BMW:s nya ADAS
Postat: 28 jan 2022 12:18
BMW:s nya ADAS verkar vara en trevlig upplevelse:
Är det inte g-ktafterna som är begränsningen så om man inte kör så fort så kan bilen svänga ganska skarpt. Mina bilar tillåter tvära svängar i låga/måttliga farter.Pontus skrev:Mest förvånad att den får svänga så skarpt som den gör ibland, trodde EU reglerna förbjöd det.
Dock så ser den där bra mycket bättre ut än Teslas miffo-ratt, rent tekniskt alltså.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Jo, men tyvärr ser det ut som även BMW fallit för idioti-trenden med "touch"-knappar på ratten (även om det är svårt att se helt tydligt på bilden så verkar det inte bättre). Det är något som jag verkligen stör mig på och ogillar starkt!Bjelke skrev:Dock så ser den där bra mycket bättre ut än Teslas miffo-ratt, rent tekniskt alltså.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Fast iX visades upp i officiell version drygt ett halvår innan model S med yoke ratten? November 2020 visade alltså BMW upp iX med alla detaljer gällande utseende och insida.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Håller med, touch-knappar känns inte bra på ratten faktiskt.martinot skrev:Jo, men tyvärr ser det ut som även BMW fallit för idioti-trenden med "touch"-knappar på ratten (även om det är svårt att se helt tydligt på bilden så verkar det inte bättre). Det är något som jag verkligen stör mig på och ogillar starkt!Bjelke skrev:Dock så ser den där bra mycket bättre ut än Teslas miffo-ratt, rent tekniskt alltså.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Men varför är den monterad upp och ner?Bjelke skrev:Dock så ser den där bra mycket bättre ut än Teslas miffo-ratt, rent tekniskt alltså.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Platt ratt har ju funnits extremt länge så förstår inte varför just Tesla skall vara ”först” med det. Tillval på bilar i supermånga år.ObscureEconomist skrev:Fast iX visades upp i officiell version drygt ett halvår innan model S med yoke ratten? November 2020 visade alltså BMW upp iX med alla detaljer gällande utseende och insida.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Tesla är alltid först.Esterox skrev:Platt ratt har ju funnits extremt länge så förstår inte varför just Tesla skall vara ”först” med det. Tillval på bilar i supermånga år.ObscureEconomist skrev:Fast iX visades upp i officiell version drygt ett halvår innan model S med yoke ratten? November 2020 visade alltså BMW upp iX med alla detaljer gällande utseende och insida.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
The yoke's on you.MWall skrev:Är väl ingen Yoke det där?
Ja den ser verkligen ut att vara upp och ner och ser fakriskt sjukt ful ut vid första ögonkastet åtminstone.mati skrev:Men varför är den monterad upp och ner?Bjelke skrev:Dock så ser den där bra mycket bättre ut än Teslas miffo-ratt, rent tekniskt alltså.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Verkar så. Hörde att Tesla också hade kommit med en ny superbra funktion som gör att man kan ha delmål i sin rutt! Jag hoppas bara det kan komma på att kunna visa en del information framför föraren. Tänk dig att projicera något på vindrutan, typ som piloter har. Kanske kalla det för Head Up. Det vore fränt om tesla kunde ta fram det så alla andra biltillverkare kan få ta del utav den tekniken också.Maw skrev:Tesla är alltid först.Esterox skrev:Platt ratt har ju funnits extremt länge så förstår inte varför just Tesla skall vara ”först” med det. Tillval på bilar i supermånga år.ObscureEconomist skrev:Fast iX visades upp i officiell version drygt ett halvår innan model S med yoke ratten? November 2020 visade alltså BMW upp iX med alla detaljer gällande utseende och insida.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Det var ju Tesla som uppfann den runda form som vi kallar hjul, alla andra följer efter
"Head Up" är alldeles för blekt.Esterox skrev:Verkar så. Hörde att Tesla också hade kommit med en ny superbra funktion som gör att man kan ha delmål i sin rutt! Jag hoppas bara det kan komma på att kunna visa en del information framför föraren. Tänk dig att projicera något på vindrutan, typ som piloter har. Kanske kalla det för Head Up. Det vore fränt om tesla kunde ta fram det så alla andra biltillverkare kan få ta del utav den tekniken också.Maw skrev:Tesla är alltid först.Esterox skrev:Platt ratt har ju funnits extremt länge så förstår inte varför just Tesla skall vara ”först” med det. Tillval på bilar i supermånga år.ObscureEconomist skrev:Fast iX visades upp i officiell version drygt ett halvår innan model S med yoke ratten? November 2020 visade alltså BMW upp iX med alla detaljer gällande utseende och insida.martinot skrev:Ser att de även börjat ta efter Tesla med en ratt som går lite åt Yoke-hållet.
Det var ju Tesla som uppfann den runda form som vi kallar hjul, alla andra följer efter