Sida 1 av 1

Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:23
av Jerker
Jag undrar om forumet kan bidra med några erfarenheter för att komma så fort fram som möjligt. Jag ska göra en resa ToR Nyköping-Landskrona som jag helst vill går rätt så fort (inom rimliga gränser). Resan går alltså längs E4 så det är optimalt med att tima SuC-laddningar när batteriet är nästan tomt. Förutsättningarna är en model 3 SR+ från 2019 med dubbdäck. Återresan sker på sena kvällen/natten så då kanske jag kan tänka mig att momsa lite mer än på ditvägen. Var går brytpunkten? Lönar det sig med hastigheter uppåt 140 km/h om man bara kan få ett bra laddschema?

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:32
av mikebike
+5 på skyltarna. Fortare än så kan bli dyrt.
"Jag har inte råd att köra för fort".

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:41
av DanneB
Personligen brukar jag försöka hålla de hastigheter som är, så kan väl inte hjälpa dig där. Kommer dra betydligt mer i alla fall, irritera andra trafikanter och risk för böter.
Att tänka på också är att du med dubbdäck får en försämrad bromssträcka på torr asfalt och att dubben slits mer vid hård körning.

Det jag däremot gör är att försöka komma till SuC:en med 10% kvar och bara ladda tills jag har en uppskattad 10% laddning kvar till nästa SuC.
Då slipper man slöladda när laddningskurvan går ner, men får stanna oftare.
Föredrar denna laddning, då man laddar upp snabbt och får korta bensträckare. Det gör att man är mer allert i trafiken.
Enda gången jag laddar upp helt är om jag planerat att äta någonstans.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:46
av OfarligTesla
Tror att även en SR+ minimerar restid ju snabbare man kör upp till åtminstone 150 km/h. Björn Nyland beräknade väl optimala hastigheten för LR kring 190 km/h, men då skall man nog ha laddare tätt också.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:49
av Jerker
OK, jag kör normalt väldigt laglydigt. Detta är en engångsgrej och dessutom sker det mesta på nattetid med lite trafik och jag tänker inte fara fram i nån vansinnesfart. Bara undrar om det lönar sig att köra 140 istf 110 med tanke på ökad förbrukning i förhållande till ökad laddtid. På natten, när man längtar hem, är minuterna värdefulla! Vi är två förare som kan lösa av varandra.

Men jag kan vända på frågan så kanske det inte ger någon ångest av att svara på den: Lönar det sig att köra 90 istf 110, rent tidsmässigt?

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:51
av Jerker
OfarligTesla skrev:
Tror att även en SR+ minimerar restid ju snabbare man kör upp till åtminstone 150 km/h. Björn Nyland beräknade väl optimala hastigheten för LR kring 190 km/h, men då skall man nog ha laddare tätt också.
OK, tack! :)

Ja, E4 har ju rätt tätt med laddare nu.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 14:57
av R2_m3
Om man har tillräckligt många SuC så lönar det att köra fort om man kan optimera för att komma fram med låg SOC. Sedan beror det på vad man förlorar i tid för att komma fram till SuC från E4:an. Du får labba med ABRP :)

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 15:48
av Pasjostrom
I praktiken tror jag att man alltid tjänar på att köra snabbare (inom rimliga gränser), förutom om det är så att man är precis på gränsen att kunna ta sig hela vägen till sin slutdestination utan att stanna, då kan det nog vara värt att köra lite långsammare.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 16:52
av tor-ake
Nissan Leaf/24 hade en optimal fart runt 100km/h men den laddade bara runt 35kW i snitt.

Optimal fart med M3 SR+ är mycket högre än vad man vågar köra på svensk väg. Tippar runt 170km/h men man får kolla med ABRP.

EDIT: ABRP säger 157km/h vid noll grader, svag vind och torr väg.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 17:10
av Mickep
Tänkte se för andra modeller...
Hur får man fram optimala hastigheten i abrp? (eller är det en premiumgrej)

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 19:27
av Remuz
När jag räknade på det på min 3P så var optimal hastighet bortåt 165km/h. Hittar dock inte uträkningen nu. Jag skulle säga att det är optimalt att köra så fort du kan ur en restidsminimeringsoptimering. Molgan som kör min bil plöjer ju ofta E4an och då ligger han på skylt +30km/h så kan man köra AP i vänsterfilen hela vägen. Eftersom bilen laddar så galet snabbt mellan 8% och 50% på v3 så vill du alltid ner till 8% eller lägre. Jag kör normalt mot 0%, regleras med farten.

Optimalt från Stockholm var att plöja ner till Ödeshög med +30km/h och då rulla in med ~5%, trycka på till 30%, sedan till Jönköping där man laddar till 55% ingefär, sedan kötta på till Alingsås som Molgan kör till.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 19:43
av Jerker
Remuz skrev:
När jag räknade på det på min 3P så var optimal hastighet bortåt 165km/h. Hittar dock inte uträkningen nu. Jag skulle säga att det är optimalt att köra så fort du kan ur en restidsminimeringsoptimering. Molgan som kör min bil plöjer ju ofta E4an och då ligger han på skylt +30km/h så kan man köra AP i vänsterfilen hela vägen. Eftersom bilen laddar så galet snabbt mellan 8% och 50% på v3 så vill du alltid ner till 8% eller lägre. Jag kör normalt mot 0%, regleras med farten.

Optimalt från Stockholm var att plöja ner till Ödeshög med +30km/h och då rulla in med ~5%, trycka på till 30%, sedan till Jönköping där man laddar till 55% ingefär, sedan kötta på till Alingsås som Molgan kör till.
Jag har också en Mollgan i bilen den här resan! :D

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 13 jan 2022 22:49
av tor-ake
Mickep skrev:
Tänkte se för andra modeller...
Hur får man fram optimala hastigheten i abrp? (eller är det en premiumgrej)
Välj en lång sträcka med bra laddartäthet, jag valde jönköping-övik.
Mata in vägförhållanden, temperatur osv som vanligt.
På hastighet matar du in att du vill köra 200% referenshastighet, men max t.ex 130km/h
Klicka på beräkna rutt, anteckna totaltiden.

Upprepa med successivt högre hastighet till dess totaltiden börjar öka igen, så hittar du ett minimum, det är den hastigheten du matade in för det minimumet som gäller.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 14 jan 2022 07:03
av themax
Remuz skrev:
När jag räknade på det på min 3P så var optimal hastighet bortåt 165km/h. Hittar dock inte uträkningen nu. Jag skulle säga att det är optimalt att köra så fort du kan ur en restidsminimeringsoptimering. Molgan som kör min bil plöjer ju ofta E4an och då ligger han på skylt +30km/h så kan man köra AP i vänsterfilen hela vägen. Eftersom bilen laddar så galet snabbt mellan 8% och 50% på v3 så vill du alltid ner till 8% eller lägre. Jag kör normalt mot 0%, regleras med farten.

Optimalt från Stockholm var att plöja ner till Ödeshög med +30km/h och då rulla in med ~5%, trycka på till 30%, sedan till Jönköping där man laddar till 55% ingefär, sedan kötta på till Alingsås som Molgan kör till.
Jag har ingen Mållgan och håller mig inom lagens råmärken och klarar Stockholm-Hudiksvall i laglig fart (110-120) stort sett året runt. Detta med en Model 3 med 13600 mil på mätaren och nånstans runt 8 % degradering.

Jag vill liksom inte utsätta mig själv eller andra för vare sig fara eller Dinners utbud. Det kan Mållgan göra.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 14 jan 2022 07:18
av Remuz
Du hinner knappt in på Dinners nät bilen ska ladda 5-30%, men jag fattar poängen.

Re: Optimal hastighet för kortast restid m 3 SR+ 2019

Postat: 14 jan 2022 12:31
av themax
Remuz skrev:
Du hinner knappt in på Dinners nät bilen ska ladda 5-30%, men jag fattar poängen.
Sant, då klarar man sig. Jag testade med Mållgan en natt 2019, och det gick att pressa *körtiden* närmare 30 minuter då. Men då behövde jag 10 minuters laddning, plus tiden att köra till laddaren. På 30 mil är det inte värt besväret... Bild