BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Efter 6 månaders försening är laddarna äntligen aktiverade.
Första besvikelsen: 7,4kW effekt.
Andra besvikelsen: 2,5kr/kWh (dyrt för hemmaladdning?).
Tredje besvikelsen: cloudcharge appen som inte vill starta laddningen för någon av oss så vi får vänta till måndag för support.
Fjärde besvikelsen: när vi får igång laddningen är effekten 3,5-4,5kW till min Enyaq... När jag frågar om vad de installerat (1/3-fas, ampere osv) står styrelsemedlemmarna som frågetecken.

Idag pratade jag med defa för att få mer information. Det som är installerat är 1 fas 30A 7,4kW laddare. Enyaq ombordladdare är 16A vilket förklarar halva effekten när det är 1 fas. När jag googlar så är det i princip ingen bil som har mer än 1 fas 16A. Model 3 och S verkar vara dom enda bilarna som kan köra 32A?

För att få 3 fas behöver man installera nya laddare. Dom har i princip installerat vanliga men dyra eluttag? Bilarna och utvecklingen går väl inte åt att få 1 fas 32A? Så det är väl knappast framtidssäkrad installation som gjorts, eller är det något jag missar?

Får smått panik över den här installationen av 19 laddpunkter som gjorts. Vad finns det att göra nu? Några råd?
Användarvisningsbild
fjalar
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 nov 2020 13:08
Ort: Alingsås

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av fjalar »

Köp en riktig elbil?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av HX100 »

Räcker inte effekten bra för hemmaladdning då?
All teknik strular i början.
Lite dyrt kan tyckas, vem är det som tar betalt och vart går pengarna?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Kan vara så att matningen till fastigheten inte klarar av så mycket mer.

16A enfas räcker trots allt för de allra flesta - jag har kört 10A enfas sen förra sommaren och klarat mig utmärkt.

Fast nu ska vi äntligen installera riktiga laddboxar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

HX100 skrev:
Räcker inte effekten bra för hemmaladdning då?
All teknik strular i början.
Lite dyrt kan tyckas, vem är det som tar betalt och vart går pengarna?
Jag tycker inte det, att det ska ta nästan ett dygn att fylla från ett nästan tomt batteri. Framförallt inte om man ska framtidssäkra som dom säger, att installera något som ska funka många år framåt. Känns verkligen inte som att denna lösning gör det.

Vart pengarna går har dom inte riktigt förklarat. Dom säger att det är ett snittpris för vad vi betalar för elen över ett år. Men sen nämnde dom också att defa/cloudcharge tar 9% men i avtalet för parkeringen står det att defa tar 35kr/månad tror jag det var i adminavgift. Så jag vet inte riktigt vad det är för lösning vi har kring betalningen, får be att få det förklarat en gång till.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Kan vara så att matningen till fastigheten inte klarar av så mycket mer.

16A enfas räcker trots allt för de allra flesta - jag har kört 10A enfas sen förra sommaren och klarat mig utmärkt.

Fast nu ska vi äntligen installera riktiga laddboxar.
Ja man klarar sig. Men du säger också att ni nu _äntligen_ ska installera riktiga laddboxar så den låga effekten kanske inte är helt utmärkt? :)

Fattar bara inte varför man väljer en vad känns som en outdated lösning när man ska installera något som ska funka i många år. Får kolla upp vad matningen till fastigheten klarar
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Klintan »

Enyaq klarar väl enfas 7,4 kW som många andra? Inte bara Tesla som klarar det. Vad har du för kabel? Behövs en 32A kabel.
Elbilist sedan 2014
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Klintan skrev:
Enyaq klarar väl enfas 7,4 kW som många andra? Inte bara Tesla som klarar det. Vad har du för kabel? Behövs en 32A kabel.
Har den kabeln som följde med bilen, ska kolla den sen.

Enligt
https://evconnect.se/pages/skoda-enyaq-iv är det 3,7kW vid enfas, som flesta andra bilar
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Klintan »

Enligt tex https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80 så är det 7,4 kW enfas/11 kW trefas. Så är det på min Ioniq 5 och så är det även på ID4 enligt samma sida. Kolla om du har en 32A trefas typ2-kabel, den ska täcka upp alla användningsområden.
Elbilist sedan 2014
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av MrRun »

Lacho skrev:
Klintan skrev:
Enyaq klarar väl enfas 7,4 kW som många andra? Inte bara Tesla som klarar det. Vad har du för kabel? Behövs en 32A kabel.
Har den kabeln som följde med bilen, ska kolla den sen.

Enligt
https://evconnect.se/pages/skoda-enyaq-iv är det 3,7kW vid enfas, som flesta andra bilar
Tycker det verkar som Enyaq ska stödja 32A 1-fas så har du bara en 32A-kabel så...
Ioniq 5 FE AWD
iAkita
elbilist
Inlägg: 2533
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av iAkita »

3,6 kW räcker bra om du inte kör 20-30 mil om dagen. Men om det inte täcker dina behov så gör som andra skrivit: skaffa en kabel som klarar 32A så får du 7,4 kW (om inte laddarna är lastbalanserade och många laddar samtidigt).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Efter 6 månaders försening är laddarna äntligen aktiverade.
Första besvikelsen: 7,4kW effekt.
Andra besvikelsen: 2,5kr/kWh (dyrt för hemmaladdning?).
Tredje besvikelsen: cloudcharge appen som inte vill starta laddningen för någon av oss så vi får vänta till måndag för support.
Fjärde besvikelsen: när vi får igång laddningen är effekten 3,5-4,5kW till min Enyaq... När jag frågar om vad de installerat (1/3-fas, ampere osv) står styrelsemedlemmarna som frågetecken.

Idag pratade jag med defa för att få mer information. Det som är installerat är 1 fas 30A 7,4kW laddare. Enyaq ombordladdare är 16A vilket förklarar halva effekten när det är 1 fas. När jag googlar så är det i princip ingen bil som har mer än 1 fas 16A. Model 3 och S verkar vara dom enda bilarna som kan köra 32A?

För att få 3 fas behöver man installera nya laddare. Dom har i princip installerat vanliga men dyra eluttag? Bilarna och utvecklingen går väl inte åt att få 1 fas 32A? Så det är väl knappast framtidssäkrad installation som gjorts, eller är det något jag missar?

Får smått panik över den här installationen av 19 laddpunkter som gjorts. Vad finns det att göra nu? Några råd?
Väldigt synd att din BRF inte gått på en normal 3-fas-lösning. Så jag förstår din besvikelse. Men det sagt så tror jag att din Enyaq (och många andra elbilar) klarar att ladda 32A på 1-fas med rätt kabel.

Vad bilarna oftast har är 3 stycken ombordladdare på 16A, och normalt så kopplas de till varsin fas (3 x 16A), men bilarna är ofta så smarta att de vid närvaro av 1-fas 32A så (om kabeln klarar det) så kopplar de två av ombordladdarna parallellt till den enda fasen (2 x 16A).

Detta blir ändå rätt hyfsat, då du då kan utnyttja effekten av två av dina tre ombordladdare. Med 7,4 kW så är det normalt inga problem att ladda från 0% SoC på sen kväll till 100% SoC på morgonen (vilket nog är ganska få fall, normalt kör man ju inte helt slut på batteriet till vardags). Med en Enyaq med 77kWh batteri så kan du då alltså ladda fullt på ca 10-11 timmar. Kommer du hem kl 20 på kvällen så kan du åka fullt laddad kl 7 på morgonen.

Så med rätt kabel så borde detta ändå kunna vara en helt OK lösning för dig, som i praktiken fungerar mycket väl.

Har du idag endast en 16A Typ2-kabel kan du enkelt skaffa en 32A i närmsta butik, som tex. här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7274
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

Å ena sidan klantig installatör som installerade enfas 32A som i stort sett ingen bil stödjer.
Utan att veta exakta förutsättningarna för just den installationen tycker jag ändå bästa lösningen skulle varit trefas laddare med lastbalansering som fördelade tillgänglig effekt mellan bilarna.

Å andra sidan kommer du klara dig galant på enfas 16A. Du behöver köra över 20 mil varje dag för att behöva högre laddström. Laddar man 10 timmar på natten klarar man sig med förvånansvärt låga effektbehov. Jag laddar tex 10A enfas hemma och klarar mig fint utan problem.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

Intressant att sidorna visar olika. Ska kolla kabeln när jag kommer hem. Förhoppningsvis är det det...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Lacho skrev:
Ja man klarar sig. Men du säger också att ni nu _äntligen_ ska installera riktiga laddboxar så den låga effekten kanske inte är helt utmärkt? :)

Fattar bara inte varför man väljer en vad känns som en outdated lösning när man ska installera något som ska funka i många år. Får kolla upp vad matningen till fastigheten klarar
Äntligen eftersom jag laddar från ett vägguttag nu vilket inte är helt kosher i längden - och dessutom kommer det inte funka om fler i samma garagelänga ska ladda eftersom den slingan är avsäkrad med 16A.

Antingen så har de noll koll eller så finns det någon begränsning i bakomliggande infrastruktur. Men av dina senare inlägg att döma så låter det snarare som att de inte vet vad de köpt.

Jag valde att själv engagera mig i styrelsen för att säkerställa att det blir en bra lösning, vi kommer installera 11kW boxar för alla som vill ha och förbereda på alla andra platser. Debiteringen sköter vi själva så att ingen annan behöver skära mellan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

TiborBlomhall skrev:
Å ena sidan klantig installatör som installerade enfas 32A som i stort sett ingen bil stödjer.
Utan att veta exakta förutsättningarna för just den installationen tycker jag ändå bästa lösningen skulle varit trefas laddare med lastbalansering som fördelade tillgänglig effekt mellan bilarna.

Å andra sidan kommer du klara dig galant på enfas 16A. Du behöver köra över 20 mil varje dag för att behöva högre laddström. Laddar man 10 timmar på natten klarar man sig med förvånansvärt låga effektbehov. Jag laddar tex 10A enfas hemma och klarar mig fint utan problem.
Det är det som stör mig, när man ska bygga för framtiden och väljer en sån här lösning. Får kolla vidare varför denna lösning valdes.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Lacho skrev:
Ja man klarar sig. Men du säger också att ni nu _äntligen_ ska installera riktiga laddboxar så den låga effekten kanske inte är helt utmärkt? :)

Fattar bara inte varför man väljer en vad känns som en outdated lösning när man ska installera något som ska funka i många år. Får kolla upp vad matningen till fastigheten klarar
Äntligen eftersom jag laddar från ett vägguttag nu vilket inte är helt kosher i längden - och dessutom kommer det inte funka om fler i samma garagelänga ska ladda eftersom den slingan är avsäkrad med 16A.

Antingen så har de noll koll eller så finns det någon begränsning i bakomliggande infrastruktur. Men av dina senare inlägg att döma så låter det snarare som att de inte vet vad de köpt.

Jag valde att själv engagera mig i styrelsen för att säkerställa att det blir en bra lösning, vi kommer installera 11kW boxar för alla som vill ha och förbereda på alla andra platser. Debiteringen sköter vi själva så att ingen annan behöver skära mellan.
Jag förstår.
Vi var flera som ville engagera oss och stötta men det var inget vi fick gehör på. Jag får kolla vidare varför denna lösning valdes.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av mikebike »

Om man bara betalar för energin är 2,50 kr/kWh ok, men inte om man utöver det betalar för själva laddboxen/installationen.
Jag betalar minst 3 kr/kWh....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Har du idag endast en 16A Typ2-kabel kan du enkelt skaffa en 32A i närmsta butik, som tex. här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7274
Fungerar 3-fas 32A eller måste det vara 1-fas 32A i mitt fall?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

mikebike skrev:
Om man bara betalar för energin är 2,50 kr/kWh ok, men inte om man utöver det betalar för själva laddboxen/installationen.
Jag betalar minst 3 kr/kWh....
Det lät som att det är i princip självkostnadspris men var många som reagerade på att det är högt så får väl kanske se över el-avtalet :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Klintan »

Lacho skrev:
martinot skrev:
Har du idag endast en 16A Typ2-kabel kan du enkelt skaffa en 32A i närmsta butik, som tex. här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7274
Fungerar 3-fas 32A eller måste det vara 1-fas 32A i mitt fall?
En trefaskabel fungerar bra!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av jonasl »

Lacho skrev:
Det lät som att det är i princip självkostnadspris men var många som reagerade på att det är högt så får väl kanske se över el-avtalet :)
Självkostnadspris för föreningen men antagligen leverantörer som tjänar på varje kWh.

Jag tror vi kommer behöva ta 1.80kr/kWh för att täcka upp föreningens kostnader för elen (SE3). Engångskostnad för parkeringen att installera box (5000 kr), all bakomliggande infra tas som en gemensam kostnad eftersom alla parkeringar förbereds.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Lacho skrev:
Det lät som att det är i princip självkostnadspris men var många som reagerade på att det är högt så får väl kanske se över el-avtalet :)
Självkostnadspris för föreningen men antagligen leverantörer som tjänar på varje kWh.

Jag tror vi kommer behöva ta 1.80kr/kWh för att täcka upp föreningens kostnader för elen (SE3). Engångskostnad för parkeringen att installera box (5000 kr), all bakomliggande infra tas som en gemensam kostnad eftersom alla parkeringar förbereds.
Bra upplägg!

Förmodligen tjänar leverantören väldigt bra på varje kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
martinot skrev:
Har du idag endast en 16A Typ2-kabel kan du enkelt skaffa en 32A i närmsta butik, som tex. här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7274
Fungerar 3-fas 32A eller måste det vara 1-fas 32A i mitt fall?
Det fungerar utmärkt med 3-fas 32A. Inga problem!
  • Fördel: Då kan du använda samma kabel även för att ladda på 3-fas 16A på andra ställen.
    Nackdel: Kabeln blir något lite tyngre och osmidigare.
Jag hade nog personligen valt 3-fas för flexibiliteten om du tex. har den i frunken eller annat ställe i bilen.

Har du permanent tänkt att ha den i laddboxen hemma i BRF (eller endast för den), så hade jag gått på 1-fas.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Lacho skrev:
martinot skrev:
Har du idag endast en 16A Typ2-kabel kan du enkelt skaffa en 32A i närmsta butik, som tex. här: https://www.clasohlson.com/se/p/36-7274
Fungerar 3-fas 32A eller måste det vara 1-fas 32A i mitt fall?
Det fungerar utmärkt med 3-fas 32A. Inga problem!
  • Fördel: Då kan du använda samma kabeln även för att ladda på 3-fas 16A.
    Nackdel: Kabeln blir något lite tyngre och osmidigare.
Jag hade nog personligen valt 3-fas för flexibiliteten om du tex. har den i frunken eller annat ställe i bilen.

Har du permanent tänkt att ha den i laddboxen hemma i BRF (eller endast för den), så hade jag gått på 1-fas.
Tack! Ska kolla vad för kabel jag har sen får jag ev köpa en ny.
Skriv svar