet vara riktigt som vi ser det. Säkert bra för inledande tester dock.
Tror inte trycket är så stort. Då Nederländerna är så litet så klarar sig nog de flesta på enbart destinationsladdning.Klintan skrev:Verkar vara rätt lugnt vid deras SuC enligt denna tråd. Någon som parkerat över två platser, men det fanns platser lediga. Flest som testade i början men nu har det lugnat ner sig. Genom att SuC inte dyker upp i navin på de flesta andra och det finns gott om andra laddplatser har det inte varit något tryck:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... er.253324/
Även om det är tillgängligt för andra nationaliteter på genomresa skulle jag nog ändå säga att det kräver ett ökat engagemang för en utlänning att skaffa sig kunskap och app. D.v.s. om man t.ex. bor i Tyskland och kan ladda på Tesla-stationer där finns det antagligen en väldigt stor vinning i att göra sig medveten om det hela. Pratar du med andra elbilister om att du fick vänta på laddning skulle de då säkert säga att du ju kan ladda på Tesla-superchargers om du gör så här... När den tysken sedan är på resa till eller genom Nederländerna så laddar den så klart även på SuC där. Idag skulle samma tysk alltså inte vara lika naturligt förberedd eller medveten.Maw skrev:Så var det i början men sen öppnades det väl även för bilar från grannländerna, eller minns jag fel?mikebike skrev:I dagsläget kan de bara användas av "lokalbefolkningen".Maw skrev:De kan ju även användas av folk som är på genomresa från t ex norra Tyskland till Frankrike eller Belgien. Då blir avstånden lite större.Franz skrev:Jag provade att mäta mellan två avlägsna platser i Nederländerna och lyckades få en resväg på 37 mil. Det går säkert att få till ytterligare någon mil men så länge försöket hålls inom bara Nederländerna borde trots allt inte SuC-behovet vara riktigt som vi ser det. Säkert bra för inledande tester dock.
Tror att i princip alla icke Tesla-ägare är positiva till det här, nästan oavsett hur det sker…Basunen skrev:Är i grunden positiv till detta. Om det blir för hög belastning går det styra med priset. Bör bli lättare att finansiera laddare i glest befolkade områden. Alla laddnätverk kommer få växtvärk. Även om det sälj många nya elbilar just nu, så är det en extremt liten del av fordonsflottan. Utmaningen ligger framför oss. Att utnyttja alla investeringar maximalt bör accelerera omställningen.
I stor skala eller bara på vissa utvalda ställen? Känns mycket spännande om det är på samtliga SC.Maw skrev:Norge verkar vara på G för att prova.