Sida 1 av 1

Koenigseggs nya elbil

Postat: 27 jan 2022 13:17
av martinot

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 27 jan 2022 13:24
av Maw
Coolt!
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 29 jan 2022 13:44
av [JM]
Maw skrev:
Coolt!
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.
Designen av elmotor påverkar styrelektroniken som sätter krav på batteriernas i/urladdningsförmåga osv.

Min tolkninga var att koenigsegg jobbade tätt med sin batterileverantör för att det ska passa perfekt i deras system.
Dvs inga kompromisser med att köpa standardprylar.
Framgick dock inte vem leverantören var...

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 29 jan 2022 14:18
av martinot
[JM] skrev:
Maw skrev:
Coolt!
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.
Designen av elmotor påverkar styrelektroniken som sätter krav på batteriernas i/urladdningsförmåga osv.

Min tolkninga var att koenigsegg jobbade tätt med sin batterileverantör för att det ska passa perfekt i deras system.
Dvs inga kompromisser med att köpa standardprylar.
Framgick dock inte vem leverantören var...
Jag har för mig att det var en kinesisk batteritillverkare, CATL om jag minns rätt (men rätt osäker på mitt minne).

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 29 jan 2022 16:13
av Pontus
martinot skrev:
[JM] skrev:
Maw skrev:
Coolt!
Han kanske kan ta hjälp av Lucid som förser FormelE med batteripack.
Det var ju en intervju med Alrik på AMS där Christian pratade om elbilsutvecklingen och hur allt hänger ihop.
Designen av elmotor påverkar styrelektroniken som sätter krav på batteriernas i/urladdningsförmåga osv.

Min tolkninga var att koenigsegg jobbade tätt med sin batterileverantör för att det ska passa perfekt i deras system.
Dvs inga kompromisser med att köpa standardprylar.
Framgick dock inte vem leverantören var...
Jag har för mig att det var en kinesisk batteritillverkare, CATL om jag minns rätt (men rätt osäker på mitt minne).
Så länge det inte är North Volt så kanske det kan bli bra...

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 01 feb 2022 09:53
av dd88
Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology

https://news.cision.com/koenigsegg/r/qu ... u,c3495628
ba268438f4e45d8e_800x800ar.png
ac2da27ba5437fbe_800x800ar.png

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 01 feb 2022 10:22
av R_Edvinsson
dd88 skrev:
Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology

https://news.cision.com/koenigsegg/r/qu ... u,c3495628
ba268438f4e45d8e_800x800ar.png
ac2da27ba5437fbe_800x800ar.png
Den där är allt lite sjuk.
1300hp på en AWD kärra utan att ta upp nämnvärt med plats. :mrgreen:

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 01 feb 2022 11:54
av Pontus
Skulle vilja se en plot på effektiviteten också.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 01 feb 2022 15:48
av Maw
dd88 skrev:
Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology
Wow, en flux capacitor!?

Inga dåliga resor som man kan göra med en sådan! :D

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 10:40
av Pontus
dd88 skrev:
Quark and Terrier: Koenigsegg’s first in-house E-motor and EV-drive unit with pioneering ‘Raxial Flux’ topology

https://news.cision.com/koenigsegg/r/qu ... u,c3495628
ba268438f4e45d8e_800x800ar.png
ac2da27ba5437fbe_800x800ar.png
Låter dyrt med tanke på de låga volymerna. Skulle gissa på att en David och 2 elmotorer hamnar på säkert 1 mkr i inköp för dom.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 12:40
av Pontus
Den här var ju lite kul att lyssna på. 100C i ett batteri då kan vi snacka om att ladda och ladda ur snabbt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... batterier/

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 13:19
av GreenMachine
Det är helt otroligt på vilket sätt som man spottar ur sig helt revolutionerande och banbrytande teknik i Ängelholm. Man kan nog vara rätt säker på att den dagen som Christan presenterar en ren elbil så kommer även Elon Musk att säga ”Holy s*it!” - ”Kan man verkligen göra så?” och ”varför kom inte vi på det?” I ungefär samma ordning :D

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 15:19
av Pontus
GreenMachine skrev:
Det är helt otroligt på vilket sätt som man spottar ur sig helt revolutionerande och banbrytande teknik i Ängelholm. Man kan nog vara rätt säker på att den dagen som Christan presenterar en ren elbil så kommer även Elon Musk att säga ”Holy s*it!” - ”Kan man verkligen göra så?” och ”varför kom inte vi på det?” I ungefär samma ordning :D
"Ungefär samma ordning", vad betyder det? :D

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 15:37
av Markus
GreenMachine skrev:
Det är helt otroligt på vilket sätt som man spottar ur sig helt revolutionerande och banbrytande teknik i Ängelholm. Man kan nog vara rätt säker på att den dagen som Christan presenterar en ren elbil så kommer även Elon Musk att säga ”Holy s*it!” - ”Kan man verkligen göra så?” och ”varför kom inte vi på det?” I ungefär samma ordning :D

Det tror jag också. På samma sett har nog många sagt om Teslas nytänk.

Koenigsegg har en stor fördel.
Om deras supersportbil kostar 15mkr eller 20mkr är inte så avgörande.
Men för Tesla om bilen kostar 1mkr eller 2mkr så har det en mycket större påverkan.
Koenigsegg har kunder som betalar för teknik som inte är ekonomiskt försvarbart i en massproduktion.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 17:14
av martinot
Markus skrev:
Det tror jag också. På samma sett har nog många sagt om Teslas nytänk.

Koenigsegg har en stor fördel.
Om deras supersportbil kostar 15mkr eller 20mkr är inte så avgörande.
Men för Tesla om bilen kostar 1mkr eller 2mkr så har det en mycket större påverkan.
Koenigsegg har kunder som betalar för teknik som inte är ekonomiskt försvarbart i en massproduktion.
Jo, de verkar inom helt olika kundsegment och prisklasser.

Tesla är ju en stor masstillverkare som är enormt kostnadsfokuserade, och Koenigsegg en boutiquetillverkare som jobbar med exklusiva material och närmast hantverksmässigt.

Tycker det är två mycket lyckade och spännande företag inom sina respektive marknadsområden, och bägge med både duktiga tekniskt kunniga och passionerade ledare.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 02 feb 2022 20:39
av Bjelke
Pontus skrev:
Den här var ju lite kul att lyssna på. 100C i ett batteri då kan vi snacka om att ladda och ladda ur snabbt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... batterier/
Länken funkade inte för mig men det låter ju nästan som kondensatorer ju :)

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 04 feb 2022 18:31
av Niclas
Christans gamla vita P85+ finns till salu på blocket, det var väl den han blev inspirerad av för länge sedan

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 04 feb 2022 21:32
av Bjelke
Niclas skrev:
Christans gamla vita P85+ finns till salu på blocket, det var väl den han blev inspirerad av för länge sedan
Den med deras dekaler osv? :) lite kultig är den ju…

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 04 feb 2022 21:49
av martinot
Niclas skrev:
Christans gamla vita P85+ finns till salu på blocket, det var väl den han blev inspirerad av för länge sedan
Har du länk? :)

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 05 feb 2022 11:35
av Niclas

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 05 feb 2022 11:36
av Niclas
Den bilen är ju lite kul då det är en Signature med sk vitt performanceläder.
Intressant dock att priset ligger lika högt nu som när dem såldes tidigare men jag tycker det är väldigt höga priser på 9 år gamla bilar

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 05 feb 2022 11:44
av Nicke Nyfiken
400.000:- för en 9 år gammal bil utan AP som gått 22.000 mil :o
Det är inte möjligt.

Re: Koenigseggs nya elbil

Postat: 06 feb 2022 14:41
av martinot