Sida 1 av 1

Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 10:11
av Martin E-tron
Har jag tur får jag min M3 LR i juni nu o har en fråga till teknik dårarna som kan dessa batterier ;)

Bor i Stockholm o har inte så kalla vintrar vanligtvis, idag står vår nuvarande bil i vår carport, kör massor med kortare körningar varje dag för lämning o hämtning av barn vid 3 olika skolor samt körning på kvällarna till 511 olika träningar.

Värmer ofta inte bilen innan utan sätter mig bara i bilen o kör, glömmer alltid förvärma ( bilen idag är leasing så i dont care) men när ja äger den kommer jag ta hand om det som ett barn!

Tar batterier "stryk" om man dagligen under vinterhalvåret kör korta kalla körningar? Svårt att svara på kanske, ja tänker att ja det borde den väl göra?

Har ett garage som LR PRECIS får plats i, kommer bilen må bättre av att stå i varmt garage för dessa korta kalla körningar (troligen ja men skönt att bara sladda in i carporten :roll: )

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 10:18
av themax
Lägg laddnivån så nära 50 % som möjligt men tillräckligt så du klarar dagen och förvärm när du kommer ihåg det. Ladda mer innan du ska iväg på långresa men lägg inte mer tanke på det. Det räcker bra.

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 10:56
av Fluffy
Tycker inte du behöver tänka på något utom att inte ladda för högt om du inte ska använda upp all el.
Bilen drar mer el på vintern. Det blir ingen/liten regen i början.
Jag kör i princip kallt helatiden. Förbärmer 5 min för att det ska vara varmt inne.
Jag Laddar till 80% vanligtvis. Det beror mest på hur lågt elpriset är på natten då jag har timavtal.

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 11:31
av Wannabe
Beror också på vilken typ av batteri du får får du LFP laddar du 100% alltid

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 11:35
av Martin E-tron
LR får väl inte dessa batterier?

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 13:24
av AAKEE
Martin E-tron skrev:
Tar batterier "stryk" om man dagligen under vinterhalvåret kör korta kalla körningar? Svårt att svara på kanske, ja tänker att ja det borde den väl göra?

Har ett garage som LR PRECIS får plats i, kommer bilen må bättre av att stå i varmt garage för dessa korta kalla körningar
Man behöver inte oroa sig utan följer man Teslas enkla råd går det bra med batteriet.

Lithiumbatterier har ingen ”minneseffekt” dvs de skadas inte av att köra många små cykler.
Tvärtom har LR lithiumbatterier av NCA eller NMC-batterier(Du lär få en MIC med NMC/NCMA) och dessa batterityper mår bäst av små cykler.

LR får inte LFP-batterier( de ryms ej).

Vill man veta mer eller minimera degraderingen på batteriet gäller följande:

-Ju mindre cykler desto bättre.
-Ju lägre ned cykeln ligger desto bättre*.
-Ju lägre laddning bilen står med desto bättre.**.


*) En lika stor cykel runt 30% sliter bara 1/4-1/5 som om den låg runt 70%.

**) Calendar aging påverkas av Tid x SOC x Temperatur.
Lägre SOC är bättre hela vägen ned till 0% på bilens skärm när det gäller Lithiumbatteriet. Kombinationen hög SOC och hög temperatur är sämst.

Bilen i sig mår ju bra av att stå lite uppvärmd. För batteriet är det inte så viktigt. Överkursen i din fråga är att batteriet degraderas mindre när det är kallt av tiden och mår bäst när det cyklas om det är 15-25 grader. Iom det är det är svårt att svara på vilket som sliter minst på ditt batteri. Du kan släppa den funderingen och göra det som passar dig själv bäst.

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 13:50
av ME3
Martin E-tron skrev:
Har jag tur får jag min M3 LR i juni nu o har en fråga till teknik dårarna som kan dessa batterier ;)

Bor i Stockholm o har inte så kalla vintrar vanligtvis, idag står vår nuvarande bil i vår carport, kör massor med kortare körningar varje dag för lämning o hämtning av barn vid 3 olika skolor samt körning på kvällarna till 511 olika träningar.

Värmer ofta inte bilen innan utan sätter mig bara i bilen o kör, glömmer alltid förvärma ( bilen idag är leasing så i dont care) men när ja äger den kommer jag ta hand om det som ett barn!

Tar batterier "stryk" om man dagligen under vinterhalvåret kör korta kalla körningar? Svårt att svara på kanske, ja tänker att ja det borde den väl göra?

Har ett garage som LR PRECIS får plats i, kommer bilen må bättre av att stå i varmt garage för dessa korta kalla körningar (troligen ja men skönt att bara sladda in i carporten :roll: )
Från Tesla:

"För fyrhjulsdrivna bilar ska batteriets fulladdningsgräns hållas under 90 % för daglig användning genom att laddningsgränsen ställs in inom räckviddsinställningen ”Daglig” från mobilappen eller bilens touchskärm. Om du behöver hela räckvidden (dvs. 100 %) av batterikapaciteten för en långresa, kan du vid behov öka gränsen till räckviddsinställningen ”Resa” (> 90 %)."

Tesla har nog jobbat hårt med batterioptimering så att användaren slipper läsa till ingenjör/kemist för att bibehålla god batterieffekt :D
Håller du dig under 90 % till vardags så borde resten sköta sig självt automagiskt :)

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 14:12
av Martin E-tron
Tack för alla svar :)

Polon får sova vidare i garaget o LR får sova i carporten, ungjävlarna får börja cykla till skolan

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 14:21
av AAKEE
ME3 skrev:
Tesla har nog jobbat hårt med batterioptimering så att användaren slipper läsa till ingenjör/kemist för att bibehålla god batterieffekt :D
Håller du dig under 90 % till vardags så borde resten sköta sig självt automagiskt :)
Teslas råd är sannolikt en balans mellan enkelhet och batteridegradering.
Håller med om att man kan följa de enkla råden så blir det bra. Däremot går det att minska degraderingen betydligt mer om man är intresserad/vill/kan.

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 02 feb 2022 16:23
av Bjelke
Jag tolkar huvudfrågan lite som att det är dåligt med kallstarter på en fossilare och oro
för detsamma gäller på en elbil?
Svaret är solklart ett stort nej, det är absolut inga problem med kallstarter på elbilar, inte ens
för själva batteriet, men effekt-uttaget är begränsat och även laddningen (så motorbroms
eller regenerering dvs laddning av batteriet är begränsad) när batteriet är kallt.
Jag har haft mina elbilar ute alla år (svårt med garage här då jag inte äger marken direkt framför huset
och resten av tomten lutar rejält, typ) utan problem ur den synvinkeln iaf :) det är iaf snart 10 år :)
Shit det blir nog 10 år till hösten när jag tänker efter… Det jubileet måste ju firas tamigsjutton :mrgreen:

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 07:04
av np519
Nu blev jag nyfiken!!!
Vad körde du för 10 år sedan??

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 07:39
av LarsL
Svarar på TS frågor:
Sätt laddnivån så lågt att du klarar dig lungt under hela dagen, helst under 80 men funkar även med 90%.
Ingen fara att småköra och småladda bara du inte kör mot 100% laddning.

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 08:07
av Bjelke
np519 skrev:
Nu blev jag nyfiken!!!
Vad körde du för 10 år sedan??
Antar att du menar mig :)
En Leaf 24, det var tider det! :lol: Det var dessutom innan dom fick lite mer räckvidd och den
hade ingen värmepump heller (och värme-elementet värme vatten och alltså inte luften direkt, sjukt
korkat system men dom hade helt enkelt behållit delarna från en fossil-motor typ)…
Hade 10 mil till min kund då också (funkade ”sådär” på vintern :lol: )

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 09:40
av Tellus
Bjelke skrev:
np519 skrev:
Nu blev jag nyfiken!!!
Vad körde du för 10 år sedan??
Antar att du menar mig :)
En Leaf 24, det var tider det! :lol: Det var dessutom innan dom fick lite mer räckvidd och den
hade ingen värmepump heller (och värme-elementet värme vatten och alltså inte luften direkt, sjukt
korkat system men dom hade helt enkelt behållit delarna från en fossil-motor typ)…
Hade 10 mil till min kund då också (funkade ”sådär” på vintern :lol: )
Ja! nu kör vi lite OT.
Tack för påminnelsen, hade glömt att om en vecka är det 10 år sedan jag hämtade min första elbil i STHLM, en Leaf. Otroligt bra bil för sin tid om man bortser från räckvidden och omoderna värmesystemet, men varmt blev det. Hade 20 mil hem och snabbladdare fanns inte på den tiden förutom hos mobility motors sthlm.
Det var dessutom -15 grader kallt den 10 februari 2012, så det blev en kall och spännande hemresa, med långt schuko 16A stopp i Västerås vid Max. Hade köpt en extra laddklump för 9700kr som drog 16A vs 10A med originalsladden. Sökte på reg numret nu, bara 3 ägare på 10 år.
Har en Leaf 2012 även idag, som andrabil.
Blir tårta om en vecka!

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 09:49
av kenjon
Tårta!!!

Re: Fråga om batteriets bästa

Postat: 03 feb 2022 11:13
av taliz
Tårta för mig med.
Det datumet fyllde jag 30…