Sida 1 av 1

Räckviddstest

Postat: 28 jan 2022 09:18
av Bruno
31 elbilar i vintertest – här är bilen med längst räckvidd
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/

Re: Räckviddstest

Postat: 04 mar 2022 15:13
av Bruno
Stort elbilstest: Här är vinnarna och förlorarna – se hela listan
https://www.tv4.se/artikel/1BiCrnGEc5Wb ... ela-listan

Re: Räckviddstest

Postat: 04 mar 2022 21:34
av BrooklynS
Körde man en X på 1,98 vintertid har man kört försiktigt.

Re: Räckviddstest

Postat: 05 mar 2022 04:39
av expat
BrooklynS skrev:
Körde man en X på 1,98 vintertid har man kört försiktigt.
Värre än så, 19.8
Och Konan är fortfarande svårslagen :D

Re: Räckviddstest

Postat: 05 mar 2022 08:34
av R_Edvinsson
Bruno skrev:
Stort elbilstest: Här är vinnarna och förlorarna – se hela listan
https://www.tv4.se/artikel/1BiCrnGEc5Wb ... ela-listan
26 bilar och lika många chaufförer.
Kollar man i botten av listan finns det identiska bilar med stor skillnad på förbrukning.
Bakom rattarna satt amatörchaufförer – allt för att det ska likna normala vardagsförhållanden.
Samma med skillnaden mellan Enyaq och övriga MEB syskon.

Att kalla detta journalistik är ett sätt att livnära sig på. :?

Re: Räckviddstest

Postat: 05 mar 2022 08:39
av Gustafsson
Som jag skrivit tidigare. Om man redovisar hur testet gått till ser jag inga problem med att redovisa resultaten. Då kan ju var och en dra sina egna slutsatser. Ganska tydligt att de längre ner på listan drar mer än de högre upp.

Re: Räckviddstest

Postat: 05 mar 2022 15:19
av mastodontfilmsmats
Min kära e-Niro är sjukt slumpmässig, måste jag säga.

Normalt är någonstans runt 2kWh/mil i snitt på resor runt 2 mil och kall kupé från början. Men detta kan pendla våldsamt - mellan 1,6 och kanske upp till 2,3-2,4 - med samma förutsättningar och sträcka. Ganska knasigt.. Gissar att det har med att vinterläget är på (hur mycket behöver batteriet värmas?);