Koenigseggs nya elbil
Postat: 27 jan 2022 13:17
Coolt!martinot skrev:
Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.Maw skrev:Coolt!martinot skrev:
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Jag har för mig att det var en kinesisk batteritillverkare, CATL om jag minns rätt (men rätt osäker på mitt minne).[JM] skrev:Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.Maw skrev:Coolt!martinot skrev:
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Designen av elmotor påverkar styrelektroniken som sätter krav på batteriernas i/urladdningsförmåga osv.
Min tolkninga var att koenigsegg jobbade tätt med sin batterileverantör för att det ska passa perfekt i deras system.
Dvs inga kompromisser med att köpa standardprylar.
Framgick dock inte vem leverantören var...
Så länge det inte är North Volt så kanske det kan bli bra...martinot skrev:Jag har för mig att det var en kinesisk batteritillverkare, CATL om jag minns rätt (men rätt osäker på mitt minne).[JM] skrev:Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.Maw skrev:Coolt!martinot skrev:
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Designen av elmotor påverkar styrelektroniken som sätter krav på batteriernas i/urladdningsförmåga osv.
Min tolkninga var att koenigsegg jobbade tätt med sin batterileverantör för att det ska passa perfekt i deras system.
Dvs inga kompromisser med att köpa standardprylar.
Framgick dock inte vem leverantören var...
Den där är allt lite sjuk.dd88 skrev:Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology
https://news.cision.com/koenigsegg/r/qu ... u,c3495628
Wow, en flux capacitor!?dd88 skrev:Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology
Låter dyrt med tanke på de låga volymerna. Skulle gissa på att en David och 2 elmotorer hamnar på säkert 1 mkr i inköp för dom.dd88 skrev:Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology
https://news.cision.com/koenigsegg/r/qu ... u,c3495628
"Ungefär samma ordning", vad betyder det?GreenMachine skrev:Det är helt otroligt på vilket sätt som man spottar ur sig helt revolutionerande och banbrytande teknik i Ängelholm. Man kan nog vara rätt säker på att den dagen som Christan presenterar en ren elbil så kommer även Elon Musk att säga ”Holy s*it!” - ”Kan man verkligen göra så?” och ”varför kom inte vi på det?” I ungefär samma ordning
GreenMachine skrev:Det är helt otroligt på vilket sätt som man spottar ur sig helt revolutionerande och banbrytande teknik i Ängelholm. Man kan nog vara rätt säker på att den dagen som Christan presenterar en ren elbil så kommer även Elon Musk att säga ”Holy s*it!” - ”Kan man verkligen göra så?” och ”varför kom inte vi på det?” I ungefär samma ordning
Jo, de verkar inom helt olika kundsegment och prisklasser.Markus skrev:Det tror jag också. På samma sett har nog många sagt om Teslas nytänk.
Koenigsegg har en stor fördel.
Om deras supersportbil kostar 15mkr eller 20mkr är inte så avgörande.
Men för Tesla om bilen kostar 1mkr eller 2mkr så har det en mycket större påverkan.
Koenigsegg har kunder som betalar för teknik som inte är ekonomiskt försvarbart i en massproduktion.
Länken funkade inte för mig men det låter ju nästan som kondensatorer juPontus skrev:Den här var ju lite kul att lyssna på. 100C i ett batteri då kan vi snacka om att ladda och ladda ur snabbt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... batterier/
Den med deras dekaler osv?Niclas skrev:Christans gamla vita P85+ finns till salu på blocket, det var väl den han blev inspirerad av för länge sedan
Har du länk?Niclas skrev:Christans gamla vita P85+ finns till salu på blocket, det var väl den han blev inspirerad av för länge sedan
400.000:- för en 9 år gammal bil utan AP som gått 22.000 mil