Är detta sant?
Postat: 09 nov 2015 17:46
Någon som hört nått om detta?
http://inhabitat.com/sweden-aims-to-be- ... s-by-2050/
http://inhabitat.com/sweden-aims-to-be- ... s-by-2050/
Kommer ditt namn från speltillverkaren eller från Augusten Burroughs, eller nått helt annatRunningwithscissors skrev:
Det är inget nytt. Fossiloberoende enligt politiker betyder t.ex. att minst 50% av bilflottan är fossilfri. Det betyder inte att 100% är fossilfri. Vad politiker säger och vad de gör är också två helt skilda saker.Runningwithscissors skrev:Någon som hört nått om detta?
http://inhabitat.com/sweden-aims-to-be- ... s-by-2050/
Hmm... jag hörde om detta med fossiloberoende på P1 för något år sedan, och då förklarade de att det handlar om att fordonstrafiken kan köra på alternativa bränslen om nödvändigt och inte var beroende av fossila bränslen. Dvs. det innebar inte alls att fordonsflottan är fossilfri, utan att man tekniskt skulle kunna ersätta de fossila bränslena mot något som inte är fossilt.Svenssons skrev:Det är inget nytt. Fossiloberoende enligt politiker betyder t.ex. att minst 50% av bilflottan är fossilfri. Det betyder inte att 100% är fossilfri. Vad politiker säger och vad de gör är också två helt skilda saker.
Jag är inte så insatt just i ecodieseln och skogsbensinen, men jag har lite fått uppfattningen att det är ungefär som med biogas. Det är ett enkelt sätt att omvandla befintliga fordon till att bli mer miljövänliga men att det mer är en övergångslösning och inte någon permanent lösning på att få hela fordonsflottan fossilfri, och att det dessutom dras med samma problem som vätgasen, nämligen att det är energiineffektivt.Surfaren skrev:Preem är väl på gång med sin skogsbensin snart. Vad jag förstått är den tänkt att kunna ersätta vanlig bensin rakt av i befintliga bilar utan modifikation. Så det är väl några år bort, inte 35. (Råvaran till deras Evolution diesel kanske räcker till 50% när folk slutar köpa dieselbilar pga dieselgate.)
Runningwithscissors skrev:Någon som hört nått om detta?
http://inhabitat.com/sweden-aims-to-be- ... s-by-2050/
Läste lite på deras hemsida och förundras över att det ingenstans står något om vad det egentligen är. Pratar vi fortfarande om ett bränsle framställt ur råolja men mera renat än standard diesel eller vad är det egentligen?Martinen skrev:Finns ju redan massor av alternativ som är bättre än diesel.
Problemet är att det är för få som använder det.
Till exempel http://www.ecopar.se/
Vi brukar leverera detta till våra kunder som har reservkraftsanläggningar.
Tallolja är det väl? Alltså inhemskt producerat. Tror dock inte att det går att skala upp hur mycket som helst, är dyrare än dagens fossildiesel och sedan kan det vara andra problem med dieseln, kanske inte gillas av alla bilar/filter.lator skrev:Läste lite på deras hemsida och förundras över att det ingenstans står något om vad det egentligen är. Pratar vi fortfarande om ett bränsle framställt ur råolja men mera renat än standard diesel eller vad är det egentligen?Martinen skrev:Finns ju redan massor av alternativ som är bättre än diesel.
Problemet är att det är för få som använder det.
Till exempel http://www.ecopar.se/
Vi brukar leverera detta till våra kunder som har reservkraftsanläggningar.
Ecopar är en syntetisk diesel som görs av naturgas. Man använder Fischer-Tropsc processen. Produkten du får ut har något högre energiinnehåll än vanlig miljödiesel, och är inte klassad som farligt gods, då den inte är giftiga och är biologiskt nedbrytbar.Svenssons skrev:Tallolja är det väl? Alltså inhemskt producerat. Tror dock inte att det går att skala upp hur mycket som helst, är dyrare än dagens fossildiesel och sedan kan det vara andra problem med dieseln, kanske inte gillas av alla bilar/filter.lator skrev:Läste lite på deras hemsida och förundras över att det ingenstans står något om vad det egentligen är. Pratar vi fortfarande om ett bränsle framställt ur råolja men mera renat än standard diesel eller vad är det egentligen?Martinen skrev:Finns ju redan massor av alternativ som är bättre än diesel.
Problemet är att det är för få som använder det.
Till exempel http://www.ecopar.se/
Vi brukar leverera detta till våra kunder som har reservkraftsanläggningar.
Ecopar är en syntetisk diesel som görs av naturgas. Man använder Fischer-Tropsc processen. Produkten du får ut har något högre energiinnehåll än vanlig miljödiesel, och är inte klassad som farligt gods, då den inte är giftiga och är biologiskt nedbrytbar.Hammar skrev:Tallolja är det väl? Alltså inhemskt producerat. Tror dock inte att det går att skala upp hur mycket som helst, är dyrare än dagens fossildiesel och sedan kan det vara andra problem med dieseln, kanske inte gillas av alla bilar/filter.
Martinen skrev:Kommer ditt namn från speltillverkaren eller från Augusten Burroughs, eller nått helt annatRunningwithscissors skrev:
Svenssons skrev:Tallolja är det väl? Alltså inhemskt producerat. Tror dock inte att det går att skala upp hur mycket som helst, är dyrare än dagens fossildiesel och sedan kan det vara andra problem med dieseln, kanske inte gillas av alla bilar/filter.lator skrev:Läste lite på deras hemsida och förundras över att det ingenstans står något om vad det egentligen är. Pratar vi fortfarande om ett bränsle framställt ur råolja men mera renat än standard diesel eller vad är det egentligen?Martinen skrev:Finns ju redan massor av alternativ som är bättre än diesel.
Problemet är att det är för få som använder det.
Till exempel http://www.ecopar.se/
Vi brukar leverera detta till våra kunder som har reservkraftsanläggningar.
Det jag tänkte på var Preem Evolution Bensin som innehåller 5% tallolja så det var ju något annat.Martinen skrev:
Så här står det på hemsidan.
EcoPar Bio är ett till 100% förnyelsebart drivmedel. EcoPar Bio är tillverkat av slakteriavfall och/eller oljeväxter.